2019-03-16, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subaruu1231
I bibeln kallas alla Guds profeter för Guds söner men det menas inte avlat utan utvalt möjligtvis men dem är fortfarande Guds tjänare
*gääääsp* Varför skulle någon lyssna på dig, du som saknar kunskap?

Jer 1:5
Innan jag formade dig i moderlivet
utvalde jag dig,
innan du kom ut ur modersskötet
gav jag dig ett heligt uppdrag:
att vara profet för folken.
Citera
2019-03-16, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
*gääääsp* Varför skulle någon lyssna på dig, du som saknar kunskap?

Jer 1:5
Innan jag formade dig i moderlivet
utvalde jag dig,
innan du kom ut ur modersskötet
gav jag dig ett heligt uppdrag:
att vara profet för folken.
Precis, en profet.

Inget konstigt i att Gud på förhand bestämt att han skulle vara profet.
Citera
2019-03-16, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Precis, en profet.

Men Jesus är mer än en profet. Han gav sitt liv för oss jadajadajada...
Citera
2019-03-16, 09:46
Medlem
Citat:
Precis, en profet.

Inte bestämt, Herren FORMADE honom i moderlivet. Hur tror du det gick till när Jesus föddes som människa efter att ha fötts och levt som ängel i himlen? Han avlades, eller formades i Maria.
Citera
2019-03-16, 09:48
Medlem
Citat:
Finns inga belägg för att vi måste ära alla profeter för att få evigt liv. Det är bara Muhammedaner som fått för sig det.
Matt 5:17-20
"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket."

Citat:
Sonen är den förstfödde i allt skapat, dvs Sonen var den första varelsen (ängel) Gud skapade. Sonen satt redan på Guds tron INNAN han sändes till jorden (Ps 110). Först när han sändes till jorden föddes han av Maria och blev människa. Så Muhammedaner har missuppfattat det kristna budskapet.
Du säger det själv.
Gud skapade Jesus.
Citera
2019-03-16, 09:53
Medlem
Citat:
Inte bestämt, Herren FORMADE honom i moderlivet. Hur tror du det gick till när Jesus föddes som människa efter att ha fötts och levt som ängel i himlen? Han avlades, eller formades i Maria.
Det finns väl inga bevis för att Jesus skulle vara ängel.
Citera
2019-03-16, 09:56
Medlem
Citat:
Matt 5:17-20
"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket."

Du säger det själv.
Gud skapade Jesus.
Hahaha... Du misstar dig för att du inte vet att Tanakh betyder lagen och profeterna...för att de innehåller just lagen (Tora) och profeternas ord. Han menade alltså judarnas bibel, som kallas Tanakh, inte några profeter. Men du har rätt, Muhammed var inte den sista profeten.

Ja, det står i NT att Jesus var den första varelsen Gud skapade. Men du fattar alltså inte att Gud upphöjde honom till den ställning han har nu. Vi ska enligt Fadern ära Sonen på samma sätt som vi ärar fadern,, dvs som Gud. Läs mina inlägg en gång till ifall du missat det.
Citera
2019-03-16, 09:59
Medlem
Citat:
Det finns väl inga bevis för att Jesus skulle vara ängel.
Om du läser Ps 110 ser du att han satte sig på Guds högra sida, på Guds tron. Då var han judarnas herre, men efter att han gav sitt liv upphöjdes han till Gud.

Matt 28:18 Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.

Vilket innebär att bibeln stämmer.Han fick makten i himlen i Ps 110, och efter att han gav sitt liv och efter uppståndelsen fick han all makt på jorden. Han hade besegrat dödens herre satan och världen för att han gav sitt liv och fick en uppståndelse.
Citera
2019-03-16, 09:59
Medlem
Citat:
Hahaha... Du misstar dig för att du inte vet att Tanakh betyder lagen och profeterna...för att de innehåller just lagen (Tora) och profeternas ord. Han menade alltså judarnas bibel, som kallas Tanakh, inte några profeter. Men du har rätt, Muhammed var inte den sista profeten.

Ja, det står i NT att Jesus var den första varelsen Gud skapade. Men du fattar alltså inte att Gud upphöjde honom till den ställning han har nu. Vi ska enligt Fadern ära Sonen på samma sätt som vi ärar fadern,, dvs som Gud. Läs mina inlägg en gång till ifall du missat det.
Jesus sa klart och tydligt att han inte kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Allså gäller dessa fortfarande. Man kan inte slingra sig in i paradiset med någon slags russinplockning.
Citera
2019-03-16, 10:00
Medlem
Citat:
Om du läser Ps 110 ser du att han satte sig på Guds högra sida, på Guds tron. Då var han judarnas herre, men efter att han gav sitt liv upphöjdes han till Gud.

Matt 28:18 Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.

Vilket innebär att bibeln stämmer.Han fick makten i himlen i Ps 110, och efter att han gav sitt liv och efter uppståndelsen fick han all makt på jorden. Han hade besegrat dödens herre satan och världen för att han gav sitt liv och fick en uppståndelse.
Visa mig var Jesus eller Gud säger att Jesus var ängel.
Citera
2019-03-16, 10:04
Medlem
Citat:
Hahaha... Du misstar dig för att du inte vet att Tanakh betyder lagen och profeterna...för att de innehåller just lagen (Tora) och profeternas ord. Han menade alltså judarnas bibel, som kallas Tanakh, inte några profeter.
Du har inte koll på vad som är vad.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Torah
Citera
2019-03-16, 10:04
Medlem
Citat:
Jesus sa klart och tydligt att han inte kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Allså gäller dessa fortfarande. Man kan inte slingra sig in i paradiset med någon slags russinplockning.
Han sa också att han kommit för att UPPFYLLA. Tora gäller fortfarande för judarna, eftersom de är Faderns egendomsfolk. Sonen kan inte upphäva förbundet mellan judarna och Fadern. Men vi tillhör Kristus. Sonen uppfyllde lagen...läs Heb 9. GT instiftades med blod, och måste således UPPFYLLAS med blodutgjutelse, annars ges ingen förlåtelse. Därför gav han sitt liv för oss och UPPFYLLDE lagens krav. Tora gäller inte för kristna.

Rom 10:4
Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in