2019-03-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Inte så "bara" dock

" 17Ty det är bättre att lida för goda gärningar, om så skulle vara Guds vilja, än att lida för onda. 18Kristus själv led ju en gång döden för synder; rättfärdig led han för orättfärdiga, på det att han skulle föra oss till Gud. Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande. "
https://sv.bibelsite.com/swe/1_peter/3.htm

Kristi kropp blev utgiven.
Fast muslimer tror inte på korsfästelsen. Vi tror inte heller att Jesus (må frid vara över honom) är Gud.
Däremot så älskar vi Jesus (må frid vara över honom) som profet och vi tror på att han är Messias som ska komma tillbaka till jorden och kalla till Islam. Han kommer att strida mot och döda den falske Messias, ad Dajjal.
Citera
2019-03-18, 11:52
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Fast muslimer tror inte på korsfästelsen. Vi tror inte heller att Jesus (må frid vara över honom) är Gud.
Däremot så älskar vi Jesus (må frid vara över honom) som profet och vi tror på att han är Messias som ska komma tillbaka till jorden och kalla till Islam. Han kommer att strida mot och döda den falske Messias, ad Dajjal.
Varför upprepar du hela tiden frid över honom. Är det så man rekryterar folk? Funkar inte på mig. Snarare avskräckande.
Mitt problem inte sant.
Citera
2019-03-18, 11:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag är mycket bekant med "muslimers" tro, främst sunniternas. Även om det visst det finns en del vishet i haditherna är det bara Koranen jag hör är Guds ord, och som bekräftar Skriften så som den själv säger.

Koranen bekräftar korsfästelsen, just så som den var. Ingen ÄR sin kropp. Vi bor i kroppen.

Ja, Kristus dödar Den Laglöse med sin muns anda, som även heter svärd. Andens svärd- Guds ord. Det stämmer även att "Elia" kommer före, en ur profeternas familj.

Gud bryr sig inte om vad vi kallar oss själva, eller vad andra kallar oss. Gud ser till vårt hjärta.
Citera
2019-03-18, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Varför upprepar du hela tiden frid över honom. Är det så man rekryterar folk? Funkar inte på mig. Snarare avskräckande.
Mitt problem inte sant.
Det har ingenting med påverkan på andra människor att göra utan man gör det för att be Allah att sända frid och välsignelser över profeterna. Man kan göra det över alla profeter, inte bara över profeten Muhammed (salla Allahu alayhi wa sallam) och Isa (alayhi salam) utan även för profeten Mosa (alayhi salam), profeten Nuh (alayhi salam) mfl.
Citera
2019-03-18, 12:15
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Jag är mycket bekant med "muslimers" tro, främst sunniternas. Även om det visst det finns en del vishet i haditherna är det bara Koranen jag hör är Guds ord, och som bekräftar Skriften så som den själv säger.

Koranen bekräftar korsfästelsen, just så som den var. Ingen ÄR sin kropp. Vi bor i kroppen.

Ja, Kristus dödar Den Laglöse med sin muns anda, som även heter svärd. Andens svärd- Guds ord. Det stämmer även att "Elia" kommer före, en ur profeternas familj.

Gud bryr sig inte om vad vi kallar oss själva, eller vad andra kallar oss. Gud ser till vårt hjärta.

I Koranen läser man att det inte var Jesus på korset och att det var en annan person på korset i Surah 4:157. Många muslimer (däribland subaruu) tillämpar dock andra teorier såsom Venturinis tes att Jesus bara svimmade och vaknade i kistan. Den har inget stöd i Koranen och de enda som håller vid den är Ahmadiyya-sekten i Pakistan.
Senast redigerad av Pust 2019-03-18 kl. 12:21. Anledning: Ahmadiyya stavas visst med två Y
Citera
2019-03-18, 12:16
Medlem
Citat:

Om man läser Koranen noggrant kommer man att se att Allah har sagt att vi ska följa profeten Muhammeds (må frid vara över honom) tradition, alltså sunnah. Man kan alltså inte ta bort sunnah från Islam.

Allah säger i Koranen:
"Låt därför inte osanning komma över era läppar då ni talar [genom att säga:] det ena är lovligt och det andra förbjudet, så att ni lögnaktigt påbördar Allah era egna idéer. Det kommer inte att gå dem väl i händer som lögnaktigt påbördar Allah vad de själva finner på. Deras glädje skall vara en kort tid och ett plågsamt straff väntar dem". (an-Nahl: 116).

Nej, du har fel om korsfästelsen. Se Pusts inlägg.
Senast redigerad av Bukakekockaburra 2019-03-18 kl. 12:19.
Citera
2019-03-18, 12:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
I Koranen läser man att det inte var Jesus på korset och att det var en annan person på korset i Surah 4:157. Många muslimer (däribland subaruu) tillämpar dock andra teorier såsom Venturinis tes att Jesus bara svimmade och vaknade i kistan. Den har inget stöd i Koranen och de enda som håller vid den är Ahmadiya-sekten i Pakistan.
"And [for] their saying, "Indeed, we have killed the Messiah, Jesus, the son of Mary, the messenger of Allah ." And they did not kill him, nor did they crucify him; but [another] was made to resemble him to them. And indeed, those who differ over it are in doubt about it. They have no knowledge of it except the following of assumption. And they did not kill him, for certain.

Rather, Allah raised him to Himself. And ever is Allah Exalted in Might and Wise."

För mig är det inget märkligt. Jag vet vem "den andra" var. Jag är inte trinitarist.

"17När jag såg honom, föll jag ned för hans fötter, såsom hade jag varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sade: »Frukta icke. Jag är den förste och den siste 18och den levande; jag var död, men se, jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket." (UB 1)
Citera
2019-03-18, 12:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om man läser Koranen noggrant kommer man att se att Allah har sagt att vi ska följa profeten Muhammeds (må frid vara över honom) tradition, alltså sunnah. Man kan alltså inte ta bort sunnah från Islam.

Allah säger i Koranen:
"Låt därför inte osanning komma över era läppar då ni talar [genom att säga:] det ena är lovligt och det andra förbjudet, så att ni lögnaktigt påbördar Allah era egna idéer. Det kommer inte att gå dem väl i händer som lögnaktigt påbördar Allah vad de själva finner på. Deras glädje skall vara en kort tid och ett plågsamt straff väntar dem". (an-Nahl: 116).

Nej, du har fel om korsfästelsen. Se Pusts inlägg.
Jag har en lag att följa.

Måtte Gud allsmäktig leda oss båda rätt.
Citera
2019-03-18, 12:32
Medlem
Citat:
Jag har en lag att följa.

Måtte Gud allsmäktig leda oss båda rätt.
En troende ska vara sanningsenlig.

Det är förbjudet att göra bida, alltså innovationer, i Islam. Som att säga något är tillåtet som inte är tillåtet eller att man kan strunta i vissa saker. Islam är underkastelse till Allah. Muslim betyder den som underkastar sig Allahs vilja. Då kan man till exempel inte säga att autentiska hadither kan förbises och att det räcker med att följa Koranen.
Citera
2019-03-18, 12:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
En troende ska vara sanningsenlig.

Det är förbjudet att göra bida, alltså innovationer, i Islam. Som att säga något är tillåtet som inte är tillåtet eller att man kan strunta i vissa saker. Islam är underkastelse till Allah. Muslim betyder den som underkastar sig Allahs vilja. Då kan man till exempel inte säga att autentiska hadither kan förbises och att det räcker med att följa Koranen.
Sanningen är att jag endast lyder Gud, och inte dig.

"4Vem har stigit upp till himmelen och åter farit ned? Vem har samlat vinden i sina händer? Vem har knutit in vattnet i ett kläde? Vem har fastställt jordens alla gränser? Vad heter han, och vad heter hans son -- du vet ju det?

5Allt Guds tal är luttrat; han är en sköld för dem som taga sin tillflykt till honom.

6Lägg icke något till hans ord, på det att han icke må beslå dig med lögn."
https://sv.bibelsite.com/swe/proverbs/30.htm
Citera
2019-03-18, 12:41
Medlem
Citat:
Sanningen är att jag endast lyder Gud, och inte dig.
Vad bra, det är ju det du ska göra.
Citera
2019-03-18, 12:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vad bra, det är ju det du ska göra.

https://youtu.be/f8TkUMJtK5k
Senast redigerad av LadySweden 2019-03-18 kl. 13:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in