Citat:
Ursprungligen postat av
FlinkochFardig
Jag är inte lärare nej.
Välbelagt innebär inte välbekant

Det är välbekant för oss som jobbar med statistik och försöker hålla oss uppdaterade om forskningsrön. Jag skulle säga att människor ofta inte känner till det, till viss del åtminstone, på grund av att det är just pojkar. I vårt samhälle tycker vi inte riktigt om att påpeka problem som män och pojkar har (alltså, vi kan påpeka dem men säger då att de har sig själva att skylla). Detta är delvis en konsekvens av feminismen, men delvis bara att vi antar att pojkar/män ska klara sig själva (vilket i grunden är ett gott ideal men som ibland går till överdrift).
Jag håller med dig om NP, tror det kan komma tillrätta med både betygsdiskriminering och även rätta till betygsinflationen. Troligtvis märker elever och föräldrar ganska snabbt att man inte kan ersätta undervisning i skolan med något annat. Kommer nog att fortsätta vistas i skolan då trots allt.
www.flinkochfardig.com
Det finns dock ett stort problem här och det är att de som jobbar med statistik och överhuvudtaget de som sitter på administrativa och beslutsfattande tjänster som inte är förankrade ut i klassrumsverksamheten sällan har någon helhetsbild.
Det är en bidragande orsak till att skolan fungerar dåligt. Det sitter människor som tar beslut på grunder de inte vet särskilt mycket om, eftersom det som syns på papper inte alltid är så det fungerar i verkligheten. Det hade verkligen underlättat om folk hade förstått det.
Tro mig, ingenting hade gjort mig mer glad i yrket om pojkar som grupp kunde rycka upp sig. Det hade varit välgörande för alla. Och om det finns diskriminering i svensk skola, givetvis ska det upp till ytan och motarbetas. Om någon lärare sätter betyg på felaktiga grunder och detta kan bevisas bör den personen bli av med legitimationen.
Nu är det dock så att riktlinjerna säger som de gör, så ska det ifrågasättas nånstans så bör man börja där. Det går inte att ha fria riktlinjer med fri dokumentation och godtyckliga kunskapskrav samtidigt som man hävdar diskriminering. Vad bygger den diskrimineringen på...ett provresultat?
Det håller ju inte när riktlinjerna för kunskapskraven är helt annorlunda utformade i läroplanen.
Vad jag vänder mig emot här är att
såfort någonting går fel i skolan som är till pojkars nackdel, då är det feminismens och kvinnornas fel. Man pratar om att skolan är så anpassad för flickor och blabla. Det var inte precis som att pojkar förr i tiden fick härja runt och fick utlopp för sitt rörelsebehov, tvärtom.
Det var strikt disciplin och annat straffades med aga. Huvudproblemet idag är att skolan är så förmesad, ingen har några mandat att göra någonting längre förutom föräldrar som kan anmäla till skolinspektionen hejvilt. Och sedan gafflas det om diskriminering mot pojkar ungefär som om sveriges kvinnor skulle vara i maskopi mot dem.
Finns det diskrimingering som är kartlagd, då tar man det där det hör hemma, på de skolorna med berörda lärare. Man drar på i media och rapporterar om detta och gör sig av med lärarna som begår tjänstefel. Man ändrar läroplan till en mer konkret version och inför digitaliserade prov. Så.
Männen i Sverige har börjat dra på sig lite för tjocka offerkoftor, det är varesig nyttigt för samhället eller attraktivt för någon. Fortsätter det såhär så har vi verkligen snart ett land styrt av kvinnor.