2019-03-15, 14:24
Medlem
panzertaxs avatar
Här finns en rätt bra beskrivning av de memes som han använde och kopplingen till 8chan.
Det är uppenbart att ett motiv till dådet var att få bli ryggdunkad av 8chans. Här finns också en printscreen av hans inlägg precis innan han påbörjade terrorattentatet.

https://www.bellingcat.com/news/rest-of-world/2019/03/15/shitposting-inspirational-terrorism-and-the-christchurch-mosque-massacre/
Citera
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profanity
It has begun. Brace yourselves.

Ungefär vad jag tänker. Detta terrordåd kommer lägligt med alla IS-återvändare, som politikerna speciellt i Sverige gör allt vad de kan för att importera. Det är ju viktigt att IS-terroristerna är motiverade när de importeras också.

Det finns en stor vinnare på detta terrordåd och det är globalisterna.
Citera
Medlem
Mackan1992s avatar
Fyfan, kollat på hela videon nu, värsta jag sett på länge. Hon som ligger och skriker efter hjälp på gatan som han sedan skjuter i huvudet..fy helvete vad sjukt.
Citera
2019-03-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ja, det är obehagligt och något vi skulle vilja vara utan om vi fick välja. Det anser de flesta. Men nu är ett extremt polariserat samhälle skapat och mer kommer det bli.

När du står där med extremismen utanför dörren har du inte att välja på något "mittenspår." Du måste välja den nationella eller den muslimska att ansluta dig till, annars får du båda som fiende.

Beklagligt, visst, men en naturlig följd av det samhälle politikerna har skapat. Vi skulle aldrig ha blandat alla dessa kulturer och religioner i första taget. Bär du kanske själv en skuld? Tänk på det och se videon en gång till.

Ja, det är mycket obehagligt och allra bäst hade varit om inte detta våld fanns från båda sidor.

Politikerna har skapat detta otrygga våldssamhälle och bäst hade varit om inte "vi" hade blandat dessa religioner med varandra. Nu är det för sent. Nu har vi detta samhälle och mer våld och terrorism kommer att komma runt om i världen tyvärr.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Manifestet, där han själv motiverar sitt dåd, är ju det avgörande.

Jovisst. Men benämningen kom så tidigt. Men det är väl möjligt att man har en bra profil vad han tycker om många läst igenom.

Något som var intressant som någon skrev: att han verkar bara brytt sig om människorna i väst (?). Det har skett fruktansvärda attacker i asiatiska länder och Mellanöstern mot icke muslimer. Det kanske säger en del?
Senast redigerad av okok1 2019-03-15 kl. 14:29.
Citera
Medlem
flashblakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Är det inte där han bara skjuter från bilen? Genom framrutan, sidorutan osv. Alltså han går inte in i någon moské nr 2 utan stannar till utanför och avlossar hagelgevär.

jag har inte sett just den, så jag vet inte.

Finns nån länk till denna du beskriver?
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
Jag säger inte emot dig. Men snubben borde ha åkt till Syrien ifall han ville döda islamister.

Då har du nog missat hela poängen och du kommer aldrig förstå vad som sker framför ögonen på dig. Dags att sätta dig in, för snart har du det utanför dörren och du måste välja sida.

Han är emot den muslimska invasionen av väst. Hade alla "rasister", som du säkert kallar dem, fått bestämma så skulle detta och alla kommande dåd från bägge sidor aldrig ske. Konflikten uppstår när vitt skilda folk tvingas ihop på samma ställe, som ju skett i framförallt Europa.
Citera
2019-03-15, 14:26
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itwillhold
Tappad själ - nordiska motståndsrörelsen (NMR) symbol på vapnet, tyder på vilken efterbliven världsbild personen satt på..
Utesluten från verkligheten, levde i sin ensamma lilla bubbla till värld.
Tragiskt att man drabbar så många andra för sin egna ohälsa.
Detta och en militär världsbild att allt löses med vapen.

Tragiskt nog välplanerat, systematiskt o skickligt skjutande. Med lite otur hade par nr 1 utanför, eller mannen som till synes springer förbi o ut ur mosken stoppat han redan där.
Nu fick han fritt spelrum o resultatet blev en massaker utan dess like i landets historia. Sagt av mig innan o nu, inför väpnjad säkerhetspersonal runt känsliga mål så kan i vart fall alla ha en liten man chans till försvar.
Citera
2019-03-15, 14:27
Medlem
Facebacks avatar
Tycker Brenton ser riktigt bra ut om jag ska vara ärlig https://imgur.com/a/Gjyj3do

Som ensamstående mamma förstår jag hans frustration även om han gick lite för långt kanske. Är besatt av honom nu, män som honom är så mystiska på något sätt. Nu har bara en massa folk ogrundade åsikter och fördomar om honom vilket måste vara tråkigt för han, men jag skulle vilja prata med honom för att lära känna den riktiga fina rara killen vilket jag tror Brenton är.
Citera
2019-03-15, 14:29
Bannlyst
Är det bekräftat vilka vapen han använde?
Citera
2019-03-15, 14:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Manifestet, där han själv motiverar sitt dåd, är ju det avgörande.

Och jag tror inte att man behöver göra några djupare analyser om man vill sätta en etikett på fanskapet.

Högerextremist, vit makt, ellet vad man nu väljer, i det stora hela så platsar nog fanskapet in i en hel del "fack".

Som jag tidigare skrev i tråden, det hela är ett resultat av den polarisering som så många lagstiftande församlingar ställt till med.

Silkesvantarna har brukats allt för länge vad det gäller religiösa fanatiker, klantraditioner, 1 procentare, förortsgrupperingar, etc. samtidigt som man lägger resurser på frustration som uttrycks på Facebook.

Vi kommer att få se mer av detta, tyvärr.
Citera
2019-03-15, 14:30
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Detta och en militär världsbild att allt löses med vapen.

Tragiskt nog välplanerat, systematiskt o skickligt skjutande. Med lite otur hade par nr 1 utanför, eller mannen som till synes springer förbi o ut ur mosken stoppat han redan där.
Nu fick han fritt spelrum o resultatet blev en massaker utan dess like i landets historia. Sagt av mig innan o nu, inför väpnjad säkerhetspersonal runt känsliga mål så kan i vart fall alla ha en liten man chans till försvar.

Varför skapa "känsliga mål" i första taget? Detta hade inte hänt om moskén varit placerad någonstans i arabvärlden där den hör hemma.

Konflikterna kommer sluta först när islam besegrats eller segrar i väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in