2019-03-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Problemet är, att en del kristna anser att islam har annekterat Jesus helt utan legitim anledning. (Jag är själv inte kristen, men jag är också kritisk till islams Jesus-annektering).

Så kristna är alltså upprörda över att muslimer har en annan bild av deras låtsaskompis?

Man blir ju helt matt.
Citera
2019-03-15, 12:29
Medlem
Citat:
Och skulle detta demonstrera att Jesus var muslim?

Det bevisar att han var profet för han förmedlade Guds budskap och vilja då är man profet. Muslim betyder "Den som böjer sig under Guds vilja/Den som under kastar sig Guds vilja" alla profeter böjer sig under Guds vilja. Koranen kom för att ena alla troende så vi alla blir ETT, starka tillsammans och överens.

Profet (grekiska profetes, talare, förkunnare) är en person som förutsäger eller förutspår kommande ting eller framträder som religiös förkunnare. En profetia är i regel en gudomlig uppenbarelse eller förutsägelse om vad som skall ske.

Exempel på personer som kallats profeter är Mose, Zarathustra, Jesus, Muhammed och Buddha.

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Profet
Citera
2019-03-15, 12:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Så kristna är alltså upprörda över att muslimer har en annan bild av deras låtsaskompis?

Självklart, kristna har trots allt en sorts copyright på Jesus. (Liksom muslimer anser sig ha det på Muhammed).
Citera
2019-03-15, 12:30
Medlem
Citat:
Självklart, kristna har trots allt en sorts copyright på Jesus. (Liksom muslimer anser sig ha det på Muhammed).

"Det här var faktiskt min fantasi från början, du får inte ta den!"

Låter som något man hör på landets skolgårdar.
Citera
2019-03-15, 12:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och skulle detta demonstrera att Jesus var muslim?

Citat:
Ursprungligen postat av subaruu1231
Det bevisar att han var profet för han förmedlade Guds budskap och vilja då är man profet.

Användar du bibeln som underlag för att BEVISA något?

I realiteten är detta omöjligt (eftersom bibeln inte är sann), så det du gör är att presentera din tolkning av bibeln ...

Citat:
Muslim betyder "Den som böjer sig under Guds vilja/Den som under kastar sig Guds vilja" alla profeter böjer sig under Guds vilja. Koranen kom för att ena alla troende så vi alla blir ETT, starka tillsammans och överens.

... och desutom är denna ditt vidare argumenterande redan från rutan étt belastat med ett argumentationsfel (i detta fall ett mycket svagt induktivt argument), så kan ditt argument lugnt ignoreras.

Om du inte själv kan se varför ditt argument är svagt, försöker jag gärna förklara det för dig.
Citera
2019-03-15, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
"Det här var faktiskt min fantasi från början, du får inte ta den!"

Även fantasier har ett ursprungs-underlag. Och tros att bibeln är tämligen rörig, så finns det dock det i den som är konsekvent.
Citera
2019-03-15, 12:56
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Man blir ju helt matt.

Det är en central roll för muslimer att argumentera med framförallt kristna och även judar. Koranen begär dem att göra det och att söka igenom den "korrupta" Bibeln om profetior som berör Mohammed.

Muslimer anser att kristna är muslimer som gått vilse eller är olydiga mot Mohammed. Före profetens tid var kristna muslimer. I Koranen 18:9 berättas en historia om sju förföljda kristna på 100-talet som somnade i en grotta och vaknade 300 år senare utan åkommor. Koranen kallar dem för muslimer.

Klart att det provocerar kristna.
Senast redigerad av Pust 2019-03-15 kl. 13:09. Anledning: År, inte är...
Citera
2019-03-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det är en central roll för muslimer att argumentera med framförallt kristna och även judar. Koranen begär dem att göra det och att söka igenom den "korrupta" Bibeln om profetior som berör Mohammed.

Muslimer anser att kristna är muslimer som gått vilse eller är olydiga mot Mohammed. Före profetens tid var kristna muslimer. I Koranen 18:9 berättas en historia om sju förföljda kristna på 100-talet som somnade i en grotta och vaknade 300 år senare utan åkommor. Koranen kallar dem för muslimer.

Klart att det provocerar kristna.

Muslim betyder den som böjer sig under Guds vilja och det gjorde dem så ja dem har underkastat sig Guds vilja det är vad den sanna islam handlar om
Citera
2019-03-15, 13:17
Medlem
Al-An'aam 161. SÄG: "Min Herre har lett mig till en rak väg, till den sanna tron, Abrahams rena, ursprungliga tro - han som vägrade avgudarna sin dyrkan."
Citera
2019-03-15, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Muslim betyder den som böjer sig under Guds vilja och det gjorde dem så ja dem har underkastat sig Guds vilja det är vad den sanna islam handlar om

Vilket (sagt igen) är ett mycket svagt induktivt argument.
Citera
2019-03-15, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Al-An'aam 161. SÄG: "Min Herre har lett mig till en rak väg, till den sanna tron, Abrahams rena, ursprungliga tro - han som vägrade avgudarna sin dyrkan."

Japp, men nu predikar du bara.
Citera
2019-03-16, 07:29
Medlem
Citat:
Man ska ära alla Guds proferer det är inget nytt. Den som förnekar Guds profeter har inte det eviga livet utan elden. Det var inte Gud som födde han utan Maria

Surat Az-Zumar 39:3
لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا لَاصْطَفَىٰ مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

3. Om Gud vill ha en son kan han välja vem han vill i hela sin skapelse. Stor är Han i Sin härlighet, Gud, den Ende, som härskar över allt med oinskränkt makt.

Alltså exempel som att adoptera, omfamna, uppfostra

Det vi har problem med är att Jesus inte blivit avlad utan mirakalöst genom Guds barmhärtighet ha blivit till
Om Gud vill att något ska bli till säger han endast var och det är som han skapade himlarna och jorden

https://youtu.be/0S_A9ERJWN0
Finns inga belägg för att vi måste ära alla profeter för att få evigt liv. Det är bara Muhammedaner som fått för sig det.

Sonen är den förstfödde i allt skapat, dvs Sonen var den första varelsen (ängel) Gud skapade. Sonen satt redan på Guds tron INNAN han sändes till jorden (Ps 110). Först när han sändes till jorden föddes han av Maria och blev människa. Så Muhammedaner har missuppfattat det kristna budskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in