2019-03-15, 11:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så vad menade du egentligen med "Din relation till Sanningen är Personlig"?

Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Att alla objekt/subjekt har en egen ”personlig” (unik) position inom vårt totala universum.
Alltså att ingen partikel(del) har exakt samma position i Universum som en annan partikel(del).

Citat:
Allt är relativt och relateras olika beroende på position och tillstånd.

Trams.

Men om jag nu ponerade att "allt" faktisk ÄR relativt, då finns det alltså inga 'guds'-bevis (eller bevis för nånting alls).

Citat:
Det är inte jag, som presenterar (filosofisk) "absoluta" postulat på Fb. Det dom som presenterar pseudo-bevis för 'gud' som står för sånt.

Citat:
Tsk, tsk

Icke desto mindre HAR dom som vill bevisa 'gud' sin egen bevisbörda.
Citera
2019-03-15, 11:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ingen människa har samma gudsbild som någon annan. Den är alltid personlig.
Din relation till Sanningen är Personlig

1. Vilken "sanning" refererar du till?

2 Om du svarar ... FINNS denna "sanning", eller är det bara en semantisk spekulation?

3. Du är medvetande om, att du trasslar dig mer och mer in i solipsism. Hur kan di därifrån öht diskutera något med någon?
Citera
2019-03-15, 11:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hmmm. Har du hört talas om "falska dikotomier"?

Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Visst, men jag menar inte att det endast finns dessa två alternativ jag presenterade. Alternativet till att gud existerar är i mitt tycke att gud inte existerar därav två alternativ och till det senare kanske det finns flera förklaringar till alltings uppkomst och jag tänker mig att ett multiversum är en simuering.

Så det är alltså en falsk dikotomi du byggar ditt argument på.

Citat:
Jag föreslår att naturen är designad i båda fallen, i första fallet av gud i andra fallet av en dator.

"Design"-argumentet är redan bemött 117 gånger. Men ta det gärna igen som ett 'guds'-bevis, så kan jag bemöta det 118.de gången.

Citat:
men i den här tråden handlar det om att avgöra om det är antingen eller som gäller och diskutera motiv till agnosticism lär ju knappast medföra ett bevis för denna tråd, så därför tar jag inte upp det.

Denna tråds centrale ämne är ett presentera 'guds'-bevis, agnosticism är sekundärt.
Citera
2019-03-15, 12:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Det är både korrekt och inte korrekt. Korrekt om man generaliserar bevisföring till en språklig kamp. Inte korrekt om man ser att flera gudar alternativet inte är komparativt med de andra alternativen. Egentligen säger du att det finns oändligt med alternativ då,. 0,1,2,3,4..oändligheten är antalet gudar som existerar. Du förutsätter vidare att antalet gudar är heltal. Heltal är något vi har i vårt matematiska universum. Men i multiversum kan t.ex. tre äpplen här vara 3,0000001 äpple i ett annat universum i en annan talrymd. Som valutors växelkurser ungefär.

Om det finns en "språklig kamp" här, så borde denna åtminstone börja med att alla debattdeltagare fick klart för sig vad ett "bevis" är (på den gemensama kommunikationsplatform).
Citera
2019-03-15, 12:35
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
1.Trams.

2.Men om jag nu ponerade att "allt" faktisk ÄR relativt, då finns det alltså inga 'guds'-bevis (eller bevis för nånting alls).

3.Icke desto mindre HAR dom som vill bevisa 'gud' sin egen bevisbörda.
1.Du är trams, tramsar och är tramsig.

2.Är det inte just detta att regelrätta "gud"s-"bevis" inte kan finnas som alltid varit min ståndpunkt?
Du får gärna läsa på själv om vår teori om relativitetsprincipen - det är inget jag vill försöka mig på att förklara här just nu.
Speciellt inte för någon jag uppfattar som oförmögen att alls förstå tolka min halvtaskiga pedagogik.

3.De som vill motbevisa har alltså ingen bevisbörda alls?

Citat:
1. Vilken "sanning" refererar du till?

2 Om du svarar ... FINNS denna "sanning", eller är det bara en semantisk spekulation?

3. Du är medvetande om, att du trasslar dig mer och mer in i solipsism. Hur kan di därifrån öht diskutera något med någon?
1. SanningenEN (1).
2. Sanningen finns, trots att vi inte förmår uppfatta den totalt... Solen finns trots att den bländar dig, inte sant?
3. Tror du mer på din usla etikettering och felaktiga uppfattning om bokstäver och ord än på Sanningen?

Hur skall du någonsin kunna diskutera något med någon själv då?
Tror du verkligen att jag är av uppfattningen att verkligheten inte finns? Varför?
Solipsism kännetecknas även av att den förutsätter att "Jaget" inte har några bakomliggande orsaker..
Jag är av uppfattningen att Allt har minst en orsak. Till skillnad från dig då som tror att orsaken är "slumpen".

Citat:
agnosticism är sekundärt.
Vad är primärt då? Gnosis?

FÖ vill jag kommentera din signatur: Utan Teisten skulle Scienteisten aldrig ha några fakta att utgå ifrån alls!
Det är synergin dem emellan som utvecklat och fortsätter att utveckla vetenskapen.
Vetskap förutsätter Tro!
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-15 kl. 12:54.
Citera
2019-03-15, 12:51
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:

Fullträff. Bara att erkänna dig besegrad Bogomil. Du får bakläxa på Augustinus, Meister Eckhart och Kant.
Citera
2019-03-15, 12:55
Medlem
Det är bara kolla väderprognosen på tv för att veta vem gud är . Typ 17 av 18 solar

Vi bryr oss ju typ bara om solen tittar fram mena jag. Då blir vi glada om hela kartan är en sol.
Senast redigerad av troligengud 2019-03-15 kl. 12:57.
Citera
2019-03-15, 12:57
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
bakläxa på Augustinus, Meister Eckhart och Kant.
Mmmm.. Sådan läxa sedan!
Jag känner nästan ständigt behov av att åter plocka upp dessa läxor.
Bra tips!
Citera
2019-03-15, 13:04
Medlem
SektenAnderssons avatar
Varför skall man behöva bevisa något som är självklart ?

Ungefär som att säga: ”bevisa att du har hår på huvudet”..

”Ty det är i honom vi lever, rör oss och är till”
Citera
2019-03-15, 13:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
2.Men om jag nu ponerade att "allt" faktisk ÄR relativt, då finns det alltså inga 'guds'-bevis (eller bevis för nånting alls).

3.Icke desto mindre HAR dom som vill bevisa 'gud' sin egen bevisbörda.

Citat:
2.Är det inte just detta att regelrätta "gud"s-"bevis" inte kan finnas som alltid varit min ståndpunkt?

Det är svårt att se vad du egentligen menar.

Citat:
Du får gärna läsa på själv om vår teori om relativitetsprincipen

Been there, done that. Och har inte liksom du blivit "absolut relativist".

Citat:
3.De som vill motbevisa har alltså ingen bevisbörda alls?

Jodå (och det har jag gjort på lämpliga tråder). Men det inte det denna tråd handlar om.

Citat:
1. SanningenEN (1).

Så NU förespråker du absoluthet.

Citat:
2. Sanningen finns, trots att vi inte förmår uppfatta den totalt...

Hur vet du det?

Citat:
Solen finns trots att den bländar dig, inte sant?

Aaah, så "solen" skulle demonstrera "SanningEN"? Hur?

Citat:
3. Tror du mer på din usla etikettering och felaktiga uppfattning om bokstäver och ord än på Sanningen?

Falsk dikotomi.

Citat:
Hur skall du någonsin kunna diskutera något med någon själv då?
Tror du verkligen att jag är av uppfattningen att verkligheten inte finns?

Citat:
Varför?

P.g.a. ditt regelbundna förespråkande av ultimativ relativism.

Citat:
Solipsism kännetecknas även av att den förutsätter att "Jaget" inte har några bakomliggande orsaker..
Jag är av uppfattningen att Allt har en orsak.

Chaos var det visst? Eller?

Citat:
Till skillnad från dig då som tror att orsaken är "slumpen".

Gör jag det?

Citat:

Vilken "gnosis". Vems "gnosis"?

Citat:
FÖ vill jag kommentera din signatur: Utan Teisten skulle Scientisten aldrig ha några fakta att utgå ifrån alls!
Det är synergin dem emellan som utvecklat och fortsätter att utveckla vetenskapen.

Jag diskuterar gärna detta ditt postulat och detaljerat epistemologi med dig på lämplig tråd.

Citat:
Vetskap förutsätter Tro!

Du vet alltså inte vad vetenskap (i nutida, västlig, akademisk definition) är och hur den fungerar.
Citera
2019-03-15, 13:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Fullträff. Bara att erkänna dig besegrad Bogomil. Du får bakläxa på Augustinus, Meister Eckhart och Kant.

Vad har Augustinus, Mester Eckhart och Kant att göra med att AXKYA131313 inte vet vad denna träds centrala ämne är?
Citera
2019-03-15, 13:55
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:

Vilken "gnosis". Vems "gnosis?

Bogomil, jag gillar egentligen din skepticism, den är sund och hälsosam på många sätt - filosofiskt korrekt. Ser också att du verkar smart och har skrivit väldigt många poster på din användare här. Därför tänkte jag ge dig ett exempel på vad som kunde vara gnosis just för dig.

Man kan ganska lätt se att du har en personlighet som heter INTP (googla om du inte känner till begreppet).

En INTP:s personlighet ser ut så här, där funktion 1-4 är ditt Ego och alla 8 det Jung och asiatiska religioner kallade ”självet”.

1. Ti (tänka inåt)
2. Ne (intuera utåt)
3. Si (erfara inåt)
4. Fe (känna utåt)
5. Te (tänka utåt)
6. Ni (intuera inåt)
7. Se (erfara utåt)
8. Fi (känna inåt)

Som du ser, löper här erfarenhet (S/N) och omdöme (T/F) om lott med varandra, liksom kiastiskt, och inte så schematiskt som filosofer ibland tänkt sig subjektets verklighetsorientering.

Det är din första funktion, kombinerat med delar av din andra och tredje, som gör dig filosofisk, kritisk och skeptisk på ett varierat sätt.

Men, för att göra din mänskliga erfarenhet hel, och erfara verkligheten som någonting annat än en begränsad personlighet, så skulle du behöva utveckla alla 8 funktioner i din personlighet. Särskilt gäller detta de 4 erfarenhetsfunktionerna Ne, Si, Ni, Se.

Om du gjorde det, till exempel genom att utveckla din personlighet eller utsätta dig för olika andliga prövningar och övningar, så skulle din erfarenhet av verkligheten till slut se helt annorlunda ut. Du skulle då också behöva begränsa ditt omdöme till personlighets första funktion Ti=tänka inåt - där all kritik och skepticism kommer från - mycket mindre. Flera sorters mänskliga omdömen skulle för dig bli giltiga än bara teoretiska bevis.

Gnosis = att göra erfarenheten hel och fri, bortom personlighetens begränsning.

Bara ett tips i all välmening! Annars gillar jag din röst här på Flashback, den har definitivt sin plats.

Men var öppen för att verkligheten kan se annorlunda ut från andra perspektiv än ditt eget, åtminstone i teorin. Vill du inte förändra din egen verklighetsuppfattning och bredda den i detta liv, så får du säkert en ny chans i nästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in