Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Vilken "gnosis". Vems "gnosis?
Bogomil, jag gillar egentligen din skepticism, den är sund och hälsosam på många sätt - filosofiskt korrekt. Ser också att du verkar smart och har skrivit väldigt många poster på din användare här. Därför tänkte jag ge dig ett exempel på vad som kunde vara gnosis just för dig.
Man kan ganska lätt se att du har en personlighet som heter INTP (googla om du inte känner till begreppet).
En INTP:s personlighet ser ut så här, där funktion 1-4 är ditt Ego och alla 8 det Jung och asiatiska religioner kallade ”självet”.
1. Ti (tänka inåt)
2. Ne (intuera utåt)
3. Si (erfara inåt)
4. Fe (känna utåt)
5. Te (tänka utåt)
6. Ni (intuera inåt)
7. Se (erfara utåt)
8. Fi (känna inåt)
Som du ser, löper här erfarenhet (S/N) och omdöme (T/F) om lott med varandra, liksom kiastiskt, och inte så schematiskt som filosofer ibland tänkt sig subjektets verklighetsorientering.
Det är din första funktion, kombinerat med delar av din andra och tredje, som gör dig filosofisk, kritisk och skeptisk på ett varierat sätt.
Men, för att göra din mänskliga erfarenhet hel, och erfara verkligheten som någonting annat än en begränsad personlighet, så skulle du behöva utveckla alla 8 funktioner i din personlighet. Särskilt gäller detta de 4 erfarenhetsfunktionerna Ne, Si, Ni, Se.
Om du gjorde det, till exempel genom att utveckla din personlighet eller utsätta dig för olika andliga prövningar och övningar, så skulle din erfarenhet av verkligheten till slut se helt annorlunda ut. Du skulle då också behöva begränsa ditt omdöme till personlighets första funktion Ti=tänka inåt - där all kritik och skepticism kommer från - mycket mindre. Flera sorters mänskliga omdömen skulle för dig bli giltiga än bara teoretiska bevis.
Gnosis = att göra erfarenheten hel och fri, bortom personlighetens begränsning.
Bara ett tips i all välmening! Annars gillar jag din röst här på Flashback, den har definitivt sin plats.
Men var öppen för att verkligheten kan se annorlunda ut från andra perspektiv än ditt eget, åtminstone i teorin. Vill du inte förändra din egen verklighetsuppfattning och bredda den i detta liv, så får du säkert en ny chans i nästa.