2019-03-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subaruu1231
Han sägee ju att en hjälpare ska komma? Eller kallar du Jesus för lögnare? Hjälparen är inte Gud det är inte samma och anden var redan där före och under tiden så hur kan han prata om honom?
Det är inte INDIVIDEN Anden (Fadern) han talar om, det är Guds ande.

2 Kor 3:17
Herren (Fadern), det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet.

Så Fadern KALLAS Anden, och Guds ande = helig ande eller hjälparen. Alla som LEDS (stöds, hjälps) av Guds ande (hjälparen) är Guds söner. Det är kristna på 300-talet som missuppfattat VEM Anden och VAD Guds ande är. Jag vet att Jesus enligt texten kallar hjälparen en person, men han talar alltså om Guds ande. Vi är skapade enligt Guds avbild, och människan HAR också en egen ande, förutom att vi kan få Guds ande. Så Gud ÄR en ande och HAR en ande, som är helig (= okränkbar).

1Kor 2
11Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud.

Människan HAR en ande, och Gud HAR en ande. Så när Jesus kallar Guds ande hjälparen syftar han till Fadern och hans ande.
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-03-13 kl. 20:09.
Citera
2019-03-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, det är två som skall äras som Gud.
2?! Hur går det ihop med du skall inga andra gudar hava jämte mig?
Citera
2019-03-13, 20:00
Medlem
Citat:
John 16:12-15 English Standard Version (ESV)
12 “I still have many things to say to you, but you cannot bear them now. 13 When the Spirit of truth comes, he will guide you into all the truth, for he will not speak on his own authority, but whatever he hears he will speak, and he will declare to you the things that are to come. 14 He will glorify me, for he will take what is mine and declare it to you.
Sanningens ande är också Guds ande.

2 Sam 23:2
Herrens ande talar genom mig,
hans ord är på min tunga.

1 Kung 17:24
Då sade kvinnan till Elia: ”Nu vet jag att du är en gudsman och att det verkligen är Herren som talar genom dig.”

Matt 10:20
och det är inte ni som talar, utan er Faders ande talar genom er.

Och Faderns, Guds, sanningens ande är ingen person, det är Guds ande. Och vad är då din ande? Din tankeförmåga, ditt förstånd.

1Kor 2
16Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi tänker Kristi tankar.

Den som får Guds (eller Kristi) ande tänker Herrens tankar, dvs får veta Guds ord. Det är så Guds profeter kan förmedla Guds vilja till oss. Och som du kan läsa i 2Sam 32:2 har det varit så från början.
Citera
2019-03-13, 20:02
Medlem
Citat:
Mat 4:11 8Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet 9och sade: ”Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillber mig.” 10Då sade Jesus till honom: ”Gå din väg, Satan. Det står ju skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.” 11Då lät djävulen honom vara, och änglar kom fram och betjänade honom.
Jesus tillber också sin Gud, Fadern, den som har gett honom all makt.

Joh 20:17
Jesus sade: ”Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min Fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min Fader och er Fader, min Gud och er Gud.”

Så Jesus gör rätt, han ärar Fadern som Gud, och vi, alla deras underordnade, ärar båda två.
Citera
2019-03-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
2?! Hur går det ihop med du skall inga andra gudar hava jämte mig?
Rom 10:4
Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Kristus är ett nytt förbund. Moses lag gäller inte för kristna.
Citera
2019-03-13, 21:08
Medlem
Citat:
Jesus tillber också sin Gud, Fadern, den som har gett honom all makt.

Joh 20:17
Jesus sade: ”Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min Fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min Fader och er Fader, min Gud och er Gud.”

Så Jesus gör rätt, han ärar Fadern som Gud, och vi, alla deras underordnade, ärar båda två.

Det sa han efter Jonas tecken för han blev inte korsfäst efter dem kollade i graven så var hans kropp inte där
Citera
2019-03-13, 21:11
Medlem
Citat:
Sanningens ande är också Guds ande.

2 Sam 23:2
Herrens ande talar genom mig,
hans ord är på min tunga.

1 Kung 17:24
Då sade kvinnan till Elia: ”Nu vet jag att du är en gudsman och att det verkligen är Herren som talar genom dig.”

Matt 10:20
och det är inte ni som talar, utan er Faders ande talar genom er.

Och Faderns, Guds, sanningens ande är ingen person, det är Guds ande. Och vad är då din ande? Din tankeförmåga, ditt förstånd.

1Kor 2
16Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi tänker Kristi tankar.

Den som får Guds (eller Kristi) ande tänker Herrens tankar, dvs får veta Guds ord. Det är så Guds profeter kan förmedla Guds vilja till oss. Och som du kan läsa i 2Sam 32:2 har det varit så från början.

Ja det stämmer att Gud talar genom profeterna det är därför dem kallas profeter men dem är inte Gud. Vår själ har vi fått av Gud han blåste in något av sin ande i adam och på såsätt fick adam liv det är gåva av herren men vi är inte Gud eller en avbild för Gud är inte en människa. Människan är en ny skapelse
Citera
2019-03-13, 21:28
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ja det stämmer att Gud talar genom profeterna det är därför dem kallas profeter men dem är inte Gud. Vår själ har vi fått av Gud han blåste in något av sin ande i adam och på såsätt fick adam liv det är gåva av herren men vi är inte Gud eller en avbild för Gud är inte en människa. Människan är en ny skapelse
Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.
1 Mos. 1:27 (Bibel 1917)

Detta är stycket om Adams släkt. När Gud skapade människor, gjorde han dem lika Gud.
1 Mos. 5:1 (Bibel 1917)

den som utgjuter människoblod, hans blod skall av människor bliva utgjutet, ty Gud har gjort människan till sin avbild.
1 Mos. 9:6 (Bibel 1917)
Citera
2019-03-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.
1 Mos. 1:27 (Bibel 1917)

Detta är stycket om Adams släkt. När Gud skapade människor, gjorde han dem lika Gud.
1 Mos. 5:1 (Bibel 1917)

den som utgjuter människoblod, hans blod skall av människor bliva utgjutet, ty Gud har gjort människan till sin avbild.
1 Mos. 9:6 (Bibel 1917)

Det är fabricerat genom översättningar
Citera
2019-03-14, 01:04
Medlem
Citat:
Det sa han efter Jonas tecken för han blev inte korsfäst efter dem kollade i graven så var hans kropp inte där
Nä, kroppen var inte kvar i graven för att han hade fått uppstå från de döda. Men det betyder inte att han inte blev korsfäst, för alla lärjungar hade nämligen sett honom bli korsfäst.
Citera
2019-03-14, 01:14
Medlem
Citat:
Säg inte det.

1 Mos 3:5
Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.”

Ps 82:6
Jag säger: Ni är gudar,
alla är ni den Högstes söner,

Joh 10:34
Jesus sade: ”Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar?

Joh 10:35
Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas.

Det finns alltså ett klart samband mellan kunskap och att vara en gud, och för att Fadern har kunskap som ingen annan har, inte ens Sonen, kallas Fadern den Högsta Guden.

Matt 24:36
Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.

Du har fel. Det finns två ord som betyder ande i hebreiskan, neshemah och ruach. Neshemah är den livsande som Gud blåste i Adams näsborrar, medan ruach är din ande, din tankeförmåga.

Det står klart och tydligt i Genesis att vi är skapade till Guds avbild, dvs en ande har också en kropp. Gud har också en själ. Både människor och djur kallas levande själar.
Citera
2019-03-14, 01:52
Medlem
Citat:
Nä, kroppen var inte kvar i graven för att han hade fått uppstå från de döda. Men det betyder inte att han inte blev korsfäst, för alla lärjungar hade nämligen sett honom bli korsfäst.

Hur har han åtetuppstått när han säger det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in