2014-10-16, 17:27
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
I ena versen uppmanar jesus människor att dricka i andra verser säger han "berusa er inte med alkohol"?

Ännu en gång felciterar du Jesus. Vad kan det vara? Tionde gången du påstår att Jesus sagt "Berusa er inte med alkholol"? Hur många gånger ska du behöva bli rättad?
Citera
2014-10-16, 17:31
Medlem
OM jesus inte drack vin så är det märkligt att han säger att han är den sanna vinstocken.
joh 15:15

om jesus inte drack vin eller var emot vin, så är det märkligt att han lägger sig vid bordet och säger: Jag från denna stund inte skall dricka av vinstockens frukt.

Å vad var det för konstigt i bägaren som jesus delade ut och sa: detta är mitt blod förbundsblodet som är utgjutet för många för syndernas förlåtelse... ( var det hallonsaft )

Ännu märkligare blir det när han förvandlar vatten till vin. ( joh 2:1 )
dessutom var det ett judiskt bröllop.
dricker judar vin eller inte ? vad skulle de ha allt vin till om de inte drack ? Och hur tog det slut ?
Citera
2014-10-16, 17:35
Medlem
goran744s avatar
Bibeln förbjuder inte alkohol men Kristna befalldes att undvika att hamna i fylleri och att inte låta något annat bli mästare över kroppen.
Vindrickandet på Jesus tid var mer ett skydd för att vattnet var dåligt och fullt av bakterier, virus och andra smittor.
Vin eller vindruvsjuice ansågs vara säkrare.
Alkohol i sig är alltså ingen synd i Bibeln, utan fylleriet och beroendet.
Citera
2014-10-16, 17:35
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Ännu en gång felciterar du Jesus. Vad kan det vara? Tionde gången du påstår att Jesus sagt "Berusa er inte med alkholol"? Hur många gånger ska du behöva bli rättad?

Vadå har han inte sagt det?? jag kan bevisa det
Citera
2014-10-16, 17:42
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ciamara
Okej, och det som står i bibeln men inte koranen, är det sanning?
Jag vet ej, men det som motsäger Koranen är osanning för mig.

Citat:
Och Nej, kristendomen bestraffar inte äktenskapsbrott med stening, än en gång, du måste urskilja nya och gamla testamentet.
Jag har inte påstått att kristendomen tillåter stening. Men min poäng var att Gamla testamentet innehåller väldigt många omoraliska lagar som framställer Gud som ond. Jag har väldigt svårt att förstå att någon som samlar ved på sabbaten verkligen förtjänar stening till döds? Varför skulle Gud tvinga en kvinna som blivit våldtagen gifta sig med hennes angripare? Har Gud verkligen kommit med sådana lagar en gång i tiden, menar du?

Du anser att Gud står för kärlek och moral, hur kan du förklara dessa omoraliska lagar i gamla testamentet? Islam har förklaringen, dessa lagar har inte kommit från Gud, människorna hittade på dessa lagar och påstod att dessa lagar kom från Gud.

Citat:
"De skriftlärda och fariseerna kom då dit (till Jesus) med en kvinna som hade ertappats med äktenskapsbrott. De ställde henne framför honom och sade: 'Mästare, den här kvinnan togs på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. I lagen föreskriver Moses att sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?" (Joh 8:3-5)

Vad svarade Jesus? Jo: "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne"

Inte ens Jesus som är fri från synd, kastade sten på henne:

"Kvinna, vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig?" Hon svarade: "Nej, herre." Jesus sade: "Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer" (vers 10-11)

Eftersom Jesus som är fri från synd inte straffade/dömde kvinnan så kan inte vi kristna stena kvinnor som begår äktenskapsbrott.
Jesus stenade inte kvinnan eftersom en sådan lag kommer inte från Gud. Det är omoraliskt att stena någon till döds och Jesus ville visa det för Judarna.

Citat:
Det är än en gång från gamla testamentet och gäller inte kristna. Jesus drack vin, Jesus var därför ingen nasir (nasir och nasare (dvs. person från Nasaret) är inte samma sak). Nasir var bara vissa personer och det kunde man vara antingen hela livet eller under en begränsad period. Som det står i texten du citera får inte en nasir raka huvudet och en nasir får häller inte röra döda kroppar vilket Jesus gjorde, då han bla. återuppväckte döda människor från döden.
Du får gärna tro att Jesus drack vin och alkohol. Sådana saker säger muslimer inte om Jesus. Muslimer anser att Jesus var en ren människa och avstod från alla orenheter. Han åt heller inte griskött vilket kristna verkar göra. Paulus ord är mera värdefullt än Jesus ord, verkar det som.
Senast redigerad av Ismail 2014-10-16 kl. 18:23.
Citera
2014-10-16, 17:46
Medlem
tarek90s avatar
"Men akta er för att berusa er och dricka er fulla" (Luk 21:34)

"Ve dem som störtar upp i ottan för att få sig ett rus och blir sittande långt fram på kvällen heta av vin! (Jes 5:11)

"Låt oss leva värdigt... inte i utsvävningar och fylleri" (Rom 13:13)

"Berusa er inte med vin, sådant leder till ett liv i laster" (Ef 5:18)

"Äldre kvinnor [och det gällde naturligtvis även yngre] skall på samma sätt uppträda som det anstår de heliga. De skall inte sprida skvaller eller missbruka vin" (Tit 2:3)

"Församlingsledaren skall som en Guds förvaltare vara oförvitlig. Han skall inte vara självgod, inte häftig, inte missbruka vin, inte vara våldsam eller girig" (Tit 1:7)

En person skrev detta på nätet:

Hejsan ! Håller på att skriva en argumenterande uppsats i skolan som ska handla om etik och moral.
Har läst det du/ni har skrivit tidigare om alkoholfrågor.

Men det som står i sjätte samlingen i Ordspråksboken under rubriken Ord till Lemuel:

"Ge vin åt dem som har det svårt, ge de bedrövade att dricka, så att de glömmer sin fattigdom och inte tänker på sitt elände mera." (Hämtat ur Bibel 2000 Ordspråksboken stycke 31:6 & 31:7)

Hur ska man tolka det?

Vidare så är det ju ett känt faktum att det finns så kallade klosteröl. Öl som munkar och nunnor brygger för att finansiera både kloster och allmosor till fattiga och utslagna. Hur kan det vara motiverat att göra detta? De ska väl hjälpa och inte stjälpa? Det är för mig mycket förbryllande och högst omoraliskt. Hur ställer sig Bibeln till detta fenomen?

Jag vill absolut inte peka finger åt något håll utan väldigt gärna höra din/era åsikt. Tack på förhand. Anders H
Citera
2014-10-16, 17:46
Medlem
Citat:
Jag tycker faktist bibeln faktist motsäger sig när det gäller alkohol och griskött eller är det dom kristna som bara vill underlätta för sig själva

du fattar som vanligt inte, jesus är för hela världen, judar och hedningar.
även för muslimer, om de vill Godkänna jesus som Guds son.

det är inte vad du äter och dricker som gör dig oren. Utan dina tankar om andra. ( hat och krig och mord och hur man förföljer andra på bästa sätt mördar de och tänker orena tankar om andra tillex kristna )

judar dricker vin men äter inte griskött för i deras länder så finns ingen förvaring för kött då kan man äta kyckling, inte så stor djur heller.

men grisen ger massor av kött - det åt hedningarna i södra Europa och eftersom Jesus är hela världens Kung och Gud, så sa han Ät och drick redan långt innan evangeliet nådde Rom. - läs APG innan du vädrar dina åsikter.

Så när evangeliet nåt europa äter kristna griskött och det är helt OK enligt Jesus.

Jesus är som sagt inte emot vad man äter och dricker, utan det han är emot är mord, hat och krig, döda, inte vad man äter .

Bibeln säger inte emot sig om man ser till vad den säger och hur man tolkar den.

Muhammed däremot sa att griskött var förbjudet, en profet för muslimerna.
Muhammed skulle aldrig gå hem i Europa. Vad ska vi äta, kyckling och lamm ?

När vi har massor av griskött och det är bara att äta och tugga....

vad är nästa steg, älgköttet ska bort, enligt koranen ?
Citera
2014-10-16, 17:48
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Bibeln förbjuder inte alkohol men Kristna befalldes att undvika att hamna i fylleri och att inte låta något annat bli mästare över kroppen.
Vindrickandet på Jesus tid var mer ett skydd för att vattnet var dåligt och fullt av bakterier, virus och andra smittor.
Vin eller vindruvsjuice ansågs vara säkrare.
Alkohol i sig är alltså ingen synd i Bibeln, utan fylleriet och beroendet.
Tvärtom, det var ett förhöjande afrodisiakum, redan då.
Citera
2014-10-16, 17:48
Medlem
Citat:
"Men akta er för att berusa er och dricka er fulla" (Luk 21:34)

"Ve dem som störtar upp i ottan för att få sig ett rus och blir sittande långt fram på kvällen heta av vin! (Jes 5:11)

"Låt oss leva värdigt... inte i utsvävningar och fylleri" (Rom 13:13)

"Berusa er inte med vin, sådant leder till ett liv i laster" (Ef 5:18)

"Äldre kvinnor [och det gällde naturligtvis även yngre] skall på samma sätt uppträda som det anstår de heliga. De skall inte sprida skvaller eller missbruka vin" (Tit 2:3)

"Församlingsledaren skall som en Guds förvaltare vara oförvitlig. Han skall inte vara självgod, inte häftig, inte missbruka vin, inte vara våldsam eller girig" (Tit 1:7)

En person skrev detta på nätet:

Hejsan ! Håller på att skriva en argumenterande uppsats i skolan som ska handla om etik och moral.
Har läst det du/ni har skrivit tidigare om alkoholfrågor.

Men det som står i sjätte samlingen i Ordspråksboken under rubriken Ord till Lemuel:

"Ge vin åt dem som har det svårt, ge de bedrövade att dricka, så att de glömmer sin fattigdom och inte tänker på sitt elände mera." (Hämtat ur Bibel 2000 Ordspråksboken stycke 31:6 & 31:7)

Hur ska man tolka det?

Vidare så är det ju ett känt faktum att det finns så kallade klosteröl. Öl som munkar och nunnor brygger för att finansiera både kloster och allmosor till fattiga och utslagna. Hur kan det vara motiverat att göra detta? De ska väl hjälpa och inte stjälpa? Det är för mig mycket förbryllande och högst omoraliskt. Hur ställer sig Bibeln till detta fenomen?

Jag vill absolut inte peka finger åt något håll utan väldigt gärna höra din/era åsikt. Tack på förhand. Anders H

det är väl skillnad på att ta ett glas vin och att hälla sig och bli dyngrak.
Citera
2014-10-16, 17:51
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

det är inte vad du äter och dricker som gör dig oren. Utan dina tankar om andra. ( hat och krig och mord och hur man förföljer andra på bästa sätt mördar de och tänker orena tankar om andra tillex kristna )

judar dricker vin men äter inte griskött för i deras länder så finns ingen förvaring för kött då kan man äta kyckling, inte så stor djur heller.

men grisen ger massor av kött - det åt hedningarna i södra Europa och eftersom Jesus är hela världens Kung och Gud, så sa han Ät och drick redan långt innan evangeliet nådde Rom. - läs APG innan du vädrar dina åsikter.

Så när evangeliet nåt europa äter kristna griskött och det är helt OK enligt Jesus.

Jesus är som sagt inte emot vad man äter och dricker, utan det han är emot är mord, hat och krig, döda, inte vad man äter .

Bibeln säger inte emot sig om man ser till vad den säger och hur man tolkar den.

När vi har massor av griskött och det är bara att äta och tugga....

vad är nästa steg, älgköttet ska bort, enligt koranen ?

Kan du du kommentera de verser som förbjuder griskött?

Jesus kom inte för hela världen han kom för israels folk det står det i Bibeln och koranen! Dina svar får mig att inse att jag som muslim har läst ur bibeln mer än du som kristen
Citera
2014-10-16, 17:59
Medlem
Citat:
Kan du du kommentera de verser som förbjuder griskött?

Jesus kom inte för hela världen han kom för israels folk det står det i Bibeln och koranen! Dina svar får mig att inse att jag som muslim har läst ur bibeln mer än du som kristen

jag har kommenterat dina verser som du hänvisar till OM du läser mitt inlägg.

om du har läst som muslim mer än mig så bör du veta vad som står i APG.

du som muslim ska veta att jesus sa att ALL mat är ren. Även griskött !

Hur kan Jesus påstå att han är Världens frälsare om han bara kom till israels folk ?

Tillhör inte Europa världen ?

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Citera
2014-10-16, 18:06
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Vadå har han inte sagt det?? jag kan bevisa det

Nej det kan du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto