2019-03-17, 01:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Alla människor har en själ

Vad jag vet inte jag. Men belägga gärna dirr postulat.
Citera
2019-03-17, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subaruu1231
https://www.synonymer.se/sv-syn/ande

själ, psyke, sinnelag, sinne, inre, väsen, karaktär, mentalitet, livsande, livskraft; andlig skaparkraft, skaparförmåga, intelligens, tankeliv; snille, begåvning, stor personlighet, skarp hjärna
Du ska framförallt inte jämföra hebreiska med svenska. Mitt modersmål är nederländska, och på nederländska betyder geest både ande (varelse) och sinne (tankeförmåga), precis som på hebreiska. De som skrev GT (hebreiska) använder olika ord för själ (nefesh) och ande (ruach). Neshemah (hebreiska) är livsanden, luften du andas.
Citera
2019-03-17, 09:19
Medlem
Citat:
Det är därför när du berusar din kropp förstör du din ande den blir vilse. (Vilsen själ som många använder)
Rom 8
12Vi har alltså skyldigheter, bröder, men inte mot köttet, inte att leva efter vår köttsliga natur. 13Om ni lever på det sättet kommer ni att dö, men om ni med (er egen) ande dödar kroppens gärningar skall ni leva. 14Alla som leds av ande från Gud är Guds söner. 15Ni har inte fått en ande (Guds) som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen; ni har fått en ande (Guds) som ger söners rätt så att vi kan ropa: ”Abba! Fader!” 16Anden (Guds) själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn.

Människan har en egen ande, som inte är Guds ande. Vi LEDS av guds ande, vi STYRS inte av Guds ande. Men vår hjärna (tankeförmåga, ande) STYR kroppen, och vi kan döda kroppens gärningar (begär) med självdisciplin. Det är inte s att Guds ande tvingar oss till någonting, för Gud vill att vi ska göra goda gärningar av egen fri vilja. Så Guds ande uppmanar oss genom anden (tankar eller den som hör Guds röst Heb 3:3) att göra rätt val, den STYR inte. Annars hade faktiskt Gud varit ansvarig för allt vi gör, gott som ont.
Citera
2019-03-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad jag vet inte jag. Men belägga gärna dirr postulat.

Jo det har du men du kanske inte har upptäckt den än. Dock svårt för mig att bevisa att du har en själ, det får du göra själv........
Citera
2019-03-17, 12:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men anden är en själ som far runt den har också känslor förstår ni inte det. Det är anden som är roh det är en levande själ.
En stor del av bibeln är fabricerat
Jo, jag förstår det. Det finns en "själisk" kropp. Den nya skapelsen är en andlig kropp. Ordet här för "själisk" är "naturlig", dvs på "bibliska" inte synonymt med andlig.
Jag läser det ni skriver och ser att ni inte talar samma språk. Det är inget att förundras över, för så har HERREN gjort folken för att de inte ska bygga "babels torn". Först när människan har underkastat sig Guds Smorde ser hon detta, eftersom Herren Gud i sin barmhärtighet på så vis skyddar oss från att begå dödssynden att "göra oss till gud".

" 15Och han sade till dem: »Gån ut i hela världen och prediken evangelium för allt skapat. 16Den som tror och bliver döpt, han skall bliva frälst; men den som icke tror, han skall bliva fördömd. 17Och dessa tecken skola åtfölja dem som tro: genom mitt namn skola de driva ut onda andar, de skola tala nya tungomål, 18ormar skola de taga i händerna, och om de dricka något dödande gift, så skall det alls icke skada dem; på sjuka skola de lägga händerna, och de skola då bliva friska.»

19Därefter, sedan Herren Jesus hade talat med dem, blev han upptagen i himmelen och satte sig på Guds högra sida. 20Men de gingo ut och predikade allestädes. Och Herren verkade med dem och stadfäste ordet genom de tecken som åtföljde det." (Mark 16)

Så säger HERREN:
"31Se, dagar skola komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus; 32icke ett sådant förbund som det jag slöt med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land det förbund med mig, som de bröto, fastän jag var deras rätte herre, säger HERREN. 33Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk. 34Då skola de icke mer behöva undervisa varandra, icke den ene brodern den andre, och säga: »Lär känna HERREN»; ty de skola alla känna mig, från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärning, och deras synd skall jag icke mer komma ihåg." (Jeremia 31)

Den kroppen är ett nytt hjärta. Detta är Kristi kropp, som Messias utgav för oss. Hans tempel. Detta tempel är vi bara fragment av. Konungen är den ende som ensam är detta tempel, som är Guds tempel.

Den andliga kroppen är det nya hjärtat där Guds lag är inskrivet, och den som skriver denna lag är Kristus. Detta är frälsningen, och det är så därför att Kristi Ande ensam frälser oss och vi vet det- och därför omöjligt kan ge oss själva äran för detta verk på något enda sätt. Vi vet att vi alla var syndare och enbart av Guds barmhärtighet fötts pånytt.

Själ är helt enkelt liv, och det är Guds andedräkt som ger liv. Själen är så hjärtat, och det är Guds Ande som ger oss ett nytt hjärta (= nya förbundet).
Citera
2019-03-17, 12:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Alla människor har en själ men kristna kan få Den Helige Ande eller om du vill Guds ande med Kristi kärlek, Andens gåvor och Andens frukter. Den Helige Ande gör det möjligt för kristna att leva och umgås med Gud.

Det här är Andens frukter:

kärlek
glädje
frid
tålamod
vänlighet
godhet
trofasthet
ödmjukhet
självbehärskning

Guds ande förstörs inte av lite alkohol
https://youtu.be/nQWFzMvCfLE

<3
Citera
2019-03-17, 12:38
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Alla människor har en själ men kristna kan få Den Helige Ande eller om du vill Guds ande med Kristi kärlek, Andens gåvor och Andens frukter. Den Helige Ande gör det möjligt för kristna att leva och umgås med Gud.

Det här är Andens frukter:

kärlek
glädje
frid
tålamod
vänlighet
godhet
trofasthet
ödmjukhet
självbehärskning

Guds ande förstörs inte av lite alkohol
Håller med dig i allt du säger förutom det sista. Alkohol kan ofta under hög berusning släcka alla dessa goda egenskaper och få en att bete sig som en idiot.
Citera
2019-03-17, 13:14
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Håller med dig i allt du säger förutom det sista. Alkohol kan ofta under hög berusning släcka alla dessa goda egenskaper och få en att bete sig som en idiot.
Då är det nåt som inte stämmer med den människan ens i nyktert tillstånd? Alkoholen fungerar då som katalysator.
Men ja alkohol är farligt och kan vara en viktig komponent till att rasera bra liv och skapa förvirring även om det inte fanns problem innan kan det hjälpa till att skapa bråk.

Folk blir vansinniga av alkohol faktiskt.
Jag skippar alkohol.
Citera
2019-03-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jo, jag förstår det. Det finns en "själisk" kropp. Den nya skapelsen är en andlig kropp. Ordet här för "själisk" är "naturlig", dvs på "bibliska" inte synonymt med andlig.
Jag läser det ni skriver och ser att ni inte talar samma språk. Det är inget att förundras över, för så har HERREN gjort folken för att de inte ska bygga "babels torn". Först när människan har underkastat sig Guds Smorde ser hon detta, eftersom Herren Gud i sin barmhärtighet på så vis skyddar oss från att begå dödssynden att "göra oss till gud".

" 15Och han sade till dem: »Gån ut i hela världen och prediken evangelium för allt skapat. 16Den som tror och bliver döpt, han skall bliva frälst; men den som icke tror, han skall bliva fördömd. 17Och dessa tecken skola åtfölja dem som tro: genom mitt namn skola de driva ut onda andar, de skola tala nya tungomål, 18ormar skola de taga i händerna, och om de dricka något dödande gift, så skall det alls icke skada dem; på sjuka skola de lägga händerna, och de skola då bliva friska.»

19Därefter, sedan Herren Jesus hade talat med dem, blev han upptagen i himmelen och satte sig på Guds högra sida. 20Men de gingo ut och predikade allestädes. Och Herren verkade med dem och stadfäste ordet genom de tecken som åtföljde det." (Mark 16)

Så säger HERREN:
"31Se, dagar skola komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus; 32icke ett sådant förbund som det jag slöt med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land det förbund med mig, som de bröto, fastän jag var deras rätte herre, säger HERREN. 33Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk. 34Då skola de icke mer behöva undervisa varandra, icke den ene brodern den andre, och säga: »Lär känna HERREN»; ty de skola alla känna mig, från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärning, och deras synd skall jag icke mer komma ihåg." (Jeremia 31)

Den kroppen är ett nytt hjärta. Detta är Kristi kropp, som Messias utgav för oss. Hans tempel. Detta tempel är vi bara fragment av. Konungen är den ende som ensam är detta tempel, som är Guds tempel.

Den andliga kroppen är det nya hjärtat där Guds lag är inskrivet, och den som skriver denna lag är Kristus. Detta är frälsningen, och det är så därför att Kristi Ande ensam frälser oss och vi vet det- och därför omöjligt kan ge oss själva äran för detta verk på något enda sätt. Vi vet att vi alla var syndare och enbart av Guds barmhärtighet fötts pånytt.

Själ är helt enkelt liv, och det är Guds andedräkt som ger liv. Själen är så hjärtat, och det är Guds Ande som ger oss ett nytt hjärta (= nya förbundet).
Själ är inte helt enkelt liv. Den LIVSande Gud blåste i Adams näsborrar heter på hebreiska neshemah. Gen 2:7 http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/gen2.pdf och människan blev en LEVANDE själ.

Det du kallar själisk och andlig kropp är helt enkelt skillnaden mellan en kropp av kött och blod och en himmelsk andekropp. Vid uppståndelsen föds vi av Anden och BLIR en ande (Joh 3:6)

Alla som leds av Guds ande är Guds söner, och de som Guds ord kommit till är gudar, precis som det står skrivet från början. Satan sa till Eva att de skulle bli som gudar med kunskap om gott och ont om de åt av frukten. Så det är ingen som gör sig till gud, det är Gud som upphöjer oss och ger oss av sin glans genom kunskapen och visheten i skrifterna och genom anden, den smörjelse som undervisar oss (1Joh 2:27).

Du ska inte blanda ihop uppståndelsekroppen, den Paulus talar om i 1Kor 15, och Kristi kropp.

Med ett nytt hjärta menas att vi älskar Gud och därför håller buden. Det har att göra med Guds ande, som alltså är det levande vatten Jesus talar om.

Joh 3:5
Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike.

Det är alltså två delar. Att födas av vatten är den INRE människan, att förändra oönskade personlighetsdrag.

Joh 4:14
Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i (inuti, ditt inre) honom, med ett flöde som ger evigt liv.

Att födas av Anden gäller ditt YTTRE, dvs kroppen, och den förvandlingen sker först vid uppståndelsen, när vi föds av Anden.

Jo 3
6Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är ande.

Apg 13:33
har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag.

Vid uppståndelsen FÖDS vi av Anden, och BLIR en ande. Också därför står det av vi är/blir Guds söner, för att vi FÖDS av Anden vid uppståndelsen. Så sluta svamla nu.
Citera
2019-03-17, 13:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Muslimer utför vissa rörelser vid bön. Bönens olika rörelser i Bibeln:

Om Jesus: "Han gick lite längre bort, och kastade sig till marken och bad" (Bibeln Matteus 26:39)

Om Moses: "Då böjde Mose sig med hast ned mot jorden och tillbad" (Bibeln Andra Moseboken 34:8 )

Om Moses och Aron: "Men Mose och Aron gick bort från församlingen till uppenbarelsetältets ingång och föll ned på sina ansikten" (Bibeln Fjärde Moseboken 20:6)

Om Abraham: "Då föll Abraham ned på sitt ansikte…"(Bibeln Första Moseboken 17:3)

Så säger Guds smorde, Konungen:

"31Då sade Jesus till de judar som hade satt tro till honom: »Om I förbliven i mitt ord, så ären I i sanning mina lärjungar; 32Och I skolen då förstå sanningen, och sanningen skall göra eder fria.» 33De svarade honom: »Vi äro Abrahams säd och hava aldrig varit trälar under någon. Huru kan du då säga: 'I skolen bliva fria'?»

34Jesus svarade dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Var och en som gör synd, han är syndens träl. 35Men trälen får icke förbliva i huset för alltid; sonen får förbliva där för alltid. 36Om nu Sonen gör eder fria, så bliven i verkligen fria. 37Jag vet att I ären Abrahams säd; men I stån efter att döda mig, eftersom mitt ord icke får någon ingång i eder. 38Jag talar vad jag har sett hos min Fader; så gören ock I vad I haven hört av eder fader.»

39De svarade och sade till honom: »Vår fader är ju Abraham.» Jesus svarade till dem: »Ären I Abrahams barn, så gören ock Abrahams gärningar. 40Men nu stån I efter att döda mig, en man som har sagt eder sanningen, såsom jag har hört den av Gud. Så handlade icke Abraham. 41Nej, I gören eder faders gärningar.» De sade till honom: »Vi äro icke födda i äktenskapsbrott. Vi hava Gud till fader och ingen annan.»

42Jesus svarade dem: »Vore Gud eder fader, så älskaden I ju mig, ty från Gud har jag utgått, och från honom är jag kommen. Ja, jag har icke kommit av mig själv, utan det är han som har sänt mig. 43Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord. 44I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. 45Men mig tron I icke, just därför att jag talar sanning. 46Vilken av eder kan överbevisa mig om någon synd? Om jag alltså talar sanning, varför tron I mig då icke? 47Den som är av Gud, han lyssnar till Guds ord; och det är därför att I icke ären av Gud som I icke lyssnen därtill.

48Judarna svarade och sade till honom: »Hava vi icke rätt, då vi säga att du är en samarit och är besatt av en ond ande?» 49Jesus svarade: »Jag är icke besatt av någon ond ande; fastmer hedrar jag min Fader. I åter skymfen mig. 50Men jag söker icke min egen ära; en finnes dock som söker den och som dömer. 51Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som håller mitt ord, han skall aldrig någonsin se döden.» 52Judarna sade till honom: »Nu förstå vi att du är besatt av en ond ande. Abraham har dött, så ock profeterna, och likväl säger du: 'Den som håller mitt ord, han skall aldrig någonsin smaka döden.' 53Icke är väl du förmer än vår Fader Abraham? Och han har ju dött. Profeterna hava också dött. Till vem gör du då dig själv?» 54Jesus svarade: »Om jag själv ville skaffa mig ära, så vore min ära intet; men det är min Fader som förlänar mig ära, han som I säger vara eder Gud. 55Dock, I haven icke lärt känna honom, men jag känner honom; och om jag sade att jag icke kände honom, så bleve jag en lögnare likasom I; men jag känner honom och håller hans ord. 56Abraham, eder fader, fröjdade sig över att han skulle få se min dag. Han fick se den och blev glad.» 57Då sade judarna till honom: »Femtio år gammal är du icke ännu, och Abraham har du sett!» 58Jesus sade till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Förrän Abraham blev till, är jag.» 59Då togo de upp stenar för att kasta på honom. Men Jesus gömde sig undan och gick sedan ut ur helgedomen."

https://sv.bibelsite.com/swe/john/8.htm
Citera
2019-03-17, 13:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Själ är inte helt enkelt liv. Den LIVSande Gud blåste i Adams näsborrar heter på hebreiska neshemah. Gen 2:7 http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/gen2.pdf och människan blev en LEVANDE själ.

Det du kallar själisk och andlig kropp är helt enkelt skillnaden mellan en kropp av kött och blod och en himmelsk andekropp. Vid uppståndelsen föds vi av Anden och BLIR en ande (Joh 3:6)

Alla som leds av Guds ande är Guds söner, och de som Guds ord kommit till är gudar, precis som det står skrivet från början. Satan sa till Eva att de skulle bli som gudar med kunskap om gott och ont om de åt av frukten. Så det är ingen som gör sig till gud, det är Gud som upphöjer oss och ger oss av sin glans genom kunskapen och visheten i skrifterna och genom anden, den smörjelse som undervisar oss (1Joh 2:27).

Du ska inte blanda ihop uppståndelsekroppen, den Paulus talar om i 1Kor 15, och Kristi kropp.

Med ett nytt hjärta menas att vi älskar Gud och därför håller buden. Det har att göra med Guds ande, som alltså är det levande vatten Jesus talar om.

Joh 3:5
Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike.

Det är alltså två delar. Att födas av vatten är den INRE människan, att förändra oönskade personlighetsdrag.

Joh 4:14
Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i (inuti, ditt inre) honom, med ett flöde som ger evigt liv.

Att födas av Anden gäller ditt YTTRE, dvs kroppen, och den förvandlingen sker först vid uppståndelsen, när vi föds av Anden.

Jo 3
6Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är ande.

Apg 13:33
har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag.

Vid uppståndelsen FÖDS vi av Anden, och BLIR en ande. Också därför står det av vi är/blir Guds söner, för att vi FÖDS av Anden vid uppståndelsen. Så sluta svamla nu.
Tack för verserna
Citera
2019-03-17, 15:08
Medlem
Pusts avatar
O you who believe! Be supporters of God, as Jesus the son of Mary said: "Who are my supporters towards God?" The disciples said: "We are God's supporters." So a group of the Children of Israel believed, while another group disbelieved. We supported those who believed against their foe, so they became dominant.
Surah 61:14
Så Koranen anser att judarna är förbannade för att förneka Jesus? Låter ju som rena Clayton Townley.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in