2019-03-13, 18:25
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har någon förklarat varför man ännu inte har påbörjat arbetet med att tömma lådorna på information?

Det är trots allt så att oskyldiga företag med anställda blöder stora summor pengar genom att MAX är groundade.

Vi har hört talas om ett flertal bud om vem som ska tömma lådorna, är det slutgiltigt besked, Tyskland tar hand om arbetet, eller kan det komma nya besked imorgon?

Det är nog inte speciellt konstigt.
Har man inget färdigt avtal med något annat lands havkom för utläsning av CVR-FDR ska man först hitta en lämplig partner, komma överrens, sen ska de transporteras till en annan världsdel.
Sker inte på nolltid.

Jag är inte ett dugg orolig över USA, men jag kan tänka mig att Ethiopien kanske avstod NTSB som hanterare av CVR-FDR.
Citera
2019-03-13, 18:29
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Donald Trump har kommenterat det hela och verkar rikta kritik mot att flygplan blivit alldeles för teknologiska i hans mening.

Från Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKyjJe/trumps-markliga-utspel-vill-inte-ha-einstein-som-pilot
Citat:
Flygplan har blivit alldeles för komplicerade att flyga. Piloter behövs inte längre, snarare dataingenjörer från MIT. Jag ser det hela tiden kring många olika produkter. Man försöker alltid ta ett onödigt steg längre, när äldre och enklare metoder ofta är bättre”, twittrar presidenten.

Han fortsätter:

”Ögonblicksbeslut är nödvändiga, och komplexitet skapar risker. Allt detta till högre kostnader men med väldigt få vinster. Jag vet inte hur ni tänker, men jag vill inte att Albert Einstein ska flyga mitt plan. Jag vill ha fantastiska yrkesprofessionella som tillåts att enkelt och snabbt ta kontroll över planet!
Som vanligt har Trump otur när han öppnar käften.
Herr President kanske önskar återgå till 70-talets haveristatistik?

Citat:
Har någon förklarat varför man ännu inte har påbörjat arbetet med att tömma lådorna på information?

Det är trots allt så att oskyldiga företag med anställda blöder stora summor pengar genom att MAX är groundade.

Vi har hört talas om ett flertal bud om vem som ska tömma lådorna, är det slutgiltigt besked, Tyskland tar hand om arbetet, eller kan det komma nya besked imorgon?
Konspirationsteorier gör att det hela drar ut på det ytterligare.
Istället för att låta de med bäst kompetens ordna det, velar man och drar ut på tiden.

Priset blir inte bara att flygbolag blöder, utan även att det tar längre tid innan vi kan lära av misstagen som begåtts.
Citera
2019-03-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
svarta lådor kommer skickas till Tyskland

Låter betryggande. Tyskar slarvar inte!
Citera
2019-03-13, 18:43
Medlem
Citat:

Vi har hört talas om ett flertal bud om vem som ska tömma lådorna, är det slutgiltigt besked, Tyskland
tar hand om arbetet, eller kan det komma nya besked imorgon?

Allt talar för att dessa lådor är i analys sedan igår någonstans i världen. Det är oerhört mycket pengar och prestige i detta spel.
Citera
2019-03-13, 18:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är ju viktigt att någon som klarar av jobbet får göra det. Och att inte någon amerikan är inblandad och kan ändra i innehållet.

Sannolikt kom det inte som en överraskning att man behöver någon som kan tömma lådorna på information om en olycka sker. Givetvis är det känt i branschen vem som kan göra det.

Det spelar knappast någon roll vilket land i världen man vänder sig till, USA har sina tentakler överallt, och där de mot förmodan inte finns, finns USA:s ekonomiska fiender.

Det kan inte vara så svårt att få fram ett antal oberoende personer som är med vid tömning och som får tillgång till rådatan.
Citera
2019-03-13, 18:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Som vanligt har Trump otur när han öppnar käften.
Herr President kanske önskar återgå till 70-talets haveristatistik?

Konspirationsteorier gör att det hela drar ut på det ytterligare.
Istället för att låta de med bäst kompetens ordna det, velar man och drar ut på tiden.

Priset blir inte bara att flygbolag blöder, utan även att det tar längre tid innan vi kan lära av misstagen som begåtts.

Precis, olyckan med ET302 kan bero på något som kan drabba vilket flygplan som helst, många tycks glömma det.

Rent logiskt borde alla flygplan groundas med tanke på hur man resonerar, åtminstone alla 737, det kan ju handla om ett mekaniskt, material eller konstruktionsfel.

Men icke, MCAS är redan utpekat som orsaken, helt utan något som styrker det. Därför groundas alla MAX.
Citera
2019-03-13, 18:59
Medlem
På senare tid sänder ju plan flygdata direkt till nån hub. så man kan se i realtid vad som händer och sker på planet.
Citera
2019-03-13, 19:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är det väl inte just det som är problemet utan motåtgärderna som man har satt in för att kompensera. Ett autonomt styrsystem som ingen har fått instruktioner på hur man kopplar förbi.

Jo så är det ju. Men helst vill man ju ha ett plan som flyger robust, stabilt och förutsägbart och inte behöver avancerade system för att kompensera för en instabilitet. Precis som du säger så är det själva motåtgärderna som verkar vara boven i dramat.

Flera piloter vittnar ju idag om hur Boeing 737 Max plötsligt gjort oväntad nose-down och triggat larmet "Don't sink, don't sink". Inget man vill höra som pilot, i de fallen har det dock gått bra.

Det räcker med att flyga Flight Simulator så vet man hur blodet isas i ådrorna då man hör "Don't sink, Don't sink", eller "Terrain, Terrain".
Citera
2019-03-13, 19:06
Medlem
Citat:
Precis, olyckan med ET302 kan bero på något som kan drabba vilket flygplan som helst, många tycks glömma det.

Rent logiskt borde alla flygplan groundas med tanke på hur man resonerar, åtminstone alla 737, det kan ju handla om ett mekaniskt, material eller konstruktionsfel.

Men icedan utpekat som oke, MCAS är rrsaken, helt utan något som styrker det. Därför groundas alla MAX. :whoco5:

Exakt. Två plan av samma sort ägda av u-länder har råkat trilla ner på ett halvår. Men inga i västvärlden. I USA fortsätter man flyga med samma plan som vanligt. Hur kommer det sig?
Kan det röra sig om pilotfel eller attentat i u-länderna?
Citera
2019-03-13, 19:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jo så är det ju. Men helst vill man ju ha ett plan som flyger robust, stabilt och förutsägbart och inte behöver avancerade system för att kompensera för en instabilitet. Precis som du säger så är det själva motåtgärderna som verkar vara boven i dramat.

Flera piloter vittnar ju idag om hur Boeing 737 Max plötsligt gjort oväntad nose-down och triggat larmet "Don't sink, don't sink". Inget man vill höra som pilot, i de fallen har det dock gått bra.

Det räcker med att flyga Flight Simulator så vet man hur blodet isas i ådrorna då man hör "Don't sink, Don't sink", eller "Terrain, Terrain".

Ingen kritik mot ditt resonemang, men alla intresserade bör se det här klippet på en 737 MAX som visar flygplanets förmåga. Sannolikt inga passagerare, ingen autopilot, och av manövern att döma MCAS bortkopplad.

https://youtu.be/RyeqeqSNSgQ

Bara så att man får lite perspektiv när man talar om instabilitet och annat.
Citera
2019-03-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Så funkade det USA iaf när jag tog mitt PPL. Har du belägg för det med majoriteten?

Det är annorlunda i USA. Mitt belägg är de 10+ åren jag har varit i den här skit branschen
Citera
2019-03-13, 19:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ingen kritik mot ditt resonemang, men alla intresserade bör se det här klippet på en 737 MAX som visar flygplanets förmåga. Sannolikt inga passagerare, ingen autopilot, och av manövern att döma MCAS bortkopplad.

https://youtu.be/RyeqeqSNSgQ

Bara så att man får lite perspektiv när man talar om instabilitet och annat.

Sannerligen en imponerande filmsnutt, men nog testas alla jetplan i ganska extrema manövrar? (utan passagerare, på flygshow eller vid testflygningar).

Att det går att flyga 737 MAX som vore det ett militärjet talar ju knappast emot att det verkar lynnigt i sina flygegenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in