2019-03-13, 17:07
Medlem
Beträffande börskursen för Boeings aktier kan jag meddela att den fortfarande, trots senaste dagarnas ras, är högre än den var för tre månader sedan. Detta talar för att den här stormen snart har blåst över och att bolaget fortsätter leveranserna av de 5000 plan de har i beställning.
Citera
2019-03-13, 17:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Inte bra för business att peka finger på kunden.... Är Boeing översittare mot bolag i tillväxtländer i Asien/Afrika?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-11/lion-air-stands-firm-on-canceling-22-billion-boeing-jet-orders
Citera
2019-03-13, 17:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Breaking : Canada grounds the 737MAX 8 as per Marc Garneau live on CBC now.
Citera
2019-03-13, 17:29
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retardee
Majoriteten av dagens kommersiella piloter kommer direkt från flygskolan, jag vet, jag var en av de^^

Det finns vissa skillnader skulle jag tycka.
En CPL+IR-utbildad med ATPL Teori och kanske MCC på någon typ, har antagligen lite multiengine också för att kunna söka jobben? Hur många timmar hade du när du började ? 250? Varav simulator?

Styrman i detta fall skall hade 200-ish, varav 130 i SUL. Lägger du ihop ett plus ett har han inte haft någon som helst tid att bygga erfarenhet eller växa som pilot henom att vara befälhavare under egenträning.

SAS krävde iallafall förr minst 700h tot samt 200 multiengine, om man inte kom från Trafikflygarhögskolan (TFHS)eller Försvarsmakten, då hade man inga krav utom behörigheten.
Utbildningen på TFHS var iaff förr mycket bra, samtidigt som man hade en selektiv process att välja ut lämpliga kandidater ungefär som Försvarsmakten gjorde.

Hyr det ser ut hos SAS, Norwegian mfl numera vet jag inte. Vore intressant som jämförelse. Jag känner mig rätt säker på vad jsg skulle völja mellan, en relativt erfaren styrman eller en MPL med 200tt om det skorpar till sig på kontoret.

[Edit]SAS har tydligen ”no special recuirements” utöver certkrav
Norwegian hade mer specifika annonser,
1000h varav 500 i multicrewoperationer.
https://www.webcruiter.no/WcMain/AdvertViewPublic.aspx?oppdragsnr=4016752929&cultur e_id=EN&company_id=201503&link_source_id=0
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-03-13 kl. 17:34.
Citera
2019-03-13, 17:49
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver78
Ethiopian Airlines “black box” recorders will be sent to Europe for analysis

Då kanske man får riktiga svar.
Vissa haveriutredningar har försökt undvika detta eftersom man tror att man inte får "riktiga svar" av vare sig USA eller Europa (vilka båda är partiska i striden mellan Airbus och Boeing). Det kommer nog alltid att vara någon som blir missnöjd.
Citera
2019-03-13, 17:55
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
En fråga till er flygkunniga i tråden.

Det förekommer att par uppgifter från piloter att problem uppstått när man slog på autopiloten. När gör man det?
Vanligen efter att man fällt in klaffarna, ett par minuter efter start.
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kan det vara så att AP och den här MCAS ibland bråkar med varandra?
Nej, det är helt separata system.

När vi läser i tidningarna om att piloter skrivit rapporter om flygplanstypen, ska vi komma ihåg att flygbranschen har lyckats utveckla en stark kultur av rapportskrivande. Vi piloter skriver ganska mycket rapporter om både smått och stort. Dessa klassificeras och sammanställs i databaser som berörda myndigheter har tillgång till och som sedan används som underlag för att göra förbättringar och upptäcka säkerhetsbrister.
Det är alltså en väsentlig del i den starka säkerhetsökning vi fått uppleva inom flyget de senaste decennierna.

Vi ska därför vara på det klara med att det även finns gott om liknande rapporter gällande andra flygplanstyper.

Någon rapport nämnde t.ex. att den tekniska manualen för piloter till 737 MAX var för tunn. Tja, det är ett bra påpekande som jag är benägen att hålla med om. Manualerna förr var generellt sett mer omfattande.

Andra har nämnt att autopiloten velat sänka nosen, trots att den borde fortsätta att stiga.
Det kan bero på flera orsaker. Dels någon form av tekniskt fel, såklart. Har det hänt ett fåtal gånger på över 100 000 flygningar, kan man förstås undra över omständigheterna i övrigt.

Jag har själv varit med om att autopiloten börjat sjunka istället för att stiga, när jag flugit B737-800.
Man kan ställa in autopiloten i ett antal olika moder. En av dem kallas "Level Change". Då prioriterar autopiloten att hålla angiven fart när den stiger. Om det blir stora vindförändringar eller turbulens, kan det bli så att autopiloten sänker nosen för att kunna uppnå målet om att hålla angiven fart.
En annan mod är "VNAV". Då följer autopiloten den vertikala profil som är inprogrammerad i färddatorn (FMC). Är den felaktigt programmerad eller har en navigationsdatabas med felaktigheter, kommer autopiloten även då göra sådant som är oönskat.

Så här står det i en av rapporterna:
Citat:
In one report, an airline captain said that immediately after putting the plane on autopilot, the co-pilot called out “Descending,” followed by an audio cockpit warning, “Don’t sink, don’t sink!”The captain immediately disconnected the autopilot and resumed climbing.
“With the concerns with the MAX 8 nose down stuff, we both thought it appropriate to bring it to your attention,” the captain wrote. “Best guess from me is airspeed fluctuation” due to a brief weather system overwhelming the plane’s automation.
https://www.japantimes.co.jp/news/2019/03/13/world/u-s-pilots-reported-switching-boeing-737-max-8-autopilot-initiated-random-nosedives/

Lyckligtvis finns piloter ombord som har till uppgift att agera när automatiken inte gör det som förväntas - något som inte är helt ovanligt.

Sammanfattningsvis anser jag alltså att man ska vara försiktig med att dra några slutsatser från medias rapportering om pilotrapporter.
Samtliga dessa rapporter har granskats och åtgärder vidtagits. Åtminstone de som rapporterats i västvärlden.
Citera
2019-03-13, 18:11
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
I detta fallet tror jag pilotfel. Planet var för komplicerat för piloterna och de förstod sig inte på de automatiska systemen som hjälper piloten flyga. Piloterna har troligtvis även bristfällig utbildning på flygplanstypen och därför krasch. Förvånar mig inte det sker i ett land som Etiopien. Skulle aldrig satt mig i ett plan i ett u-land.

Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Så behändigt resonerat!
"Den mänskliga faktorn" förekommer faktiskt i flera led här.
Det är den som konstruerar flygplan, allt material i dem, hårdvara, mjukvara, manualer ...
Jag kan föreställa mig att någon människa ligger bakom varje led i det här.
Övertro på de tekniska lösningarna och framförallt en övertro på AI med mera (för att inte tala om förställningen om den vita mannens överlägsenhet) är en biasfälla som inte gagnar någon när det gäller att förstå varför det blev som det blev.
Trots att en majoritet av all flygtrafik sker i västvärlden, inträffar nästan alla olyckor i tredje världen.
Statistiken visar alltså med brutal tydlighet att det är avsevärt mindre säkert att flyga med flygbolag från den delen av världen.

Detta har naturligtvis inget med hudfärg eller gener att göra (jag förtydligar detta, eftersom det här är Flashback).
Citera
2019-03-13, 18:11
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Vissa haveriutredningar har försökt undvika detta eftersom man tror att man inte får "riktiga svar" av vare sig USA eller Europa (vilka båda är partiska i striden mellan Airbus och Boeing). Det kommer nog alltid att vara någon som blir missnöjd.

svarta lådor kommer skickas till Tyskland
Citera
2019-03-13, 18:16
Medlem
Jacobssteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Ok, men var sätter man då "lowtimers" för att dom skall samla ihop flera timmar?/T

Som regel har piloter samlat timmar med mindre kärror. Med allt från flyga fallskärmshoppare/brandflyg/bush pilot till commuter trafik med mindre turoprop kärror, samt förr som utbildad flygvapenpilot. Inte förrän man loggat 1500 timmar å mer, har man kunnat söka till de stora drakarna med kommersiell linjenät och jetflyg.
Citera
2019-03-13, 18:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
svarta lådor kommer skickas till Tyskland

Har någon förklarat varför man ännu inte har påbörjat arbetet med att tömma lådorna på information?

Det är trots allt så att oskyldiga företag med anställda blöder stora summor pengar genom att MAX är groundade.

Vi har hört talas om ett flertal bud om vem som ska tömma lådorna, är det slutgiltigt besked, Tyskland tar hand om arbetet, eller kan det komma nya besked imorgon?
Citera
2019-03-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har någon förklarat varför man ännu inte har påbörjat arbetet med att tömma lådorna på information?

Det är trots allt så att oskyldiga företag med anställda blöder stora summor pengar genom att MAX är groundade.

Vi har hört talas om ett flertal bud om vem som ska tömma lådorna, är det slutgiltigt besked, Tyskland tar hand om arbetet, eller kan det komma nya besked imorgon?

Det är ju viktigt att någon som klarar av jobbet får göra det. Och att inte någon amerikan är inblandad och kan ändra i innehållet.
Citera
2019-03-13, 18:22
Medlem
Kanada stänger sitt luftrum för 737max, tydligen ny information som har fått dem att ändra sig från gårdagen då de sa att 737max inte skulle sluta flyga.

https://www.youtube.com/watch?v=wgtAC-e6SpE

Hela presskonferencen 44 min

https://www.youtube.com/watch?v=XWfTsIz51zM
Senast redigerad av Gincan 2019-03-13 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in