2019-03-13, 15:36
Medlem
perVers2.1s avatar
Piloten bad om tillstånd att få återvända till Addis Abeba, tycker det talar starkt emot både terrorattentat och problem med MCAS
Citera
2019-03-13, 15:43
Medlem
Allt talar för pilotfel eller attentat. Jag menar Etiopien och Indonesien. Varför har inte piloterna i norwegian eller bolagen i USA några problem att flyga kärran? Att kommunistdiktauren Kina som är i handelskrig med USA var först att ställa kärran kan ju ingen ta seriöst. Det är ju bara politik.
Citera
2019-03-13, 15:45
Medlem
Oavsett så borde en ren försiktighetsåtgärd varit flygförbud från FAA. Om man skall tro CNN så sitter FAA i knät på Boeing. En fd anställd bekräftar den bilden. Piloter har dessutom gått ut och varnat för detta beteende innan den första kraschen
Det hela känns som locket på och det är mycket pengar som står på spel. Hela Max serien var ju 2009 planerad till första orderingång 2024. På något magiskt sätt har man lyckats kapa utvecklingstiden med nästan 10 år. Hotet från Airbus NEO är anledningen och därför stressade man fram hela serien för att inte tappa mark då många flygbolag stod inför att uppdatera sin flotta. En orderingång på över 5000 st beställda flygplan av Boeing 737 Max 8 bekräftar den bilden.
Citera
2019-03-13, 15:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Om det gick till som detta klipp påstår har ju faktiskt Trump en poäng i sitt uttalande.
Hade inte "systemet" kämpat tvärs emot vad piloten försöker göra hade det ju aldrig gått galet.

https://www.vgtv.no/video/173032/dette-gikk-galt-da-lion-airs-737-max-fly-styrtet

Gillar Trump i övrigt men här han bara dum. Han kritiserar alltså Boeing. Hans eget. Utan att veta skit som vi alla göra innan facit finns.
Citera
2019-03-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Gillar Trump i övrigt men här han bara dum. Han kritiserar alltså Boeing. Hans eget. Utan att veta skit som vi alla göra innan facit finns.

Lugn nu....
Tror inte att det var menat som ren o skär kritik och att han helst vill se att de kastar ut datorerna utan mer en reflektion över att människa<->maskin kan hamna i konfliksituationer som öht inte existerat på den "goda gamla tiden".
Citera
2019-03-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
3-4 år i flygskola som instruktör och då skrapa ihop dina ~1500 pilot in command timmar. 200h har man knappt fått ihop efter kommersiellt cert i väst

Du vet ingenting om hur det funkar i flygbranschen min vän. Det är väldigt normalt att ha lowtimer FO´s även i Europeiska flygbolag.

Majoriteten av dagens kommersiella piloter kommer direkt från flygskolan, jag vet, jag var en av de^^
Citera
2019-03-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Piloten bad om tillstånd att få återvända till Addis Abeba, tycker det talar starkt emot både terrorattentat och problem med MCAS

Jaså? Varför det?
Citera
2019-03-13, 16:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Visst är det så.
Blev lite nyfiken här....
Rent konkret hur går det till att koppla bort det? Någon som vet?
Bara att trycka på en knapp? Eller in i ett "menysystem" på en display och navigera till rätt ställe, bekräfta och svara ja eller nej?

Ta fram handboken och få en "kod" till hur man fimpar det?

Och hade inte ett mer intelligent system känt av att piloten spjärnar emot och låtit denne ta över?

Två switchar mellan piloterna, sitter intill varandra, tar 2 sekunder.

Nere till höger i bild märkt "stab trim" om jag har förstått saken rätt.

https://www.alamy.com/stock-photo-cockpit-of-the-boeing-737-max-8-aircraft-111545302.html
Senast redigerad av OY 2019-03-13 kl. 16:17.
Citera
2019-03-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Allt talar för pilotfel eller attentat. Jag menar Etiopien och Indonesien. Varför har inte piloterna i norwegian eller bolagen i USA några problem att flyga kärran? Att kommunistdiktauren Kina som är i handelskrig med USA var först att ställa kärran kan ju ingen ta seriöst. Det är ju bara politik.

Det med Kina är en sak. Men det förklarar inte att alla andra gör samma sak. Vittnen fanns ju inte vid Lion kraschen. Vet ej vad som hände ombord heller. Samma modell som det finns endast 300 plan av som kraschar inom 5 månader skall innebära flygförbud tills man vet mer. Hela produktionslinjen har kantats av problem och stress mot att möta det faktum att eventuellt tappa marknadsandelar till Airbus. Vi har bara sett toppen av isberget. Det är så mycket pengar inblandat. Angående Etiopien Airlines så är det landets stolthet och de har jobbat hårt med säkerhet sedan den senaste kraschen. De har gedigen utbildning numera och krav. En pilot från USA har ju fått sett en video på 56 min som utbildning inom stort amerikanskt flygbolag. Det låter tryggt. Max serien har en betydligt annorlunda L/D och är stor skillnad att flyga än den förra serien eller konventionella Airbus plan. Det är därför planen försågs med MCAS för att kompensera för planets ändrade aerodynamik. Inget passagerarplan är så avancerat som Max serien.
Citera
2019-03-13, 16:26
Medlem
Ethiopian Airlines “black box” recorders will be sent to Europe for analysis

Då kanske man får riktiga svar.
Citera
2019-03-13, 16:27
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retardee
Du vet ingenting om hur det funkar i flygbranschen min vän. Det är väldigt normalt att ha lowtimer FO´s även i Europeiska flygbolag.

Majoriteten av dagens kommersiella piloter kommer direkt från flygskolan, jag vet, jag var en av de^^

Så funkade det USA iaf när jag tog mitt PPL. Har du belägg för det med majoriteten?
Citera
2019-03-13, 16:59
Medlem
Jag flyger hellre med ett plan med 80000tim än ett med 80tim
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här