2019-03-13, 12:42
Medlem
snillet_1s avatar
Det här med numerären, får man bara anmäla 23 spelare officiellt till den "slutgiltiga" kvaltruppen? Så en 24:e spelare kommer att kallas och sen "petas" under lägret?
Citera
2019-03-13, 13:16
Medlem
Hade det inte varit bättre med Guidetti som iaf alltid idiotjobbar än Marcus Berg som alltid missar sina chanser? Andersson och Isak är helt rätt val iaf.
Citera
2019-03-13, 13:25
Medlem
Haha Janne överraskar och tar ut exakt de anfallarna jag hoppades på OCH tar ut Claesson som RW som jag ville OCH tar ut Samba bakom Forsberg som jag ville. Jag är lagom nöjd får jag säga.

Dock har han tagit ut 24man och jag ser att han tagit ut 3 RW.. Durmaz eller Sema som ryker efter träningarna? Helvetes massa centrala mittfältare med. Koffe, Ekdal, Svensson, Larsson, Johansson är alla med. 1 av Svensson och Larsson kan med strykas. Alternativt Johansson om han har känningarna tillbaka.

Sjukt kul för Isak och Andersson iaf och viktigt att Janne visar att man inte kan sitta på bänken nonstop och komma med endå.

Avsaknaden av vänsterbackar skriker nästan systemskifte. Antingen det eller så gamblar han att Ludde inte plockar på sig skada och kör 90x2. Vilket han fysiskt klarar utan som helst problem.

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det här med numerären, får man bara anmäla 23 spelare officiellt till den "slutgiltiga" kvaltruppen? Så en 24:e spelare kommer att kallas och sen "petas" under lägret?

Korrekt. Du kan kalla nån extra och träna med men sedan måste du raka av truppen ner till 23 inför match.
Senast redigerad av znorlax 2019-03-13 kl. 13:28.
Citera
2019-03-13, 13:36
Medlem
BarryHeros avatar
Uppdaterad trupp nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Truppen i sin helhet (24 man):
Målvakter (3):
Robin Olsen, Roma
Kristoffer Nordfeldt, Swansea
Karl-Johan Johnsson, Guingamp

Försvarare (7):
Ludwig Augustinsson, Werder Bremen
Andreas Granqvist, Helsingborgs IF
Filip Helander, Bologna
Emil Krafth, Amiens
Mikael Lustig, Celtic
Victor Nilsson Lindelöf, Manchester United
Pontus Jansson, Leeds United

Mittfältare (10):
Viktor Claesson, Krasnodar
Jimmy Durmaz, Toulouse
Albin Ekdal, Sampdoria
Emil Forsberg, Leipzig
Jakob Johansson, Rennes
Sebastian Larsson, AIK
Sam Larsson, Feyenoord
Gustav Svensson, Seattle Sounders
Kristoffer Olsson, Krasnodar
Ken Sema, Watford

Anfallare (4):
Sebastian Andersson, Union Berlin
Marcus Berg, Al-Ain
Alexander Isak, Willem II
Robin Quaison, Mainz

Källa: https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2019/03/herr-trupp-till-emkval/

Funderingar:

Hur motiverar Janne Andersson att man tar med 10 mittfältare? Och varför har man inte med någon reserv till Ludwig Augustinsson? Vilka är egentligen tilltänkta att starta som anfallare? Jag gillar Isaac Kiese Thelin och John Guidetti men det känns ändå rätt att peta dem med tanke på den bristande speltiden denna säsong.

Citat:
Ursprungligen postat av PaSparetklenod
Du har fel. Janne tog ut 24 spelare.
Synd för den 24:e som inte kommer kunna få speltid i någon av matcherna. Vem gissar vi att detta blir? Någon av de 10 mittfältarna? Filip Helander?

Ytterligare frågeställning:

Har Janne motiverat varför han har valt att peta mittfältskuggen Marcus Rohdén? 10 mittfältare men ingen Rohdén? Underligt.
Senast redigerad av BarryHero 2019-03-13 kl. 13:38.
Citera
2019-03-13, 13:38
Medlem
Citat:
Uppdaterad trupp nedan:

Synd för den 24:e som inte kommer kunna få speltid i någon av matcherna. Vem gissar vi att detta blir? Någon av de 10 mittfältarna? Filip Helander?

Tror inte det blir en back. 1 av backarna som känns överflödiga är nog eventuellt uttagna som både mitt och vänsterback reserv.

Tror det blir 1 av Durmaz/Sema/JJ/Larsson/Svensson. Logiskt sett är det någon av dem sett till bredd i deras positioner.

3 RWs och 3st balans/CDMs. Alla andra positioner snittar 2 per plats som Janne brukar köra.

Ser gärna att Durmaz eller 1 CDM (Svensson) ryker. Ok spelare men vi har inget enormt behov av dem.
Citera
2019-03-13, 13:41
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Sjukt kul för Isak och Andersson iaf och viktigt att Janne visar att man inte kan sitta på bänken nonstop och komma med endå.
Samtidigt tar Janne med bänknötarna Karl-Johan Johnsson och Kristoffer Nordfeldt som reservmålvakter. Nu saknar i och för sig även Hopf matchträning och är dessutom klubblös, annars hade jag propagerat för honom som ett namn istället för bänk-Kalle och bänk-Krille.
Citera
2019-03-13, 13:57
Medlem
Delokrats avatar
Kul uttagning ändå!

Hur tror ni startelvan kommer att se ut?
Citera
2019-03-13, 14:00
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delokrat
Kul uttagning ändå!

Hur tror ni startelvan kommer att se ut?
Janne Andersson har sagt att Viktor Claesson i "väldigt hög grad" är med och konkurrerar om en plats i anfallet. Det är nog ingen omöjlighet att en startelva kan se ut ungefär så här:
Robin Olsen

Mikael Lustig - Andreas Granqvist - Victor Nilsson Lindelöf - Ludwig Augustinsson

Sebastian Larsson - Albin Ekdal - Jakob Johansson - Emil Forsberg

Viktor Claesson - Marcus Berg
Sen har Johansson och Forsberg nyligen återhämtat sig ifrån skador så det är väl inte orimligt att anta att de inte orkar 90 minuter. Där är nog Gustav Svensson och kanske Jimmy Durmaz mest aktuella som ersättare.

Längst fram kan nog Robin Quaison eller Sebastian Andersson gå in för antingen Berg eller Claesson i andra halvlek.
Citera
2019-03-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Tror inte det blir en back. 1 av backarna som känns överflödiga är nog eventuellt uttagna som både mitt och vänsterback reserv.

Tror det blir 1 av Durmaz/Sema/JJ/Larsson/Svensson. Logiskt sett är det någon av dem sett till bredd i deras positioner.

3 RWs och 3st balans/CDMs. Alla andra positioner snittar 2 per plats som Janne brukar köra.

Ser gärna att Durmaz eller 1 CDM (Svensson) ryker. Ok spelare men vi har inget enormt behov av dem.

Kollade presskonfen nu och Janne poängterar tydligt att Claesson är både FW och RW denna uttagning.

Jag tror dock han gör fel om han startar Claesson som anfallare. Denna samling skulle göra sig bättre med Claesson på kanten och en rörlig/stark anfallare framför honom.

Citat:
Samtidigt tar Janne med bänknötarna Karl-Johan Johnsson och Kristoffer Nordfeldt som reservmålvakter. Nu saknar i och för sig även Hopf matchträning och är dessutom klubblös, annars hade jag propagerat för honom som ett namn istället för bänk-Kalle och bänk-Krille.

Ja min största kritik är faktiskt målvaktsuttagningen bakom Olsen precis som du säger.

Andra roliga nyheter som kom i skymundan är U21 uttagningen!

https://gyazo.com/d01d6de60e648a12dd23ad7d45b546fd

Gyökeres äntligen uttagen. Sen har vi Kulusevski, Svante Ingelsson och en del andra roliga namn!
Senast redigerad av znorlax 2019-03-13 kl. 14:07.
Citera
2019-03-13, 14:35
Medlem
BarryHeros avatar
Alexander Kacaniklic gjorde sin senaste (sista?) landskamp som 23-åring hösten 2014. I år fyller han 28 och försöker få karriären på rätt köl i Hammarby och Allsvenskan. Kacaniklic har alltså varit utanför landslaget i snart 4,5 år. Finns det någon svensk landslagsspelare som tidigare har haft en ordinarie landslagsplats men sedan studsat tillbaka och blivit ordinarie igen efter ett så långt uppehåll?
Citera
2019-03-13, 14:52
Medlem
Tycker Janne hittade rätt med timingen. Tidigare hade det känts som att föryngra bara för att, men nu är Isak het och gör mål internationellt. Självförtroende slår mycket annat när det gäller forwards.
Citera
2019-03-13, 14:54
Medlem
anteri17s avatar
Jag känner lite att vi har lite för bra mittbackar i förhållande till resten av truppen. Inte för att vara populist och soffasupporter, men en treback skulle kunna få dessa följder längre fram i banan:

Olsen

Lindelöf Granqvist Jansson

Lustig Ekdal Johansson Forsberg Augustinsson
Claesson
Berg

Blir ju inte perfekt. Forsberg får ett större defensivt ansvar, men är relativt fri med två hållande bredvid sig. Claesson kommer dra isär så Foppa skulle kunna fylla det tomrummet och smyga in i en tia-roll lite då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in