Resultat: Tror du MJ är skyldig?
Ja
57,59%
827 röster
Nej
19,57%
281 röster
Är osäker
15,67%
225 röster
Bryr mig inte
7,17%
103 röster
2019-03-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D4C

Angående intervjun, så är vitnessmål från Michael's syster övertygande enligt mig. Hon förstår Michael och den relation han haft med dem här barnen på en nivå som ger hennes påstående mycket vikt enligt mig.

Fast vilket av vittnesmålen menar du nu?
Att hon sagt att han är pedofil,eller att han inte är det.
För hon har sagt båda.
Citera
2019-03-13, 13:30
Medlem
Efter att ha sett en 2/3 av första delen är jag mest förundrad över dessa barns föräldrar. De verkar ha varit minst lika fångade av MJ:s stjärnglans, eller vad man nu ska kalla det, som barnen. Vill man vara elak kan man konstatera att de mer eller mindre sålde sina barn till honom för att själva vara nära.
Och långsammare dokumentär får man leta efter, 4 timmar! Några helsidor i tidning som man läser på 10-15 min hade förmodligen gett mer. Det här är ett extremt ineffektivt sätt att förmedla information på.
Citera
2019-03-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Kall och objektiv, ser du inte hur du tolkar allt till MJ's fördel?

Vad säger du om groomingen som beskrivs utförligt i dokumentären, hur allt passar ihop utan hål?
Tyder inte det på att de talar sanning?

En vuxen karl som älskar att umgås med småpojkar, ringa och prata i timmar, sliskiga videohälsningar, sitter ofta med små pojkar i knäet, skickar massvis av sliskiga fax meddelanden, en sjuhelvetes fixering vid övernattningar med små pojkar, verkar som han tänkte dygnet runt på dessa unga pojkar. Vilket är mest logiskt han är pedofil och är helt sexuellt driven eller han hade inga kompisar att leka med som liten och detta har gett honom en helt manisk drivkraft att umgås med små pojkar?

Antingen dömer vi, som du gör, på indicier. "Han var sliskig", "Det är inte normalt att umgås med pojkar som han gjorde", "Han hade ju ett nöjesfält på bakgården"...
Eller så dömer vi om det finns handfasta och konkreta bevis.

Och du har helt rätt i att MJ hade ett väldigt annorlunda leverne och tänk när det gäller förhållandet till barn. Som han sa till en journalist; "När du tänker på att sova tillsammans med barn och deras familjer så tänker du på sex. Så tänker inte jag; för mig är det omtanke och kärlek och inte sex".

Man gör det väldigt enkelt för sig om man utifrån dokumentären och MJ:s liv i övrigt väljer att stämpla MJ som en pedofil som begick otaliga övergrepp. Det finns flera hundra andra barn som delade säng med honom (ja, det är udda) men dessa vittnar alla om att MJ inte gjorde något som helst sexuellt med dem.

Michael hade en minst sagt okonventionell syn på ett liv tillsammans med andras barn - inget snack om saken. Men vi kan inte döma någon som pedofil enbart på grund av det. Ej heller för att två misslyckade och skuldsatta herrar sitter i en iscensatt och regisserad dokumentär och påstår saker. Robson är därtill totalt uträknad av både domstolar, juryer och bokförlag.

Mj kan ha varit pedofil. Men dessa herrar och dokumentären bevisar det definitivt inte.

"De ser ju så trovärdiga ut i dokumentären". Ja, men det gjorde även Nixon, Clinton m.fl.
Dokumentären är som en film. Regisserat till tusen. Omtagning efter omtagning, tills allt sitter som det ska. Manus och stödord för intervjupersonerna. Robson och Safechuck som umgåtts flitigt och kunnat synka sina historier. Dokumentärmakarna har haft all tid i världen på sig att vinkla dokumentären på det sätt de önskar. Och så sitter vilsna svenskar hemma framför TV:n och säger "De verkar ju ärliga. De ser trovärdiga ut. Till och med killens mormor sitter ju där med". Tillåt mig att skratta!

Jag säger inte att MJ är oskyldig. Men jag säger heller inte att han är skyldig! För mig krävs bevis för att döma en person, mer bevis än ett okonventionellt och udda förhållningssätt till barn och barndom.
Citera
2019-03-13, 13:39
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
De försöker givetvis kapitalisera detta till max. Ställer upp på alla intervjuer som går mot saftig betalning. Fonder, stämningar och föredrag - allt för pengarna.

Killarna har kraschade ekonomier och kraschade karriärer bakom sig.

Fonden startade därför att folk som sett leaving neverland frivilligt började skänka pengar till Robsons familj. Wade ville inte kapitalisera på filmen och startade därför en fond mot sexuella övergrepp på barn. Alltså precis tvärt emot det du säger.
Citera
2019-03-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234partymyra
Funkar det verkligen att onanera åt en 7:åring? Penisen är ju så liten och förhuden för tights. Tror att det är lögn, dessa övergrepp som de påstår hänt.

Offret berättar detaljerat i dokumentären. Eller ja det påstådda offret. Vetefan vad jag ska tro.
Citera
2019-03-13, 13:41
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
MJ måste träffat hundratals om inte tusentals barn, två vuxna barn anklagar honom för våldtäkt.

Han hade tusentals böcker i huset, i två var det bilder på lättklädda eller nakna barn.
Det har varit fler än två. Anklagelserna kom först i början av 90-talet.

Ted Bundy träffade tusentals människor, men han mördade inte alla.
Citera
2019-03-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Fonden startade därför att folk som sett leaving neverland frivilligt började skänka pengar till Robsons familj. Wade ville inte kapitalisera på filmen och startade därför en fond mot sexuella övergrepp på barn. Alltså precis tvärt emot det du säger.

Nej. För att det bildades kritik mot att han som privatperson skulle ta del av pengarna helt och hållet.

Gissa hur fonden är upplagd? Ledtråd; Robsons familj är förmånstagare rakt av. Även om man får syns skull kommer att "sponsra" diverse anti-barnsexprojekt.

Att sätta upp fonder och stiftelser är ett populärt sätt att kollra bort kritik - allt medan man fortsätter behålla full kontroll över pengarna.
Citera
2019-03-13, 13:48
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Så man dokumenterar inte dessa två familjers berättelser, hur MJ groomade och lurade dem?

Ni som försvarar pedofilen är vidriga, ni tror ni tänker kritiskt också. Det är skrattretande komiskt.

Plocka bort musiken, kvar är en sliskig manipulativ märklig figur som älskar att sova med småpojkar. Helt otroligt att ni tycker musiken är så bra att ni inte ser det uppenbara. Men jag är inte förvånad finns folk som är beredda att anklaga och trampa på utnyttjade barn för att skydda sina vanföreställningar/intressen.
Du verkar ha svårt att tänka.

Jag försvarar ingenting. Jag säger att filmen inte är en dokumentär om Jackson eftersom inga fakta läggs på bordet.

Dina fantasier orkar jag inte bry mig om. Notera att när man håller huvudet kallt så finner man the bigger fish.
Senast redigerad av Gertrud1 2019-03-13 kl. 14:48.
Citera
2019-03-13, 13:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Funkar det verkligen att onanera åt en 7:åring?

Ja.

Hade det inte rått tittförbud i Sverige så hade jag kunnat rekommendera dig att söka upp en massa barnporr så att du kan se själv.

Citat:
Penisen är ju så liten och förhuden för tights.

Tajt förbud är ett medicinskt problem som drabbar väldigt få barn.
Citera
2019-03-13, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Nån slags oproportionerlig dvärg https://www.google.com/search?biw=1920&bih=888&tbm=isch&sa=1&ei=ekKIXMqXO 8-OrwSB76nYAw&q=corey+feldman+michael&oq=corey+feldm an+michael&gs_l=img.3...8148.10001..10256...0.0..0 .64.454.8......1....1..gws-wiz-img.......0j0i67j0i30.v8IVqBdZ ZAE#imgrc=Rc_BvNLrCtddTM: som tydligen heter Corey Feldman skulle då misstagits av MJ för ett barn i 7-10 års åldern?, dom tidigaste bilderna jag ser på dom två ihop är från BAD nämligen, och åldersskillnaden är oavsett för liten med tanke på att MJ isåfall ska ha bytt ut honom enligt alla tillgängliga pedofilia manualer, så hur kan han ens göra sig till ett prospektivt offer? som ska intyga nånting? rörande dom som uttalar sig i dokun,

Det säger väl sig självt att MJ inte skulle snackat stånka eller tagit på någon som har åldern ute...

Enligt wikipedia så blev han vän med MJ när han var 12 år.
Citera
2019-03-13, 13:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Jag håller helt med dig.

(Fast vissa delar av vad som hände för 30-år sedan är inte off topic då dokumentären tar upp dessa händelser)

Sanningen kanske aldrig kommer fram. Vilket för mig är det viktigaste.
Jag tror Jackson var pedofil och det trodde jag långt innan dokumentären och även efter att ha sett Leaving Neverland.
Jag tror, men har gärna fel.
Det hade varit trevligare om allt visade sig vara en lögn. Jackson blir rentvådd. Han får upprättelse.
Men som sagt, jag tror en av mina barndomshjältar var pedofil.

Om männen i dokumentären ljuger är de jävligt bra skådespelare.
Återhållsamma, med mycket känslor som vill bubbla upp när de pratar om övergreppen.

Det ska bli intressant att följa svallvågorna efter dokumentären.

Ja, vi är överens här. Jag tror ungefär som du, fast med ett undantag och det är ingen kan väl motsäga att MJ var pedofil, i betydelsen barnälskare med ett sexuellt intresse för barn. Ingen vuxen med normalt intresse för barn skulle bete sig som han gjorde. Ex vis han bjöd inte in fans generellt till dans på scenen eller danstävlingar, det skulle vara barn och ju sexigare de dansade desto bättre. Även om de verkligen bara sov i hans säng är det otroligt suspekt och nåt en normal person definitivt inte skulle uppskatta, undantaget ens eget barn och då gör man det för att ge trygghet.

Man kan vara pedofil utan att begå direkta brottsliga övergrepp och vi får verkligen hoppas det är så, att inte det handlar om hundratals pojkar som hjärntvättats, mutats och hotats.

När det gäller att barnporr inte hittats kan det bero på att han dolde det väl och det hade han som rik och förslagen resurser till. Eller helt enkelt inte hade behov av det eftersom han fick äkta vara.

Kommer "svallvågsinlägg" att postas här eller blir det i skvallertråden? Det är intressant att följa, även om vi aldrig kommer kunna döma i skuldfrågan.
Citera
2019-03-13, 13:55
Medlem
scraftys avatar
Det finns extremt sällan några "bevis" i fall om sexualbrott. Med denna "oskyldig till motsatsen bevisats"-logiken som många envisas med finns knappt några sexualförbrytare på denna planet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in