Citat:
Ursprungligen postat av
derivat
Kall och objektiv, ser du inte hur du tolkar allt till MJ's fördel?
Vad säger du om groomingen som beskrivs utförligt i dokumentären, hur allt passar ihop utan hål?
Tyder inte det på att de talar sanning?
En vuxen karl som älskar att umgås med småpojkar, ringa och prata i timmar, sliskiga videohälsningar, sitter ofta med små pojkar i knäet, skickar massvis av sliskiga fax meddelanden, en sjuhelvetes fixering vid övernattningar med små pojkar, verkar som han tänkte dygnet runt på dessa unga pojkar. Vilket är mest logiskt han är pedofil och är helt sexuellt driven eller han hade inga kompisar att leka med som liten och detta har gett honom en helt manisk drivkraft att umgås med små pojkar?
Antingen dömer vi, som du gör, på indicier. "Han var sliskig", "Det är inte normalt att umgås med pojkar som han gjorde", "Han hade ju ett nöjesfält på bakgården"...
Eller så dömer vi om det finns handfasta och konkreta bevis.
Och du har helt rätt i att MJ hade ett väldigt annorlunda leverne och tänk när det gäller förhållandet till barn. Som han sa till en journalist; "När du tänker på att sova tillsammans med barn och deras familjer så tänker du på sex. Så tänker inte jag; för mig är det omtanke och kärlek och inte sex".
Man gör det väldigt enkelt för sig om man utifrån dokumentären och MJ:s liv i övrigt väljer att stämpla MJ som en pedofil som begick otaliga övergrepp. Det finns flera hundra andra barn som delade säng med honom (ja, det är udda) men dessa vittnar alla om att MJ inte gjorde något som helst sexuellt med dem.
Michael hade en minst sagt okonventionell syn på ett liv tillsammans med andras barn - inget snack om saken. Men vi kan inte döma någon som pedofil enbart på grund av det. Ej heller för att två misslyckade och skuldsatta herrar sitter i en iscensatt och regisserad dokumentär och påstår saker. Robson är därtill totalt uträknad av både domstolar, juryer och bokförlag.
Mj kan ha varit pedofil. Men dessa herrar och dokumentären bevisar det definitivt inte.
"De ser ju så trovärdiga ut i dokumentären". Ja, men det gjorde även Nixon, Clinton m.fl.
Dokumentären är som en film. Regisserat till tusen. Omtagning efter omtagning, tills allt sitter som det ska. Manus och stödord för intervjupersonerna. Robson och Safechuck som umgåtts flitigt och kunnat synka sina historier. Dokumentärmakarna har haft all tid i världen på sig att vinkla dokumentären på det sätt de önskar. Och så sitter vilsna svenskar hemma framför TV:n och säger "De verkar ju ärliga. De ser trovärdiga ut. Till och med killens mormor sitter ju där med". Tillåt mig att skratta!
Jag säger inte att MJ är oskyldig. Men jag säger heller inte att han är skyldig! För mig krävs bevis för att döma en person, mer bevis än ett okonventionellt och udda förhållningssätt till barn och barndom.