Resultat: Tror du MJ är skyldig?
Ja
57,62%
828 röster
Nej
19,55%
281 röster
Är osäker
15,66%
225 röster
Bryr mig inte
7,17%
103 röster
2019-03-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Du menar till hans fond mot child abuse?

Är det ändå inte lite märkligt att de har skapat en egen fond?
Citera
2019-03-13, 12:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har sett dokumentärens båda avsnitt och läst delar av den här mastiga tråden.

Fast poängen med att den ligger i filmforum är att diskutera själva filmen, och det till och med står i moderatorsmeddelandet, handlar jättemånga inlägg om skuldfrågan med länkar hittan dittan och hänvisningar till hur valserna gick för 30 år sedan.

Är ingen fan av MJ, även om jag tycker musiken med tillhörande videos är bra. Troligen kommer den leva vidare länge och ses som tidstypisk. Vad gäller skvallerbiten vet jag inte mer än genomsnittet, vilken skum typ han är och att han anklagats för övergrepp.

Jag tycker dokumentären var trovärdig. Det gavs förklaringar till det mesta man undrat över. Man skönmålade inte heller mammorna eller alla fördelar man fått av MJ, som hjälp med karriären, ekonomiskt stöd, stjärnglansen och att vara utvald av sin idol.

Att de ändrat sina vittnesmål först när MJ är död är inte alls konstigt i min bok. Först i vuxen ålder och efter psykbryt med efterföljande terapi är de starka nog. Tacka sjutton för att de nekade. Det brukar ta tid innan offer för peddos vågar berätta och att göra det offentligt, den rättsapparat som MJ med efterlevande hade till förfogande gör det än mer troligt. Dessutom har vi rabiata fans och mediastorm med i bilden, krävs mycket för att stå upp mot att bli hotad, hatad och nagelfaren.

Det faktum att MJ är borta, kan inte åka i fängelse, verkar ha varit viktigt för de båda. Dessutom skuldbelägger och misstänkliggör vi inte offer numera, på samma sätt som skedde under 90-talet.

Att det finns ekonomisk vinning i att ställa upp i dokumentären är ju sant, men några pengar att hämta ur dödsboet fanns ju inte eftersom brottet preskriberas i och med den tid som gått sedan MJs död.

Det vore intressant att få reda på om flera pojkar trätt fram efter dokumentären. Isen är bruten och borde vara lättare nu när man inte kan anklagas för att vara ute efter mutpengar eller skadestånd.
Citera
2019-03-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking

De försöker givetvis kapitalisera detta till max. Ställer upp på alla intervjuer som går mot saftig betalning. Fonder, stämningar och föredrag - allt för pengarna.

Killarna har kraschade ekonomier och kraschade karriärer bakom sig.
Citera
2019-03-13, 12:36
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking

Varför det? Dom har samma mänskliga rättigheter som alla andra att kämpa mot våldtäkter av barn.
Citera
2019-03-13, 12:38
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Men snälla rara, det är lätt att ljuga och hitta på historier. De har haft 30 år på sig att synka berättelserna.

Låt säga att du och jag hade umgåtts med MJ på samma sätt som killarna. Du och jag skulle kunna sätta oss ner en kväll och planera hur lögnerna ska se ut. "Vi båda säger att MJ gillade att se våra anus", "Vi båda säger att han gillade när vi smekte hans bröstvårtor"... osv...
Varför tror du polisen alltid vill hålla isär vittnen från varandra? Jo för att de inte ska kunna påverka varandra. Robso och Safechuck har träffats i flera, flera år - och har därmed haft all tid i världen att säkerställa att deras lögner skall vara synkade och trovärdiga.

Det är just en stagead dokumentär. Varje intervju, varje mening är noga igenomtänkt och klippt på rätt sätt. Man har kunnat göra omtagning efter omtagning och klippa i intervjuerna på alla de sätt.

Det finns mängder av fall där män oskyldigt har anklagats för våldtäkter. Kvinnor och män som har givit trovärdiga redogörelser och fakta - men där man sedan har kunnat konstatera att de påstådda offren har ljugit om allt. Folk kan ljuga på de allra mest vedervärdiga sätten, och se mycket trovärdiga ut. Speciellt i en iscensatt dokumentär.
Jag reagerade också på hur otroligt lika deras berättelser är vad gäller hur övergreppen gått till och tänkte då att antingen har de hunnit prata ihop sig, som du säger och som verkar mest troligt, eller så var det just de sakerna som faktiskt hände och som MJ tände på..

Sedan tänkte jag flera gånger hur otroligt lättköpta mammorna var. Bara för att de fick träffa en megakändis, få VIP-behandlingar osv så tillät de sina så SMÅ barn umgås med honom ensamma under långa tider. Otroligt faktiskt..
Citera
2019-03-13, 12:47
Medlem
MJ måste träffat hundratals om inte tusentals barn, två vuxna barn anklagar honom för våldtäkt.

Han hade tusentals böcker i huset, i två var det bilder på lättklädda eller nakna barn.
Citera
2019-03-13, 12:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Sedan tänkte jag flera gånger hur otroligt lättköpta mammorna var. Bara för att de fick träffa en megakändis, få VIP-behandlingar osv så tillät de sina så SMÅ barn umgås med honom ensamma under långa tider. Otroligt faktiskt..

Är det inte ganska vanligt att mammor blundar, eller låtsas blunda för både övergrepp och misshandel? Utan att de får nåt av det MJ erbjöd eller hotas av såna resurser som de han hade i ryggen? En fundering....
Citera
2019-03-13, 12:59
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har sett dokumentärens båda avsnitt och läst delar av den här mastiga tråden.

Fast poängen med att den ligger i filmforum är att diskutera själva filmen, och det till och med står i moderatorsmeddelandet, handlar jättemånga inlägg om skuldfrågan med länkar hittan dittan och hänvisningar till hur valserna gick för 30 år sedan.

Är ingen fan av MJ, även om jag tycker musiken med tillhörande videos är bra. Troligen kommer den leva vidare länge och ses som tidstypisk. Vad gäller skvallerbiten vet jag inte mer än genomsnittet, vilken skum typ han är och att han anklagats för övergrepp.

Jag tycker dokumentären var trovärdig. Det gavs förklaringar till det mesta man undrat över. Man skönmålade inte heller mammorna eller alla fördelar man fått av MJ, som hjälp med karriären, ekonomiskt stöd, stjärnglansen och att vara utvald av sin idol.

Att de ändrat sina vittnesmål först när MJ är död är inte alls konstigt i min bok. Först i vuxen ålder och efter psykbryt med efterföljande terapi är de starka nog. Tacka sjutton för att de nekade. Det brukar ta tid innan offer för peddos vågar berätta och att göra det offentligt, den rättsapparat som MJ med efterlevande hade till förfogande gör det än mer troligt. Dessutom har vi rabiata fans och mediastorm med i bilden, krävs mycket för att stå upp mot att bli hotad, hatad och nagelfaren.

Det faktum att MJ är borta, kan inte åka i fängelse, verkar ha varit viktigt för de båda. Dessutom skuldbelägger och misstänkliggör vi inte offer numera, på samma sätt som skedde under 90-talet.

Att det finns ekonomisk vinning i att ställa upp i dokumentären är ju sant, men några pengar att hämta ur dödsboet fanns ju inte eftersom brottet preskriberas i och med den tid som gått sedan MJs död.

Det vore intressant att få reda på om flera pojkar trätt fram efter dokumentären. Isen är bruten och borde vara lättare nu när man inte kan anklagas för att vara ute efter mutpengar eller skadestånd.

Jag håller helt med dig.

(Fast vissa delar av vad som hände för 30-år sedan är inte off topic då dokumentären tar upp dessa händelser)

Sanningen kanske aldrig kommer fram. Vilket för mig är det viktigaste.
Jag tror Jackson var pedofil och det trodde jag långt innan dokumentären och även efter att ha sett Leaving Neverland.
Jag tror, men har gärna fel.
Det hade varit trevligare om allt visade sig vara en lögn. Jackson blir rentvådd. Han får upprättelse.
Men som sagt, jag tror en av mina barndomshjältar var pedofil.

Om männen i dokumentären ljuger är de jävligt bra skådespelare.
Återhållsamma, med mycket känslor som vill bubbla upp när de pratar om övergreppen.

Det ska bli intressant att följa svallvågorna efter dokumentären.
Citera
2019-03-13, 13:03
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Han är oskyldig tills motsatsen är bevisad i domstol.
Han kan vara moraliskt skyldig även om han inte fälls juridiskt.

Juridiskt fälld blir man bara om det är ställt utom allt tvivel vad man har gjort. I grund och botten står ord mot ord.

Men oavsett så ser väl alla normalt funtade människor att han är en klockren pedofil, grooming-processen, lekparks-ranchen, alla små gossar som han gick hand i hand med. Han sov tillsammans med dem också.

Förstår att Michael Jackson fansen vill försvara honom, har man investerat mycket känslomässigt kapital i något så är det naturligt. Men ändå läskigt att se sekt-mentaliteten som uppstått kring honom, bland annat i den här facebookgruppen
https://www.facebook.com/pages/category/Local-Business/King-of-Pop-Fans-Sweden-200941311549/

Tycker att man som vuxen människa måste ta ner sina idoler från piedestalerna. Bara för att man gillar någon som artist, fotbollsspelare, skådespelare betyder inte det att det är Jesus eller Gud själv som man beundrar. Ingen av oss skulle acceptera att någon annan vuxen människa hade denna relationen med små pojkar.
Citera
2019-03-13, 13:05
Medlem
Jag har inte sett dokumentären om MJ.
Däremot så har jag läst vad Ziegler har att säga om den och det räcker mer än väl för mig.
Faktumet att det inte tas upp i dokumentären att Brandi Jackson och Wade Robson hade en relation är märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag la nyligen in en länk där han recenserar filmen i en intervju.

Jag reagerade också hur man normaliserade sex med barn i filmen. Robson säger ideligen " vi hade sex" och det han beskriver låter som samtycke.

Men, vad jag börjar undra är om det finns kopplingar till Weinsten och Hollywoods intresse för småpojkar. För filmen ger ju intryck av att det är helt normalt genom det sätt som de talar om det.

Nja, Kopplingar och kopplingar.
HBO står bakom dokumentären, HBO står även bakom Oprah W.
Oprah W och Harvey W är väldigt bra vänner.
https://www.bing.com/images/search?q=Oprah+and+weinstein&FORM=HDRSC2

På sin födelsedag (som hon spenderade på David Geffen's båt (Rising Sun,intressant Animals koppling*) tillsammans med andra "högdjur".
Exempelvis Gayle King(R kelly intervjun) och Bob Iger (Disney CEO)
https://www.dailymail.co.uk/news/article-4784594/Oprah-Gayle-King-Diane-Sawyer-David-Geffen-s-yacht.html

Jag läste dessutom att Oprah firade sin födelsedag med att titta på den nya dokumentären om Michael Jackson. Och lagom till att de avslutade sin semester hade Oprah bokat in intervjuer med båda de påstådda offren från dokumentären.

Det är givetvis en efterhandskonstruktion att de bara "råkade se" MJ dokumentären och lyfter det i samband med ett reportage om hur hon spenderar sin fördelsedag. Jag är fullt övertygad om att det var planerat. Lagom till att Weinstein dokumentären ska ha premiär på Sundance jobbas MJ dokumentären in av ingen mindre än Oprah.

Oprah som nu matar ut hur mycket hon jobbar Mot pedofili och våldtäkt ,har alltså varit vän med en av de vidrigaste männen i Hollywood hela tiden. Det är inte sannolikt att hon inte vetat eller i alla fall hört alla rykten.

*Överkurs

Animals och Pink Floyd hade kopplingar till Buffalo.
Vem mer har kopplingar till Buffalo ?
Vem startade sin karriär i Buffalo med att promota band (Främst brittiska "Blues-rockband")?
https://media.gettyimages.com/photos/harvey-weinstein-frank-sinatra-with-harvey-partner-corky-berger-4-picture-id861285784?s=612x612
Vad började David Geffen sin karriär med ?

Vad handlar Animals "house of the rising sun" egentligen om ?

"There is a house in New Orleans
They call the Rising Sun
And it's been the ruin of many a poor boy"

Vem äger huset "the rising sun" i New Orleans ?

Hänger något av det här ihop eller bygger jag bara konspirationsteorier som vanligt ?
Jag vet inte.

Frågor att ställa sig:

Är det väldigt viktigt för någon/några att Weinstein dokumentären hamnar i skymundan, samtidigt som MJ och R. Kelly prånglas ut av i princip Alla media ?
Har någon av er hört någon media nämna Weinstein dokumentären som hade premiär samtidigt som MJ dokumentären ?

Edit.
Jag borde läst hela tråden innan jag postade.
Senast redigerad av Throwaway1912 2019-03-13 kl. 13:54.
Citera
2019-03-13, 13:17
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Jag är inte speciellt förtjust i varken hans musik eller honom som person. Men jag tycker om att vara kall och objektiv när saker ställs på sin spets.

Kall och objektiv, ser du inte hur du tolkar allt till MJ's fördel?

Vad säger du om groomingen som beskrivs utförligt i dokumentären, hur allt passar ihop utan hål?
Tyder inte det på att de talar sanning?

En vuxen karl som älskar att umgås med småpojkar, ringa och prata i timmar, sliskiga videohälsningar, sitter ofta med små pojkar i knäet, skickar massvis av sliskiga fax meddelanden, en sjuhelvetes fixering vid övernattningar med små pojkar, verkar som han tänkte dygnet runt på dessa unga pojkar. Vilket är mest logiskt han är pedofil och är helt sexuellt driven eller han hade inga kompisar att leka med som liten och detta har gett honom en helt manisk drivkraft att umgås med små pojkar?
Citera
2019-03-13, 13:17
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag reagerade också på hur otroligt lika deras berättelser är vad gäller hur övergreppen gått till och tänkte då att antingen har de hunnit prata ihop sig, som du säger och som verkar mest troligt, eller så var det just de sakerna som faktiskt hände och som MJ tände på..

Hade det gått lika lätt om de fått chansen slagga över hos Ozzy eller Lemmy?
Kan se framför mig deras miner när Lemmy i shorts kommer på besök och vill att 7-åringen skall få bo över hos honom i några veckor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in