2019-03-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan du tänka dig när Trump dagen efter stolt twittrar att nu har han kommit överens med Kina hur man kan anfalla Nordkorea
Det där var lite kul i allt elände och det skulle mycket väl kunna hända
Citera
2019-03-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har ingen aning om hur Kina skulle reagera, därav min brist på svar. USA har vi gott om exempel på hur de anfallit andra länder "i självförsvar" när de funnit det lämpligt, Kina har inte någon sådan historia, men jag antar att det någonstans finns en gräns där även de finner behov att ingripa militärt. Jag gissar dock att Kina skulle börja med diplomati med gradvis hårdnande ton.

Som jag var inne på tidigare är dock risken om USA och Kina gaddar ihop sig för mycket att Nordkorea ser sig som än mer isolerat och därav än mer beroende av avskräckningsvapen. Det finns också en fara med att fokusera sig för mycket på worst case och det är att man skrämmer upp sig själv till att vidta förhastade åtgärder.

Så länge Trump sitter vid makten tror jag dessutom det är bäst om USA håller sig borta från förhandlingar om så känsliga ämnen. Kan du tänka dig när Trump dagen efter stolt twittrar att nu har han kommit överens med Kina hur man kan anfalla Nordkorea

Det är väl relativt tveksamt om det blir ett tredje möte innan tiden för Trumps administration löper ut.

Jag tycker det vore ett fatalt misstag, att inte ha ett förarbete där en revision görs över ”Worst-Case Scenarios”, för att ha en agenda och manual klar för hur man skulle agera. Ett utmärkt tillfälle dessutom, att bringa klarhet i de frågor man idag inte är helt klar över var respektive part står.

Kina har ju, ställt sig bakom kravet, att Nordkorea INTE skall ha kärnvapen.
Det borde vara incitament nog för ett gemensamt revisionsarbete, då förhandlingarna nu är i stå, och ovissheten stor.

En anledning så god som någon, och vilken är aktuell just nu, är misstankar om att Nordkorea kan ha planer på ett nytt uppskjutande av missil eller satellit.
Citera
2019-03-13, 00:29
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Nordkorea återupptar den hatfulla och aggressiva retoriken mot Japan!

Alla tillfällen man kan uppbringa, som anledning till att spy sin galla över Japan tar man nu återigen, från den Nordkoreanska regimen.

”Japans djupt rotade ambitioner att återerövra Korea” - Ättlingar till Samurajer som nu är överhettade av revanschlusta att invadera Korea igen”.

Nordkorea måste drivas av ett helt annat uppsåt, än enbart det massiva ”Japanska hatet”, som troligtvis, än idag är större än hatet mot USA.

I Japan tolkas den upphettade anti-japanska retoriken på två sätt. Den ena är att den anti-amerikanska tonats ned och att demagogerna helt enkelt får abstinens ifall de inte tillåts spy galla. Den andra är att det finns tendenser till underjordisk opposition i NK. De anser sig ha fog för den analysen därför att historiskt har anti-utländsk retorik blivit intensivare i samband med tendenser till protester. Att regimen vill skapa bilden av en gemensam extern fiende för att skapa nationell enhet. Abe har fått besök av de mest kända kidnappningsoffrens familjer inför toppmötet i Hanoi som satt honom under press att be amerikanerna ta upp deras ärenden. Men han har varit osedvanligt återhållsam och rimligen borde den inställningen ha uppskattats i Pyongyang.

Citat:
Den gamla förklaringen, att västdiplomater är kompletta primitiva idioter, som inte kan andra codex än de västerländska, och är i total avsaknad av kunskap om, hur (Nord) Koreaner fungerar, är inte relevant till 100% idag. De senaste 20 åren har stora framsteg gjorts därvidlag, framförallt genom samarbete och utbildning av Japanska och Sydkoreanska partners.

Håller med om att västerländska professionella diplomater har skaffat sig bättre insikt i det konfucianska tankegods som styr Kim och hans gelikar. Problemet är att de allt för ofta har svårt att få gehör för sina resonemang med cheferna som tillhör en äldre generation och sitter fast i den stalinistiska morass som tidigare dominerade bilden av Nordkorea. Med den envises dåraktighet framhåller jag att vill man förstå det inre arbetet i Nordkoreas ledargarnityr behöver man studera hur Tokugawa shogunatet fungerade i Japan. Inte minst de tre första, Ieyasu, Hidetada och Iemitsu uppvisar påtagliga likheter med Kim I, Kim II och Kim III.
Citera
2019-03-13, 00:33
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Nästan fått för mig att Kim är smartare än Trump.

Den bistra sanningen är att en påse OLW chips är smartare än Trump. Förvisso den största kanske, men ändå...
Citera
2019-03-13, 00:59
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Och tycker Du att det vore bra, om Kina och USA gjorde gemensam sak och tillsammans tog fram en revision över olika ”Worst-Case Scenarios” och hur man kommer att agera vid dessa?

Här kommer våra vägar att skiljas en smula. Jag förstår mycket väl ditt resonemang om att det skulle sätta oerhört stark press på Kim. Som jag ser det finns det två risker med det.

1) Kim agerar pre-emptive, släpper loss robotar på Seoul, särskilt de amerikanska baserna i Sydkorea.

2) Putin kommer att bli rejält byxis om han ser USA och Kina i militärt samarbete. Jag skulle påstå att hela det befriade Östeuropa skulle stå inför en invasion av ryska tanks.
Citera
2019-03-13, 09:01
Medlem
En expertpanel inom FN som har till uppgift att övervaka genomförandet av FNs sanktioner presenterade igår en rapport om utfallet av sanktionerna.
NK-News går igenom tio av de många brott mot sanktionerna som NK och ett flertal andra länder gör sig skyldiga till:

- SHIP-TO-SHIP TRANSFERS OF OIL AND COAL
- MARITIME SANCTIONS EVASION
- NUCLEAR PROCUREMENT ACTIVITIES IN CHINA
- GLOBAL WEAPONS TRAFFICKING AND MILITARY COOPERATION
- LUXURY GOODS
- ACCESS TO THE GLOBAL FINANCIAL SYSTEM
- CYBER ATTACKS
- THE HUMANITARIAN IMPACT OF SANCTIONS
- NUCLEAR ASSESSMENT
- BALLISTIC MISSILES LAUNCH LOCATIONS

Rapporten borde glädja alla Nordkoreaanhängare då den visar att regimen, tillsammans med andra stater, är skickliga på att bryta mot sanktionerna.

Det är beklämmande att se att Kim hyllas som statsledare när han i själva verket agerar som en maffiaboss, samtidigt som vi ger bistånd till den kriminella verksamheten.

Man förstår samtidigt hur svårt det är att upprätthålla sanktionerna, ett litet microexempel i sammanhanget är när man frågar NK om chassie- och motornummer på limousinerna som använts vid toppmötena...

https://www.nknews.org/2019/03/north-korea-sanctions-evasion-efforts-detailed-in-un-poe-report/?c=1552438693550&utm_content=bufferc8f88&utm_mediu m=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffe r
Citera
2019-03-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
I Japan tolkas den upphettade anti-japanska retoriken på två sätt. Den ena är att den anti-amerikanska tonats ned och att demagogerna helt enkelt får abstinens ifall de inte tillåts spy galla. Den andra är att det finns tendenser till underjordisk opposition i NK. De anser sig ha fog för den analysen därför att historiskt har anti-utländsk retorik blivit intensivare i samband med tendenser till protester. Att regimen vill skapa bilden av en gemensam extern fiende för att skapa nationell enhet. Abe har fått besök av de mest kända kidnappningsoffrens familjer inför toppmötet i Hanoi som satt honom under press att be amerikanerna ta upp deras ärenden. Men han har varit osedvanligt återhållsam och rimligen borde den inställningen ha uppskattats i Pyongyang.

Det ligger också ett ”Jättebål” och pyr, som kan utvecklas till en stor brand för Nordkorea, och det är de MR som ännu inte tagits upp på allvar i förhandlingarna.
De kommer att komma upp, påtryckningarna är mycket stora för det nu och det är säkert bra för Propagandaministeriet i Pyongyang att vässa retoriken, för att bemöta den debatten!

Håller med om att västerländska professionella diplomater har skaffat sig bättre insikt i det konfucianska tankegods som styr Kim och hans gelikar. Problemet är att de allt för ofta har svårt att få gehör för sina resonemang med cheferna som tillhör en äldre generation och sitter fast i den stalinistiska morass som tidigare dominerade bilden av Nordkorea. Med den envises dåraktighet framhåller jag att vill man förstå det inre arbetet i Nordkoreas ledargarnityr behöver man studera hur Tokugawa shogunatet fungerade i Japan. Inte minst de tre första, Ieyasu, Hidetada och Iemitsu uppvisar påtagliga likheter med Kim I, Kim II och Kim III.

Instämmer.
Citera
2019-03-13, 10:14
Medlem
Citat:
Den bistra sanningen är att en påse OLW chips är smartare än Trump. Förvisso den största kanske, men ändå...

Det finns XXXL påsar mumera!
Citera
2019-03-13, 10:46
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Det finns XXXL påsar mumera!

Har uppenbart varit borta för länge när jag inte känner till en sådan viktig detalj.
Citera
2019-03-13, 10:56
Medlem
Citat:
Här kommer våra vägar att skiljas en smula. Jag förstår mycket väl ditt resonemang om att det skulle sätta oerhört stark press på Kim. Som jag ser det finns det två risker med det.

1) Kim agerar pre-emptive, släpper loss robotar på Seoul, särskilt de amerikanska baserna i Sydkorea.

2) Putin kommer att bli rejält byxis om han ser USA och Kina i militärt samarbete. Jag skulle påstå att hela det befriade Östeuropa skulle stå inför en invasion av ryska tanks.

Ja, det är onekligen ett intressant ämne, detta med olika ”Worst-Case Scenarios”, och en ”Revision” i samfällighet mellan Kina - USA och ett flertal andra länder i regionen. Jag vet att det pågår ett arbete för att försöka nå konsensus kring möjligheterna att göra detta.

Man kallar det för,

”Stresstest och revision för att undvika krig”

förutom den press som det skulle sätta på Kim, så är det en mycket intressant indikator av, hur stark motivation har respektive land, EGENTLIGEN, att genom en sådan revision, förebygga och förhindra att krig bryter ut, eller HUR AGERAR VI, ALLA, VID EN KOLLAPS ELLER KATASTROF I NORDKOREA?” ”FINNS FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR EN GEMENSAM PLAN.”

————

1. Tror Du verkligen Kim skulle gå till Pre-attack? Han måste ju vara fullstöndigt medveten om konsekvenserna.

2. Putin och Ryssland skall ju självklart ingå i denna ”Revisionshrupp” av länder i regionen.
Citera
2019-03-13, 11:12
Medlem
Citat:
Har uppenbart varit borta för länge när jag inte känner till en sådan viktig detalj.

Frågan är, om Din bortavaro i det fallet ändå inte är att betrakta som en fördel!

Såg tom mindre säckar med chips på stormarknad i både England och Sverige, i julas!

I takt med att ensamhushållen ökar, minsks förpackningsstorlekarna på alla livsmedel, MEN INTE PÅ SNACKS!

Ur led är tiden......
Citera
2019-03-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
En expertpanel inom FN som har till uppgift att övervaka genomförandet av FNs sanktioner presenterade igår en rapport om utfallet av sanktionerna.
NK-News går igenom tio av de många brott mot sanktionerna som NK och ett flertal andra länder gör sig skyldiga till:

- SHIP-TO-SHIP TRANSFERS OF OIL AND COAL
- MARITIME SANCTIONS EVASION
- NUCLEAR PROCUREMENT ACTIVITIES IN CHINA
- GLOBAL WEAPONS TRAFFICKING AND MILITARY COOPERATION
- LUXURY GOODS
- ACCESS TO THE GLOBAL FINANCIAL SYSTEM
- CYBER ATTACKS
- THE HUMANITARIAN IMPACT OF SANCTIONS
- NUCLEAR ASSESSMENT
- BALLISTIC MISSILES LAUNCH LOCATIONS

Rapporten borde glädja alla Nordkoreaanhängare då den visar att regimen, tillsammans med andra stater, är skickliga på att bryta mot sanktionerna.

Det är beklämmande att se att Kim hyllas som statsledare när han i själva verket agerar som en maffiaboss, samtidigt som vi ger bistånd till den kriminella verksamheten.

Man förstår samtidigt hur svårt det är att upprätthålla sanktionerna, ett litet microexempel i sammanhanget är när man frågar NK om chassie- och motornummer på limousinerna som använts vid toppmötena...

https://www.nknews.org/2019/03/north-korea-sanctions-evasion-efforts-detailed-in-un-poe-report/?c=1552438693550&utm_content=bufferc8f88&utm_mediu m=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffe r

Som Du vet, är jag ”Luttrad”, i sammanhanget!

Standardsvaren hos den paranoida kriminella regimen, är och har alltid varit, oavsett om det gäller vapensmuggling eller slavarbete, försäkringsbedrägerier eller ambassadkriminalitet:

Vi förnekar all kännedom eller delaktighet.
Vi betraktar Era anklagelser som chikanerande västpropaganda.

Eller

Vi kan inte inte lämna några uppgifter, detta med hänsyn till nationell säkerhet.

Kim och hans anhang, skall dock inte slappna av, dom skall fortsättningsvis vara fullständigt medvetna om, att ingenting av deras ”Criminal record files” genom åren eller MR:hetsanklagelser etc. går ner i någon dokumentförstörare. ICKE, dom ligger lugnt och stilla, och väntar på rättsskipning, på olika platser runt jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in