Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 22:52
  #14809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Lankov skriver mycket bra men denna artikel, oh my god.
Ryssland erovade stora omraden i central och Ostra Asien under 1800 talet. Under 1890 talet hade Ryssland fatt kontroll over Liaoning provinsen i NordOstra Kina. De grundade Port Arthur (dagens Dalian), som ar en isfri hamn. De byggde en jarnvagslinje till Dalian.

Kanske off topic men sen 1600 talet styrdes Kina av Manchu, ett nomad falk fran nordostra Kina. Nar Manchu tog makten genomforde de etnisk resning i nordostra Kina, sa endast Manchu kunde bo i Nordostra Kina.

I mitten av 1800 talet hade Manchu grepp over Kina kraftige forsvaget, framst pga av interna uppror och till mindre del av Ryssar och Britter. Sa miljontals Koreaner flyttade in i nordostra Kina och Siberien. Vissa sager att 1/4 av Siberiens befolkning var Koreaner vid 1 VK.

1904 ville Ryssland fa mer kontroll over Liaoning och Korea, vilket utvecklades till Ryss Japanska kriget. En lustig fotnot Rysslands mal var att fa kontroll over Korea ner till 38e breddgraden!.

Japan vann detta krig som blev borjan till deras imperialism. Manga Kineser och troligen Koreaner stodde Japan 1905. Ryssarna hade matats med den gula faran, och Ryssarna gjorde hemska krigsbrott i nordostra Kina.

Efter 2VK beholl Sovjet kontroll over Dalian (Port Arthur) till 1955. Stalins dod?. I allafall under Korea kriget hade inte Kina kontroll over den viktigaste hamnstaden i omradet.


Manga skriver med ratta om det Brittiska imperiet, men det Ryska finns kvar!!
Några här i tråden blundar för de massiva utrensningarna Stalin lät göra, även koreaner och kineser blev svårt och hårt drabbade.
Citera
2018-12-08, 11:50
  #14810
Medlem
En artikel om den bisarra personkulten i Nordkorea.

Vik eller skrynkla ihop ett papper med en bild av någon av diktatorerna Kim och man döms till döden, däremot går det bra att elda upp pappret...

https://www.nknews.org/2018/12/how-t...h-korean-life/
Citera
2018-12-13, 02:27
  #14811
Medlem
Kumabjorns avatar
En annan artikel om relationerna Nordkorea - Japan då Andrei Lankov besökt Tokyo och diskuterat Nordkorea med japanska experter.

Jag delar uppfattningen att nuvarande "väpnade stillestånd" är att föredra framför "provskjutningarnas provokationer" för ett år sedan. Att japanerna är irriterade över att stå vid sidlinjen är väntat, de berörs väldigt direkt av resultatet. Möjligen kanske Lankov något missar hur man i Seoul skadeglatt åtnjuter denna situation på politisk nivå, men sannolikt är mer bekymrade på den diplomatiska. Det råder ingen tvekan om att det finns politiska poäng att hämta på näsknäppningar gentemot japanerna, men diplomaterna är fullt medvetna om hur det riskerar att slå tillbaka på dem när det skall ageras "tyst" inom diplomatin.

Exempelvis har Japan betydligt bättre källor och expertis på Kina än vad Korea har, något som USA drar stor nytta av (även om han den där med adressen 1600 Pennsylvania Avenue kanske inte greppat det riktigt) och som Sydkorea knappast klarar att kompensera för. Förvisso är det sannolikt inte ett kort som Japan har för avsikt att spela, men de påminner säkert sina sydkoreanska kolleger om att det ligger i ärmen, redo att dras ut när som helst.

Likaså kanske det finns anledning påminna om att kidnappningsoffrens släkt numera börjar bli till åldern stigna och inte längre förmår appellera till den japanska befolkningen i samma utsträckning som tidigare, och de som skall ta till sig budskapet är för unga för att ha någon känslomässig koppling till offren. Sammantaget innebär det att en japansk premiärminister framöver, även om det inte lär vara Abe personligen, kommer att ha större rörelsefrihet gentemot Nordkorea då problemet marginaliseras.
Citera
2018-12-13, 16:28
  #14812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
En annan artikel om relationerna Nordkorea - Japan då Andrei Lankov besökt Tokyo och diskuterat Nordkorea med japanska experter.

Jag delar uppfattningen att nuvarande "väpnade stillestånd" är att föredra framför "provskjutningarnas provokationer" för ett år sedan. Att japanerna är irriterade över att stå vid sidlinjen är väntat, de berörs väldigt direkt av resultatet. Möjligen kanske Lankov något missar hur man i Seoul skadeglatt åtnjuter denna situation på politisk nivå, men sannolikt är mer bekymrade på den diplomatiska. Det råder ingen tvekan om att det finns politiska poäng att hämta på näsknäppningar gentemot japanerna, men diplomaterna är fullt medvetna om hur det riskerar att slå tillbaka på dem när det skall ageras "tyst" inom diplomatin.

Exempelvis har Japan betydligt bättre källor och expertis på Kina än vad Korea har, något som USA drar stor nytta av (även om han den där med adressen 1600 Pennsylvania Avenue kanske inte greppat det riktigt) och som Sydkorea knappast klarar att kompensera för. Förvisso är det sannolikt inte ett kort som Japan har för avsikt att spela, men de påminner säkert sina sydkoreanska kolleger om att det ligger i ärmen, redo att dras ut när som helst.

Likaså kanske det finns anledning påminna om att kidnappningsoffrens släkt numera börjar bli till åldern stigna och inte längre förmår appellera till den japanska befolkningen i samma utsträckning som tidigare, och de som skall ta till sig budskapet är för unga för att ha någon känslomässig koppling till offren. Sammantaget innebär det att en japansk premiärminister framöver, även om det inte lär vara Abe personligen, kommer att ha större rörelsefrihet gentemot Nordkorea då problemet marginaliseras.

Kidnappning var en hemsk historia. Vet hur det gick for den Japanska filmaren och hans fru? Vad hande med dom nar de kom tillbaka till Japan.
Ett japanskt par, han var filmreggisor och hon skadis, kidnappades och fordes till NK. Under de forsta aren var de i fangelse senare hade det ett "bra liv". Jag kommer ihag hur mannen pratade om hur hemskt det var. Visst hade de bra (mat och hus) men att veta om att andra hade hemskt, vilket gjorde honom ledsen.

Detta hande fore fatson den tredje.

Idag ar det 13 December. Starten for Japan sex veckor valdtakt over Nanking, 1939.
Citera
2018-12-24, 00:39
  #14813
Medlem
Kumabjorns avatar
Trådens deltagare önskas en God Jul och ett Gott Nytt år.

Även om vi inte ser öga mot öga alltid är det alltid fascinerande och det här är också en av få trådar som inte urartar till ad hominem attacker i tredje inlägget. Det uppskattas så här i juletider.
Citera
2018-12-24, 04:03
  #14814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Trådens deltagare önskas en God Jul och ett Gott Nytt år.

Även om vi inte ser öga mot öga alltid är det alltid fascinerande och det här är också en av få trådar som inte urartar till ad hominem attacker i tredje inlägget. Det uppskattas så här i juletider.
Tack och detsamma.tillönskas dig.
Håller för övrigt med dig även om det då och då förkommer genetisk argumentation... jag är inte oskyldig..
Citera
2018-12-24, 05:04
  #14815
Medlem
Kumabjorns avatar
Nordkorea skapar emotioner. Inget konstigt i det. Det aviker på så många fronter at allt annat vore anmärkningsvärt. Och det är en styrka när samtliga håller sig till sakfrågorna och inte genast plockar fram storsläggan för att banka andra i huvudet. Ibland är det svårt att avstå. Brukar då vänta en dag med att författa inlägget. Efter ett par djupa andetag.
För egen del märks det nog när jag blir lite mer sarkastisk än normalt.
Citera
2018-12-24, 05:29
  #14816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Trådens deltagare önskas en God Jul och ett Gott Nytt år.

Även om vi inte ser öga mot öga alltid är det alltid fascinerande och det här är också en av få trådar som inte urartar till ad hominem attacker i tredje inlägget. Det uppskattas så här i juletider.

Jag instämmer och önskar Dig och trådens investerare och övriga läsare detsamma!
Citera
2018-12-25, 04:28
  #14817
Medlem
Den kriminella regimen i Nordkorea, dömdes på måndagen, av en federal domstol i USA, att betala över 500M USD, för den barbariska behandlingen som Otto Warmbier utsattes för av regimen.

Warmbier, som dömdes av Nordkorea i Mars 2016, till 15 års straffarbete, för att ha stulit en väggposter på sitt hotel i Pyongyang, dog strax efter frisläppandet, på grund av skador efter tortyr.

Kommer Nordkorea att betala?

Utsikterna för att så kommer att ske är med största sannolikhet NOLL.

Ett stort antal medier rapporterar idag, världen över om detta domslut.

http://www.time.com/5488025/judge-no.../?xid-homepage
Citera
2018-12-25, 05:50
  #14818
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Den kriminella regimen i Nordkorea, dömdes på måndagen, av en federal domstol i USA, att betala över 500M USD, för den barbariska behandlingen som Otto Warmbier utsattes för av regimen.

Warmbier, som dömdes av Nordkorea i Mars 2016, till 15 års straffarbete, för att ha stulit en väggposter på sitt hotel i Pyongyang, dog strax efter frisläppandet, på grund av skador efter tortyr.

Kommer Nordkorea att betala?

Utsikterna för att så kommer att ske är med största sannolikhet NOLL.

Ett stort antal medier rapporterar idag, världen över om detta domslut.

http://www.time.com/5488025/judge-no.../?xid-homepage

Buhuu! USA är ett skämt nuförtiden. Ingen kan ta det där multikultur globalist freak nationerna seriöst.

Nordkorea får fortsätta försöka försvara sin kultur, kämpa på att ena sitt folk och land och komma över sina gamla historiska hinder där stora klan familjer styr stora delar av Korea. Det kommer bli vackert att se Nordkorea och Sydkorea gå ihop och fortsätta kämpa för sin överlevnad.

Hoppas på bättre teknologi och stora framgångar inom vetenskapen från det enade Korea framöver.
Citera
2018-12-26, 01:53
  #14819
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Den kriminella regimen i Nordkorea, dömdes på måndagen, av en federal domstol i USA, att betala över 500M USD, för den barbariska behandlingen som Otto Warmbier utsattes för av regimen.

Warmbier, som dömdes av Nordkorea i Mars 2016, till 15 års straffarbete, för att ha stulit en väggposter på sitt hotel i Pyongyang, dog strax efter frisläppandet, på grund av skador efter tortyr.

Kommer Nordkorea att betala?

Utsikterna för att så kommer att ske är med största sannolikhet NOLL.

Ett stort antal medier rapporterar idag, världen över om detta domslut.

http://www.time.com/5488025/judge-no.../?xid-homepage

Åtminstone inte frivilligt. Men ett sådant domslut ger väl underlag för Treasuy (amerikansk kronofogdemyndighet sorterar väl under dem?) att konfiskera ditten och datten, sälja av det och betala Warmbiers föräldrar den vägen?

Sedan kan jag iofs tycka att den här legalistiska ansatsen är tveksam, det känns mycket märkligt att ett land skall kunna sätta sig över ett annat lands lagstiftning. Om jag fick min A-Ford från 1923 i mint condition stulen från mitt bilmuseum (helt hypotetiskt alltså) så skulle jag ges möjlighet att stämma tjuven för emotionell skada på flera miljoner dollar i en amerikansk domstol bara för att bilen var tillverkad i Detroit? Då är man, enligt min mening, inne på ett sluttande plan.
Citera
2018-12-26, 03:35
  #14820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Åtminstone inte frivilligt. Men ett sådant domslut ger väl underlag för Treasuy (amerikansk kronofogdemyndighet sorterar väl under dem?) att konfiskera ditten och datten, sälja av det och betala Warmbiers föräldrar den vägen?

Sedan kan jag iofs tycka att den här legalistiska ansatsen är tveksam, det känns mycket märkligt att ett land skall kunna sätta sig över ett annat lands lagstiftning. Om jag fick min A-Ford från 1923 i mint condition stulen från mitt bilmuseum (helt hypotetiskt alltså) så skulle jag ges möjlighet att stämma tjuven för emotionell skada på flera miljoner dollar i en amerikansk domstol bara för att bilen var tillverkad i Detroit? Då är man, enligt min mening, inne på ett sluttande plan.

Din analys delar jag, och ingen tar väl domslutet på allvar, läs, trodde väl att en " i laga kraft vunnen dom", skulle få Nordkorea att efterleva den och betala.

Jag ser det hela, mest som en symbolisk handling, med huvudsakligt syfte att statuera, att man inte kan ta Amerikanska medborgare som gisslan och därefter överlämna en individ som gick en säker död tillmötes.

Samtidigt med denna händelse, återupptog dessutom WH Nordkorea på listan över länder som statligt finansierar terrorism, bland annat.

Nordkorea är, och anser sig själva som fullständigt immuna mot utländska rättsliga instanser, likgiltigt vilken dignitet och oavsett brottsrubricering eller åtal. Jag talar härvidlag av egen erfarenhet genom åren, då det gäller Nordkoreas kriminella "affärsverksamheter" och illegala intrång på immateriella och materiella rättighetsområden bland mycket annat.
Utsiktslöst att nå framgång därvidlag avseende Nordkorea.

Dessutom kan tilläggas, vilket behandlats tidigare i denna tråd, att även vid fullkomligt lagliga och transparenta - undertecknade/ingångna affärs eller låneavtal och andra avtal, så bryter eller efterlever Nordkorea dessa helt efter eget godtycke och oftast vårdslöst eller inte alls.

Detta beror inte på "Genetiska eller kulturella kodex", som den övriga världen inte förstår sig på, utan helt enkelt på en etik och moral gentemot omvärlden, som uppsåtligen och medvetet är degenererad och kriminell.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback