2019-03-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Just for att undvika krig ar orsaken till att det ar battre att NK genomfor ekonomiska reformer.

Du vet att det finns en utmark BBC podd om hur kriget skulle bli. En Amerikansk general sa att mycket av USA material finns i Texas (tanks) och i Europa och under de forsta veckorna eller manaden skulle inte USA kunna satta in mycket.

Du vet att gransen mellan Kina och Nordkorea kom till under Japans ockupation av Korea och Nordostra Kina.
1660 erovades kina av ett sibiriskt folk, av Japaner kallade Manchu. Enligt Juche ar Manchu och Koreaner blodsbroder. Nar Ryssland erovade yttre Manchuriet vid 1860 talet blev gransen mycket flyktigt och miljoner Koreaner och Kineser flyttade in i nordostra Kina. Manchu dynastin overlevde fram till 1911.

Kinas handel med NK var under Jan 2019 den minsta pa mycket lange.

Aterigen det var inte Kina som hjalpte NK att fa karnvapen, det var Pakistaner, Italienska foretag (centrifrug for anrikning) och missiler fran Ryssland eller Urkraina.

Kinas utrikesminister hade sagt i FN att om FN styrkor korsade 38e breddgraden skulle Kina ingripa, men USA trodde inte pa hotet. Och Kinas militar tankte i tva dagar innan de sa till ordf Mao, ja till vi gar in. Idag skulle troligen Kinas militar vara mer tveksam.

Om vi för ett ögonblick lägger alla historier kring:

1. Hur Nordkorea otillbörligt skaffat sina kärnvapen som dom INTE skall vara i besittning av.

Den frågan kan rättsligen utredas vid ett senare tillfälle av tribunaler

2. De historiska fakta kring folkvandringar och oförrätter av alla slag i regionen.

Vi kan inte förändra dessa idag. Hypotetiskt skulle då vissa kanske vilja gräva upp Chang Kai-shek och ändra historien så, att Nationalisterna vann istället för Kommunisterna i Kina, och vi hade förmodligen sluppit både kulturrevolutionen och sett ett helt annat östra Asien idag. Men det tjänar inget syfte idag, att spekulera, men visst kan det vara både intressant och spännande, men inte om vi nu för ett ögonblick lägger det åt sidan.

Nu måste dock focus läggas på annat, för att inte fastna i en återvändsgränd som innebär att Nordkorea de facto kommer att behålla sina kärnvapen.

Det viktiga och utan tvekan mest betydelsefulla som nu måste ske, är att Kina då uppvisar med heder och redbar - klar vilja, det Du tror, nämligen, att Kina idag skulle ställa sig mycket tveksamma till att gå in i Nordkorea.

Detta kan Kina göra, genom att tillsammans med USA, göra en FULLSTÄNDIG REVISION AV VILKA ”WORST-CASE-SCENARIOS” SOM KAN UPPSTÅ OCH HUR MAN SKALL AGERA VID DESSA.

Detta skulle dessutom sända:

MYCKET KLARA SIGNALER TILL KIM OCH OMVÄRLDEN, ATT KINA INTE SOM PRIO ETT KOMMER ATT BESKYDDA NORDKOREA VID ATTACK FRÅN NORDKOREA MOT SYDKOREA ELLER NÅGON ANNAN OCH ATT MAN HAR KONSENSUS MED USA VAD MAN GÖR VID EN KOLLAPS AV NUVARANDE REGIM, FRAMFÖRALLT AVSEENDE ATT BRINGA KÄRNVAPEN OCH KEMISKA-BIOLOGISKA I SÄKERHET.
Citera
2019-03-12, 17:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
1. Hur Nordkorea otillbörligt skaffat sina kärnvapen som dom INTE skall vara i besittning av.

Strängt taget har väl Nordkorea samma rätt till kärnvapen som Indien, Pakistan och Israel. Andra länder utanför NPT.

Citat:
MYCKET KLARA SIGNALER TILL KIM OCH OMVÄRLDEN, ATT KINA INTE SOM PRIO ETT KOMMER ATT BESKYDDA NORDKOREA VID ATTACK FRÅN NORDKOREA MOT SYDKOREA ELLER NÅGON ANNAN OCH ATT MAN HAR KONSENSUS MED USA VAD MAN GÖR VID EN KOLLAPS AV NUVARANDE REGIM, FRAMFÖRALLT AVSEENDE ATT BRINGA KÄRNVAPEN OCH KEMISKA-BIOLOGISKA I SÄKERHET.
Vill du få Nordkorea att ge upp sina kärnvapen borde du snarare fundera på hur du skall få Kina att ge garantier att de tänker skydda Nordkorea om landet blir anfallet, och dessutom på något sätt övertyga Nordkorea om att dessa garantier är pålitliga. Ju mer du isolerar Nordkorea och får det till att det är dem mot resten av världen, desto mer kommer Nordkorea hålla fast vid avskräckningsvapen.
Citera
2019-03-12, 18:28
Medlem
Citat:
Om vi för ett ögonblick lägger alla historier kring:

2. De historiska fakta kring folkvandringar och oförrätter av alla slag i regionen.

Vi kan inte förändra dessa idag. Hypotetiskt skulle då vissa kanske vilja gräva upp Chang Kai-shek och ändra historien så, att Nationalisterna vann istället för Kommunisterna i Kina, och vi hade förmodligen sluppit både kulturrevolutionen och sett ett helt annat östra Asien idag. Men det tjänar inget syfte idag, att spekulera, men visst kan det vara både intressant och spännande, men inte om vi nu för ett ögonblick lägger det åt sidan.

Nu måste dock focus läggas på annat, för att inte fastna i en återvändsgränd som innebär att Nordkorea de facto kommer att behålla sina kärnvapen.

Det viktiga och utan tvekan mest betydelsefulla som nu måste ske, är att Kina då uppvisar med heder och redbar - klar vilja, det Du tror, nämligen, att Kina idag skulle ställa sig mycket tveksamma till att gå in i Nordkorea.

Detta kan Kina göra, genom att tillsammans med USA, göra en FULLSTÄNDIG REVISION AV VILKA ”WORST-CASE-SCENARIOS” SOM KAN UPPSTÅ OCH HUR MAN SKALL AGERA VID DESSA.

Detta skulle dessutom sända:

Jag har i två år sagt att för att lösa Korea behöver vi en tribunal. Den kan starta vid att USA inte erkände Korea, 45.
Korea hade en exil regering och arme som slogs med Britterna i Burma. Varför blev Norge fritt och Korea delat. Korea har en länge kultur. Ett bildat.

Min frus morfar var 12 år när Japan anföll hans by och han blev inkallad soldat. På vilket sätt hade han gjort Japan illa. Fruns morfar lever och är kry.

Du vet att partikongressen 79 sa att Mao var 30% fel. Ingen i Kina vill minnas kultur revolten.

Men Chang Kai shek misslyckades med 2 saker
1 opium missbruket i Kina ökade under hans tid. Trevligt för Britter med 12 åriga opium horor i Shanghai. Under Japans ockupation blev det ännu värre.
2 Japans hämnd på Kinas civil befolkning när USAs bombplan startade från Kina för sin terror bombning över Japan. Givetvis blev Japans hämd grym och gjorde mpnga Kineser arga på Kai Shek.

2016 hade Kina och Japan miitär övningar i USA, de sas för terrorhot. Men för mig såg det ut som insats styrka för statskupp. Men Kina backade ty riskerna var för stora. Det bor hundra miljoner Kineser nära Korea.

Trump har inte gillat Kina.

Givetvis vill Kina inte ha USA vid gränsen, det är bara 125 år sedan som 8 länder!!! Däribland USA och Japan skickade militär straff expidition för att våldta Peking och Tianjin. Där nakna flickor såldes som slavar. Kulturskatter plundrades.

Det du kallar för folkvandring, Manchu erövning av Kina, kallar jag för folkmord. Kinas befolkning sjönk med 25 till 30%. Och hela nordöstra Kina rensades från Kineser.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-03-12 kl. 18:40. Anledning: TIllägg
Citera
2019-03-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag har i två år sagt att för att lösa Korea behöver vi en tribunal. Den kan starta vid att USA inte erkände Korea, 45.
Korea hade en exil regering och arme som slogs med Britterna i Burma. Varför blev Norge fritt och Korea delat. Korea har en länge kultur. Ett bildat.

Min frus morfar var 12 år när Japan anföll hans by och han blev inkallad soldat. På vilket sätt hade han gjort Japan illa. Fruns morfar lever och är kry.

Du vet att partikongressen 79 sa att Mao var 30% fel. Ingen i Kina vill minnas kultur revolten.

Men Chang Kai shek misslyckades med 2 saker
1 opium missbruket i Kina ökade under hans tid. Trevligt för Britter med 12 åriga opium horor i Shanghai. Under Japans ockupation blev det ännu värre.
2 Japans hämnd på Kinas civil befolkning när USAs bombplan startade från Kina för sin terror bombning över Japan. Givetvis blev Japans hämd grym och gjorde mpnga Kineser arga på Kai Shek.

2016 hade Kina och Japan miitär övningar i USA, de sas för terrorhot. Men för mig såg det ut som insats styrka för statskupp. Men Kina backade ty riskerna var för stora. Det bor hundra miljoner Kineser nära Korea.

Trump har inte gillat Kina.

Apropå att vi skulle lägga historien åt sidan för ett ögonblick och endast focusera på ”Worst-Case Scenarios”.
Citera
2019-03-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Strängt taget har väl Nordkorea samma rätt till kärnvapen som Indien, Pakistan och Israel. Andra länder utanför NPT.

Vill du få Nordkorea att ge upp sina kärnvapen borde du snarare fundera på hur du skall få Kina att ge garantier att de tänker skydda Nordkorea om landet blir anfallet, och dessutom på något sätt övertyga Nordkorea om att dessa garantier är pålitliga. Ju mer du isolerar Nordkorea och får det till att det är dem mot resten av världen, desto mer kommer Nordkorea hålla fast vid avskräckningsvapen.

Apropå att vi för ett ögonblick skulle lägga historien åt sidan och focusera på ”Worst-Case Scenarios”.
Citera
2019-03-12, 18:59
Medlem
Citat:
Apropå att vi skulle lägga historien åt sidan för ett ögonblick och endast focusera på ”Worst-Case Scenarios”.

Jag har skrivit flera gånger min lösning. Tjockisen vill behålla makten och USA trackrecord är inte så bra Ghadaffi och Sadaam. Hemska personer. Tror du fatson vill give away sina nukes? Nej han vill inte.

Krig för stora risker.

Lösningen är ökat ekonomiskt samarbeta i Korea. Visst fatson kommer bli ännu fetare, men folket kommer gilla honom mer.

Problemet i Ost Asien var att man i nazi Tyskland gjorde rent hus. Men Japans Dr Nengel fick flytta till USA. Kejsaren satt kvar. Fruns mornor dog innan 40 år, hon bodde i områden där unit Japanska 731 verkade.
På något sätt hade Morfar arme kommit in i nordöstra Kina, troligen efter 45. För övrigt slogs han i Kai Shek.
Citera
2019-03-12, 19:13
Avstängd
Citat:
Apropå att vi för ett ögonblick skulle lägga historien åt sidan och focusera på ”Worst-Case Scenarios”.
OK, Nordkorea visar sig skapad ett biologiskt domedagsvapen ur en förbättrad stam av smittkoppsvirus som släpps ut av misstag. 70% av världens befolkning dör. Worst Case nog för dig?

Alternativ: USA får för sig att Nordkorea håller på med något sådant, är oroligt för att ett konventionellt angrepp bara kommer att förstöra byggnaden och sprida viruset och beslutar sig för att använda ett taktisk kärnvapen. Nordkorea slår tillbaka med alla kärnvapen de har mot länder de kan nå. Dessa blir förbannade skyller på USA och WW III startar.
Citera
2019-03-12, 19:20
Medlem
Citat:
OK, Nordkorea visar sig skapad ett biologiskt domedagsvapen ur en förbättrad stam av smittkoppsvirus som släpps ut av misstag. 70% av världens befolkning dör. Worst Case nog för dig?

Alternativ: USA får för sig att Nordkorea håller på med något sådant, är oroligt för att ett konventionellt angrepp bara kommer att förstöra byggnaden och sprida viruset och beslutar sig för att använda ett taktisk kärnvapen. Nordkorea slår tillbaka med alla kärnvapen de har mot länder de kan nå. Dessa blir förbannade skyller på USA och WW III startar.

Ok, intressant.

Låt säga att Kina, innan USA, upptäcker samma virusmisstag, vad gör dom?
Agerar dom som USA eller gör dom något annat?
Citera
2019-03-12, 19:34
Avstängd
Citat:
Låt säga att Kina, innan USA, upptäcker samma virusmisstag, vad gör dom?
Agerar dom som USA eller gör dom något annat?
Poängen i mitt exempel 2 var att vi inte vet om Nordkorea hade några biovapen, bara att USA påstår att de visste det. Kanske har de rätt, kanske är det felaktig information, kanske ljuger de medvetet. När dammet lagt sig kommer troligen ingen som kan ha vetat vara i livet.

Minns hur USA påstod att Sudans största läkemedelsfabrik som de stolt brukade visa upp för besökare egentligen var en hårt bevakad anläggning för att tillverka kemvapen. Den gången var det ett konventionellt anfall och världen bara gäspade eftersom Sudan inte kunde göra mycket åt saken och ingen ville stöta sig med USA även om USA:s anklagelser var uppenbart löjliga.
Citera
2019-03-12, 20:20
Medlem
Citat:
Poängen i mitt exempel 2 var att vi inte vet om Nordkorea hade några biovapen, bara att USA påstår att de visste det. Kanske har de rätt, kanske är det felaktig information, kanske ljuger de medvetet. När dammet lagt sig kommer troligen ingen som kan ha vetat vara i livet.

Minns hur USA påstod att Sudans största läkemedelsfabrik som de stolt brukade visa upp för besökare egentligen var en hårt bevakad anläggning för att tillverka kemvapen. Den gången var det ett konventionellt anfall och världen bara gäspade eftersom Sudan inte kunde göra mycket åt saken och ingen ville stöta sig med USA även om USA:s anklagelser var uppenbart löjliga.

Men, var detta Ditt svar på min fråga om hur Kina skulle agera vid samma scenario?

Och tycker Du att det vore bra, om Kina och USA gjorde gemensam sak och tillsammans tog fram en revision över olika ”Worst-Case Scenarios” och hur man kommer att agera vid dessa?
Citera
2019-03-12, 20:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Det gick bra för regimen i valet läser jag, och rekord i valdeltagande. 99,9% deltog i ett val med endast en valbar kandidat vardera till de 687 parlamentsplatserna.
Citera
2019-03-12, 20:51
Avstängd
Citat:
Men, var detta Ditt svar på min fråga om hur Kina skulle agera vid samma scenario?
Jag har ingen aning om hur Kina skulle reagera, därav min brist på svar. USA har vi gott om exempel på hur de anfallit andra länder "i självförsvar" när de funnit det lämpligt, Kina har inte någon sådan historia, men jag antar att det någonstans finns en gräns där även de finner behov att ingripa militärt. Jag gissar dock att Kina skulle börja med diplomati med gradvis hårdnande ton.
Citat:
Och tycker Du att det vore bra, om Kina och USA gjorde gemensam sak och tillsammans tog fram en revision över olika ”Worst-Case Scenarios” och hur man kommer att agera vid dessa?
Som jag var inne på tidigare är dock risken om USA och Kina gaddar ihop sig för mycket att Nordkorea ser sig som än mer isolerat och därav än mer beroende av avskräckningsvapen. Det finns också en fara med att fokusera sig för mycket på worst case och det är att man skrämmer upp sig själv till att vidta förhastade åtgärder.

Så länge Trump sitter vid makten tror jag dessutom det är bäst om USA håller sig borta från förhandlingar om så känsliga ämnen. Kan du tänka dig när Trump dagen efter stolt twittrar att nu har han kommit överens med Kina hur man kan anfalla Nordkorea
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in