2018-01-07, 16:30
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Ta istället och påvisa vilka osanningar som DFRK har levererat så kan vi diskutera dem?
Listan är så otroligt lång att den inte är möjlig att slutföra under en livstid, men här är ett exempel:
Regimen påstod att en dubbel regnbåge uppenbarade sig vid Kim il-sungs magiska födelse.
https://www.cbsnews.com/media/kim-jong-il-10-weird-facts-propaganda/
Citera
2018-01-07, 16:39
Medlem
Memestars avatar
Citat:
DFR Korea dömer folk som begått brott enligt den lagstiftning som gäller i DFRK. Även om du misstänker att en person är "terrorist", så skall denna enligt praxis i rättsstater bli föremål för domstolsförhandling. Att inte låt domstolen ta ställning till misstanken och anklagelsen och i stället spärra in denna i koncentrationsläger, motsvarar den praxis som gällde i Tyskland under Adolf Hitler - där folk som inte gjort sig skyldig till några brott hamnade i koncentrationsläger, också där på ockuperad mark.

Mig veterligen döms folk i DFRK till straff av domstol. Man håller inte folk inspärrade "i tid och evighet" utan domstolsbeslut. Även Sverige får i detta sammanhang en hedersomnämnande, och detta av FN, som säger att Julian Assange sitter i olagligt förvar och att bl a Sverige är ansvarig för detta.
Alltså följer NK-regimen inte internationella lagar. Kollektiv bestraffning är olagligt enligt Genèvekonventionerna, oavsett om det är lagligt i "DFR" Korea. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Collective_punishment
Citera
2018-01-07, 16:43
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Listan är så otroligt lång att den inte är möjlig att slutföra under en livstid, men här är ett exempel:
Regimen påstod att en dubbel regnbåge uppenbarade sig vid Kim il-sungs magiska födelse.

Om du skall leverera påståenden som DFR Korea har sagt och som du uppfattar som osant, så är det passande att du ger primärkällor från DFRK och sedan förklarar varför det är osant.

Jag kan ge ett exempel som rimligen är osant. För en vecka sedan sade kamrat Kim Jong Un i sitt nyårstal att han hade knappen för kärnvapnen på sitt skrivbnord (se tidigare inlägg av mig där jag klipper in KCNAs artikel om talet). Detta är uppenbarligen bokstavligen osant, därför att det inte skulle fungera av en mängd skäl.

Men metaforiskt är det förstås sant – att han har en knapp för kärnvapnen - och alla som fattar hur språket används uppfattar också det metaforiska innehållet, att DFRK när som helst kan avlossa kärnvapen mot USA.
Citera
2018-01-07, 16:48
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Alltså följer NK-regimen inte internationella lagar. Kollektiv bestraffning är olagligt enligt Genèvekonventionerna, oavsett om det är lagligt i "DFR" Korea.

1. Var har du bevisen för kollektiva bestraffningar? (Blott vittnen är i regel otillräckliga.)
2. Finns det i lagstiftningen?

Israel har en regim som tillämpar kollektiva bestraffningar. Detta är visat t ex genom bildbevis av husrivningar. Men något liknande har jag inte sett vad gäller DFR Korea, har du?
Citera
2018-01-07, 17:03
Medlem
Memestars avatar
Citat:
1. Var har du bevisen för kollektiva bestraffningar? (Blott vittnen är i regel otillräckliga.)
2. Finns det i lagstiftningen?

Israel har en regim som tillämpar kollektiva bestraffningar. Detta är visat t ex genom bildbevis av husrivningar. Men något liknande har jag inte sett vad gäller DFR Korea, har du?
Nu är Israel OT, men visst kan husrivningar kan anses vara kollektiva bestraffningar. Återigen är kontexten viktig - dessa hus som rivs har antingen ägts eller bebotts av terrorister. Husrivning är därför en effektiv metod att bekämpa terrorism.
En liten böjning av lagen för att rädda liv, helt enkelt.

Dessutom kan du inte tillämpa termen regim när du beskriver Israels statsskick. Landet är en demokrati och dess styre kallas därför regering.

Det finns hur mycket som helst bevis för att Nordkorea ger livstids fängelse för brottet att vara släkt med en defektör. Läste du inte artikeln jag länkade, eller vill du att jag ska länka fler?
Citera
2018-01-07, 17:27
Medlem
Den KRIMINELLA regimen I Nordkorea, har inte vid ett enda tillfälle, någonsin, tillåtit en Internationell organisation att besöka:

Fängelser

Psykvårdsinrättningar

Missbruksvård då alkoholismen och droganvändandet ökar

Korrigeringsläger

Arbetsläger

Eller Andra Anstalter För Internering Av Medborgare

Man har otaliga gånger bett Nordkorea att få göra det, men nej, vi kan inte visa något som inte finns!

Men, de som vittnat, inför sanningsdomstolar, eller som jag, åkt förbi sådana, och sett beväpnade vakter - murar - stängsel - utmärglade människor i omgivningarna, och som från regimen blir anklagade för osant intygande eller falsk vittnesbörd, kunde man ju ju enkelt avfärda som lögnare, OM man tillät besök och inspektioner, på plats, för att bevisa och rentvå regimen från dessa anklagelser, skulle ju saken vara utagerad.

Men det gör man inte! Gissa varför? Jo, för att dessa existerar och man vill dölja sanningen!

Trovärdigt eller hur?
Citera
2018-01-07, 20:41
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vad finns det för grund att antyda att de som bor i DFR Korea är "hjärntvättade"? Som jag sade i en annat inlägg verkar de som bor i DFRK ha en adekvat bild av hur kapitalismen fungerar och dessutom - kan man ju tillägga - privilegierat tillträde till sitt eget land och hur det fungerar, varför deras bedömning torde ha större relevans än både din och min.

Om man dels har en adekvat bild av omvärlden och dels har privilegierad access till sitt eget samhälle torde folket inte vara hjärntvättat. Jag önskar jag kunde säga samma sak om svenskarna, men tyvärr: det svenska folket är indoktrinerat av USA-propaganda och allmänna kapitalist- och imperialistvänliga åsikter och känslor, så till den grad att vi kan tala om ett hjärntvättat folk.

Jag kan ge några exempel på att folket i DFRK har en adekvat bild av omvärlden:

1. Kapitalismen dras med stora sociala sjukdomar i form av massarbetslöshet och stor hemlöshet, drogmissbruk och utanförskap.
2. I de kapitalistiska länderna förekommer en mycket stor våldsanvändning både mot folket av myndigheterna och mellan folket, exemplifierat t ex av terroristdåd, polisvåld, masskjutningar.
3. Den ledande imperialistiska staten USA, har under de senaste decennierna bedrivit aggressionskrig gentemot en massa stater vilket lett till stort lidande för befolkningarna i dessa nationer, samt till stora flyktingströmmar.

Samtliga punkter ovan är sanna och samtliga punkter ovan är folket i DFRK mycket medveten om. Är detta hjärntvätt? Knappast. DFRKs befolkning är välinformerat, till skillnad från det svenska.
Om du anser att jag är hjärntvättad, med mitt överflöd av information, då måste väl uttrycket vara lämpligt för en nation som är avskuren omvärldens brus och som dagligen får veta hur dom ska prisa juche och Kim, vem blir mest hjärntvättad?
Citera
2018-01-07, 20:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Dina inlägg är dels fulla av rena faktafel, dvs lögner (t ex nu senast om DFRKs författning och om att Kina står nära Trumps linje gentemot DFRK), och dels för du nu fram en slags hopkok av den gamla vanliga tunna soppan om rykten, och avslutar på Trumps vis: "jag vet inte". Nä just det, du vet inte mycket om vad du pratar om.

Jag vet en hel del om DFRK därför att jag tar in den kunskap som finns. Jag har läst författningen, jag vet vad Kina har för avtal med DFRK, som jag också har läst. Jag vet vad Kinas policymakare säger om DFRK, samt om vad de säger om Trumps linje. Jag vet vad DFRKs politik går ut på, hur det ser på sin egen historia och vad de har för självbild.

Jag vet dessutom vad avhoppare från DFRK säger om Kim Jong Un och hans popularitet, samt om den ekonomiska utvecklingen, samt vad expert i väst säger om denna - samt jag vet om vad befolkningen i DFRK får reda på via dess egen media, därför att program från DFRK översätts och publiceras t ex på Youtube - förutom att t ex KCNAs artiklar översätts till flera språk.

Således vet jag om precis vad jag skrev i mitt förra inlägg: DFRKs befolkning känner till hur kapitalismen fungerar, t ex i de punkter jag räknade upp. De känner dessutom till hur det går för många avhoppare i S.Korea, därför att en del återvänder trots att det är förbjudet i S.Koreas lag att återvända till sin hembyggd i norr – och de ger intervjuer, som också översätts. Jag läser dessutom västerländsk press som också intervjuar avhoppare från DFRK som berättar om det mödosamma livet i S.Korea och jämför med den sociala tryggheten i DFRK.

Att jag sedan jämför med Sverige är ju ganska naturligt, inte för att våra länder liknar varandra eller för att Sverige haft lika svår historia, utan därför att vi skriver på svenska, kan antas för det mesta vara svenska medborgare, är uppvuxna i detta land - varför vi har referenser - sådana som man måste bygga upp en diskussion kring.

Du har läst nån propagandaartikel i media som är baserad på desinformation, om t ex nån avrättad general. Sedan tar du detta som bas för att diskutera. Löjeväckande. Den enda dokumenterade avrättning som har skett under de senaste åren är den som DFRK själv meddelat har skett. Det var den berömda släktingen till Kim som dömdes till döden av den högsta domstolen, för spioneri – dessutom var detta, sett utifrån internationell standard, en helt normal dom för ett land som befinner sig i krig.

Mitt råd till dig är enkelt: sluta sprida lögner och sakfel och rykten. Ta istället och grunda dina påståenden i fakta och dra dina slutsatser på det som är dokumenterat och inte på rena påhitt och uppdiktade historier.

Sedan vill du ta USA i försvar. Det är förstås upp till dig. USA är väldigt relevant i denna tråd därför att USA är i krig med DFRK. S.Korea, t ex, är inte del i kriget. Det är inte ens en erkänd part av USA, än mindre av DFRK. I stilleståndsavatalet från 1953 finns inget S.Korea. Mitt "hat" mot USA består i hat mot imperialismen och detta hat delar jag med den övervägande majoriteten som värnar nationellt självbestämmande på denna jord.
Har du några kontakter med NK?
Citera
2018-01-07, 21:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nu är Israel OT, men visst kan husrivningar kan anses vara kollektiva bestraffningar. Återigen är kontexten viktig - dessa hus som rivs har antingen ägts eller bebotts av terrorister. Husrivning är därför en effektiv metod att bekämpa terrorism.

Dessutom kan du inte tillämpa termen regim när du beskriver Israels statsskick. Landet är en demokrati och dess styre kallas därför regering.

Det finns hur mycket som helst bevis för att Nordkorea ger livstids fängelse för brottet att vara släkt med en defektör. Läste du inte artikeln jag länkade, eller vill du att jag ska länka fler?
Som israelförsvarare bör du ligga lågt med kollektiv bestraffningskritik.
Citera
2018-01-07, 22:11
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Som israelförsvarare bör du ligga lågt med kollektiv bestraffningskritik.
Det är som sagt stor skillnad mellan husrivning och fängslande. Men bara för att jag sympatiserar med Israel i många frågor betyder det inte att jag försvarar all dess politik. Till skillnad från vissa andra här är jag faktiskt konsekvent med mina åsikter, även ifall det ibland innebär att jag måste kritisera länder jag oftast berömmer eller berömma länder jag oftast kritiserar.
Citera
2018-01-07, 23:11
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Den KRIMINELLA regimen I Nordkorea, har inte vid ett enda tillfälle, någonsin, tillåtit en Internationell organisation att besöka:

Fängelser

Psykvårdsinrättningar

Missbruksvård då alkoholismen och droganvändandet ökar

Korrigeringsläger

Arbetsläger

Eller Andra Anstalter För Internering Av Medborgare

Man har otaliga gånger bett Nordkorea att få göra det, men nej, vi kan inte visa något som inte finns!

Men, de som vittnat, inför sanningsdomstolar, eller som jag, åkt förbi sådana, och sett beväpnade vakter - murar - stängsel - utmärglade människor i omgivningarna, och som från regimen blir anklagade för osant intygande eller falsk vittnesbörd, kunde man ju ju enkelt avfärda som lögnare, OM man tillät besök och inspektioner, på plats, för att bevisa och rentvå regimen från dessa anklagelser, skulle ju saken vara utagerad.

Men det gör man inte! Gissa varför? Jo, för att dessa existerar och man vill dölja sanningen!

Trovärdigt eller hur?

Som vanligt sprider du dynga och lögner.

En kommitté från EU, "European External Action Service", blev inbjudna till DFR Korea för ett par år sedan. EU begärde att få träffa även avhoppares familjer. Visst, sade DFRK. Men kort därefter ställde EU in resan. Detta tolkades med rätta som att EU inte var intresserad av att höra sanningen från de inblandade själva.

EU hade kanske föreställt sig att DFRK skulle säga nej, men när DFRK sade JA, så drog sig EU ur och besöket blev aldrig av, troligen av propagandaskäl eftersom EU misstänkte att dessa avhoppare inte kommer att berätta den historia som EU vill höra.

Sedan tillhör det logikens område att utomstående inte kan besöka inrättningar som inte existerar annat än som propagandabilder i den politiska diskursen i väst.

I övrigt har DFRK samarbete med en massa internationella organisationer, också inom området för mänskliga rättigheter, inklusive FN. Så visst släpps dessa in i landet (så du kan lägga ned lögnerna). (Men man släpper inte in organ vars policy på förhand är helt skev och fientlig, men vilket land gör det?) T ex har FN undersökt barnens situation i DFRK och i FN i Genève hållit hela 6 timmars offentliga diskussioner med företrädare för DFRK, vilka kan tas del av i dessa videor från september 2017:

The Rights of the Child in North Korea. United Nations.
https://www.youtube.com/watch?v=1Da6Sjetpsk
https://www.youtube.com/watch?v=ARcdUYEPQUE
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-01-07 kl. 23:29.
Citera
2018-01-07, 23:24
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:

Tyvärr.

Din kontext innebär att folk skall kunna hållas inlåsta i evinnerliga tider utan rättegång och att kollektiva bestraffningar är OK. DFR Koreas kontext innebär att rättssäkerheten gäller för alla och att kollektiva bestraffningar INTE är ok. Således är det bevisat att DFRK har bättre rättssäkerhet på de områden vi berört, än vad både USA och Israel har.

Dags och börja ändra på den bild som du har av landet? Vi skulle också kunna ta in Sverige här, som på området för internering utan rättegång, samt kollektiva bestraffningar har en del att hållas ansvarigt för, men jag väntar med det.

Har du bevis för att kollektiva bestraffningar existerar i DFR Korea får du nog utveckla (1) var, när och hur, samt (2) bevisen för detta. Att referera till en känd propagandablaska i UK är inte gott nog, utan att diskutera vad som sägs. Det saknas helt bevis för vad du påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in