Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-03-12, 22:43
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilket trams. Liberalerna är inte ett muslimskt eller "svensk-hatande" parti.

I egenskap som ett EU-federalister så är de i allra högsta grad svenskhatande.
Citera
2019-03-12, 22:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
I egenskap som ett EU-federalister så är de i allra högsta grad svenskhatande.

Det håller jag inte med om fast jag själv är starkt mot EU-federalism.

För det första så är liberalerna splittrade i den här frågan. Partistyrelsen ville inte ha EU-federalism, men blev överkörd av Cecilia Wikström som med knapp majoritet lyckades driva igenom detta på förra landsmötet. Förmodligen skulle resultatet bli annorlunda om man röstade om det idag.

Sedan tror jag inte att de svenska EU-federalisterna inser att det de verkar för innebär att man på sikt avvecklar Sverige. De har någon slags naiv tro på att EU ska börja tillämpa subsidiaritetsprincipen och låta medlemsländerna bestämma om sådant som inte måste beslutas i Bryssel.

Sanningen är förstås att subsidiaritetsprincipen aldrig har tillämpats inom EU och enbart fungerar som ett alibi för att ständigt flytta mer makt till Bryssel.
Senast redigerad av Regulus 2019-03-12 kl. 23:04.
Citera
2019-03-12, 22:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det var korrekt agerat av Arnholm. Reportern försökte provocera henne att säga att ECL:s agerande var omoraliskt för att bekräfta stereotypen av L som ett moralparti. Arnholm är tillräckligt rutinerad för att inte trampa i uppenbara fällor.
Nog drar det väljare om man tydligt fördömer vad som är omoraliskt beteende och kallar det för dess rätta namn.
Citera
2019-03-12, 23:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nog drar det väljare om man tydligt fördömer vad som är omoraliskt beteende och kallar det för dess rätta namn.

Om Arnholm hade varit dum nog att trampa i den fällan så hade det skrivits spaltkilometer om att liberalerna är ett parti för moraltanter och att de dömer ECL redan innan åklagaren hunnit granska fallet.

Arnholm som är en rutinerad politiker agerade helt korrekt.
Citera
2019-03-12, 23:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Det håller jag inte med om fast jag själv är starkt mot EU-federalism.

För det första så är liberalerna splittrade i den här frågan. Partistyrelsen ville inte ha EU-federalism, men blev överkörd av Cecilia Wikström som med knapp majoritet lyckades driva igenom detta på förra landsmötet. Förmodligen skulle resultatet bli annorlunda om man röstade om det idag.

Sedan tror jag inte att de svenska EU-federalisterna inser att det de verkar för innebär att man på sikt avvecklar Sverige. De har någon slags naiv tro på att EU ska börja tillämpa subsidiaritetsprincipen och låta medlemsländerna bestämma om sådant som inte måste beslutas i Bryssel.

Sanningen är förstås att subsidiaritetsprincipen aldrig har tillämpats inom EU och enbart fungerar som ett alibi för att ständigt flytta mer makt till Bryssel.

De har varit öppet EU-federalister så länge jag kan minnas.
Citera
2019-03-12, 23:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Om Arnholm hade varit dum nog att trampa i den fällan så hade det skrivits spaltkilometer om att liberalerna är ett parti för moraltanter och att de dömer ECL redan innan åklagaren hunnit granska fallet.

Arnholm som är en rutinerad politiker agerade helt korrekt.
Åklagare granskar inte moral. Det är kan man uttala sig om utan att vara jurist. Hon borde använt TV-tiden till att fördöma korruption, inte minst med Wikström i bagaget.
Citera
2019-03-12, 23:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
De har varit öppet EU-federalister så länge jag kan minnas.

EU-federalismen är ett nyliberalt projekt, som all överstatlighet. Cecilia Wikström har länge verkat för det och hade stöd av Birgitta Ohlsson. Men partistyrelsen var alltså i det längsta mot det, och blev överkörda på förra landsmötet.

Det skulle inte förvåna mig om EU-federalismen skrotas ifall Nyamko Sabuni tar över som partiledare.
Citera
2019-03-12, 23:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Åklagare granskar inte moral. Det är kan man uttala sig om utan att vara jurist. Hon borde använt TV-tiden till att fördöma korruption, inte minst med Wikström i bagaget.

ECL har inte ägnat sig åt korruption. Om hon överhuvud taget begått något brott så handlar det om bidragsfusk. Jag tvivlar på att det i så fall skulle leda till någon allvarligare påföljd än böter, och hon lär inte heller kunna tvingas att lämna sin riksdagsplats i förtid. Det krävs grövre brottslighet för det.

Liberalerna har inget att vinna på att moralisera eller fördöma ECL innan åklagaren sagt sitt. Det räcker med att de bett henne lämna sin riksdagsplats.
Citera
2019-03-12, 23:23
Medlem
Ärligt talat så tror jag inte det. Det finns gott om Reinfeldtare inom Moderaterna. De är minst sagt lika västervridna som L och kommer byta och lyfta partiet till oanade nivåer. Kanske 7-10 procent.

Med det sagt tror jag ändå merparten av M kommer att bli mer renodlat konservativa. Alltså inga knäppgökar. Vi pratar Bengt Westerberg Calle Bildt och Gänget. Helt normala figurer.
Citera
2019-03-12, 23:26
Medlem
wwrs avatar
Citat:
ECL har inte ägnat sig åt korruption. Om hon överhuvud taget begått något brott så handlar det om bidragsfusk. Jag tvivlar på att det i så fall skulle leda till någon allvarligare påföljd än böter, och hon lär inte heller kunna tvingas att lämna sin riksdagsplats i förtid. Det krävs grövre brottslighet för det.

Liberalerna har inget att vinna på att moralisera eller fördöma ECL innan åklagaren sagt sitt. Det räcker med att de bett henne lämna sin riksdagsplats.
Du fortsätter att tala om brottslighet. Jag säger att en politiker bör utnyttja TV-tiden åt att fördöma omoraliskt beteende.
Citera
2019-03-12, 23:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Du fortsätter att tala om brottslighet. Jag säger att en politiker bör utnyttja TV-tiden åt att fördöma omoraliskt beteende.

Läs vad jag skrev ovan om detta. Jag hävdar inte att det inte var omoraliskt. Vad jag säger är att det vore korkat av liberalerna att ägna TV-tid åt att prata om detta. Ju mindre det snackas om ECL desto bättre för liberalerna.

Arnholm är klok nog att inse det.
Citera
2019-03-12, 23:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Ärligt talat så tror jag inte det. Det finns gott om Reinfeldtare inom Moderaterna. De är minst sagt lika västervridna som L och kommer byta och lyfta partiet till oanade nivåer. Kanske 7-10 procent.

Med det sagt tror jag ändå merparten av M kommer att bli mer renodlat konservativa. Alltså inga knäppgökar. Vi pratar Bengt Westerberg Calle Bildt och Gänget. Helt normala figurer.

De nyliberala moderaterna kommer nog att hamna i C om de inte redan dragit dit. Jag tvivlar på att det blir särskilt många över för L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in