Citat:
Ursprungligen postat av
orkarN
Du fattar rimligen att det är ett mycket värre ingrepp på yttrandefriheten? Vi utgår här från att TS verkligen ville diskutera faktumet att en person med mörk hudfärg håller i Melodifestivalen, inte bara var ute efter att skriva "neger" för att hen tycker att det är kul?
Nej det skulle jag inte hävda, det beror helt och hållet på vad syftet med borttagningen var.
Att motivera papperskorgningen med; "Helvetes dålig trådstart utan något som helst diskussionsunderlag" är helt rimligt.
Att däremot motivera papperskorgningen med; "Använde ordet neger i rubriken" är en helt annan femma och jag tror nog du ser skillnaden.
Istället för att försöka rädda en tråd som moderatorn själv tycker var värdelös och påväg till ingenting så är det ju rimligare att bara kasta den i sjön med en kommentar att försöka igen med ett propert första inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
najas
Jag hostar ur mig precis vad fan jag vill.
I detta fallet så är det bara för dig att tugga i dig dessutom, eftersom moderatorernas åsikter är så långt ifrån meningslösa man kan komma eftersom det är vi som har möjligheter att påverka bland annat rubriker. Det är tillåtet att kalla en neger för neger men just i rubrikerna tar vi ofta bort skitmagnets-ord. Detta som sagt för att underlätta för de stackars satar som faktiskt vill diskutera frågan utan att bli överösta med skitinlägg, från just fjortisar, kronologiska eller mentala sådana.
Din åsikt om hur man bäst modererar ett forum med väldigt många använder är självklart överlägsen min, dock var min poäng att din åsikt om ordets användning och vilka som använder ordet är irrelevant till en gemensam policy som jag antar att alla moderatorer måste följa.
Givetvis förstår jag att ibland får man helt enkelt improvisera när det kommer till regler som är mer abstrakta. Vad jag försöker förmedla är att jag oroar mig att din personliga åsikt om just ordet påverkar ditt objektiva bedömande, vilket inte är så ovanligt så det är ingen självklarhet att du inte skulle kunna lida av det.
Citat:
Du har inte kunskapen att bedöma detta, vilket dock vi har efter åratal av modererande. Vi styrs helt av grundpremissen att maximera folks möjligheter att kunna diskutera trådämnena meningsfullt och smidigt. Att radera OT-inlägg är ett verktyg i det arbetet. Att justera rubriker ett annat.
Absolut, jag har inte flera års erfarenhet av användarbasen eller de administrativa åtgärderna som tas.
Men även jag kan dra en slutsats från vad som har gjorts och jag har svårt att tro att de "fjortisar" som gillar att släppa one-liners i trådar om människor från icke-skidåkande länder inte skulle göra detta bara för att det numera står "färgad" eller "svart person", det känns som att det kvittar vilket ord som användes för att beskriva personen utan allt som krävs är att det är ju en svart person.
Är det verkligen sådan stor skillnad att du kan till och med säga det rakt ut? Jag kan ju som sagt inte argumentera emot information som jag inte besitter.
Citat:
Hur fan skulle det vara bättre ur yttrandefrihetssynpunkt att korga tråden? Det var ju ett helt efterblivet förslag.
Som jag skrev ovan till en annan användare så beror det helt på vilken grund tråden korgades.
Att den korgas för att trådstarten var usel och inte lämnde mycket till diskussion så är det ju en väldigt annorlunda linje än att bara ändra ett specifikt ord i rubriken även om nu moderatorn tog bort tråden pga just ordet neger så ser det ju många gånger bättre ut att korga tråden pga att trådstarten var värdelös.
Det var nog säkert så att moderatorn inte hade till avsikt att ändra ordet neger för att han tycker det är ett problematiskt ord som man inte får säga i Sverige, men det såg onekligen ut så för väldigt många användare av forumet.