Citat:
Ursprungligen postat av
orkarN
Klart de gör. Skillnaden mellan debatten som sker organiskt i en tråd som heter "Fitt-CP:t Jan Guillou gör x" vs "Jan Guillou gör x" är signifikant; rubriken bör ändras till det senare. Det här har varit standard i hundra år, frågan är bara om "neger" ingår i gruppen ord man som vanlig människa förstår subjektivt inte hjälper diskussionen framåt. Du kan låtsas att du inte förstår, eller välja att vara i gruppen som framhärdar i att "neger" är ett ord som alla andra men så är det.
edit: najas har ju lagt fram caset hur tydligt som helst. Eftersom jag också mest hängde i fora där vi försökte diskutera annat än I&I hade vi samma informella regler där. En trådstart av typen "En jävla neger negrar sig på min arbetsplats vad ska jag göra" hade jag antingen ändrat rubrik på eller skickat till Flashbacks rövhål, I&I.
Det stod inte fittcp. Det stod neger, ett ord som med all önskvärd tydlighet klargjorde exakt vad tråden handlade om. Dvs att en icke etniskt svensk vann en svensk tävling.
Han var inte vara icke etniskt utan så långt ifrån den vita hyn man kan komma.
För att slippa en lång förklaring användes ett enda ord på 5 bokstäver.
Att ordet är kontroversiellt ska inte ha någon som helst inverkan på ett yttrandefrihetsforum, det är inte olagligt och går inte under hmf.
Att najas väljer den vanliga taktiken att förlöjliga, förminska och bagatellisera, istället för att se detta ur ett större perspektiv, det får stå för honom.
Som sagt, jag använder inte ordet offentligt, knappt ens här på Flashback.
Och jag har inga problem med att förstå att ordet är så pass kontroversiellt att jag förstår att det är problematiskt att använda det.
Men detta är Flashback.
Det borde väl finnas ambitioner att låta det fria ordet ha någon form av egenvärde, eller?
Iaf borde det vara mycket viktigare att låta diskussioner få flöda så fritt som möjligt, än att städa bort, gömma undan, censurera.
Detta är ju mycket mer en principsak än att det skulle handla om jag eller någon annan vill säga neger. Möjligheten ska finnas, folk ska inte tystas ner.
Vad hade blivit nästa ord att förbjudas i rubriker tror du? "Vänsterbliven" "pk-media"?
Jag menar de flesta modeord här på forumet är ju på gränsen till löjligt, lågkvalitativt, och plumpt. Men är det ett yttrandefrihetsforum så ska ingen komma och censurera folks åsikter och språkbruk.
Och vaddå låtsas att jag inte förstår, det finns inget som är det minsta luddigt här. Du m.fl vill tumma på yttrandefriheten och regissera folks uttryckssätt.
Argument som att tråden eller inläggen i den var dålig eller undermålig på något sätt är ju uppenbarligen en efterkonstruktion och har precis noll relevans. Det finns andra åtgärder man kan vidta då än att censurera uttryck.