2019-03-11, 02:42
Medlem
Är det bekräftat, och som det står tidigare i tråden, att H bara jobbade(var på sin arbetsplats) endast två dagar i veckan?
Citera
2019-03-11, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Nu ser det ut som det hänt igen, en person barmhärtighetsmördad i Höga kusten, Nordingrå, en make har dödat sin fru och googlar man hittar man att 2011 vittnar hon om sitt liv som svårt sjuk i ME. "Hela livet en fråga om kronisk trötthet". Länken fungerar inte längre, men det kan man läsa.
Och googlar man på maken som är anhållen för mordet hittar man "har upprepade gånger varit med om mirakulösa ingripanden av Gud."

Tråden om det mordet innehåller inte mycket, men även det paret anses som bra människor.
Och jag har hela tiden om Bjärred sett något religiöst, vad vet jag inte.
I Höga kusten hade det också varit vittnen till barmhärtighetsmordet?
Thomas Bodström är advokaten i det målet. "En form av aktiv dödshjälp" som SVT skriver.

Moa ansågs duktig av deras barnvakt för hon ville inte svära.
Moa hade sagt att de(familjen)trodde på något annat.

Tidigare hittade jag också en artikel från Finland om en ung kille sjuk i ME och i den står att föräldrarna i Bjärred var engagerade i föreningen för ME- sjuka.
Ska försöka hitta den igen så jag kan posta den.

Och detta med lego och en nalle...... flickorna var så stora, men en nalle som tydligen var aktuell i vardagen för något av barnen, eller båda, samtidigt som de blir brutalt mördade?
11 och 14 år och nalle och lego?
Och en barnvakt till så stora barn?
Det vilar något perverst över allting, det är svårt att bortse från. Något slags sektliknande och i fallet i Höga kusten hade maken haft flera gudomliga uppenbarelser.
Djupt religiös, men dödar? Man leker Gud.

Hade inte tänkt skriva mera i denna tråden, men när det på sätt och vis ser ut som det hänt igen så skrev jag och det eftersom jag ser en del liknande kopplingar och kanske det kommer fram flera i tråden om det andra mordet.

Nu har jag hittat den: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/23/i-april-berattade-vi-om-28-ariga-anton-med-den-gatfulla-sjukdomen-kroniskt
Det var en välutbildad familj som var aktiv i patientföreningen.
Det står mer där också, men det orkar jag inte fördjupa mig i, och då lider jag ändå inte av ME.
Citera
2019-03-11, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Substanser dvs läkemedel och andra biologiskt verksamma preparat metabolisereras vid nedbrytning. De bryts inte ner av sig själva - halveringstiden är ett mått på när halva mängden är metaboliserad/ nedbruten i metaboliseringsprodukter av kroppen. Substanser och läkemedel har alla olika halveringstider - står för varje registrerat läkemedel beskrivet i svenska FASS.

(Läkemedels halveringstider ska inte förväxlas med radioaktiva substanser i vår värld som bryter ner sig själva...)

Kroppen är maskineriet som bryter ner/metaboliserar läkemedlet/substansen.
Stannar kroppens liv - stannar nedbrytningsprocessen.
Dör kroppen upphör samtidigt all metabolisering. Nedbrytningen av substanserna/läkemedlen fortsätter inte.
Det som finns i blodet och i andra vätskor blir ett ”foto” av kroppens innehåll av substanser i dödsögonblicket.
Innan en kropp börjar lösas upp, förmultna går det att mäta dessa substanser i kroppsvätskor, i bland i vävnaden.

När man utför analyser letar man riktat efter substanser. Vid mord sannolikt för väldigt många olika ämnen. Men problemet är att man måste testa just för det man kan vilja hitta - det går inte att göra allmänna test på om det överhuvudtaget fanns något främmande ämne. Man måste ha en idee om vilket ämne eller vilken grupp av ämnen man tror att det kan finnas.
Visst finns det många ämnen som kan döda - men de allra flesta dödliga gifter är kända. Dessa letar man också efter vid mord.

Jag tror därför att ful-läkemedel ofta innehåller ämnen som man också hittar vid analyser vid mord. Men det är bara min gissning.
Jag tror att man hade upptäkt om A och M hade haft skumma preparat från ful-läkemedelsutskrivande oseriösa doktorer i sig. Tror inte att man hade kunnat missa det.

————————————————-
Tror du Oskar hade Asberger?

Om Asbergers syndrom inte är en åkomma eller sjukdom, vad anser du att det är då? Eller har du tagit till dig begreppet ”neuropsykiatrisk funktionsskillnad”.
Vi byter gärna namn på saker för att bli av med ”dålig klang”. Städare blir lokalvårdare, förorter får nya namn osv. Men inom den mer konservativa medicinen anses alla icke normala tillstånd med icke fullt fungerande kropp eller psyke just vara ett icke normalfungerande tillstånd - med patologisk funktionsförmåga, i dagligt tal en åkomma, ett sjukligt tillstånd i just det organet eller den kroppsdelen.
Det läggs inget värde i detta, inget betyg, ingen tvingande behandling. Men närsynthet är också ett patologiskt icke optimalt fungerande tillstånd liksom hjulbenthet osv. Asbergers syndrom är också ett icke normalfungerande tillstånd med patologisk funktionsförmåga. Precis som många andra syndrom och åkommor.
Modenycker och modeformuleringar tränger inte alltid in i medicinens tjänares vardag eller i journalformuleringarna (vilket många läkare är väldigt tacksamma för).

Med tanke på Os karriär, musikaliskt stora begåvning mm kanske han hade någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Inte osannolikt.
——————-
Även begreppet trauma har en helt annan innebörd för läkare än andra, till och med för olika läkarespecialiteter. Kirurgen ser ett levertrauma när levern gått sönder, neurologen ser skalltraumat, akutmedicinaren ser ett multitrauma, patologen ser ett vävnadstrauma på ett preparat som är en artefakt, plastikkirurgen undviker att traumatisera vävnaden och psykiatriker ber någon berätta om sitt barndomstrauma.
Vi talar samma språk, men menar helt olika saker. Det betyder inte att de andra har fel eller är okunniga. Eller inte är läkare.

Alltså närsynthet är ingen sjukdom. Ögat är friskt trots att det inte funkar optimalt. Om synfel var en sjukdom skulle vi erbjuda operation till alla och glasögon skull inte vara ett alternativ. Du kan inte jämföra ett brytningsfel med ögonsjukdomar. Summa: Du är inte läkare, Solglittret, med detta resonemang. Jag beklagar.

Människor med Aspergers är inte heller sjuka. De är friska, men kan som alla andra drabbas av psykisk sjukdom.

Du kan inte hävda att detta är något terminologiskt problem. Dina liknelser med olika beteckningar på städning är skrattretande. Hur kan man bli så arrogant?

Nu har du ju tagit reda på mycket för trådens räkning vilket kan läggas på ditt pluskonto, men lite på dig, det går inte.

Du hävdar ju även att ME-sjuka inte har några symptom om jag minns rätt. Det retar upp några i tråden och du får stalkers efter dig. Det finns även en grupp som är tveksam till vad symptomen beror på, men du kan ju, allra minst som påstådd läkare, säga till någon att det den upplever inte finns.

Ett psykosomatiskt uppkommet symptom är lika plågsamt som ett symptom som har en kroppslig orsak. Kropp och själ påverkar varandra. Hur du får ihop att en närsynt är sjuk är lite av en gåta, men det kan ju din önskan om att vara doktor kanske förklara.

Så, kan vi sluta med charaderna nu? Jag tackar för svaret på allt möjligt, du svarade på lite mer än vad du behövt göra.

Jag fattar inte att detta ämne lockar till sig så många som skulle vilja vara något annat. Några vill vara poliser, andra vill vara läkare, en del vill vara anhöriga (?). En del vill vara pianolärare.

Jag tror på en del, men långt ifrån allt. Att lägga detta pussel måste vara oerhört svårt för alla inblandade så det behövs verkligen inte att några försöker sig på att utge sig för att veta något eller vara något de inte är.

Edit: Läkare stavar sannolikt rätt på Aspergers. Det heter inte Asberger.

Jag vet inte om O led av Aspergers, men drag av det kan han ha haft. Hans momssaga var stolpig och han verkar inte ha kunnat förse tjejerna med den frihet de borde haft relaterat deras ålder. Att det låg en nalle och docka (?) slängd på ovanvåningen är ju en klar markör om att något inte stod rätt till. Lego för 11-12-åriga tjejer är kanske också lite märkligt. De behandlades som barn och blev "trötta" vid övergången till tonåren, båda två.

Nåt stämde inte helt klart. Däremot så var han ju fullt kapabel att arbeta, skaffa sig ett hus, skaffa barn, men hur mycket gjorde H av allt? Var det hon som blev trött och gav upp? Även om det är O som förmedlar sig, kan det vara H som var den stora projektledaren i hemmet. Så ser det ofta ut i familjer, att kvinnan förstår vad som måste göras och mannen skickas ut för ärenden.

Några påstår att huset var julpyntat och allt var normalt, men det håller jag inte med om. Kransen på dörren var opyntad. Den orkade H inte med. Jag tror inte att familjen hade något mer avancerat julpynt än pliktskyldiga adventsstjärnor, föräldrarna ville ju inte att barnen skulle förstå att det var sista julen... Det skulle vara intressant att få veta om det fanns mat i kylen, kakor i frysen, om barnen fick några julklappar... eller drogs barnen hjälplösa in i föräldrarnas mörker?

Var barnen bara brickor i föräldrarnas eventuellt komplicerade relation? Hade föräldrarna fullt upp med varandra, var det en svår relation mellan dem? Var det därför barnen blev trötta? Ständig oro för föräldrarna? Att föräldrarna var totalt olämpliga för varandra är i alla fall uppenbart. Om en går ner sig, så försöker den andre göra något åt detta. Man hjälper inte varandra att dö.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-11 kl. 04:25.
Citera
2019-03-11, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Länk till gravplatserna tack. Annars är det en trådsanning.
Enligt PM;et som bygger på intervjuer med Oskars arbetskamrater m.fl. så är väl detta gravplatsen?
Citera
2019-03-11, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
De flesta andra sjuka i debiliterande sjukdomar som påverkar den dagliga livsföringen har lobby-grupper som gör allt för att förmedla att människor med diagnosen i fråga är "lika mycket värda" som alla friska individer i samhället. Intressegruppers arbete ligger ofta hårt på att informera om att patientgruppen i fråga har samma rätt och möjligheter till ett fullgott liv. Att de med rätt hjälp är precis lika kapabla som friska individer.

Patientföreingar för ME däremot - deras främsta fokus tycks ligga på att sprida berättelser om hur oerhört fyllt av lidande ett liv med ME är. Att ME-sjuka är oförmögna till allt som liknar ett vanligt liv med sociala kontakter, sysselsättning och mening. Den stora trumman slås ideligen på. Väldigt lite av deras utåtriktade verksamhet tycks ligga på att förmedla att ME-sjuka kan leva ett fullvärdigt liv, och att de kan vara precis lika kapabla som 'icke-ME-sjuka".

ME-patienter får ofta fel diagnos och när de väl får diagnos blir de ofta missförstådda av Försäkringskassan. Därför har det behövts mycket information utåt till samhället om sjukdomen och hur handikappande den kan vara. Till de sjuka har ME-organisationerna en mer varierad information så klart.
Citera
2019-03-11, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Välkommen tillbaka!
Så glad jag blev att se din profil
Tack för som vanligt bra grävande och en intressant artikel. Tankarna går ju direkt till Björredsfallet när jag läser det. Ska kika mer på dina länkar också.
Tänkte på dig innan idag när jag lyssnade på en pod där psykiatrikern beskrev fallet som väldigt invecklat och komplext. Precis som du beskriver Bjärred.

Vilket avsnitt av Court junkie var det?
Citera
2019-03-11, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Du tänker att barnen mördades där uppe på kvällen och sedan satt föräldrarna nere i köket hela natten och glömde av, eller ville inte gå upp, och släcka?
Ja, allt kan vara möjligt här, precis allt :-(

Nu vet jag att du med snuskig inte menar så, men jag kan inte låta bli att i allt detta se något perverst.
Jag skulle inte spekulera mera, men har ändå behov av att diskutera fallet med andra och det kan jag bara göra här, och i skriven text.
Men det känns inte okej med tanke på anhöriga och att tråden nog lockar väldigt många och att tråden kommer att finnas kvar så länge sajten finns kvar.

Men att vilja bli strypt till döds? Och även om det heter att pappan tvingades hjälpa henne då hon bara halvvägs själv hade lyckats ta sitt liv så ströps ändå flickorna till döds.
Och han och hon hade droger i sina kroppar, men inte barnen?
Hur kan allt detta gå ihop och låta rimligt? Välja att bli strypt till döds av sin make och även låta maken strypa de gemensamma döttrarna?
Que?

Om man skall hänga sig på det mest möjliga stället, spaljén i trappan, där insyn finns så är det naturligt att dra ned rullgardinerna och släcka lampan men låta en vara tänd på övervåningen för att få ledljus, om det är på natten. Minns inte om poliserna skrev att det var ljust inne i flickornas rum eller bara övervåningen? De skrev att dörrarna var stängda in till dem och H och det är mera underligt. Jag kan bara se att det berodde på lukter och att det tog ett tag innan den fjärde dog.

Det sägs i tråden, undrande87, att valet av kläder var märkligt. Vet inte om hen menade enbart flickorna eller alla. Vad skulle det kunna vara i så fall? Pyjamas hade varit normalt klädplagg i sängen.

Finns inte mycket som kan vara rimligt i en sån här tragedi.
Citera
2019-03-11, 08:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Om man skall hänga sig på det mest möjliga stället, spaljén i trappan, där insyn finns så är det naturligt att dra ned rullgardinerna och släcka lampan men låta en vara tänd på övervåningen för att få ledljus, om det är på natten. Minns inte om poliserna skrev att det var ljust inne i flickornas rum eller bara övervåningen? De skrev att dörrarna var stängda in till dem och H och det är mera underligt. Jag kan bara se att det berodde på lukter och att det tog ett tag innan den fjärde dog.

Det sägs i tråden, undrande87, att valet av kläder var märkligt. Vet inte om hen menade enbart flickorna eller alla. Vad skulle det kunna vara i så fall? Pyjamas hade varit normalt klädplagg i sängen.

Finns inte mycket som kan vara rimligt i en sån här tragedi.
På ovanvåningen "flödade" ljuset enligt poliserna. Ljuset räckte nog till att se flickorna.Vad menar du med valet av kläder? Har det framkommit?
Att stänga till dörrarna känns som en normal åtgärd när man har döda människor i rummen.

Edit. Hannas dörr var inte stängd, den stod på glänt. Det var bara flickornas som var stängda.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-11 kl. 08:39.
Citera
2019-03-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
På ovanvåningen "flödade" ljuset enligt poliserna. Ljuset räckte nog till att se flickorna.Vad menar du med valet av kläder? Har det framkommit?
Att stänga till dörrarna känns som en normal åtgärd när man har döda människor i rummen.

Ok, läste nu att ljuset flödade i vardagsrummet på övervåningen. Sedan flickornas stängda dörrar.
Sommjag skre, Undrande87, i tråden, om kläderna.
Stängda dörrar tycker jag låter onormalt om de dött nyligen. Egentligen tycker jag ju också att de skulle legat tillsammans med sina föräldrar i det här fallet.
Citera
2019-03-11, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78

Edit. Hannas dörr var inte stängd, den stod på glänt. Det var bara flickornas som var stängda.

Såg också nu att de ”puttade upp” Hannas dörr. Som jag skrev, där inne skulle hon legat mellan sina döttrar om den här sagan skulle vara sann.
Citera
2019-03-11, 08:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ok, läste nu att ljuset flödade i vardagsrummet på övervåningen. Sedan flickornas stängda dörrar.
Sommjag skre, Undrande87, i tråden, om kläderna.
Stängda dörrar tycker jag låter onormalt om de dött nyligen. Egentligen tycker jag ju också att de skulle legat tillsammans med sina föräldrar i det här fallet.
Jag vet inte hur man tänker när man dödat sina barn. Ligga hos barnen el själv? Finns inte så många referenser.
Citera
2019-03-11, 08:47
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Såg också nu att de ”puttade upp” Hannas dörr. Som jag skrev, där inne skulle hon legat mellan sina döttrar om den här sagan skulle vara sann.
Saga? Vilken saga????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in