2019-03-09, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Regerande drottningar då! 😊 Jag trodde också på Stehlitz och blev tveksam först långt efter att hon lämnat tråden och när det visade sig att flera trodde att hon blåljög.

Vad tror du om det där med skuldbeläggningen mellan föräldrarna om att ha orsakat barnens sjukdomar? Har du eller nevön någon teori om vem som anklagade vem och vem vars värld och psyke rasade? Kan barnen ha uppfattat något av detta blamegame? Obehaglig konflikt - minst sagt - att ha då det handlade om en kronisk sjukdom... Hela händelsen har sannerligen bibliska proportioner.

Ja, motståndarna till Stehlitz information gjorde ett bra jobb att baktala henne för trådens lättledda. Ändå finns det ingen annan som lyckat pricka in så mycket av den fakta som framkom på presskonferensen - åtta månader innan den hölls.

Föga förvånande är det samma hyenor som baktalar polisen, som också baktalar Stehlitz. Om det är en agenda som hyenorna driver, om det handlar om faktaresistens eller om det beror på ren och skär dumhet och okunnighet, vet jag inte. Men jag vet att de har under över ett års tid bromsat upp kunskapsutvecklingen om mordet på två barn.
Citera
2019-03-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag är anständig. Häver inte ur mig. Har inte hysterisk personlighet som många har här. Alla har teorier här och tror saker och ting. Nästan ingen skriver ” jag tror”. Varför måste mallen vara annorlunda för mig?
Men mallen är annorlunda för dig Missan. Konstigt nog eftersom du kände familjen och kom Moa nära. Mig veterligen är du den enda i tråden och du borde då utses till drottningen.
Tråden bjuder på mkt intressant. Framförallt på hur annorlunda dessa föräldrar ses för deras sociala status. Hade vi haft att göra med en invandrarfamilj boendes i orten så hade rassarna jublat och skrivit tusentals inlägg.
Jag uppfattar dig som en känslig och konstnärlig person och tror att du med dina egenskaper kom Moa nära. Det är slående hur du ifrågasätts när du säger dig veta. Det grundar du på uppfattningar du har och fått och du litar på din intuition. Däremot när andra postare fastslår att barnen var mkt sjuka i sin me så har vi ju egentligen bara intygen som polisen har fastslagit att dom verkligen fanns. Vi vet inte något om vilka undersökningar som lett fram till dessa diagnoser. Det ska finnas någon skånsk läkare är allt vi vet. Det väcker för mig bara tusen frågor. Polisen ställer inga diagnoser. Dom har ingen anledning att ifrågasätta intygen. Antar jag. Så nej. Vi bedöms inte efter samma mallar i denna tråd. På det sättet speglar händelserna i bjärred denna tråds utveckling. Vi har olika klasser här helt enkelt.
Oavsett. Den enda här som har mött Oskar, Hanna, Agnes och Moa det är du Missan.
Det kan ingen ta ifrån dig och för mig och många andra är det du har att berätta värdefullt.
Citera
2019-03-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vad du säger är alltså att polisen står och ljuger under en pressträff? Snacka om konspirationsteori. Jösses.
Ljuger är ditt ordval inte mitt. Det kan mkt väl hända att somliga av dom tror på det själv.
Anser du Polisen ljög alla andra gånger dom har haft fel? Typiskt Oskar-maffian att lägga ord i munnen på folk som dom aldrig har sagt.
Citera
2019-03-09, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Men mallen är annorlunda för dig Missan. Konstigt nog eftersom du kände familjen och kom Moa nära. Mig veterligen är du den enda i tråden och du borde då utses till drottningen.
Tråden bjuder på mkt intressant. Framförallt på hur annorlunda dessa föräldrar ses för deras sociala status. Hade vi haft att göra med en invandrarfamilj boendes i orten så hade rassarna jublat och skrivit tusentals inlägg.
Jag uppfattar dig som en känslig och konstnärlig person och tror att du med dina egenskaper kom Moa nära. Det är slående hur du ifrågasätts när du säger dig veta. Det grundar du på uppfattningar du har och fått och du litar på din intuition. Däremot när andra postare fastslår att barnen var mkt sjuka i sin me så har vi ju egentligen bara intygen som polisen har fastslagit att dom verkligen fanns. Vi vet inte något om vilka undersökningar som lett fram till dessa diagnoser. Det ska finnas någon skånsk läkare är allt vi vet. Det väcker för mig bara tusen frågor. Polisen ställer inga diagnoser. Dom har ingen anledning att ifrågasätta intygen. Antar jag. Så nej. Vi bedöms inte efter samma mallar i denna tråd. På det sättet speglar händelserna i bjärred denna tråds utveckling. Vi har olika klasser här helt enkelt.
Oavsett. Den enda här som har mött Oskar, Hanna, Agnes och Moa det är du Missan.
Det kan ingen ta ifrån dig och för mig och många andra är det du har att berätta värdefullt.

Du har rätt. Vi bedömer Missan som träffade Moa åtta månader innan hon dog på ett annat sätt än vi bedömer polisen som har all information, skolan som kände båda barnen och makarna mycket väl och en läkare som eftermedicinsk utredning gett barnens diagnos. Man måste vara bra jävla flummig och agendadriven för att inte göra en åtskillnad mellan dessa när man viktar deras respektive uttalanden.
Citera
2019-03-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Vännen, jag är rädd att du komer att bli besviken när du upptäcker att ingen bryr sig om vad en korkad liten konspiraionsteoretiker säger eller tycker. Det krävs liksom lite mer finess än barnknulleri från rymden för att du ska kunna uppfattas som mer än en hostande lus.
Tänk vad skönt det hade varit för dig om jag var ensam om min åsikt. Tyvärr för dig så är det inte så.
Citera
2019-03-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad betyder Oskar-maffian?
Tror det syftar på dom som litar på polisens slutsats att föräldrarna tog beslutet gemensamt. 😆
Citera
2019-03-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ja, motståndarna till Stehlitz information gjorde ett bra jobb att baktala henne för trådens lättledda. Ändå finns det ingen annan som lyckat pricka in så mycket av den fakta som framkom på presskonferensen - åtta månader innan den hölls.

Föga förvånande är det samma hyenor som baktalar polisen, som också baktalar Stehlitz. Om det är en agenda som hyenorna driver, om det handlar om faktaresistens eller om det beror på ren och skär dumhet och okunnighet, vet jag inte. Men jag vet att de har under över ett års tid bromsat upp kunskapsutvecklingen om mordet på två barn.

Och föräldrarnas skuldbeläggande?
Citera
2019-03-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad betyder Oskar-maffian?
Du skrev att du inte kunde skriva. At du har svårt att uttrycka dig. Här får alla skriva oavsett. Du skriver ofta fast väldigt korta inlägg
men sällan ger du uttryck för vad du själv tycker och tror. Nog förstår du vad Nils menar med Oskarmaffian? Oskar den ständigt hyllade, höjd över andra och Hanna den drivande. Visserligen var det ett gemensamt beslut men säger Oskarmaffian Hanna drev fram det.
När elli lanserade teorin om Hanna som förgiftade barnen var det ingen från Oskarmaffian som skrek: konspiration!!
Missan blir ständigt ifrågasatt. Men inte elli trots att hon hela tiden talar i beundrande ordalag om Oskar.
Något går inte ihop.
Citera
2019-03-09, 18:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nej, har aldrig sett Oskar skratta.
Här ett sällsynt foto av en till synes glad OH i maj 2015. - Bilden t.h. tagen drygt tre månader före hans frånfälle:
https://a.uguu.se/Q0rmi5P8IcW1.jpg
Citera
2019-03-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Håller med dig i det fetade. I andra fall har det tystnat ganska fort. I Sala har det knappt skrivits något alls sedan de första dagarna. Inte heller i Flashback är det speciellt högljutt. Ärendet i Gårdssten med kvinnan som dödade sina barn, har det heller inte skrivits speciellt mycket om. Nej, jag tror som du - klasstillhörigheten och gräddhyllan i Bjärred har nog styrt. I bouppteckningen syns också att man var ekonomiskt trygga. Plus att båda hade välavlönade jobb. Sen tror jag också att detta med att två föräldrar GEMENSAMT tagit beslutet har gjort att det blev så stort.

Fast jag menade nog tvärtom, att fallet hade fått mer uppmärksamhet om familjen haft lägre social status. Till exempel tror jag journalister hade varit mer påträngande mot anhöriga. Och kanske också skrivit mer om föräldrarna. Men det är också sant som du säger iofs, att fallet faktiskt i jämförelse med andra fall fått uppmärksamhet under längre tid.
Citera
2019-03-09, 18:50
Medlem
Citat:
Varför Oskar ville dölja sin depression?
1 Vissa människor är inte öppna med sin psykiska ohälsa.
2 Han kan ha känt att det var skämmigt att berätta om sin depression på jobbet. Med facit i hand vet vi att hans tankegångar var inte helt friska .
3 Deprimerade personer , inte säkert alla, vill isolera sig. Har man stark ångest blir det svårt att vara på en arbetsplats.
4 Just då när han sökt en prof. tjänst ville man kanske inte avslöja hur han egentligen mådde.
5 Oskar var som en hjälte från en amerikansk film. Kompakt . Perfekt.

Vad tror du orsakade hans depression? Varför skulle han vilja ha friska flickor hemma?
Citera
2019-03-09, 18:55
Medlem
Citat:
Varför Oskar ville dölja sin depression?
1 Vissa människor är inte öppna med sin psykiska ohälsa.
2 Han kan ha känt att det var skämmigt att berätta om sin depression på jobbet. Med facit i hand vet vi att hans tankegångar var inte helt friska .
3 Deprimerade personer , inte säkert alla, vill isolera sig. Har man stark ångest blir det svårt att vara på en arbetsplats.
4 Just då när han sökt en prof. tjänst ville man kanske inte avslöja hur han egentligen mådde.
5 Oskar var som en hjälte från en amerikansk film. Kompakt . Perfekt.

De tycks inte ha kunnat dölja sitt dåliga mående för skolan. En rektor sa att det var en "familj i djup kris" och att man försökt hjälpa familjen i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in