2018-03-27, 18:08
Medlem
Nej , har aldrig sett Oskar skratta.
Citera
2018-03-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nån undrade om föräldrarna hade avvikande beteenden. Nej. Hanna absolut inte. Oskar lite kantig. Mer och mer tystlåten. Jag känner inte om familjen hade vänner hemma el. inte .

När märktes det att han blev mer och mer tystlåten?
Citera
2018-03-27, 18:12
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Stort tack för dina inlägg! De för mer substans i diskussionen.
Du har träffat hela familjen och kan förmedla dina observationer. Bra!

Inte heller jag tror på att flickorna skulle ha haft några sjukdomar. Snarare påverkade av sin styrande far.

Vet du om Oskar hade lätt till skratt?? Vet att det är en konstig fråga- men frågar ändå.
Tror du verkligen inte att det hade upptäckts av skolan genom deras observationer om barnen inte hade någon diagnos/sjukdom.
Barn kan inte fejka sådant så länge.
Det här fallet går heller inte att jämföra med tex amerikanska familjer som hemskolar barn. Där har ju ingen utomstående någon insyn alls. Och de familjerna är helt isolerade.
I det här fallet var det inte så. Skolan hade tät kontakt med familjen. Därav var inte barnen isolerade från omvärlden. Och att vilja ha lärare som springer i hemmet titt som tätt verkar egentligen bara jobbigt. Om man nu vill isolera sin familj. Lärarna får då insyn i hur det ser ut inne i hemmet. Något som det logiskt sett vore mer önskvärt att vilja dölja. Om man har något fuffens för sig.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-27 kl. 18:22.
Citera
2018-03-27, 18:17
Medlem
Varför Oskar ville dölja sin depression?
1 Vissa människor är inte öppna med sin psykiska ohälsa.
2 Han kan ha känt att det var skämmigt att berätta om sin depression på jobbet. Med facit i hand vet vi att hans tankegångar var inte helt friska .
3 Deprimerade personer , inte säkert alla, vill isolera sig. Har man stark ångest blir det svårt att vara på en arbetsplats.
4 Just då när han sökt en prof. tjänst ville man kanske inte avslöja hur han egentligen mådde.
5 Oskar var som en hjälte från en amerikansk film. Kompakt . Perfekt.
Citera
2018-03-27, 18:19
Medlem
Han blev mer o mer tystlåten sista året .
Citera
2018-03-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Tror du verkligen inte att det hade upptäckts av skolan genom deras observationer om barnen inte hade någon diagnos/sjukdom.
Det här fallet går heller inte att jämföra med tex amerikanska familjer som hemskolar barn. Där har ju ingen utomstående någon insyn alls. Och de familjerna är helt isolerade.
I det här fallet var det inte så. Skolan hade tät kontakt med familjen. Därav var inte barnen isolerade från omvärlden.

Jag länkade därför att den personen beskrev hur det är när man knappt har någon kontakt med någon jämnårig. Visst är det skillnader i fallet. Man får inte undervisa sina barn själv i Sverige. Att lärarna har undervisat barnen har jag aldrig ifrågasatt. Barnen här kan har varit mycket isolerade angående egna kontakter med jämnåriga efter att hemundervisning har satts i gång.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-27 kl. 18:25.
Citera
2018-03-27, 18:23
Medlem
Citat:
Jag läste att det var ett möte på skolan angående Moa i april. Jag vet ju att Moa och mamma åkte till Sthlm i april. Skolan måste ha blivit förd bakom ljuset. Jag tror skolpersonalen gick på Oskars vältalighet . Om skolpersonalen skulle vara ärliga så skulle utlåtandet av dom om Moa skulle lyda så:
En väldigt fin, känslig flicka. Lite betryckt av nåt som vi inte förstår. Mycket pratsam. Har behov att tala. Orolig för att inte sköta sina skolläxor perfekt. Inte tröttare än andra barn men pga en konstnärlig personlighet är annorlunda än andra barn. Men inte så annorlunda så att hon behöver ha en diagnos. Glad. Snäll. Intresserad av många saker. Ärlig.

Vad menar du med en konstnärlig läggning som skulle göra henne så annorlunda än andra barn?
På vilket sätt visade det sig?
Citera
2018-03-27, 18:25
Medlem
Citat:
Nej , har aldrig sett Oskar skratta.
Tittade på Skavlan i fredags där en skrattforskare berättade att psykopater inte skrattar.

Stämmer bra med min tidigare teori om Oskar.
Citera
2018-03-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tittade på Skavlan i fredags där en skrattforskare berättade att psykopater inte skrattar.

Stämmer bra med min tidigare teori om Oskar.

Eller vid depression.
Citera
2018-03-27, 18:27
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Jag läste att det var ett möte på skolan angående Moa i april. Jag vet ju att Moa och mamma åkte till Sthlm i april. Skolan måste ha blivit förd bakom ljuset. Jag tror skolpersonalen gick på Oskars vältalighet . Om skolpersonalen skulle vara ärliga så skulle utlåtandet av dom om Moa skulle lyda så:
En väldigt fin, känslig flicka. Lite betryckt av nåt som vi inte förstår. Mycket pratsam. Har behov att tala. Orolig för att inte sköta sina skolläxor perfekt. Inte tröttare än andra barn men pga en konstnärlig personlighet är annorlunda än andra barn. Men inte så annorlunda så att hon behöver ha en diagnos. Glad. Snäll. Intresserad av många saker. Ärlig.
Man kan orka sitta ner och åka iväg till Stockholm (kan ju sova på vägen) fast man har funktionshinder. Vilket det ju handlar om med hemundervisningen.
Att flickorna pga funktionshinder får hemundervisning. Så vilken sjukdom de har är egentligen av mindre värde.
Det är vilket funktionshinder de har som ligger till underlag för vad skolan ska hjälpa till och underlätta deras skolgång med. Det är funktionshindret som står i läkarintygen.
Att läkaren bara skriver ner ett namn på en sjukdom räcker inte. Läkaren måste också beskriva vilka funktionsnedsättning flickorna har. Varför de inte kan tillgodose sig vanlig skolundervisning.
VAD Moa orkade göra i Stockholm vet du inget om. Så skolan behöver inte alls blivit förd bakom ljuset när det gäller vad Moa orkar med i skolan.
Äntligen kom jag på det magiska ordet funktionsnedsättning. Det är egentligen det jag med all tjafs om ME ville få fram. Hur funktionshindrad man kan bli. Vilken funktionsnedsättning man kan ha. 🧐
Vid annan svår sjukdom kan man också bli funktionshindrad och ha funktionsnedsättning. Och inte klara av vanlig skolgång pga den 🧐
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-27 kl. 19:04.
Citera
2018-03-27, 18:29
Medlem
Citat:
Han blev mer o mer tystlåten sista året .
Hur uppfattade du Hanna under den här perioden?
Citera
2018-03-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
I det här fallet var det inte så. Skolan hade tät kontakt med familjen. Därav var inte barnen isolerade från omvärlden. Och att vilja ha lärare som springer i hemmet titt som tätt verkar egentligen bara jobbigt. Om man nu vill isolera sin familj. Lärarna får då insyn i hur det ser ut inne i hemmet. Något som det logiskt sett vore mer önskvärt att vilja dölja. Om man har något fuffens för sig.
Personligen tror jag att barnens sjukdomar är hittepå från Oskar, för att kunna isolera dem.

Vet du att barnen var ensamma med lärarna?
Jag misstänker att någon av föräldrarna var hemma vid dessa tillfällen och observerade vad barnen sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in