Citat:
Ursprungligen postat av
Missan27
Jag läste att det var ett möte på skolan angående Moa i april. Jag vet ju att Moa och mamma åkte till Sthlm i april. Skolan måste ha blivit förd bakom ljuset. Jag tror skolpersonalen gick på Oskars vältalighet . Om skolpersonalen skulle vara ärliga så skulle utlåtandet av dom om Moa skulle lyda så:
En väldigt fin, känslig flicka. Lite betryckt av nåt som vi inte förstår. Mycket pratsam. Har behov att tala. Orolig för att inte sköta sina skolläxor perfekt. Inte tröttare än andra barn men pga en konstnärlig personlighet är annorlunda än andra barn. Men inte så annorlunda så att hon behöver ha en diagnos. Glad. Snäll. Intresserad av många saker. Ärlig.
Man kan orka sitta ner och åka iväg till Stockholm (kan ju sova på vägen) fast man har funktionshinder. Vilket det ju handlar om med hemundervisningen.
Att flickorna pga funktionshinder får hemundervisning. Så vilken sjukdom de har är egentligen av mindre värde.
Det är vilket funktionshinder de har som ligger till underlag för vad skolan ska hjälpa till och underlätta deras skolgång med. Det är funktionshindret som står i läkarintygen.
Att läkaren bara skriver ner ett namn på en sjukdom räcker inte. Läkaren måste också beskriva vilka funktionsnedsättning flickorna har. Varför de inte kan tillgodose sig vanlig skolundervisning.
VAD Moa orkade göra i Stockholm vet du inget om. Så skolan behöver inte alls blivit förd bakom ljuset när det gäller vad Moa orkar med i skolan.
Äntligen kom jag på det magiska ordet funktionsnedsättning. Det är egentligen det jag med all tjafs om ME ville få fram. Hur funktionshindrad man kan bli. Vilken funktionsnedsättning man kan ha. 🧐
Vid annan svår sjukdom kan man också bli funktionshindrad och ha funktionsnedsättning. Och inte klara av vanlig skolgång pga den 🧐