Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Hon är gäst i Morgonpasset i P3 i detta nu, mellan 8 och 9. Kan bli intressant...
Edit: Hotell, taxi och grejs, på min bekostnad.
Edit 2: Hon är ju i nån slags psykos och talar smått "aspigt". Kille ska utvisas, tre-fyra aktivister och syster är med. Elin är den enda som är: "kontaktbar", det är: "trauma", "panik" och "det går inte att se sin bror i den situationen". Hon tror på riktigt att hon är en hjältinna som räddar liv, jisses...
Edit 3: Om 52-åringen på planet: "på grund av att han är MÄNNISKA står jag upp för hans RÄTT ATT LEVA." Som HLR, typ...
Någon som vet något ? Kommer Elin Ersson till Skavlan nu då och Skavlan blir portat ifrån att flyga livet ut ?
Inget flygbolag vill flyga Skavlan längre då ?
Någon annat som händer i ärendet ?
Om Morgonpasset P3: Fast jag tycker att intervjun tyder på att Elin Ersson i efterhand har läst in sig på befälhavarens befogenhet ombord, och att hon justerat sin historia efter det. Alltså en efterhandskonstruktion (*)
Det är bara en känsla jag får, att hon vridit på händelsen genom efterhandskonstruktioner, alltså att hon i från början när hon bestämt sig för att gå ombord, räknat med inget åtal eller straff alls. Hon visste inte mycket om luftfartslagen. Och att uppsåtet redan fanns där, i och med att hon passerar checkin på flygplatsen.
Vidare så om det fanns någon som hjälpte henne att köpa biljett så kan den ju fällas för medhjälp om det nu finns lagutrymme för det
Vet vi något om detta biljettköp ? - Hon säger bla: - Vi hade bara en biljett ! Vem köpte den och i vilket namn ? Om hon checkar in på en annans biljett så gör hon ju en säkerhetsmässig överträdelse av biljettvillkoren, och kan säkert dömas för detta enskilt...
Huvudlöst, minst sagt !
Jävligt in i helvete huvudlöst...
Vet ni vad som hade hänt när hon anlänt till Istanbul, och den turkiska passpolisen upptäcker att hon åkt på någon annans biljett - Jo det hade blivit rena helvetet där för henne, Hon hade inte varit tillbaks i Sverige förräns efter 2-3 veckor, ev att ha fått suttit i turkiskt häkte
Haha, det hade ju blivit ännu mera komiskt
Vidare så är det märkligt lugnt på aktivistfronten, jag ser det som konstigt att de inte har gjort fler sådana här knasiga stunts ? Varför ?
Tappade aktivisterna luften nu, pös övermodet över, eller ut ? Luftfartslagen stack hål på de uppblåsta självgodhetsträskpaddorna och luften gick ut ?
Pös luften också ur PK-MSM ? kände de av vindarna att det blivit inflation och devalvering av snyftreportagen ? Svenska folket måste väl vara intresserat av att få veta vad det var för snille som Elin förhindrade utvisningen på. Tycker inte ni att PK-MSM har den skyldigheten att upplysa svenska folket om detta ?
Jämförelsen med Rosa Parks är väl lite väl konstig, Under Rosa Parks tid så fanns en lokal ordningsstadga som var diskriminerande (**). Men Rosa Parks satt ner, vilket Elin inte gjorde.
På vilket sätt skulle luftfartslagen, Turkish Airlines ordningsbestämmelser och säkerhetsbestämmelser varit diskriminerande ?
Jämförelsen med Rosa Parks skulle väl ha vissa gemensamma beröringspunkter om bägge fallen handlade om diskriminering. Men nu är afghanen inte särskilt diskriminerad ombord på flygplanet precis. När flygplanet lyft får han sannolikt gå på toa när han vill, och äta den mat som serverades alla andra ombord. Turkish Airlines är inget skitbolag, nä jag har bara goda erfarenheter av detta.
Professionell besättning på alla sätt och vis.
Den stackars 59-årige afghanen skulle däremot kunna stämma stackars Elin för att han blev diskriminerad just för att han var en deportering. Och att hans långt efterlängtade hemresa hem blev försenad och att han kände sig förnedrad och utpekad, eller hur ?
Elin Erssons hittepåaktion var inget som hade med diskriminering att göra. Utom att hon själv diskriminerade afghanen indirekt.
Intressant i TR-domen står att befälsordningen får brytas bara om det finns ett direkt omedelbart hot, vilket TR konstaterar att det inte fanns...
Typ brand eller liknande, typ..
Nu får vi väl se, men jag vet e fan om det är någon idé att ta upp överklagandet. Det finns ju inget som tyder på att ny bevisning tillkommit, eller etc. Eller om åklagaren kommer att använda någon annan taktik.. Även en TR-dom kan vara prejudicerande
(*) Undrar om det är någon här som har gnetat sig igenom FUP och domen igen och har funderingar ?
Sitter på en dålig linje och ids inte hämta hem dem just nu.
Jag får en känsla av efterhandskonstruktion när man hör vad Elin Ersson säger i Morgonpasset P3
(**) Dessutom så fanns det väl en ordningsstadga även hos bussbolaget och transportföretag som transporterar passagerare. Och har viss rätt att sätta somliga regler. Tex så kan det ha varit motiverat att ha haft svarta längst bak om det var de som klev på först och klev av sist, just för att undvika stor trängsel vid av- och på-stigning.
Och tex rederier kan i regel neka att ta för många barn just för att de inte kan administrera ifall det blir en nödsituation ombord på sjön, att ett visst antal vuxna då måste finnas med ombord. En annan sak är att de kan inte ha flytvästar i alla möjliga storlekar heller, i stort antal. Därför kan tex ett rederi neka att ta med för många barn, eller tex för många med svåra handikapp.