2019-02-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Då bjuder man in till agerandet.
Eller har Turkish Airlines sagt att man nekar framtida avvisningar på sina flyg?

Upprörande att Turkish Airlines inte förde skadeståndstalan om det nu hände. Men än är det inte för sent.
2019-02-18, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Jag tycker att det är ganska ohelderligt och lågbegåvat att önska att traumatiska händelser ska drabba meningsmotståndare som något slags straff för att de hyser fel åsikter.

Nära besläktat med rassar som hoppas att kvinnor blir våldtagna av invandrare för att de röstar på fel politiska partier i riksdagsvalet.

Jo, jag är väl i princip enig med dig. Ingen skall behöva uppleva en sådan traumatisk upplevelse. Likväl verkar du ta Elin i försvar! Men då andemeningen med mitt inlägg inte föll i god jord kan jag istället säga att jag har ingen som helst förståelse för någon som hyllar det som Elin gjorde. Att utsätta en massa människor för ett trauma för att uppnå sitt eget mål är i detta fall inte försvarbart. Sverige skickar inte folk i döden. Att protestera och få en klapp på axeln har inte med en livräddande god sak att göra. Jag återkommer till detta med traumat; Elin klarade sig så pass bra enbart pga av sitt utseende. Hade passagerarna hamnat i panik och kännts sig än mer oroliga hade domen blivit annorlunda. Det är jag övertygad om.
2019-02-18, 18:07
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Jag tycker att det är ganska ohelderligt och lågbegåvat att önska att traumatiska händelser ska drabba meningsmotståndare som något slags straff för att de hyser fel åsikter.

Nära besläktat med rassar som hoppas att kvinnor blir våldtagna av invandrare för att de röstar på fel politiska partier i riksdagsvalet.

Då antar jag du tar avstånd från vänsterblivna som vill "Punch A Nazi"? Annars vore del väl ett extremt hyckleri om du inte stod upp för högerns rätt att fritt få sprida ordet utan hot om våld.
2019-02-18, 18:15
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jo, jag är väl i princip enig med dig. Ingen skall behöva uppleva en sådan traumatisk upplevelse. Likväl verkar du ta Elin i försvar! Men då andemeningen med mitt inlägg inte föll i god jord kan jag istället säga att jag har ingen som helst förståelse för någon som hyllar det som Elin gjorde. Att utsätta en massa människor för ett trauma för att uppnå sitt eget mål är i detta fall inte försvarbart. Sverige skickar inte folk i döden. Att protestera och få en klapp på axeln har inte med en livräddande god sak att göra. Jag återkommer till detta med traumat; Elin klarade sig så pass bra enbart pga av sitt utseende. Hade passagerarna hamnat i panik och kännts sig än mer oroliga hade domen blivit annorlunda. Det är jag övertygad om.

Jag försvarar inte hennes handling, men tycker ändå att hennes intentioner var rätt ur ett etiskt perspektiv. Om man anser att någons liv är i fara så tycker åtminstone jag att civil olydnad kan vara okej.

Personligen ser jag inte nyttan med sådana här flygplansaktioner dock, den enda konsekvensen blir att utvisningen skjuts upp några veckor vilket leder till ytterligare kostnader för skattebetalarna och eventuellt ett fördröjt lidande för personen som ska utvisas.

Vidare visade det sig att hon bara räddade en dömd kriminell man. Den mannen har förverkat sin rätt att uppehålla sig i Sverige och åtnjuta vår gästfrihet. Den mannen är inte värd någon människorättsaktion i mina ögon.
Frågan är hur medveten hon var om detta misstag när hon ställde sig upp i planet?
Senast redigerad av Lalande 2019-02-18 kl. 18:50.
2019-02-18, 18:20
Medlem
konstits avatar
Citat:

Sedan visade det sig att hon bara räddade en dömd kriminell man. Den mannen har förverkat sin rätt att uppehålla sig i Sverige och åtnjuta vår gästfrihet. Den mannen är inte värd någon människorättsaktion i mina ögon.
Frågan är hur medveten hon var om detta misstag när hon ställde sig upp i planet?

Hon förstod väl att den utvisade inte var den hon trodde, men chansade på att denne man också var ett offer ?
2019-02-18, 18:22
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HisShadow
Men va f-n ! 3000 (!) i böter och 800 (!) till brottsofferfonden... Måse ju vara mindre än vad flygbiljetten kosta... Inget fängelsestraff, inget skadestånd till flygbolaget och inget skadestånd till kriminalvården. Va f-n är det som händer ?!? Till råga på allt stoppade hon en straffad brottsling från att bli utvisad... Det här stolleprovet får 11 i betyg på en 10-gradig skala... Det är ju så man skäms att bo i detta landet...

Jag håller helt med dig, vi har politiska domstolar i dagens Sverige, PK-brottslingar hanteras med silkesvantar. Sedan sitter ju politiskt tillsatta nämndemän från mestadels sjuklövern och bestämmer dom. Hade fallet istället handlat om en NRP-aktivist som försökte stoppa en utvisning av någon utländsk nationalist hade påföljden med säkerhet blivt 2 års fängelse och skadestånd på en halv miljon.

Åklagarna är också väldigt politiskt korrekta, skulle de inte va helt PK kan de glömma att göra någon som helst karriär inom åklagaväsendet. Åklagaren i detta fallet sa ju att han var helt nöjd med den löjeväckande domen.
2019-02-18, 18:23
Medlem
Pestoleras avatar
Det som bekymrar mig mest i denna såpa är den utbildning hon försöker genomföra. Jag anser att hon skall rekommenderas ett annat alternativ. Att släppa lös en Socionom i verket med dessa utgångspunkter är inte seriöst. Ungefär som att utbilda en pyroman till brandman. Eller en buse att utbildas till polis. ÅT HELVETE.
2019-02-18, 18:35
Medlem
Joomlas avatar
Hur många här tycker att fängelse helt uppriktigt är en rimlig påföljd? Och hur många är bara arga över att inte hålla med över den politiska gärningen och ställningstagandet? Det faktiska brottet är vad tingsrätten kallar "inte rätta sig efter vad befälhavaren på ett flygplan bestämmer".

Sen vad man tycker om den politiska gärningen, om Elin eller om hennes utseende, eller om hur invandring och utvisningar ska skötas är här helt ovidkommande för domen.

Jag försvarar inte henne eller agerandet och jag hade nog hoppats på ett mer kännbart bötesbelopp alt. att flygbolaget skulle avkräva ersättning. Men mer än så känns bara som häxjakt och statuera exempel "minsann".
2019-02-18, 18:36
Medlem
jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men sitter någon med Fup gällande mannen?
2019-02-18, 18:42
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Varför skickade piloten inte bara ut den här Elin istället, alltså varför beslöt han att även afghanhanne skulle av planet? Var han bråkig, för annars hade ju allt löst sig direkt menar jag. Om avvisningspersonalen hade kontroll på läget borde fan i mig även piloten ha anklagats för medhjälp - för det är ju vad det hela ledde fram till.
Instämmer, mycket märkligt agerande. Det var ju helt uppenbart vilken enskild passagerare som ställde till bråk, så vad var problemet att bara slänga av fanskapet från planet, problem solved!

Direktsänt på hennes facebookkanal ... vilka stollar det finns

Och domen, typ 3000 i böter, går helt i paritet med övriga stolligheter i den här historien, Sverige verkar vara landet där stollarna frodas på andras bekostnad
2019-02-18, 18:49
Medlem
Någon som har lust att skriva till Turkish Airlines och be dom starta en intern utredning? Om vi är många kanske dom gör det

Den här jävla horan ska sona sitt brott
2019-02-18, 18:54
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det hon gjorde var etiskt rätt men inte juridiskt. Får se hur det slutar.

Det var allt annat än etiskt rätt. Det var etiskt förkastligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in