2019-03-06, 22:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Ditt sista stycke skrev jag något förenklat men andemeningen är den samma. Jag hoppas verkligen det. Ni får anmäla ert intresse.

Jag klarar mig för egen del, och anser det inte för allmän egendom nödvändigtvis, även om en viss typ av psykiatrisk know-how ständigt tycks anlända för sent till brottsplatser riket över. Dessutom har somligt en tendens att ändå kräva nytolkning när tiderna förändras. Men tack (om jag förstod dig rätt).
Citera
2019-03-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nja, alla för en i tråden tycker jag. Varit alldeles för mycket av "jag har fått PM, men inte du" i tråden. Hur kan man ladda ned anonymt?
Vad menar du med ” hur kan man ladda ner anonymt”?
Citera
2019-03-06, 23:06
Medlem
Citat:
Vad menar du med ” hur kan man ladda ner anonymt”?

På vissa sidor ser man att media laddat ned en pdf, vet inte om privatpersoner också är synliga för den som lagt upp filen?
Citera
2019-03-06, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag klarar mig för egen del, och anser det inte för allmän egendom nödvändigtvis, även om en viss typ av psykiatrisk know-how ständigt tycks anlända för sent till brottsplatser riket över. Dessutom har somligt en tendens att ändå kräva nytolkning när tiderna förändras. Men tack (om jag förstod dig rätt).
Ja det är mycket som förändras över tid och säkert många bud om resultat. Jo jag syftade på dig. Kanske vi får läsa något om fallet i framtiden i bokform. ”Delar hämtade ur en sann berättelse” typ.
Citera
2019-03-06, 23:11
Medlem
Citat:
På vissa sidor ser man att media laddat ned en pdf, vet inte om privatpersoner också är synliga för den som lagt upp filen?
Aha, nej det är bara myndigheter som syns där👍🏻
Citera
2019-03-06, 23:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ah, du menar såna filer. Jag tror det är media och myndigheter som syns. Inte privatpersoner.
Citera
2019-03-06, 23:18
Bannlyst
Citat:
Andrahandsinformation? Tror jag inte och särskilt inte som eventuell narcissism ligger i potten och kan finnas utbrett i närmiljön. Ingen kommer åt narcissister. Det är ju själva poängen med den störningen, att hålla andra borta från den inre kärnan.

Nu är jag inte alls särskilt övertygad om att makarna primärt var narcissister, men diagnosticering av personlighetsstörningar går ofta via närståendes uppgifter om samröre med den störde och en objektiv anamnes, eftersom patienten ofta är både ovillig att dela med sig och okunnig om sin egen funktion.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-06 kl. 23:22.
Citera
2019-03-06, 23:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja det är mycket som förändras över tid och säkert många bud om resultat. Jo jag syftade på dig. Kanske vi får läsa något om fallet i framtiden i bokform. ”Delar hämtade ur en sann berättelse” typ.

Det är väl svårt att tro att den här historien skulle undgå försök slå mynt. Det vässas nog pennor redan, i andra bjärredsvillor kanske. Man måste ju leva...
Citera
2019-03-06, 23:25
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är väl svårt att tro att den här historien skulle undgå försök slå mynt. Det vässas nog pennor redan, i andra bjärredsvillor kanske. Man måste ju leva...
Nja, tror inte den här historien är så intressant att det kan bli en bok. Det är bara vi som är lite maniska.
Citera
2019-03-07, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nu är jag inte alls särskilt övertygad om att makarna primärt var narcissister, men diagnosticering av personlighetsstörningar går ofta via närståendes uppgifter om samröre med den störde och en objektiv anamnes, eftersom patienten ofta är både ovillig att dela med sig och okunnig om sin egen funktion.

Närstående kan vara de minst objektiva som går att hitta, det beror på var störningen sitter. Det kan inte ens en rörmokare lista ut, även om föräldrarna onekligen gjort allt de kan för att inte lägga korten på bordet. Inte ens för sina barn. De saknade förtroende för sina barn.

https://giftigarelationer.com/2017/11/06/i-stormens-oga-ar-det-alltid-lugnt/
Senast redigerad av rappytt 2019-03-07 kl. 00:07.
Citera
2019-03-07, 00:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Just precis, dessa makar hade sannolikt aldrig kunnat besluta sig för mord utan barmhärtighetsmotivet.

Nej så klart, men ”barmhärtighetsmotivet” finns ju alltid där, är svårt att tänka bort, och på ett plan är det det som är själva mordredskapet. (Vilket förenar dem med all annan egenmäktighet).

Men det var de som ansåg att flickorna riskerade att få leva undermåliga, plågade liv, och att det var deras ansvar som deras föräldrar att avsluta dem.

Jag skrev en gång lite på prov att hade det varit tillåtet att döda sina barn så hade det här paret inte gjort det. Det blir ju lite hypotetiskt, men man kan föreställa sig att de behövde en tröskel att ”rasa” omkring. Men man skulle kanske också likaväl kunna säga att hade det varit tillåtet att döda sina barn så hade de gjort det. Det kanske kan vara sant både och. Vilket väl antyder att det på ett betydande plan är normstyrt (vid sidan av lagens bokstav), eller utsatt för normerande tryck, och alltså kan bero på klass och fostran och trender och utbildning och sociala tillhörigheter och stil och övertygelser och samhällsnormering etc.

Men nånstans där då kolliderar då ändå viljan att göra det rätta (eller viljan att göra det orätta) med viljan att göra det rätta för flickorna och att göra det rätta (eller orätta) för dem själva. Och fram står kanske nåt som ser ut som det går ihop.

Jag orkar inte reda ut det där mer...
Citera
2019-03-07, 00:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nja, tror inte den här historien är så intressant att det kan bli en bok. Det är bara vi som är lite maniska.

Det är nog ingen helt enkel historia att tjäna mycket reda pengar på som sådan, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in