2019-03-06, 22:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag skulle beskriva projicerad introaggression som ett självhat som i försvar mot den egna personen vänds mot ett yttre objekt (äldsta dottern). Användning av denna primitiva försvarmekanism kan leda till våldsamma skuld och skamkänslor som ökar föraktet mot självet som i sin tur ökar intensiteten i och behovet av projektion av yttre objekt (även den yngre dottern). Gå igenom denna cykel några gånger, blandat med befogad självömkan och förtvivlan så kan nog tidigare intellektualiserande kring barmhärtighetmord till slut både kännas som en sund och konstruktiv möjlighet som en befriare.

Efter några månaders kretslopp av "självdestruktion-objektdestruktion-självdestruktion" uppblandat med självömkan och förtvivlan och med dess lockande lösning i barmhärtighet, kan nog faktiskt en hög odiskade tallrikar/rädsla för indrag av hemundervisning/flunsa hos föräldrarna/oro för jobbet vara det som fungerar som både droppe och tuva.

Ja, nog kommer olika discipliner att göra sina mer eller mindre kvalificerade gissningar på föräldrarnas inre psykiska dynamik. Jag tror dock att vi aldrig kommer komma närmare än en kvalificerad gissning. Om inte annat vittnar tidigare studier på barnamord om detta och är väl orsaken till att vi är så många som fortfarande sitter och diskuterar detta ett år och tre månader efter familjeförintelsen.

Nu kan man ju tänka sig att ett föräldrapar av bättre bakgrund och akademikertyp förmår hålla ifrån sig somliga impulser till invändig o utvändig aggression, men det är ju inget som säger att de inte fastnade för ett (eller varsitt) alternativ till denna ”perfekta storm”, som då framstod som desto förnuftigare, och genom vilket de kunde uppleva sig bibehålla värdigheten...

Saken är förstås den att även med efterlämnade kryssboxformulär så skulle det fortfarande röra sig om kvalificerade gissningar. Ja, även om de levde så skulle det kräva en del att nå fram, kanske deras accepterande och en form av terapeutisk respons på ett accepterande. Eftersom kunskapen inte rör det enkelt mätliga.
Citera
2019-03-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vi som önskat få FUPen får den i pappersform. Den går då inte att lägga ut här då.

Lämna in den till en kopieringsfirma, de omvandlar den till en pdf på ett kick! Kostar kanske någon hundring? Teknikens underbara värld. Ladda upp pdf-en. Done. Bara för att polisen/offentliga är tekniska idioter behöver inte tråden vara det. Skriv ut, scanna in, få en pdf?

Det är även därför misstroenderadarn slår i taket hos de som förstår att en överenskommelse och lång planering lätt kan planteras och planeras på ett slugt sätt av den som är det minsta tekniskt begåvad. Nu ser man ju tydligt att Oskar inte hade överdrivna kunskaper i någonting förutom "moms", så frågan är hur lite han behövde trixa? Om det är så att han varit slugare än utredarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/papperssloseri-for-miljoner-i-manaden
Senast redigerad av rappytt 2019-03-06 kl. 22:41.
Citera
2019-03-06, 22:39
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Lämna in den till en kopieringsfirma, de omvandlar den till en pdf på ett kick! Kostar kanske någon hundring? Teknikens underbara värld. Ladda upp pdf-en. Done. Bara för att polisen/offentliga är tekniska idioter behöver inte tråden vara det.
Om den är hyfsat tunn, så kan jag skanna den själv i och för sig. Och spara i pdf. Men hur jag gör sen begriper jag inte. Men i så fall återkommer jag .
Citera
2019-03-06, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Jag tror inte heller den kommer ge fler svar faktiskt. Ja det hade varit intressant att höra riktigt nära berätta om familjen men eftersom de inte heller kunde förstå det eller såg det komma så har H och O dolt mycket?
Att vara en fluga på väggen sista månaderna hade varit det mest intressanta. Tror du en duktig psykiater hade kunnat utläsa något i FUP som inte polisen sett? Kanske hade en sådan kunnat ge andra svar som inte polisen kan. Hade varit intressant. En våt dröm kanske för alla psykiater/psykologer att bena ut, vända och vrida. Komma till någon slutsats.

Precis, att båda var med på det och båda är skyldiga är givet för mig. Jag är mer intresserad av varför det skedde och om det var kombon av O och H personligheter som blev farlig när krisen kom. Hur hade det sett ut om de valt andra partner etc.
Ha ha villhöver var ett bra ord

Jag tror att en duktig psykolog hade kunnat forcera fram en god tolkning av makarnas inter- och intrapsykiska värld om de fick fri tillgång till egna intervjuer med deras närstående.
Citera
2019-03-06, 22:42
Medlem
Citat:
Om den är hyfsat tunn, så kan jag skanna den själv i och för sig. Och spara i pdf. Men hur jag gör sen begriper jag inte. Men i så fall återkommer jag .

Tror att det kan vara många sidor, men vill du göra det jobbet så stort tack och bock! Är så less på alla sluga därute som försöker överlista sina egna barn för att på något sätt krossa dem, så att de kan få ro. Två lyckades.
Citera
2019-03-06, 22:43
Medlem
Citat:
Jag tror att en duktig psykolog hade kunnat forcera fram en god tolkning av makarnas inter- och intrapsykiska värld om de fick fri tillgång till egna intervjuer med deras närstående.

Andrahandsinformation? Tror jag inte och särskilt inte som eventuell narcissism ligger i potten och kan finnas utbrett i närmiljön. Ingen kommer åt narcissister. Det är ju själva poängen med den störningen, att hålla andra borta från den inre kärnan.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-06 kl. 22:46.
Citera
2019-03-06, 22:45
Medlem
Citat:
Vi som önskat få FUPen får den i pappersform. Den går då inte att lägga ut här då.
Går det inte att scanna den och lägga upp till utvalda?
Citera
2019-03-06, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nu kan man ju tänka sig att ett föräldrapar av bättre bakgrund och akademikertyp förmår hålla ifrån sig somliga impulser till invändig o utvändig aggression, men det är ju inget som säger att de inte fastnade för ett (eller varsitt) alternativ till denna ”perfekta storm”, som då framstod som desto förnuftigare, och genom vilket de kunde uppleva sig bibehålla värdigheten...

Saken är förstås den att även med efterlämnade kryssboxformulär så skulle det fortfarande röra sig om kvalificerade gissningar. Ja, även om de levde så skulle det kräva en del att nå fram, kanske deras accepterande och en form av terapeutisk respons på ett accepterande. Eftersom kunskapen inte rör det enkelt mätliga.

Just precis, dessa makar hade sannolikt aldrig kunnat besluta sig för mord utan barmhärtighetsmotivet.
Citera
2019-03-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Går det inte att scanna den och lägga upp till utvalda?

Nja, alla för en i tråden tycker jag. Varit alldeles för mycket av "jag har fått PM, men inte du" i tråden. Hur kan man ladda ned anonymt?
Citera
2019-03-06, 22:49
Medlem
Citat:
Just precis, dessa makar hade sannolikt aldrig kunnat besluta sig för mord utan barmhärtighetsmotivet.

Kan du redogöra för hur de uttrycker barmhärtighet, så här långt? De skrev att de inte såg någon livskvalitet, det är inte barmhärtighet. Det är självömkan.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-06 kl. 22:51.
Citera
2019-03-06, 22:51
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nja, alla för en i tråden tycker jag. Varit alldeles för mycket av "jag har fått PM, men inte du" i tråden. Hur kan man ladda ned anonymt?
OM jag klarar att lägga upp den, så lägger jag inte upp den till några få. Det får banne mig bli i tråden. Nån sa att "jag lägger inte ut i tråden, det är inte tråden värd", minns inte vem det var. Men jag funkar inte så. Vi har alla följt ärendet under mycket lång tid. Alla är värda att få läsa den. Jag hojtar till när jag fått den i handen. Men det är fler som kommer få den. Många ha begärt ut den.
Citera
2019-03-06, 22:51
Medlem
Citat:
Det hoppas jag någon gör. Sen någon gång när såren inte spretar och blöder. Jag tänker så ofta på de anhöriga vilket helsike de måste ha. Det går inte att föreställa sig bara. Hoppas de får och tar emot all hjälp de har rätt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in