2019-03-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag känner inte att jag behöver mer information. I alla fall inte av den typen som polisen kan ge. De har ju redan berättat om makarnas uppgivna skäl till familjeförintelsen, att de båda var överens och att de har säkra bevis för detta.

Jag tycker däremot att man bör granska sjukvårdskontakterna, men det är ju inget som polisen gör. Att få prata med någon som stått familjen nära under lång tid hade också varit värdefullt. Gärna med någon som inte av personliga skäl driver konspiratoriska tankar åt det ena eller det andra hållet. Någon som på ett balanserat och objektivt kunde berätta om makarna och barnen och deras liv.

Önskan om FUPen tycker jag mest verkar falla under nyordet villhöver (något man egentligen inte behöver men vill ha så otroligt mycket.)
Jag tror inte heller den kommer ge fler svar faktiskt. Ja det hade varit intressant att höra riktigt nära berätta om familjen men eftersom de inte heller kunde förstå det eller såg det komma så har H och O dolt mycket?
Att vara en fluga på väggen sista månaderna hade varit det mest intressanta. Tror du en duktig psykiater hade kunnat utläsa något i FUP som inte polisen sett? Kanske hade en sådan kunnat ge andra svar som inte polisen kan. Hade varit intressant. En våt dröm kanske för alla psykiater/psykologer att bena ut, vända och vrida. Komma till någon slutsats.

Precis, att båda var med på det och båda är skyldiga är givet för mig. Jag är mer intresserad av varför det skedde och om det var kombon av O och H personligheter som blev farlig när krisen kom. Hur hade det sett ut om de valt andra partner etc.
Ha ha villhöver var ett bra ord
Citera
2019-03-06, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag har så svårt att se något hatiskt hos de här två föräldrarna. Däremot tror jag uppgivenheten var total. Att se sin framtid upplösas till intet, allt de planerat för raserades totalt. Problemet jag ser det är att barnen mycket väl kunde bli friska. Men detta såg man inte. Man såg två kroniskt sjuka barn som aldrig skulle bli bättre. Varför gav de upp så jävla lätt? Hur fan är man funtad?

Förakt. Mot sig själv, mot sina barn, mot livet.
Förakt — i barmhärtighetsförklädnad.
Citera
2019-03-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Höglundskan är nog inte riktigt att lita på, hon kan ha missuppfattat. Jag har också bara fått massmailet, inga svar öht på mina frågor. Dålig ärendehantering av Polisen Syd hursom, man ska åtminstone få en återkoppling att frågorna är emottagna och svar kommer.
Märkligt ja. Jag fick svar från två håll. Dels A-C och sen ett svar från polisen syd. Jag frågade iofs om jag behövde göra något mer och då fick jag detta svaret:

”Måste förse oss med ditt personnr eller adress så vi kan ha möjlighet att skicka det.

Hälsningar

Registrator
Region Syd
Informationsförvaltning 2 Syd RA
Rättscentrum Malmö
Telefon Polisen 114 14
polismyndigheten
205 90 Malmö
registrator.syd@polisen.se
Citera
2019-03-06, 22:07
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Förakt. Mot sig själv, mot sina barn, mot livet.
Förakt — i barmhärtighetsförklädnad.
Mindervärdighetskomplex? Blivit nerstampad i skorna? Förakt är ett knepigt ord med många synonymer, jag kan inte se det i det här fallet.
Citera
2019-03-06, 22:14
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Märkligt ja. Jag fick svar från två håll. Dels A-C och sen ett svar från polisen syd. Jag frågade iofs om jag behövde göra något mer och då fick jag detta svaret:

”Måste förse oss med ditt personnr eller adress så vi kan ha möjlighet att skicka det.

Hälsningar

Registrator
Region Syd
Informationsförvaltning 2 Syd RA
Rättscentrum Malmö
Telefon Polisen 114 14
polismyndigheten
205 90 Malmö
registrator.syd@polisen.se
ACA frågade mig idag om min adress eftersom FUPen inte går att skicka digitalt: "Partiellt avslagsbeslut kan skickas digitalt. De maskade handlingarna kan endast skickas med ordinarie postgång. Vilken adress vill du ha dem skickade till?" Så hon fick mina kontaktuppgifter. Nu hoppas vi att de skickar ut FUPen.
Citera
2019-03-06, 22:17
Medlem
harperlees avatar
Citat:
ACA frågade mig idag om min adress eftersom FUPen inte går att skicka digitalt: "Partiellt avslagsbeslut kan skickas digitalt. De maskade handlingarna kan endast skickas med ordinarie postgång. Vilken adress vill du ha dem skickade till?" Så hon fick mina kontaktuppgifter. Nu hoppas vi att de skickar ut FUPen.

Du är en pärla.

Undrar om det kommer några handlingar dock, det hade jag aldrig trott faktiskt.
Citera
2019-03-06, 22:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Du är en pärla.

Undrar om det kommer några handlingar dock, det hade jag aldrig trott faktiskt.
Det kommer handlingar, i pappersform, maskade. Så fan vet hur läsbara de är. Jag har sett maskade FUPar förr. I vissa är så mycket struket att det inte går att få något sammanhang. Alla analyssvar var borttagna. Likaså bilder på brottsplatsen var urplockade. Osv osv osv. Så jag har inte något större hopp om att det skall vara så mycket substans. Men fallet är ju välkänt för oss här, så kanske går det att dra slutsatser ändå, till viss del.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-06 kl. 22:23.
Citera
2019-03-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja vi har ju draggat de där kärren. Du låter plötsligt skolad på området och just projicerad introaggression har väl inte varit uppe till namnet, men man må nog förstå det i alla fall delvis som en immanent dynamik med kanske flera uppsättningar varandra förstärkande, konträra ytterlighetspoler, och sedan överföringar eller transformationer från ett till ett annat, både mellan och längs kontinua, så att svaret är inte det ena eller det andra utan båda tillsammans, eller helheten. Alltså, vi är alla snarlikt funtade, så funkar bearbetningen antar jag, eller ”filtret” (beroende på hur man ser det), men bindningarna ser olika ut, är olika starkt formulerade, och utgörs av olika uppsättningar motsatser. Och reagerar följaktligen över tid också olika på olika svårigheter. Och vid en typ av kris (som är ”kris” för att det är svårt att bearbeta), där ett definitivt och egentligen omöjligt svar förefaller påkallat så kommer det finnas kraftigt polariserande tendenser, kast, idealiseringar och bristande klarsyn (där ”lagen” bör uppfattas som en herde).

Nåt har ”hjälpt dem över vägen” här själva. Kanske alla ”odiskade tallrikarna” inombords. Eller något annat som exv underkände så fint folk i deras egna ögon. Men egentligen var det ju för att flickorna skulle slippa oredan... etc etc.

Tror du att in/-formella eller mer konsultativa utredningar som polis/ skola eller soc. ev. gjort (eller psykLUS kommer göra...) kan ge ett rätt bra närmevärde kring hur de tänkte, utifrån tillgängliga fakta? (Nånstans måste ju detta ändå ha hamnat på ett psykiatrikerbord.) Jag skulle nog tro det, men det blir ju inte offentliggjort förstås.
Ditt sista stycke skrev jag något förenklat men andemeningen är den samma. Jag hoppas verkligen det. Ni får anmäla ert intresse.
Citera
2019-03-06, 22:23
Bannlyst
Citat:
Mindervärdighetskomplex? Blivit nerstampad i skorna? Förakt är ett knepigt ord med många synonymer, jag kan inte se det i det här fallet.
Jag funderar mer på hur förakt och hat inte skulle kunnat vara ingredienser i processen fram till att två makar förintar sig själva och sina barn — av barmhärtighet,
Citera
2019-03-06, 22:28
Medlem
En eller två föräldrar valde att obevekligt strypa sina barn. Såg barnet förvånat eller tacksamt ut?

Ett ex till Oskar berättade i tråden att de brukade spela sällskapsspel. Oskar var en dålig förlorare, enligt hur familjelivet slutade. Kanske blev en utslagning i Fia det som välte honom överbord. Han kunde inte förlora. Han hade spelat högt på jobbet, mot skolan, mot sina barn. Game over. Alla ligger döda utspridda i huset.

Att föräldrarna tänkte på barmhärtighet finns inte på kartan, men vårdfarbröderna i tråden vill gärna hävda det, i MEs förtäckta lobbynamn. De vill att man landar i slutsatsen "Vården var dum, ingen vill satsa på ME. Hit med pengarna!!! Så att inte fler dör."

Man drar sig helt enkelt inte för att använda de galna föräldrarnas, en eller två, massmord, för att försöka utverka pengar till en sjukdom med symptom som överkrävande och negligerande föräldrar kan använda för att tukta sina barn.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-06 kl. 22:33.
Citera
2019-03-06, 22:28
Medlem
Citat:
Jaa det hoppas vi verkligen!
Citera
2019-03-06, 22:31
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Jaa det hoppas vi verkligen!
Vi som önskat få FUPen får den i pappersform. Den går då inte att lägga ut här då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in