Citat:
Ursprungligen postat av
Flickfotograf
Som svenne sa. det tas inte på allvar.
Ja det är ett problem för alla, första steget för att lösa det problemet är att prata om det när det händer, och att anmäla. Vi får väl sätta igång en kampanj för att höja anmälningsbenägenheten för våldtagna män.
Är det ett faktiskt problem säger du? Jag känner inte till något, jag känner förstås till fall där man har haft sex onykter och kvinnan har varit initiativtagaren och kanske den enda som var riktigt intresserad av det. Men jag personligen känner inte till fall där män anser att de har utsatts för ett övergrepp i samband med detta. Det betyder inte att det ej händer dock.
I feministiska kretsar har jag hört det talas om som ett problem med könsrollen, att män förväntas alltid vara sugna på sex vilket kan göra det svårt att säga nej. Jag har hitills alltid tänkt att de överdriver, men så är det kanske inte? Jag har aldrig haft svårt för att säga nej, eller det har jag visst men jag har istället med kroppsspråk tillräckligt tydligt visar min osugenhet men jag kan väl föreställa mig att med en mindre uppmärksam eller hänsynsfull kvinna hade det väl kunnat gå längre. Fast jag tror inte jag hade sett mig som utsatt för övergrepp ändå.
Men så min ursprungliga poäng var att det är lite fel att klaga på rättsväsendet för att inga kvinnor döms för våldtäkter på, vuxna, män om inga anmälningar görs. Då har ju polis, åklagare och domstol inte ens en chans.