2019-03-06, 10:38
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å jag tror att du har helt rätt.

Han väljer antagligen personer som han tror att han kan manipulera,
hm, jag har aldrig fått något PM från honom, undrar varför

Kan ju lägga till att han alltid lovar att komma med avslöjanden senare,
det är som om han inbillar sig att alla ska hålla andan av spänning.
Än så länge har han inte kommit till skott någon gång, han fixar semester i stället.

Inte jag heller. 😆
Citera
2019-03-06, 11:05
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja. Hiding hade möjligheten att överklaga beslutet, men hon valde alltså att inte göra det:

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hon överklagade inte till Hovrätten utan nöjde sig med Tingsrättens beslut om hävande av häktning. Det var alltså i en ordinarie häktningsförhandling för att förlänga en häktning (inte i en överklagad instans).
Så hur menar du att hon gjorde allt hon kunde för att överklaga Tingsrättens beslut?

Andra åklagare har ju överklagat till Hovrätten om de inte varit nöjda, se en artikel som Draifos länkade till där en Hovrätt ändrade Tingsrättens beslut att häva en häktning. Detta kunde Hiding försökt med också men hon valde att låta bli.

http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/reportage/article245120.ece

Jag var övertygad (som ni märkt), att en åklagare inte kunde överklaga ett häktningsbeslut till hovrätt. Jag borde inte ha uttalat mig i skrift så säker på det. Jag hade, trots att jag gått tillbaka till den gamla studentlitteraturen, missat den möjligheten. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Jag ska i fortsättningen inte uttrycka mig med sådan säkerhet utan att först ordentligt ta reda på hur det ligger till. Mina juridikkunskaper har uppenbarligen vattnas ur med tiden.

Efter vidare läsning så förstår jag nu att för att en åklagare ska få möjlighet att överklaga en häktningsbeslut till hovrätt, så krävs det att nyare omständigheter kopplat till restriktioner krävs. Jag vet inte varför åklagaren valde att ej överklaga, men det kan vara av den anledningen; inga nya omständigheter kopplat till skäl för restriktioner för SD fanns.

Lagtext med länkar:

Citera
2019-03-06, 11:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag var övertygad (som ni märkt), att en åklagare inte kunde överklaga ett häktningsbeslut till hovrätt. Jag borde inte ha uttalat mig i skrift så säker på det. Jag hade, trots att jag gått tillbaka till den gamla studentlitteraturen, missat den möjligheten. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Jag ska i fortsättningen inte uttrycka mig med sådan säkerhet utan att först ordentligt ta reda på hur det ligger till. Mina juridikkunskaper har uppenbarligen vattnas ur med tiden.

Efter vidare läsning så förstår jag nu att för att en åklagare ska få möjlighet att överklaga en häktningsbeslut till hovrätt, så krävs det att nyare omständigheter kopplat till restriktioner krävs. Jag vet inte varför åklagaren valde att ej överklaga, men det kan vara av den anledningen; inga nya omständigheter kopplat till skäl för restriktioner för SD fanns.

Lagtext med länkar:

Ok tack. En del lagar förändras väl rätt frekvent också? Förståeligt isf att det var annat som gällde när du studerade.
Citera
2019-03-06, 11:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Lagtext med länkar:

Det du har hittat nu verkar vara ett specialfall. Visserligen menade Åsa Hiding att frisläppandet av SD kunde försvåra utredningen, så det hade kanske gått att hänvisa till någon sådan där regel också. Men nu behövde hon väl knappast det.

Åklagaren hade ju, som också går att läsa i frågespalten du hänvisade till förut, möjlighet att överklaga beslutet på det "vanliga" sättet, dvs. med hänvisning till 49 kap. 3 §. För ett sådant överklagande krävs vad jag kan se inga nya omständigheter. Det handlar väl helt enkelt om att man anser att tingsrätten har gjort en felaktig bedömning utifrån de omständigheter som förelåg vid beslutet, och att man därför vill låta hovrätten avgöra saken.
Rättens beslut i häktningsfrågan är ett s.k. slutligt beslut. Det innebär att deras beslut får överklagas av båda parterna (49 kap. 3 §). Både åklagaren och den misstänkte har alltså möjlighet att överklaga rättens beslut.
https://lawline.se/answers/kan-aklagaren-overklaga-ett-haktningsbeslut
Men nu avstod alltså åklagaren, och som även framgår av intervjun, sin möjlighet att överklaga till hovrätten. Hon nöjde sig med tingsrättens beslut:
Senast redigerad av Draifos 2019-03-06 kl. 12:46.
Citera
2019-03-06, 12:24
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tänk om det finns fler kvinnor runt SD som kan vittna om hans sjuka och maniska sms/messenger-uppvaktningar som kan uppfattas likt dolda hot?

Beteendet är inte friskt och kan vara en ingrediens hos en kick- och maktsökande individ som blivit besatt av tanken att kliva över den ultimata gränsen - d v s mörda om offret för uppvaktningen inte följer hens vilja.

Någon skrev tidigt i tråden om att hon fått sms med sexanspelningar från SD, men att hon inte tagit dessa på allvar. Hur många fler finns det som uppvaktats av SD? Det är nog synnerligen viktigt att de som eventuellt har upplevt en känsla av olust vid uppvaktning från SD förstår vikten av att ta den känslan på högsta allvar och berätta om sina upplevelser för polisen.

SD uppträder som att han tycker om att vara lekfull och kanske han vill förklara eventuella konstiga sms till kvinnor som en skojig lek, men det är inte skoj om en "lek" leder till mord...

Du har upprepat exakt samma sak om MGMs mentala problem säkert 100 ggr nu. Det är ett underkännande av resterande medlemmar att inte förstå att vi vet vad du tycker. Eftersom det uppenbart är helt ovidkommande så frågar man sig vad annat syfte din besatthet av demonisera honom kan ha? Hmmm. Kanske blir det lättare för dig att förstå det hemska mordet på det sättet?

Ditt maniska (för att använda ditt eget ord om några sms) intresse av SDs mentala beskaffenhet säger mig att du retar dig på att du själv har betydligt större problem att handskas med mordet än honom?

I förbifarten //SJ
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-03-06 kl. 12:45.
Citera
2019-03-06, 12:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Lagtext med länkar:

Det är väldigt bra att ha tillgång till ditt kunnande inom juridiken i tråden, även om dina kunskaper ibland behöver fräschas upp . Det är ett snårigt område att försöka trassla sig igenom och lagtexterna innehåller inte bara tråkiga texter utan svårbegripliga begrepp, undantag, juridiska termer som man ska slåss med (eller mot).

Jag gissar förstås bara, men håller för troligt (med det lilla jag vet och det lilla jag begriper) att ÅK inte ansåg sig ha råd att förlora en gång till.

Det som hon kanske ansåg gav en stärkt bild av misstankegraden mot mgm, kanske visserligen var ytterligare ett indicium mot honom, men något som han redan hade en förklaring till som inte i det läget kunde viftas bort?

Skulle det kunna vara ett vittne som sett honom ute (såsom @Flixa berättat om) i det aktuella området vid den aktuella tidpunkten? Men att SD förklarar det med att han gått på en promenad.

Eller att hans enheter vid genomgång, visar på inaktivitet just vid den kritiska tidpunkten. Och att han förklarar det återigen med att han faktiskt var ute på promenad. Att han ville träffa LW, men hon nekade och han gick hem efter en kortare promenad.

Eller som jag tog upp tidigare, att man funnit han DNA på hennes kläder, och nu hade ytterligare svar inkommit som nästan samtliga visade sig positiva för SD. Och han hade en förklaring. De hade träffats inte bara för sex två veckor innan mordet, utan vid fler tillfällen ännu närmre inpå. Hur ska ÅK kunna bevisa att så inte har skett? Det tar tid....att utreda det. OM det går.

För mig finns det inte på världskartan att hon inte vill ha mgm häktad på sannolika. Hur stor risk är det inte att han inte bara undanröjer viktiga bevis, utan påverkar vittnen och på annat sätt förstör viktiga bevis för utredningen.

Om jag får gissa en okvalificerad gissning, så tror jag att mgm är en hal typ om det är han som är den skyldige. Han har förklaringar till allt.

Jag tror att han kan ha förklaringar även till varför han ändrat sin historia. Liksom MV hintade om att han slirade på sanningen.

Och jag tror på MV.
Ingen som är oskyldig slirar på sanningen om man inte har annat skit i bagaget. Typ yrkeskriminell som vill skydda sitt liv genom att inte "gola".

Vi får väl se om lagens långa arm når till att döma någon för brottet.
Citera
2019-03-06, 13:03
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väldigt bra att ha tillgång till ditt kunnande inom juridiken i tråden, även om dina kunskaper ibland behöver fräschas upp . Det är ett snårigt område att försöka trassla sig igenom och lagtexterna innehåller inte bara tråkiga texter utan svårbegripliga begrepp, undantag, juridiska termer som man ska slåss med (eller mot).

Jag gissar förstås bara, men håller för troligt (med det lilla jag vet och det lilla jag begriper) att ÅK inte ansåg sig ha råd att förlora en gång till.

Det som hon kanske ansåg gav en stärkt bild av misstankegraden mot mgm, kanske visserligen var ytterligare ett indicium mot honom, men något som han redan hade en förklaring till som inte i det läget kunde viftas bort?

Skulle det kunna vara ett vittne som sett honom ute (såsom @Flixa berättat om) i det aktuella området vid den aktuella tidpunkten? Men att SD förklarar det med att han gått på en promenad.

Eller att hans enheter vid genomgång, visar på inaktivitet just vid den kritiska tidpunkten. Och att han förklarar det återigen med att han faktiskt var ute på promenad. Att han ville träffa LW, men hon nekade och han gick hem efter en kortare promenad.

Eller som jag tog upp tidigare, att man funnit han DNA på hennes kläder, och nu hade ytterligare svar inkommit som nästan samtliga visade sig positiva för SD. Och han hade en förklaring. De hade träffats inte bara för sex två veckor innan mordet, utan vid fler tillfällen ännu närmre inpå. Hur ska ÅK kunna bevisa att så inte har skett? Det tar tid....att utreda det. OM det går.

För mig finns det inte på världskartan att hon inte vill ha mgm häktad på sannolika. Hur stor risk är det inte att han inte bara undanröjer viktiga bevis, utan påverkar vittnen och på annat sätt förstör viktiga bevis för utredningen.

Om jag får gissa en okvalificerad gissning, så tror jag att mgm är en hal typ om det är han som är den skyldige. Han har förklaringar till allt.

Jag tror att han kan ha förklaringar även till varför han ändrat sin historia. Liksom MV hintade om att han slirade på sanningen.

Och jag tror på MV.
Ingen som är oskyldig slirar på sanningen om man inte har annat skit i bagaget. Typ yrkeskriminell som vill skydda sitt liv genom att inte "gola".

Vi får väl se om lagens långa arm når till att döma någon för brottet.
Det är bara trams. Du kokar soppa på en spik.
MV är väl medveten om att det finns många anledningar till att man sliar på sanningen än att man är skyldig. Han är däremot medveten om att gemene man (i tråden) inte förstår det.

Därför är förhörstekniskt trixande med frågor till advokatens och den tilltalades fördel i rätten.
Citera
2019-03-06, 13:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, att Hiding insåg att det skulle bli svårt att få hovrätten att ändra tingsrättens beslut skulle kunna vara en naturlig förklaring till att hon inte överklagade.

En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att hon efter de två häktningsförhandlingarna nu hade fått en annan bild av omständigheterna, och att hon därför (av t.ex. samvetsskäl) inte ville riskera att hovrätten efter ett överklagande skulle ändra tingsrättens beslut och låsa in SD igen.
Senast redigerad av Draifos 2019-03-06 kl. 13:18.
Citera
2019-03-06, 13:17
Medlem
Citat:
Alla vi har sämre sidor.
Jag har svårt att tro att LW var ett undantag. På det stora hela får jag ändå en känsla av att LW var en glad, positiv och bra person som också själv var villig att hjälpa andra. Kanske lite den andra sidan av myntet?

Jag får en känsla av att hon var otroligt energisk, på gränsen till knas. Att hon också var enormt envis, gav inte upp i första taget. Att hon skrivit till personer nattetid, kan ju tolkas som lite överdrivet när man vet att människor vanligtvis sover. Särskilt om personen är gift, har sin mobil vid sin säng och ljudet inte är avstängt.

Men det är inte samma sak som att man är kriminellt gränslös, men kanske risk för att man ska uppfattas som något irriterande "hänsynslös"?

Många av de dåliga sidor man har kan också vara ens styrkor.
Till exempel kan ju hennes enorma energi och envishet vara det som fick henne att klara av en Svensk Klassiker. Hur många orkar träna till något sådant?

Att hon va "kriminellt gränslös" tror jag inte alls, däremot kan hon
ha varit jävligt jobbig för en del.

Angående din spoiler så reagerar jag likadant, en nästan självklar reaktion
om man har barn och nära anhöriga i livet.
Citera
2019-03-06, 13:22
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(min fetning)
Men se det tror däremot jag. Fast du skriver "FP", men du menar väl ändå inte att man väljer fyndplatsen? Den "uppstår" ju inte förrän fyndet (här: kroppen) gjorts. Fast jag tror att jag förstår vad du menar.

Om nu inte LW mördades på exakt den plats där kroppen hittades, men i direkt anslutning till densamma, så är ju det i mina ögon en sällsynt illa vald plats att mörda/dumpa. Tyder inte på minsta planering som jag ser det.
LW:s kropp kunde ha hittats redan i gryningen av en pigg voffsing och då hade kanske 'notknapparen' och vi andra fått det där hett efterlängtade, konklusiva DNA:et och en mördare hade kanske nu varit åtalad.

Jag väntar med stort intresse på vad 'KSP' har att säga kring det du efterfrågar, alltså det där med vad en fyndplats kan berätta om en gärningsperson.
I det här fallet tyder allt på att mördaren i själva verket är en slarver, inte att h*n är en slugt planerande individ. En som på förhand kunde veta att Örebropolisen inte skulle kunna gå iland med att hitta LW:s kropp, utan att den först fyra dagar senare skulle hittas, fast då inte heller av polisen, utan av privatperson/-er.
Fullt så lyckosamt (sett ur mördarens ögon) kalkylerande kan ingen mördare vara.
Säger jag.

Du har rätt. Jag skulle givetvis inte ha använt mig av benämningen ”FP” när jag egentligen menar ”dumpningsplats” (ruggigt ord). GM ville väl knappast att det någonsin skulle ”fyndas” förstås .

Mina spekulationer kring att GM ändå i brådrasket väljer att lämna LW just där grundar sig på att platsen var nära MP samt gissningsvis välkänd för dem båda. Dock tror jag att LW tyckte riktigt illa om platsen och att GM visste om detta. Jag kan ha fel.
Citera
2019-03-06, 13:26
Medlem
Citat:

Lagtext med länkar:

Å där får du tummen upp av mig.
Fel kan vi alla göra, det är vad vi gör efteråt som betyder något.
Citera
2019-03-06, 13:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Du har rätt. Jag skulle givetvis inte ha använt mig av benämningen ”FP” när jag egentligen menar ”dumpningsplats” (ruggigt ord). GM ville väl knappast att det någonsin skulle ”fyndas” förstås .

Mina spekulationer kring att GM ändå i brådrasket väljer att lämna LW just där grundar sig på att platsen var nära MP samt gissningsvis välkänd för dem båda. Dock tror jag att LW tyckte riktigt illa om platsen och att GM visste om detta. Jag kan ha fel.

Hur tror du att GP fick ner Lena till planket? Jag tror inte heller att det var en av hennes favoritplatser, särskilt inte mitt i natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in