Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
Jag var övertygad (som ni märkt), att en åklagare inte kunde överklaga ett häktningsbeslut till hovrätt. Jag borde inte ha uttalat mig i skrift så säker på det. Jag hade, trots att jag gått tillbaka till den gamla studentlitteraturen, missat den möjligheten. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Jag ska i fortsättningen inte uttrycka mig med sådan säkerhet utan att först ordentligt ta reda på hur det ligger till. Mina juridikkunskaper har uppenbarligen vattnas ur med tiden.
Efter vidare läsning så förstår jag nu att för att en åklagare ska få möjlighet att överklaga en häktningsbeslut till hovrätt, så krävs det att nyare omständigheter kopplat till restriktioner krävs. Jag vet inte varför åklagaren valde att ej överklaga, men det kan vara av den anledningen; inga nya omständigheter kopplat till skäl för restriktioner för SD fanns.
Lagtext med länkar:
Det är väldigt bra att ha tillgång till ditt kunnande inom juridiken i tråden, även om dina kunskaper ibland behöver fräschas upp

. Det är ett snårigt område att försöka trassla sig igenom och lagtexterna innehåller inte bara tråkiga texter utan svårbegripliga begrepp, undantag, juridiska termer som man ska slåss med (eller mot).
Jag
gissar förstås bara, men håller för troligt (med det lilla jag vet och det lilla jag begriper) att ÅK inte ansåg sig ha råd att förlora en gång till.
Det som hon kanske ansåg gav en stärkt bild av misstankegraden mot mgm, kanske visserligen var ytterligare ett indicium mot honom, men något som han redan hade en förklaring till som inte i det läget kunde viftas bort?
Skulle det kunna vara ett vittne som sett honom ute (såsom @Flixa berättat om) i det aktuella området vid den aktuella tidpunkten? Men att SD förklarar det med att han gått på en promenad.
Eller att hans enheter vid genomgång, visar på inaktivitet just vid den kritiska tidpunkten. Och att han förklarar det återigen med att han faktiskt var ute på promenad. Att han ville träffa LW, men hon nekade och han gick hem efter en kortare promenad.
Eller som jag tog upp tidigare, att man funnit han DNA på hennes kläder, och nu hade ytterligare svar inkommit som nästan samtliga visade sig positiva för SD. Och han hade en förklaring. De hade träffats inte bara för sex två veckor innan mordet, utan vid fler tillfällen ännu närmre inpå. Hur ska ÅK kunna bevisa att så inte har skett? Det tar tid....att utreda det. OM det går.
För mig finns det inte på världskartan att hon inte vill ha mgm häktad på sannolika. Hur stor risk är det inte att han inte bara undanröjer viktiga bevis, utan påverkar vittnen och på annat sätt förstör viktiga bevis för utredningen.
Om jag får gissa en okvalificerad gissning, så tror jag att mgm är en hal typ om det är han som är den skyldige. Han har förklaringar till allt.
Jag tror att han kan ha förklaringar även till varför han ändrat sin historia. Liksom MV hintade om att han slirade på sanningen.
Och jag tror på MV.
Ingen som är oskyldig slirar på sanningen om man inte har annat skit i bagaget. Typ yrkeskriminell som vill skydda sitt liv genom att inte "gola".
Vi får väl se om lagens långa arm når till att döma någon för brottet.