2019-03-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
https://sv.wikipedia.org/wiki/Preskription

Ok, tack f länk.

Men då blir nästa fråga: vad innefattar 'spaningsuppgifter'? Allt som polis/åkl inhämtat, även tex dna-svar från NFC etc?
Någon som kan upplysa den okunnige?

("Spaningsuppgifter när det gäller dessa brott ska dock gallras ur polisens spårregister 70 år efter brottet, vilket i praktiken kommer att fungera som en informell preskriptionstid.")
Citera
2019-03-05, 20:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Nej tyvärr så vet jag inte mer. Det var två mycket närstående goda vänner. JM skulle återkomma men så blev hen avstängd. Tyvärr.
JM har även träffat åklagaren med en kollega och varit på brottsplatsen.
EnGodTanke kanske vet mer?
Har du varit på förhör?
Du borde plockas in eftersom du verkar veta en del och kanske för mycket?

Det är vad JM påstod.
Det betyder inte att det är sant.
Citera
2019-03-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är vad JM påstod.

Hade det varit sant så borde väl hen ha skrivit på ett normalare sätt i tråden för att få sagt det hen ville?
Citera
2019-03-05, 23:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På tal om något helt annat.

Jag råkade på en chatt om kriminalteknologi i Veckans Brott i svt där ingen mindre än SDs gamle dykarkompis, T*ny M**rk är med och svarar som sakkunnig. Han är kriminaltekniker i Örebro.

En fråga som kom upp fick mig att tänka på den diskussion som var i tråden angående hur ÅK och kriminalteknikerna arbetar. Här kan man ana att kriminalteknikerna arbetar ganska självständigt; allt utifrån den bevisning som finns, men också utifrån vad som utredarna begär:

"Jesper: Hej! Hur fungerar det om en polis eller åklagare kommer till er och säger att ni måste ha gjort en missbedömning? kan ni hävda att ni gjort rätt och inte kolla mer på fallet eller är ni tvungna att göra en omprövning?
Tony Möörk: Hej Jesper! Kriminalteknik handlar både om fakta och om bedömningar och analyser av den fakta som iakttagits. Då det ibland är subjektiva bedömningar finns utrymme för alternativa bedömningar. Vi är alltid öppna för omprövningar när ny fakta eller nya omständigheter blir kända.
"

"KPE: I vilken grad blir ni styrda av utredningsledaren?
Tony Möörk: Hej KPE! Vi blir i mycket stor gran styrda av utredningaledaren. Denne ger oss direktiv om vilken besvisning och vilka omständigheter som är av betydelse i utredning. Vi kompletterar sedan med vår kompetens och tillsammans avgör vi som ska göras på brottsplatsen.
"

https://www.svt.se/veckans-brott/las-chatten-med-kriminalteknikerna/

Givet detta falls utseende så bör ju det där ha varit utredningsledaren själv som ringde in anonymt, i ett sista försök att få svart på vitt rörande omprövning...

Svårt för TM att backa efter det. 😁
Citera
2019-03-06, 02:27
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är vad JM påstod.

Nä verkligen inte.

Jag ifrågasätter stark alla inlägg av JM efter att ha läst detta inlägg av honom.

(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12
Citera
2019-03-06, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nä verkligen inte.

Jag ifrågasätter stark alla inlägg av JM efter att ha läst detta inlägg av honom.

(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12

En knepig fan.
När jag såg det där så hade han redan skrivit ut sig från tråden.
Det va det sista han skrev i den tråden innan
han blev avstängd, åtminstone av vad jag hann se.

Det är som om han har två personligheter.

Det mesta av det han skrev i den här tråden va redan skrivet, antingen
här i tråden eller i media.
Citera
2019-03-06, 07:16
Medlem
Honan6s avatar
Tänk om det finns fler kvinnor runt SD som kan vittna om hans sjuka voyeur-beteende och maniska sms/messenger-uppvaktningar som kan uppfattas likt dolda hot?

Beteendet är inte friskt och kan vara en ingrediens hos en kick- och maktsökande individ som blivit besatt av tanken att kliva över den ultimata gränsen - d v s mörda om offret för uppvaktningen inte följer hens vilja.

Någon skrev tidigt i tråden om att hon fått sms med sexanspelningar från SD, men att hon inte tagit dessa på allvar. Hur många fler finns det som uppvaktats av SD? Det är nog synnerligen viktigt att de som eventuellt har upplevt en känsla av olust vid uppvaktning från SD förstår vikten av att ta den känslan på högsta allvar och berätta om sina upplevelser för polisen.

SD uppträder som att han tycker om att vara lekfull och kanske han vill förklara eventuella konstiga sms till kvinnor som en skojig lek, men det är inte skoj om en "lek" leder till mord...
Citera
2019-03-06, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tänk om det finns fler kvinnor runt SD som kan vittna om hans sjuka voyeur-beteende och maniska sms/messenger-uppvaktningar som kan uppfattas likt dolda hot?

Beteendet är inte friskt och kan vara en ingrediens hos en kick- och maktsökande individ som blivit besatt av tanken att kliva över den ultimata gränsen - d v s mörda om offret för uppvaktningen inte följer hens vilja.

Någon skrev tidigt i tråden om att hon fått sms med sexanspelningar från SD, men att hon inte tagit dessa på allvar. Hur många fler finns det som uppvaktats av SD? Det är nog synnerligen viktigt att de som eventuellt har upplevt en känsla av olust vid uppvaktning från SD förstår vikten av att ta den känslan på högsta allvar och berätta om sina upplevelser för polisen.

SD uppträder som att han tycker om att vara lekfull och kanske han vill förklara eventuella konstiga sms till kvinnor som en skojig lek, men det är inte skoj om en "lek" leder till mord...

Vill ha för mig att någon i tråden påstod att LW skickade märkliga SMS
till gifta män nattetid.
Citera
2019-03-06, 07:35
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
till gifta män nattetid.

Det verkar inte heller vettigt, men vet vi om de var så märkliga att hon blev polisanmäld för hot och trakasseri?
Citera
2019-03-06, 07:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
till gifta män nattetid.

Jag minns något liknande, men var de verkligen märkliga?
Som jag minns det var hon väldigt energisk, eller kanske manisk(?) i sitt beteende med sena kvällar. Då kunde hon utan eftertanke sms:a till personer, även gifta män mitt i natten om något hon hade på sin agenda. Envis och kanske inte så eftertänksam?
Detta är endast min minnesbild av inlägget i tråden, så det blir förmodligen en minnestolkning....

Vem skrev inlägget?
Schazz?
Citera
2019-03-06, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det verkar inte heller vettigt, men vet vi om de var så märkliga att hon blev polisanmäld för hot och trakasseri?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag minns något liknande, men var de verkligen märkliga?
Som jag minns det var hon väldigt energisk, eller kanske manisk(?) i sitt beteende med sena kvällar. Då kunde hon utan eftertanke sms:a till personer, även gifta män mitt i natten om något hon hade på sin agenda. Envis och kanske inte så eftertänksam?
Detta är endast min minnesbild av inlägget i tråden, så det blir förmodligen en minnestolkning....

Vem skrev inlägget?
Schazz?

Nja, det va nog tidpunkten på dygnet som va det märkliga, borde ha formulerat
mig annorlunda.

Att hon skulle ha blivit anmäld har jag inte hört talas om.
Som man skulle det nog få dra iväg ganska långt innan jag skulle anmäla det,
möjligen lite annorlunda då med min fru

Din minnes bild stämmer nog ganska bra, speedad, va ett uttryck som jag mins.

Kommer inte ihåg vem som skrev det, men jag kan återkomma om några dygn
Citera
2019-03-06, 08:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nja, det va nog tidpunkten på dygnet som va det märkliga, borde ha formulerat
mig annorlunda.

Att hon skulle ha blivit anmäld har jag inte hört talas om.
Som man skulle det nog få dra iväg ganska långt innan jag skulle anmäla det,
möjligen lite annorlunda då med min fru

Din minnes bild stämmer nog ganska bra, speedad, va ett uttryck som jag mins.

Kommer inte ihåg vem som skrev det, men jag kan återkomma om några dygn

Här är ett...
Men jag tror att det ska finnas ett annat...
Ganska säker.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ok, jag var bara en vän så inte inblandad i relationer eller så. Vi hade roligt ihop och pratade ofta, jag såg inga dåliga sidor.
Visst hon var väldigt energisk, tror knappt hon sov på nätterna...
Haha vaknade ibland på morgonen och hade fått ett mess på natten,- sover du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in