2019-03-06, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här är ett...
Men jag tror att det ska finnas ett annat...
Ganska säker.

Här är ett annat.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Kan säga att jag har jobbat nära LW. Någon mer egotrippad och speedad person får man leta efter
Citera
2019-03-06, 08:15
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En knepig fan.
När jag såg det där så hade han redan skrivit ut sig från tråden.
Det va det sista han skrev i den tråden innan
han blev avstängd, åtminstone av vad jag hann se.

Det är som om han har två personligheter.

Det mesta av det han skrev i den här tråden va redan skrivet, antingen
här i tråden eller i media.

Hittade det där rätt tidigt och har därför sett på JM med skeptiska ögon hela tiden.

Troligen mycket fritid och därav möjlighet att läsa på en hel del men samma oförmåga att förstå att folk kan ljuga som typen i Mats Alm-tråden.

Han hävdade att det inte kunde vara Alm som var mördaren och som referens till det menade han att Alm har ju sagt det och det, alltså är det sant.

Långa upprepande inlägg kunde han skriva men det här med lögn var uppenbart svårt att förstå.

Same, same but different.
Citera
2019-03-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nä verkligen inte.

Jag ifrågasätter stark alla inlägg av JM efter att ha läst detta inlägg av honom.

(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12

Jag delar helt din åsikt. Förstår inte hur någon kan tillmäta JMs uttalanden någon betydelse alls.
Citera
2019-03-06, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Hittade det där rätt tidigt och har därför sett på JM med skeptiska ögon hela tiden.

Troligen mycket fritid och därav möjlighet att läsa på en hel del men samma oförmåga att förstå att folk kan ljuga som typen i Mats Alm-tråden.

Han hävdade att det inte kunde vara Alm som var mördaren och som referens till det menade han att Alm har ju sagt det och det, alltså är det sant.

Långa upprepande inlägg kunde han skriva men det här med lögn var uppenbart svårt att förstå.

Same, same but different.

Han är ganska ironisk också emellanåt, vilket kan vara svårtolkat
ibland, det har jag också märkt av , sedan ibland beter han sig som en komplett idiot.
Citera
2019-03-06, 08:28
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Viktigt att poängtera avseende DNA och dess dignitet som bevisning. DNA kan vara saliv, sperma, hudrester, hår, svett, blod samt andra synliga och osynliga kroppsvätskor mm.
Beroende på var (plats) man säkrar DNAt samt mängd och typ har också betydelse. Säkrar man bland-DNA av både MT och BO kan det få hög dignitet beroende på typ.

Ofta krävs dock kringbevisning, speciellt när den MT ingår i BO innersta krets. Då räcker inte alltid bara DNA, utan kan behövas förstärka med kringbevisning

Fibrer och andra spår räknas till kringbevisning och står inte ensamt speciellt stark i värde som bevisning, men är viktiga byggstenar till en sammantagen bild.

Det kan Mao finnas DNA från kända personer eller från bara en enda person på Lenas kropp, men i detta fallet sitter det inte så att det ger tillräcklig dignitet för bevisningen vid häktning tex.
Åklagare måste hitta stark kringbevisning för att bygga upp fallet inför åtal.

Skulle det däremot finnas mycket av okänd DNA hade man antagligen gått ut med masstopsning efter en GMP. Eftersom inget sådant ännu skett kan man ju anta att det inte kommer att behövas-inte sagt att man kan göra det även vid ett senare tillfälle.

Alla former av säkrat material på en BP är alltid plus. FP ses allmänt som gärningspersonens område då den ofta säger mycket om GM.

Du bjuder på intressant läsning där du bringar klarhet i vissa för mig relativt okända förhållanden, tack!

Jag (och gissningsvis flertalet andra skribenter) har bl.a. funderat en hel del kring FP. Att slumpen var enahanda rådande vid valet av den tror jag inte. Om du finner tid och lust att delge tråden dina eventuella tankar kring vad FP i detta fall möjligen skulle kunna ”berätta” om GM skulle jag uppskatta det stort.
Citera
2019-03-06, 09:43
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
På tal om något helt annat.

Jag råkade på en chatt om kriminalteknologi i Veckans Brott i svt där ingen mindre än SDs gamle dykarkompis, T*ny M**rk är med och svarar som sakkunnig. Han är kriminaltekniker i Örebro.

En fråga som kom upp fick mig att tänka på den diskussion som var i tråden angående hur ÅK och kriminalteknikerna arbetar. Här kan man ana att kriminalteknikerna arbetar ganska självständigt; allt utifrån den bevisning som finns, men också utifrån vad som utredarna begär:

"Jesper: Hej! Hur fungerar det om en polis eller åklagare kommer till er och säger att ni måste ha gjort en missbedömning? kan ni hävda att ni gjort rätt och inte kolla mer på fallet eller är ni tvungna att göra en omprövning?
Tony Möörk: Hej Jesper! Kriminalteknik handlar både om fakta och om bedömningar och analyser av den fakta som iakttagits. Då det ibland är subjektiva bedömningar finns utrymme för alternativa bedömningar. Vi är alltid öppna för omprövningar när ny fakta eller nya omständigheter blir kända.
"

"KPE: I vilken grad blir ni styrda av utredningsledaren?
Tony Möörk: Hej KPE! Vi blir i mycket stor gran styrda av utredningaledaren. Denne ger oss direktiv om vilken besvisning och vilka omständigheter som är av betydelse i utredning. Vi kompletterar sedan med vår kompetens och tillsammans avgör vi som ska göras på brottsplatsen.
"

https://www.svt.se/veckans-brott/las-chatten-med-kriminalteknikerna/
Då tror jag bestämt SD vet vilka han ska fråga om nytt namn och personnummer.. "dykarklubben", jävig situation ?
Citera
2019-03-06, 09:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vill ha för mig att någon i tråden påstod att LW skickade märkliga SMS
till gifta män nattetid.

Här är ett till, men jag tror att det finns något ytterligare. Orkar nog inte leta mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Snicksnack. LW var, vilket många intygat, en tjej med skinn på näsan. Om det spreds rykten på byn och hon fick reda på detta så hade hon skrivit ett långt inlägg på Fejjan om detta för att klargöra saker. Hon var tydlig, bestämd och driven så du behöver inte göra henne till ett offer som fick använda sin energi till att freda sig. I den mån det gick att hålla isär alla relationer så gjorde hon så. LW var van att få som hon ville, i alla lägen. Då handlar det inte enbart om kärleksrelationer. Ville hon något så blev det så. Vi är många som fick uppleva hennes gränslöshet och backade för att vi insåg att det inte var någon idé att gå i polemik om triviala saker. Med triviala saker menar jag t ex svar på en fråga om att få låna en grej, då kunde hon smsa mitt i natten och gärna flera gånger tills hon fick svar.
Citera
2019-03-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Du bjuder på intressant läsning där du bringar klarhet i vissa för mig relativt okända förhållanden, tack!

Jag (och gissningsvis flertalet andra skribenter) har bl.a. funderat en hel del kring FP. Att slumpen var enahanda rådande vid valet av den tror jag inte. Om du finner tid och lust att delge tråden dina eventuella tankar kring vad FP i detta fall möjligen skulle kunna ”berätta” om GM skulle jag uppskatta det stort.
(min fetning)
Men se det tror däremot jag. Fast du skriver "FP", men du menar väl ändå inte att man väljer fyndplatsen? Den "uppstår" ju inte förrän fyndet (här: kroppen) gjorts. Fast jag tror att jag förstår vad du menar.

Om nu inte LW mördades på exakt den plats där kroppen hittades, men i direkt anslutning till densamma, så är ju det i mina ögon en sällsynt illa vald plats att mörda/dumpa. Tyder inte på minsta planering som jag ser det.
LW:s kropp kunde ha hittats redan i gryningen av en pigg voffsing och då hade kanske 'notknapparen' och vi andra fått det där hett efterlängtade, konklusiva DNA:et och en mördare hade kanske nu varit åtalad.

Jag väntar med stort intresse på vad 'KSP' har att säga kring det du efterfrågar, alltså det där med vad en fyndplats kan berätta om en gärningsperson.
I det här fallet tyder allt på att mördaren i själva verket är en slarver, inte att h*n är en slugt planerande individ. En som på förhand kunde veta att Örebropolisen inte skulle kunna gå iland med att hitta LW:s kropp, utan att den först fyra dagar senare skulle hittas, fast då inte heller av polisen, utan av privatperson/-er.
Fullt så lyckosamt (sett ur mördarens ögon) kalkylerande kan ingen mördare vara.
Säger jag.
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-06 kl. 10:09.
Citera
2019-03-06, 10:15
Medlem
Citat:
Här är ett till, men jag tror att det finns något ytterligare. Orkar nog inte leta mer.

Liite jobbigt å leta är det allt
Jag kommer ihåg att det va i ett tidigt skede i tråden, sedan vart
det om jag ska uttryck mig försiktigt mindre populärt att
snacka skit om LW, även sådant som troligen va sant.

Eftersom både du å jag kommer ihåg det så är det ju i alla fall någon
som har skrivit om det.
Med den bilden som jag fått av LW så tror jag att det mycket väl kan stämma.
Citera
2019-03-06, 10:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En knepig fan.
När jag såg det där så hade han redan skrivit ut sig från tråden.
Det va det sista han skrev i den tråden innan
han blev avstängd, åtminstone av vad jag hann se.

Det är som om han har två personligheter.

Det mesta av det han skrev i den här tråden va redan skrivet, antingen
här i tråden eller i media.

Jag har en alldeles "ogrundad" misstanke om att JM genom sitt sätt att tilltala folk i tråden, genom att skicka pm till personer och kunna ta"kontroll" över tråden, kunna få vissa personers information.

Det skulle inte förvåna mig om vi t ex skulle berätta om vad JM skrivit till oss i PM, löften och förtroenden om saker, skulle få helt olika uppgifter. Det är som sagt inget jag vet, jag bara gissar.

Det har försökts att skapat ett förtroende. Allt mot ett löfte att hålla tyst; er sinsemellan hemlighet. Typ; du får mitt förtroende, du är utvald. Men bara på ett villkor; att du håller tyst. Och så småningom kommer det första hemliga budskapet, du får veta något som du känner att bara du fått veta. Fortsätter du att hålla tyst kommer mer info; inside information från en som har "riktig insyn" i utredningen.

På det viset (fortsatt gissar) lyckades JM få ut uppgifter från skribenter genom att få deras förtroende. Kanske vissa användare själva inte har personlig kännedom om de inblandade, men fått uppgifter via pm av några som har det?

Jag kan bara säga att en uppgift som inte finns i tråden sedan tidigare, men som jag fått via pm, stämmer med det som JM skriver. Den uppgiften hävdar min "källa" att h*n inte lämnat ut till någon annan. Det kan ju naturligtvis vara så att fler än min källa känner till uppgiften. Om uppgiften stämmer, kan det vara fler som känner till den, eller om min "källa" har läckt den till fler, t ex JM.

Det skulle vara intressant att veta om de "hemligheter" som JM delat med sig i sina "hemliga" pm är samma information till olika skribenter, eller om de är "anpassade" till just den skribenten.

Det är väl den hypotesen jag har om JM. Att han genom en slags manipulation av tråden och trådens deltagare, idogt arbete med att läsa allt som gått att läsa i media, FB, IG, bloggar, tråden osv fått ut mer information än man vanligtvis lyckas få i en tråd.
Citera
2019-03-06, 10:28
Medlem
Citat:
Jag har en alldeles "ogrundad" misstanke om att JM genom sitt sätt att tilltala folk i tråden, genom att skicka pm till personer och kunna ta"kontroll" över tråden, kunna få vissa personers information.

Det skulle inte förvåna mig om vi t ex skulle berätta om vad JM skrivit till oss i PM, löften och förtroenden om saker, skulle få helt olika uppgifter. Det är som sagt inget jag vet, jag bara gissar.

Det har försökts att skapat ett förtroende. Allt mot ett löfte att hålla tyst; er sinsemellan hemlighet. Typ; du får mitt förtroende, du är utvald. Men bara på ett villkor; att du håller tyst. Och så småningom kommer det första hemliga budskapet, du får veta något som du känner att bara du fått veta. Fortsätter du att hålla tyst kommer mer info; inside information från en som har "riktig insyn" i utredningen.

På det viset (fortsatt gissar) lyckades JM få ut uppgifter från skribenter genom att få deras förtroende. Kanske vissa användare själva inte har personlig kännedom om de inblandade, men fått uppgifter via pm av några som har det?

Jag kan bara säga att en uppgift som inte finns i tråden sedan tidigare, men som jag fått via pm, stämmer med det som JM skriver. Den uppgiften hävdar min "källa" att h*n inte lämnat ut till någon annan. Det kan ju naturligtvis vara så att fler än min källa känner till uppgiften. Om uppgiften stämmer, kan det vara fler som känner till den, eller om min "källa" har läckt den till fler, t ex JM.

Det skulle vara intressant att veta om de "hemligheter" som JM delat med sig i sina "hemliga" pm är samma information till olika skribenter, eller om de är "anpassade" till just den skribenten.

Det är väl den hypotesen jag har om JM. Att han genom en slags manipulation av tråden och trådens deltagare, idogt arbete med att läsa allt som gått att läsa i media, FB, IG, bloggar, tråden osv fått ut mer information än man vanligtvis lyckas få i en tråd.

Å jag tror att du har helt rätt.

Han väljer antagligen personer som han tror att han kan manipulera,
hm, jag har aldrig fått något PM från honom, undrar varför

Kan ju lägga till att han alltid lovar att komma med avslöjanden senare,
det är som om han inbillar sig att alla ska hålla andan av spänning.
Än så länge har han inte kommit till skott någon gång, han fixar semester i stället.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-03-06 kl. 10:36.
Citera
2019-03-06, 10:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Liite jobbigt å leta är det allt
Jag kommer ihåg att det va i ett tidigt skede i tråden, sedan vart
det om jag ska uttryck mig försiktigt mindre populärt att
snacka skit om LW, även sådant som troligen va sant.

Eftersom både du å jag kommer ihåg det så är det ju i alla fall någon
som har skrivit om det.
Med den bilden som jag fått av LW så tror jag att det mycket väl kan stämma.

Alla vi har sämre sidor.
Jag har svårt att tro att LW var ett undantag. På det stora hela får jag ändå en känsla av att LW var en glad, positiv och bra person som också själv var villig att hjälpa andra. Kanske lite den andra sidan av myntet?

Jag får en känsla av att hon var otroligt energisk, på gränsen till knas. Att hon också var enormt envis, gav inte upp i första taget. Att hon skrivit till personer nattetid, kan ju tolkas som lite överdrivet när man vet att människor vanligtvis sover. Särskilt om personen är gift, har sin mobil vid sin säng och ljudet inte är avstängt.

Men det är inte samma sak som att man är kriminellt gränslös, men kanske risk för att man ska uppfattas som något irriterande "hänsynslös"?

Många av de dåliga sidor man har kan också vara ens styrkor.
Till exempel kan ju hennes enorma energi och envishet vara det som fick henne att klara av en Svensk Klassiker. Hur många orkar träna till något sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in