2019-03-06, 11:37
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Nja, i och med den nya lagstiftningen, som även möjliggör DNA-spårning via GEDMATCH, kommer trycket på utredarna att öka. Tack vare Billdalsfallet har allmänheten blivit mer informerad och säkert mer intresserad av hur man kan lösa svåra brott. Det blir "a pain in the ass", både från journalister och privatgrävare.
Apropå privatgrävare. Hur gick det för Flashbacka egen privatgrävarpatrull som skulle mötas upp på mordplatsen och ”leta spår och gärningsmän”, var väl förra året de skulle samlas där?
Citera
2019-03-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Apropå privatgrävare. Hur gick det för Flashbacka egen privatgrävarpatrull som skulle mötas upp på mordplatsen och ”leta spår och gärningsmän”, var väl förra året de skulle samlas där?
Entusiasmen fanns, tror "det bidde en tumme", apropå sagan om Mäster Skräddare!
Citera
2019-03-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan

Haha leta spår och gärningsmän. Bland det roligaste jag har läst i denna tråd. Och då har jag ändå varit med här från början tror jag.
Citera
2019-03-06, 12:20
Medlem
Såg lite gamla inslag från Veckans Brott osv.

Det är ju ett jkl underligt fall.

-Vapnet verkar ju mer eller mindre vara en leksaksstillet. Sån som kanske snurrar bland yngre tonåringar.

-GM kastar ifrån sig kniven direkt, det kanske kan finnas någon logik i det om GM inte märkt att han själv blödde. Men känns ju lite panikartat.

-Att trycka ner mössan i en Metero-låda känns ju direkt barnsligt.

-Det är tidigt på morgonen, GM kan inte vara allt för morgontrött. Om det är planerat, varför välja ungens väg till skolan och inte ta honom på vägen hem?

-Jag blir inte riktigt klok på GMs klädsel. Det är höst, mössan var ju lagom snygg. Men kanske fyller en funktion för att dölja utseendet.

-BO2 verkar ju ha gett en beskrivning till polisen som gett polisen uppfattning om att det är fråga om en person i tjugoårsåldern som yngst. Man undrar hur stor risk för språkförbistring det kan finnas där och hur bra förmåga en kvinna i BO2s ålder är på beskriva åldern på någon.

Själv skulle jag nog gissa på att motivet är riktar mot BO1 i dennes egenskap av invandrare, mer än personliga förhållanden. Någon som av någon orsak vill ge igen för något, genom att plocka en av dem. GM är nästan manisk i sin ilska och kan inte sova, till slut klär han på sig — ganska mycket, man fryser ju gärna om man sovit dåligt — och går och ställer sig därute och väntar. Observationerna ger ju intrycket av att han flyttat runt lite. Kanske skulle han föredragit en något äldre BO1? Men han har taggat upp ordentligt och kör när han ser BO1 komma gående. Ett gäng ursinniga hugg. Tanten kommer så plockar han henne också.

Skulle gissa att GM är ganska svagsint strulpelle som bodde i Linköping i ungefär 15-17 års åldern med rejäla hävdelsebehov. Antagligen ingen anknytning till GM1. Säkert åkt på rejält med stryk själv av personer med utländsk bakgrund någorlunda kort tid innan morden (behöver inte vara anmält). Eller hamnat i någon liknande situation som resulterat i att han blivit väldigt hatisk. Det beror ju på, har GM någon psykisk störning så kan ju grunden vara något mer obetydligt. Känns dock som om det var en Darth Vader-snubbe så skulle valet av vapen vara mer sofistikerat. Nåt lite rejälare.

Om man plockar ut alla skolelever i Linköping vid tillfället födda typ 86 till 90 så bör man få 10 000 namn. 5 000 killar. Antagligen max 2 000 som ens grovt passar in på DNA-profilens utseende projektion. Sedan borde man kunna rangordna dem lite. Börja med dem så förekommer i register osv. Känns som hyfsat troligt att man skulle få träff med en topsning.
Senast redigerad av Mess11 2019-03-06 kl. 12:39.
Citera
2019-03-06, 12:26
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Tror exakt som dig . Någon mördare lär dom tyvärr fortsatt inte hitta..

Ingen som tänkt på att det kanske var damen som högg ihjäl pojken och sedan tog livet av sig själv i panik?
Citera
2019-03-06, 12:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag blev inte klok på Leif GW när han sa att Linköpingfallet blir svårare att lösa med DNA-tekniken än det var i Billdalsfallet.
Vad är skillnaden, de har ju gärningsmannens DNA i båda fallen?
Någon kunnig som kan svara?

Jag är inte jättekunnig, men jag var själv rätt tidigt ute med att lämna mitt DNA på ett (då) utländskt kommersiellt släktforskarregister. Och min man är mikrobiolog.

Förutsatt att polisen endast har sökt i sitt egna brottsregister (DNA-topsade dömda brottslingar i Sverige), ca 100 000 personer (tror jag), så är ca 30-tal träffar en katastrof, egentligen.

Det betyder att dessa ca 30 personers gemensamma anfader ligger rätt långt tillbaka i historisk tid, låt oss säga ca år 1300-1400-tal (jag gissar bara, ger exempel). Finns ingen folkbokföring på denna tid, finns mycket, mycket sparsam folkbokföring från ca sent 1600-tal.....

Detta betyder att polisen behöver DNA-testa alla ÄLDRE, pappor, farfar eller farfars far (om fortfarande i livet).....hos alla ca 30 personer, eller tills man hittar en starkare kandidat bland dem, (troligen behöver ALLA testas, då man ju inte vet på förhand vem som kommer att ge det starkaste utslaget).

Om kopplingen fortfarande är för svag (eller bred) på den person/släkt som har störst släktskap med GM i gruppen av ca 30 personer, måste man gå till regelrätt släktforskning (kyrkböcker, m.m.) Och där kan mycket falla, om man ex stöter på en "fader okänd".......då tar det stopp.

Det går ju även att forska på moderssidan, både DNA-mässigt och pappersmässigt, men ibland kan det vara så illa att även modern är okänd. Och då blir det riktigt besvärligt.....

I detta fall vore det nog mer tursamt att söka en match i en kommersiell släkforskningsbank.

Undrar om polisen sökt i utländska polisiära DNA-register......men det borde dem väl ha gjort.

GM kommer alltså INTE från en "jättekriminell" familj, snarare helt tvärtom.

Hoppas att det hjälpte dig lite

Edit: stavfel
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2019-03-06 kl. 12:30.
Citera
2019-03-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Ingen som tänkt på att det kanske var damen som högg ihjäl pojken och sedan tog livet av sig själv i panik?

Säkert. Sen har de aktiverat hjärna, öron och ögon. Eller hon kanske gick och kastade mössa i tidningsstället, sprang tillbaka och tog livet av sig?

Herregud...
Citera
2019-03-06, 12:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Såg lite gamla inslag från Veckans Brott osv.

Det är ju ett jkl underligt fall.

-Vapnet verkar ju mer eller mindre vara en leksaksstillet. Sån som kanske snurrar bland yngre tonåringar.

-GM kastar ifrån sig kniven direkt, det kanske kan finnas någon logik i det om GM inte märkt att han själv blödde. Men känns ju lite panikartat.

-Att trycka ner mössan i en Metero-låda känns ju direkt barnsligt.

-Det är tidigt på morgonen, GM kan inte vara allt för morgontrött. Om det är planerat, varför välja ungens väg till skolan och inte ta honom på vägen hem?

-Jag blir inte riktigt klok på GMs klädsel. Det är höst, mössan var ju lagom snygg. Men kanske fyller en funktion för att dölja utseendet.

-BO2 verkar ju ha gett en beskrivning till polisen som gett polisen uppfattning om att det är fråga om en person i tjugoårsåldern som yngst. Man undrar hur stor risk för språkförbistring det kan finnas där och hur bra förmåga en kvinna i BO2s ålder är på beskriva åldern på någon.

Själv skulle jag nog gissa på att motivet är riktar mot BO1 i dennes egenskap av invandrare, mer än personliga förhållanden. Någon som av någon orsak vill ge igen för något, genom att plocka en av dem. GM är nästan manisk i sin ilska och kan inte sova, till slut klär han på sig — ganska mycket, man fryser ju gärna om man sovit dåligt — och går och ställer sig därute och väntar. Observationerna ger ju intrycket av att han flyttat runt lite. Kanske skulle han föredragit en något äldre BO1? Men han har taggat upp ordentligt och kör när han ser BO1 komma gående. Ett gäng ursinniga hugg. Tanten kommer så plockar han henne också.

Skulle gissa att GM är ganska svagsint strulpelle som bodde i Linköping i ungefär 15-17 års åldern med rejäla hävdelsebehov. Antagligen ingen anknytning till GM1. Säkert åkt på rejält med stryk själv av personer med utländsk bakgrund någorlunda kort tid innan morden (behöver inte vara anmält). Eller hamnat i någon liknande situation som resulterat i att han blivit väldigt hatisk. Det beror ju på, har GM någon psykisk störning så kan ju grunden vara något mer obetydligt. Känns dock som om det var en Darth Vader-snubbe så skulle valet av vapen vara mer sofistikerat. Nåt lite rejälare.

Om man plockar ut alla skolelever i Linköping vid tillfället födda typ 86 till 90 så bör man få 10 000 namn. 5 000 killar. Antagligen max 2 000 som ens grovt passar in på DNA-profilens utseende projektion. Sedan borde man kunna rangordna dem lite. Börja med dem så förekommer i register osv. Känns som hyfsat troligt att man skulle få träff med en topsning.

Var stod Metro-stället? Vid busstationen?

GM var kanske väntad av någon vid stationen, för gemensam resa (kort/lokal resa)? GM ser att personen/personer är på plats redan vid stationen och han måste kasta kniv och mössa i panik, för att han är igenkänd (inte som mördare, men av resesällskapet).
Citera
2019-03-06, 13:06
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModernMisery
Säkert. Sen har de aktiverat hjärna, öron och ögon. Eller hon kanske gick och kastade mössa i tidningsstället, sprang tillbaka och tog livet av sig?

Herregud...

Var bara en teori som kanske inte prövats ännu!

Herregud.....
Citera
2019-03-06, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11

Enligt en gammal tidning jag läste var BO2 duktig på att bestämma människors åldrar. Det är inte så konstigt kanske i och med att hon jobbade som lärare. Det borde nog inte skilja mer än -5 +5 i ålder i varje fall..

Citat:

Mycket galna teorier har man läst i tråden. Men när jag läste detta var ögonen inte långt borta från att rulla ut från skallen på mig.
Senast redigerad av SuperFrazze 2019-03-06 kl. 13:24.
Citera
2019-03-06, 13:27
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrazze

Mycket galna teorier har man läst i tråden. Men när jag läste detta var ögonen inte långt borta från att rulla ut från skallen på mig.

Varför?

Inte helt omöjligt väl? Finns många som det slår slint för helt oväntat.
Citera
2019-03-06, 13:31
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Varför?

Inte helt omöjligt väl? Finns många som det slår slint för helt oväntat.

Hur många farmödrar känner du som går omkring med butterfly kniv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in