2019-03-06, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Fel årgång..
På dem eller mig? 😀
Citera
2019-03-06, 09:17
Medlem
Soterns avatar
Jag blev inte klok på Leif GW när han sa att Linköpingfallet blir svårare att lösa med DNA-tekniken än det var i Billdalsfallet.
Vad är skillnaden, de har ju gärningsmannens DNA i båda fallen?
Någon kunnig som kan svara?
Citera
2019-03-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag blev inte klok på Leif GW när han sa att Linköpingfallet blir svårare att lösa med DNA-tekniken än det var i Billdalsfallet.
Vad är skillnaden, de har ju gärningsmannens DNA i båda fallen?
Någon kunnig som kan svara?
Jag tror det är så här. I Billdalsfallet fanns en dna från en man som nästan var identisk med GM dna och när nu det är öppet att gå via släkten så matchade det fadern till mannen som är sonen. Fadern topsades och dna stämde till 100%.

I Linköpingsfallet finns ingen "nära" dna men väl dna som har likheter "långt bort" och blir därför mer "trubbig" till att spåra med.

Stort tack till alla som förmedlat dna upplysning! Ligger jag rätt?
Senast redigerad av shivashambo 2019-03-06 kl. 10:18.
Citera
2019-03-06, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Hårfärgen är ju helt säker men det är inte längduppgifterna. Hårfärgen baserar sig på håret (som enligt DNA-analys tillhör GM) som anträffats i mössan är blont. Och det är naturligt blont och inte färgat. Alltså är det ytterst osannolikt att GM har mörkare nyans av hud eftersom ytterst få är ljusblonda med mörkare hudnyans.

Vänligen läs på bättre.

Jag har ingen koll och tråden är lite svårnavigerad, men vad har man för DNA-uppgifter? Har man något annat än hårstrået i mössan?
Citera
2019-03-06, 10:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Jag har ingen koll och tråden är lite svårnavigerad, men vad har man för DNA-uppgifter? Har man något annat än hårstrået i mössan?
Ja, blod på mössan och blod från gärningsmannen och båda offren på kniven.
Citera
2019-03-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
På dem eller mig? 😀
he, he - hade nån långsökt tanke att det var nån född innan 1975..
Citera
2019-03-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Vara i deras egna.
Jag läste att de fick tillgång till andra register (privata) med
Citera
2019-03-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBomber
Tänkte också på det, vore intressant att se TV-tablån för dagarna, helgen före mordet. Kanske någon pojkspoling som tittar på någon film/serie som gick vid den här tidpunkten och blivit inspirerad på något vis.. Gick ofta Beck/krimserier på lördagarna TV4.. minns själv hur man tyckte Spår i mörker (1997) var en cool film..

Detta var ett synnerligen kreativt förslag
Citera
2019-03-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glas.nyckel
Det jag tänker är att även om han lyckats komma undan rent praktiskt, hur har han klarat att hålla detta hemligt i 15 år? Det måste kräva ett enormt starkt psyke/självbehärskning för att inte berätta för någon på så många. Och det går för mig inte riktigt ihop med någon som är psykiskt sjukdom.

Vården har inte tystnadsplikt när det gäller brott som kan ge minst ett års fängelse (https://www.vardgivarguiden.se/Patientadministration/Patientens-stallning/Tystnadsplikt-och-sekretess/). Därför kan det inte finnas personer inom vården som vet vem mördaren är, såvida de inte begått extremt grova tjänstefel...

Sen har man ju hört om dem som erkänner var o varannat mord, det råkar de säkert ut för på psyk o andra mottagningar (psykolog etc) Frågan är hur vet man när det ligger sanning i det eller inte..
Citera
2019-03-06, 11:15
Medlem
Yinool0401s avatar
Varje år kommer dom med någon ny liten "grej" polisen. Låter som att dom vill ha sitt kaffdrickande , mysa runt - jobb kvar.

Det känns som att dom vill få fortsatta anslag och håller "liv" (ursäkta ordvalet) i caset på det här sättet.

Någon?
Citera
2019-03-06, 11:22
Medlem
Tror exakt som dig . Någon mördare lär dom tyvärr fortsatt inte hitta..
Citera
2019-03-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Varje år kommer dom med någon ny liten "grej" polisen. Låter som att dom vill ha sitt kaffdrickande , mysa runt - jobb kvar.

Det känns som att dom vill få fortsatta anslag och håller "liv" (ursäkta ordvalet) i caset på det här sättet.

Någon?
Nja, i och med den nya lagstiftningen, som även möjliggör DNA-spårning via GEDMATCH, kommer trycket på utredarna att öka. Tack vare Billdalsfallet har allmänheten blivit mer informerad och säkert mer intresserad av hur man kan lösa svåra brott. Det blir "a pain in the ass", både från journalister och privatgrävare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in