2019-03-06, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VADVETJAG100
Det här med släkt DNA är inte så enkelt som många tror....
Man kan ha en gemensam ana på 16-1700 talet.....då blir det flera tusen träffar...

Jag släktforskar...i mitt fall har jag på My Heritage ca 6000 träffar och på Family tree DNA ca 2500 träffar......ingen av dom är särskilt nära släkt...så dom har nog lite att bita i....

Men det är väl så också när polisen gör tex en familjesökning, att om det ger tex 100 träffar i DNA-registret, då är man INTE nödvändigtvis släkt med någon av dem. För i fallet Marie Johansson, där gav det följande resultat:

"– Vi har fått in namn på 34 stycken föräldrar och barn och 58 syskon. Nu har vi alla på en lista som vi har börjat bearbeta, säger han."
Källa: https://www.expressen.se/gt/nya-dna-metoden-kan-leda-polisen-till-maries-mordare/

Och man kan ju INTE ha 34 föräldrar. Och på samma sätt tänker jag att det är med släktsökning via DNA, alltså att man får fram en massa resultat som SKULLE KUNNA vara ens släktingar, men de måste INTE vara det. Man kan av en slump ha liknande DNA som dem.
Citera
2019-03-06, 01:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men det är väl så också när polisen gör tex en familjesökning, att om det ger tex 100 träffar i DNA-registret, då är man INTE nödvändigtvis släkt med någon av dem. För i fallet Marie Johansson, där gav det följande resultat:

"– Vi har fått in namn på 34 stycken föräldrar och barn och 58 syskon. Nu har vi alla på en lista som vi har börjat bearbeta, säger han."
Källa: https://www.expressen.se/gt/nya-dna-metoden-kan-leda-polisen-till-maries-mordare/

Och man kan ju INTE ha 34 föräldrar. Och på samma sätt tänker jag att det är med släktsökning via DNA, alltså att man får fram en massa resultat som SKULLE KUNNA vara ens släktingar, men de måste INTE vara det. Man kan av en slump ha liknande DNA som dem.

Vad jag förstod så är det inte 34 + 58 DNA-träffar man fått, utan de DNA-träffar man fått har via uteslutningsmetoden fått en lista på de kvinnor som är i rätt ålder och som har rätt beräknad andel DNA som delar anfader med de DNA-träffar man fått. Det är en anfader från 1800-talet så det är inte särskilt långt bak i tiden, men på den tiden fick man många barn.

I takt med att man får nya DNA-prover från dessa 92 personerna så kan man ganska snabbt klippa av de grenar som inte delar så många markörer med mördaren. För varje prov kan man i princip halvera antalet. Man behöver alltså inte testa samtliga av dem utan bör kunna ringa in efter ungefär 5-6 prover.
Citera
2019-03-06, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vad jag förstod så är det inte 34 + 58 DNA-träffar man fått, utan de DNA-träffar man fått har via uteslutningsmetoden fått en lista på de kvinnor som är i rätt ålder och som har rätt beräknad andel DNA som delar anfader med de DNA-träffar man fått. Det är en anfader från 1800-talet så det är inte särskilt långt bak i tiden, men på den tiden fick man många barn.

I takt med att man får nya DNA-prover från dessa 92 personerna så kan man ganska snabbt klippa av de grenar som inte delar så många markörer med mördaren. För varje prov kan man i princip halvera antalet. Man behöver alltså inte testa samtliga av dem utan bör kunna ringa in efter ungefär 5-6 prover.

Varför skulle de då skriva att de har fått in namn på "34 stycken föräldrar och barn och 58 syskon"?
Citera
2019-03-06, 01:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Varför skulle de då skriva att de har fått in namn på "34 stycken föräldrar och barn och 58 syskon"?

Därför att förövaren söks inom ett åldersspann som omfattar ungefär två generationer. De som inte tillhör åldersspannet (t.ex. yngre syskon) sorteras bort. Det är alltså 34 mammor med i snitt 2 flickor var som skall granskas. Man börjar sannolikt med mammorna. Om DNA-provet från en mamma visar att hennes systrar, kusiner, systerdöttrar och kusindöttrar inte kan vara aktuella så prioriterar man ner dem. Provet kan alltså visa hur nära man är. Det kan t.ex. också visa att förövaren kan vara ett kusinbarn men inte ens egna döttrar. Eftersom DNA-prover kostar pengar så vill man nog inte topsa alla 34 mammorna samtidigt och vänta in DNA-testerna, utan tar några åt gången.
Citera
2019-03-06, 02:02
Medlem
Ridnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Beroende på hur detta är skrivit så kanske man vill göra samma sak som polisen i usa, där man löst brott genom data som yourancestry, 21andme, geneology eller allt vad dessa DNA företag heter.

Brott kan alltså lösas oavsett om brottslingen själv lämnat sin data till dessa företag, det räcker att avlägsna släktingar i lite olika med gjort det.

Med tanke på hur många som faktiskt tagit dessa DNA-tester så lär de ha en stor bank att söka i. Jag tycker det är oerhört integritetskränkande att de får göra det. Inte för att det inte är bra att de kan få fast brottslingar på det viset, utan för att de låter privatpersoner BETALA för att få reda på sina förfäder UTAN att informera dem om att deras DNA kommer att kunna användas vid brottsmisstanke. De borde upplysa OCH betala de personer som går med på det. Nu har de tjänat en fin slant på det också. Smart.
Citera
2019-03-06, 02:04
Bannlyst
Citat:
Därför att förövaren söks inom ett åldersspann som omfattar ungefär två generationer. De som inte tillhör åldersspannet (t.ex. yngre syskon) sorteras bort. Det är alltså 34 mammor med i snitt 2 flickor var som skall granskas. Man börjar sannolikt med mammorna. Om DNA-provet från en mamma visar att hennes systrar, kusiner, systerdöttrar och kusindöttrar inte kan vara aktuella så prioriterar man ner dem. Provet kan alltså visa hur nära man är. Det kan t.ex. också visa att förövaren kan vara ett kusinbarn men inte ens egna döttrar. Eftersom DNA-prover kostar pengar så vill man nog inte topsa alla 34 mammorna samtidigt och vänta in DNA-testerna, utan tar några åt gången.

VET du att det är så, eller gissar du?
Citera
2019-03-06, 02:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
VET du att det är så, eller gissar du?

Jag vet hur det går till med kartläggning av DNA, men inte exakt vilken metod polisen använder. Är de lata så kan de ta en massa prover utan att prioritera vilka man skall testa först. Innan lagändringen så tog man hundratals prover vid vissa andra mordutredningar i hopp om att få en 100% träff, men hade man kunnat använda dagens metod så hade det kanske räckt med några tiotal
Citera
2019-03-06, 02:51
Bannlyst
Citat:
Jag vet hur det går till med kartläggning av DNA, men inte exakt vilken metod polisen använder. Är de lata så kan de ta en massa prover utan att prioritera vilka man skall testa först. Innan lagändringen så tog man hundratals prover vid vissa andra mordutredningar i hopp om att få en 100% träff, men hade man kunnat använda dagens metod så hade det kanske räckt med några tiotal

Familial DNA searching, verkar vara polisens metod:

"Familial DNA searching (sometimes referred to as "familial DNA" or "familial DNA database searching") is the practice of creating new investigative leads in cases where DNA evidence found at the scene of a crime (forensic profile) strongly resembles that of an existing DNA profile (offender profile) in a state DNA database but there is not an exact match.[52][53] After all other leads have been exhausted, investigators may use specially developed software to compare the forensic profile to all profiles taken from a state's DNA database to generate a list of those offenders already in the database who are most likely to be a very close relative of the individual whose DNA is in the forensic profile."
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling#Familial_DNA_searching

Och "those offenders already in the database" som är "a very close relative of the individual whose DNA is in the forensic profile", borde väl rimligen vara de "34 stycken föräldrarna och barnen, och de 58 syskonen"?
Citera
2019-03-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det här kommer att missbrukas för att sätta dit oskyldiga, systemkritiska människor. Var så säkra.

Hur tänker du då? Att man lämnar DNA-spår på twitter?
Citera
2019-03-06, 11:47
Medlem
Citat:

Får dom träff på en förälder eller kusin...då är det klart....

Om man av en slump har liknande DNA så är det så små nivåeer så att det knappt finna med på släktDna företagen. Inom släktforskningen analyseras en större mängd DNA än polisens register...
Så all mina 8500 träffar är släkt...me n jag har hittat endast ca 8 st som jag vet hur det är...
Min närmaste träff är min farmors brors barnBarn, Men han gillade o sätta på fruntimmer redan för 100 år sen... ..så han är nog skyldig till fler barn

http://ssgg.se/
Senast redigerad av VADVETJAG100 2019-03-06 kl. 11:49.
Citera
2019-03-06, 12:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VADVETJAG100
Får dom träff på en förälder eller kusin...då är det klart....

Om man av en slump har liknande DNA så är det så små nivåeer så att det knappt finna med på släktDna företagen. Inom släktforskningen analyseras en större mängd DNA än polisens register...
Så all mina 8500 träffar är släkt...me n jag har hittat endast ca 8 st som jag vet hur det är...
Min närmaste träff är min farmors brors barnBarn, Men han gillade o sätta på fruntimmer redan för 100 år sen... ..så han är nog skyldig till fler barn

http://ssgg.se/

Det är svårare för oss svenskar att söka DNA eftersom släktinformationen inte är sökbar i så hög grad bland de som är yngre än typ 80 år. Man kan i stort sett bara söka hos de som lagt upp sina släktträd publikt, och det är bara en mindre del av de som lagt upp sitt DNA som även lagt upp trädet. Polisen har tillgång till folkbokföringsregister och kan mycket enklare kartlägga de generationer som lever idag.

Jag har runt 6000 dna-träffar på Myheritage och har också kopplat runt 10 personer med DNA. Det är dock mest pga tidsbrist som jag inte kommit längre med DNA-sök för det är egentligen ganska kul att spåra. Den DNA-träff som har högst procent har dock ingen vettig släktträd att gå efter och som dessutom skiljer sig från det andra lagt upp på geni.com. Det krävs ganska mycket arbete att komma vidare eftersom man inte kan gå och begära dna-topsning som polisen gör..
Citera
2019-03-06, 13:37
Medlem
Ni kan fundera på hur roligt det är när polisen kommer till ditt jobb och hämtar med dig till förhör och topsning för de fått träff på en släktings dna.

Eller hur roligt det är när det dna du idag lämnar in till privata firmor för släktforskning långt senare sätter fast din dotter för ett brott. Som hon vissligen begått, men det är endå din dotter.

Eller hur roligt är det att få en avlyssning och spaning på sig pga att någon i släkten begått ett brott.

Det kommer inte stanna vid grova våldsbrott utan i takt med att det blir allt smidigare att använda dna kommer tillslut allt dna skickas och analyseras. så har du någon gång gjort minsta lilla skit så hade du åkt fast med framtidens metoder.

Sen handlar det inte bara om dna. vi har kameraövervakning som känner igen rörelsemönster, program som scannar av vad du gör och vad du inte gör på internet, avlyssning, spårning av mobil etc etc Problemet är att det kommer förändra folks beteenden med tiden. Är du övervakad eller känner dig övervakad utan att vara övervakad så får man ett annat beteende. Tänk själv på hur du är och beter dig själv hemma jämfört med hur du beteer dig på en fin middag. Eller hur du sköter ditt jobb när hela styrelsen står och tittar på jämfört med när du är på jobbet själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in