Jag tänker att det kanske går att bygga upp ett heltäckande DNA-register för Sverige, utan att alla svenskar är registrerade i registret, med hjälp av familjesökning. Det är troligen möjligt att få tillräckligt många frivilliga att lämna sitt DNA, och det blir billigare och mindre tidsödande ju färre personer som man för in i DNA-registret.
Det bästa är troligen om medelålderskvinnor som har barn lämnar sitt DNA, för då har man även alla deras barn och deras föräldrar, iallafall biologiska sådana. Dessutom har man en del syskon, men säkrast är tydligen barn och föräldrar, om jag har förstått det rätt.
Många kvinnor har ju många barn, och man kan ju med nästan 100% säkerhet veta att det är deras biologiska barn om de hävdar det och har födelseattest. Så med hjälp av mödrars DNA, så får man med många personer i DNA-registret.
Kvinnor har dock bara två föräldrar, och det är bara kvinnans mamma som man kan vara nästan 100% säker är hennes biologiska förälder. Man kan förstås göra faderskapstest på kvinnornas pappor, men då kan man ju lika gärna föra in dem i DNA-registret också. Och då motverkas ju syftet med min idé, som är att minimera antalet DNA-profiler i DNA-registret.
Män kan förstås ha fler barn än vad kvinnor kan ha, men det är högst osäkert i många fall dels vilka alla dessa barn är, och dels om de verkligen är deras biologiska barn.
Så mödrar blir bäst att använda.
Eller vad tror ni?
Jag anser dock att brottslingar INTE ska fällas enbart med hjälp av DNA-teknik, utan det ska krävas erkännanden och/eller vittnen. Och dessutom anser jag att brottslingar ska VÅRDAS, och INTE straffas. Läs gärna min tråd nedan om detta:
(FB) Erkänn själens existens, eller sluta med straff och hat mot brottslingar.