2019-03-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Förvirrat samtal nu...

Gärningsmannen måste hittats innan preskribtionstiden går ut, annars kan inte gärningsmannen hamna i belastningsregistret.

Förstör polisen bevismaterial som är äldre än preskriptionstiden? Det tror inte jag.
Citera
2019-03-05, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Oj vilka växlar du drar på. Vi är ju redan vare sig vi vill eller inte med i sjuttioelva tusen register, myndigheter, företag. Vad gör ett register till. Men det absolut viktigaste ett nationellt heltäckande DNA-register skulle hjälpa polisen extremt mycket och Sverige skulle kunna få den högsta uppklarningsprocenten i världen om registret kom till.

Jag har bott i usa där folk fått sparken från sina jobb pga bilder på nätet..... Folk som fått sina försäkringsvillkor ändrade pga försäkringsbolag som anser att de tar onödiga risker och som inte är rädda om sin hälsa pga bilder och texter på nätet.
Citera
2019-03-05, 15:07
Medlem
Tycker detta är jättebra och hoppas det leder till att avskräcka från brottslighet.
Citera
2019-03-05, 15:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
I belastningsregistret finns inga preskriptionstider. Uppgifterna där ligger kvar.
Spaningsregister har ingen preskriptionstid. I belastningsregister hamnar bara de som fått någon form av påföljd ex böter, villkorligt, frivård eller fängelse.
Om du som GM hittas efter det att preskriptionstiden inträffat så går det inte att lagföra dig.
Du kommer inte hamna i ett belastningsregister, däremot lär du hamna i polisens spaningsregister ( där de flesta av dessa herrar normalt redan finns).
Citera
2019-03-05, 15:41
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarenSisco
En lagändring har skett och polisen kan numer jämföra DNA-spår mot DNA-registret i en sk utökad sökning som utvisar om familjemedlemmar finns i polisens DNA-register.
Underbar nyhet. Integritetskramarna tycker naturligtvis att detta är ytterligare ett steg mot nazism. Själv gottar jag mig de två olösta mord med jättetrådar på FB som redan verkar lösas. Nu kan brottslingarna darra, när deras brorsor och farsor sätter dit dem indirekt. Brottslighet går i släkten.
Citera
2019-03-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Man har i Linköpingsfallet dubbelmordet hittat släkt i Svensk DNA databas på 30 st personer med snarlika DNA resultat alla testerna kommer från toppsningar från brott begångna i Sverige , HUR MÅNGA SLÄKTER HAR TOPSATS 30 Gånger bara i Sverige Taikon eller Kurdistan ?!

Nej men nu har du nog missförstått. Om t.ex jag skulle bli misstänkt för ett brott blir jag topsad. Säg att mitt dna ger 5% matchning mot dna som hittats vid ett annat grovt brott. Som jag förstår det kan polisen med stöd av lagändringen nu topsa släktingar till mig, och det skulle säkert bli 15-20 st innan de hittar fram till den som marchar 100%. Ingen förutom jag av alla dessa behöver ens ha sett en polis innan dess.
Citera
2019-03-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Men om en släkt skulle ha oturen att ha pysslat med kusingiftermål i många generationer vilket sker på vissa platser, då borde resultaten visa starkare samband, eller?

Vi svenskar är inavlade. Genpoolen har långa tider varit liten i vissa isollerade delar av Sverige, i synnerhet jämfört med USA. Många som är uppvuxna i samma socken eller norrländska älvdal är släkt med varandra många vägar, och därför ser släktskapet närmare ut än det är baserat på DNA. Anförlust kallas det i släktforskningssammanhang (alltså att man har färre anor än man borde, därför att exempelvis farfars mor och morfars mor är samma person). Bland personer med finska rötter tycks detta vara särskilt tydligt, och tros bero på att finnar har haft en lång period av begränsad genpool långt tillbaka i tiden. Detta gör att rötter i Västerbotten, Anundsjö och Finland slår igenom extra starkt i autosomalt DNA-resultat, och att sjukdomar som Västerbottensjukan har fått spridning i befolkningen.
Senast redigerad av guru1966 2019-03-05 kl. 17:46.
Citera
2019-03-05, 18:16
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är mest enklare DNA-tester som ligger på gedmatch men det räcker väl för att leta på. Lägger man in en misstänkt med västerländsk ursprung så får man alltid svar på minst 30 centiMorgans. Det tar ca 2-3 veckors heltidsarbete att släktforska fram de flesta ättlingar med gemensam anfader. Har man en träff på över 70 centiMorgans så rör det sig om ett par dagar bara. Dock är det ju så att man i regel topsar de som tillhör den misstänkta kategorin och av deras DNA-resultat man kan även göra analyser av de markörer som de delar med den misstänkte och då kan man klippa ner släktträdet ganska rejält och det går fortare att hitta fram till rätt person.
Det försvåras dock om barnets far är en annan än vad som står i bokföringen. I fallet Earons som jag nämnde fanns mannen inte ens i det mycket digra utredningsmaterialet och i USA är inte folkbokföringen lika noggrann har jag för mig. Sverige borde vara lättare om det inte rör sig om ”nyanlända”.
Citera
2019-03-05, 18:23
Medlem
En barnavåldtäktsman är gripen tack vare detta! Säger inte det allt!?! Det är extremt bra att vi får möjlighet att lättare hitta och sätta dit avskum som honom samt andra grovt kriminella .

Jag är definitivt positiv till detta förfarande !
Citera
2019-03-05, 21:52
Bannlyst
Kan man frivilligt lämna sitt DNA till polisen, och ge dem rätt att registrera en i DNA-registret och göra familjesökning etc.? Alltså utan någon koppling till något speciellt brott?

Och så vill jag gärna ha kommentar till vad jag skrev igår:

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag tänker att det kanske går att bygga upp ett heltäckande DNA-register för Sverige, utan att alla svenskar är registrerade i registret, med hjälp av familjesökning. Det är troligen möjligt att få tillräckligt många frivilliga att lämna sitt DNA, och det blir billigare och mindre tidsödande ju färre personer som man för in i DNA-registret.

Det bästa är troligen om medelålderskvinnor som har barn lämnar sitt DNA, för då har man även alla deras barn och deras föräldrar, iallafall biologiska sådana. Dessutom har man en del syskon, men säkrast är tydligen barn och föräldrar, om jag har förstått det rätt.
Många kvinnor har ju många barn, och man kan ju med nästan 100% säkerhet veta att det är deras biologiska barn om de hävdar det och har födelseattest. Så med hjälp av mödrars DNA, så får man med många personer i DNA-registret.
Kvinnor har dock bara två föräldrar, och det är bara kvinnans mamma som man kan vara nästan 100% säker är hennes biologiska förälder. Man kan förstås göra faderskapstest på kvinnornas pappor, men då kan man ju lika gärna föra in dem i DNA-registret också. Och då motverkas ju syftet med min idé, som är att minimera antalet DNA-profiler i DNA-registret.
Män kan förstås ha fler barn än vad kvinnor kan ha, men det är högst osäkert i många fall dels vilka alla dessa barn är, och dels om de verkligen är deras biologiska barn.
Så mödrar blir bäst att använda.
Eller vad tror ni?

Jag anser dock att brottslingar INTE ska fällas enbart med hjälp av DNA-teknik, utan det ska krävas erkännanden och/eller vittnen. Och dessutom anser jag att brottslingar ska VÅRDAS, och INTE straffas. Läs gärna min tråd nedan om detta:

(FB) Erkänn själens existens, eller sluta med straff och hat mot brottslingar.
Citera
2019-03-05, 23:52
Medlem
Det här med släkt DNA är inte så enkelt som många tror....
Man kan ha en gemensam ana på 16-1700 talet.....då blir det flera tusen träffar...

Jag släktforskar...i mitt fall har jag på My Heritage ca 6000 träffar och på Family tree DNA ca 2500 träffar......ingen av dom är särskilt nära släkt...så dom har nog lite att bita i....
Citera
2019-03-06, 00:48
Medlem
JSelwyns avatar
Är glad för Sveriges polis som har fått ett nytt kraftigt verktyg för att lösa brott av varierande slag. En eloge till de poliser som ALDRIG ger upp!! Utan att rangordna...så framförallt för alla dessa som väntat i decennier. Hoppas att dom kan få ett "avslut" dvs veta vad som hände och vem/vilka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in