Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Sannolikt någon av de misstänkta som drar i halmstrån, kan tala för att någon av de misstänkta faktiskt svävar på gränsen till vad som var tillåtet eller inte.
Intressant observation av E mor, som noterar att en av poliserna inte misstänks för något, sannolikt för att vederbörande inte avlossade något skott.
Hann inte?
Vågade inte?
Kunde inte?
En annan lägesuppfattning?
Eller gjorde en helt annan bedömning av faran?
Det
känns som att det är på vippen ja, o jag har påtalat det tidigare men då baserat på hur åklagaren artikulerar.
Jag har en inofficiell uppgift på att alla tre poliser avlossat vapen.
Det är för min del en säker uppgift, men självklart ska du mfl ta det med tillbörlig saltnypa.
Min egna slutsats är att en polis varit mer moderat i vapenbeteendet, medans möjligtvis dom två andra varit betydligt mindre moderata, och nära på tömt sina magasin.
Det är också kring detta jag misstänker förundersökningen kretsat mest kring.
Den återkommande rättsliga benämningen om:
"
befann sig i en nödvärnssituation och därmed inte har använt uppenbart oförsvarligt våld. "
... gäller kanske inte så mkt i denna situation alltså, även om det också ansvarsbefriat en av poliserna som befann sig på plats.
Om ovanstående gäller, kan man dock konstatera att man troligtvis gjort individuella bedömningar av fara på plats, och agerat följdriktigt åt rätt håll, men överdrivet.
Polis eller annan påläst får gärna flika in, men jag vill framhäva att om man hamnar i ett läge där verkanseld blir det enda, så lär man sig också att hålla igen (
läs: max tre skott) för att under eldgivning kunna göra lägesbedömning om verkanselden ändrat nivån av fara.
På utbildning får man lära sig sikta skott för skott, men även snabb magasintömning med bibehållet sikte på mål.
Det är ingen som klarar det med precision annat än fåtalet instruktörer eller dom som skyttetränar ofta och håller det toppfärskt. Vid intensiv eldgivning med rekylvapen rubbas siktfältet, adrenalinet slår på, andningsuppehåll inträder, och man förlorar skärpan. I mörker, ännu värre.
Hållningen utåt i utbildning är att man avgör själv, men man ska undvika att avlossa fler skott än man klarar av att skärpa in.
Enligt min erfarenhet brukar landa på i snitt tre snabba skott, därefter har man redan halverat sitt målsikte vid en snabb eldgivning.
Mot det, och senare teknisk undersökning på platsen där Eric sköts, håller jag troligt att man anser poliserna brustit i ansvar för verkanseldens omfattning.
Det betyder alltjämt inte att man anses brustit i att ge verkanseld.