2019-03-05, 12:31
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja precis, det är många bedömningar som domstolen gör för att sedan koka ner det till en friande eller fällande dom.

Det är att göra det för enkelt för sig när man kategoriskt hänvisar till nödvärnsrätten. Många glömmer våldstrappan, proportionalitet och alternativa lösningar, liksom det faktum att det är domstolen som avgör om det förelåg nödvärnsrätt med brukande av skjutvapen, inte allmänhetens tyckande.

Njae allmänhet -> politik -> juridik
I en fungerande demokratisk rättsstat.
Citera
2019-03-05, 15:16
Medlem
rotesaus avatar
Lite överraskande:
Åtalstiden förlängs – fler poliser ska höras i fallet Eric Torell
Citera
2019-03-05, 15:58
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lite överraskande:

Nej det är inte överraskande. Det är korruption.

Citat:
En av de misstänkta i dödsskjutningen av Eric Torell har begärt att två nya poliser ska höras. Två andra misstänkta har begärt att tiden för försvaret att komma in med synpunkter förlängs från 6 mars till 25 mars, och nu förlängs utredningen.
Citat:
Skälet till att de misstänkta och deras försvarare vill se en förlängd tid är att de anlitat en person som ska skriva ett utlåtande. Enligt dem har det betydelse för åtalsfrågan. En av dem har också inkommit med ett utlåtande, och har begärt att ytterligare en person ska höras.
Citat:
– Det är viktigt att framhålla att det inte är säkert att åtal kommer att väckas. Det beslutet fattar jag först efter att slutdelgivningen är klar den 25 mars och eventuella kompletteringar genomförts, säger Martin Tidén vid särskilda åklagarkammaren, i ett pressmeddelande.
Citera
2019-03-05, 17:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Lite överraskande:

Sannolikt någon av de misstänkta som drar i halmstrån, kan tala för att någon av de misstänkta faktiskt svävar på gränsen till vad som var tillåtet eller inte.

Intressant observation av E mor, som noterar att en av poliserna inte misstänks för något, sannolikt för att vederbörande inte avlossade något skott.

Hann inte?
Vågade inte?
Kunde inte?
En annan lägesuppfattning?
Eller gjorde en helt annan bedömning av faran?
Citera
2019-03-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Exakt! Åklagaren måste bevisa att skuld föreligger.
I detta fallet är det nödvärn till åklagaren bevisat motsatsen.

Vad hände förresten med Berra? Han svarar inte på mitt svar till honom. Sitter han LOBad än?

Jodå, men när du och likasinnade frekvent anmäler varje genmäle, ja då ser det ju ut som att ni inte får svar på erat skitsnack.

Du har replikerat på att "ondska-blabla" hävdar att åklagare (bla i Torell-fallet) väcker åtal trots att de ej förväntar sig fällande dom.
Det är mao "ondska-blabla" som hävdar att åklagare frekvent begår tjänstefel.

Vadan din fascination för en polislag iform av LOB, har det något med
att göra?
(FB) Blev av med körkortet

Torell-fallet lär resultera i ett par åtal och oavsett utgång, ett par poliser som slutar sin tjänst.

De kommer inte att kunna arbeta kvar oavsett friande eller fällande domar.
Frias de, då lär de säga upp sig "frivilligt" och fälls de, ja då löser ju PAN det istället.
Citera
2019-03-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Förstår man vad ordet konflikthantering betyder så inser man att det knappast betyder någon skyldighet att ta en kula för att man inte vet om ett vapen är äkta.

Tyvärr, men skall du försöka lura folk på forum att du har ens en tillstymmelse till kunskap om självskydddsituationer som involverar vapen, då får du allt låtsas bättre än såhär

Tough luck
Svensk militär är internationellt känd för sin höga kompetens vad gäller konflikthantering. Svensk polis . . . . . thats another story . . . .

(Ja, sjuksystern har jobba inom FM ett antal år.)
Citera
2019-03-05, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Svensk militär är internationellt känd för sin höga kompetens vad gäller konflikthantering. Svensk polis . . . . . thats another story . . . .

(Ja, sjuksystern har jobba inom FM ett antal år.)

Vad har det med saken att göra då någon ändå är för retarderad för att ens begripa innebörden av ordet

Ingen, jag upprepar INGEN som utbildats i någon form av våldsanvändning står och leker amatörpsykolog i ett sådant läge som då någon riktar med ett vapen emot en. Så jävla enkelt är det

Konflikthantering handlar om en viss typ av av situationer, akuta nödvärnssituationer som involverar vapen hör INTE dit, inte för den som vill överleva iaf
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-03-05 kl. 19:01.
Citera
2019-03-05, 18:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Torell-fallet lär resultera i ett par åtal och oavsett utgång, ett par poliser som slutar sin tjänst.

De kommer inte att kunna arbeta kvar oavsett friande eller fällande domar.
Frias de, då lär de säga upp sig "frivilligt" och fälls de, ja då löser ju PAN det istället.

Är inte säker på åtal. Nu förlängs tiden igen och enda man läser från åklagaren är att han inte bestämt sig ännu. Alltså gång på poängterar att det inte alls är säkert med åtal. Så gissningen är att det blir som vanligt gällande poliser att de slipper åtal.

Sedan tror jag också att det kommer lösa sig så. Att de säger upp sig. Kanske inte bara tvunget utan rent frivilligt efter att ha varit med om en sådan här sak.
Citera
2019-03-05, 19:08
Medlem
Doktorphils avatar
tror dom blir dömda i tingsrätten där känslor tar över och juridiken spelar mindre roll , för att sedan ur ett rent juridiskt perspektiv bli friade för skjutningen i sig om inte helt.
'
Citera
2019-03-05, 19:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sannolikt någon av de misstänkta som drar i halmstrån, kan tala för att någon av de misstänkta faktiskt svävar på gränsen till vad som var tillåtet eller inte.

Intressant observation av E mor, som noterar att en av poliserna inte misstänks för något, sannolikt för att vederbörande inte avlossade något skott.

Hann inte?
Vågade inte?
Kunde inte?
En annan lägesuppfattning?
Eller gjorde en helt annan bedömning av faran?

Det känns som att det är på vippen ja, o jag har påtalat det tidigare men då baserat på hur åklagaren artikulerar.

Jag har en inofficiell uppgift på att alla tre poliser avlossat vapen.
Det är för min del en säker uppgift, men självklart ska du mfl ta det med tillbörlig saltnypa.
Min egna slutsats är att en polis varit mer moderat i vapenbeteendet, medans möjligtvis dom två andra varit betydligt mindre moderata, och nära på tömt sina magasin.

Det är också kring detta jag misstänker förundersökningen kretsat mest kring.
Den återkommande rättsliga benämningen om:
" befann sig i en nödvärnssituation och därmed inte har använt uppenbart oförsvarligt våld. "
... gäller kanske inte så mkt i denna situation alltså, även om det också ansvarsbefriat en av poliserna som befann sig på plats.

Om ovanstående gäller, kan man dock konstatera att man troligtvis gjort individuella bedömningar av fara på plats, och agerat följdriktigt åt rätt håll, men överdrivet.

Polis eller annan påläst får gärna flika in, men jag vill framhäva att om man hamnar i ett läge där verkanseld blir det enda, så lär man sig också att hålla igen (läs: max tre skott) för att under eldgivning kunna göra lägesbedömning om verkanselden ändrat nivån av fara.

På utbildning får man lära sig sikta skott för skott, men även snabb magasintömning med bibehållet sikte på mål.
Det är ingen som klarar det med precision annat än fåtalet instruktörer eller dom som skyttetränar ofta och håller det toppfärskt. Vid intensiv eldgivning med rekylvapen rubbas siktfältet, adrenalinet slår på, andningsuppehåll inträder, och man förlorar skärpan. I mörker, ännu värre.
Hållningen utåt i utbildning är att man avgör själv, men man ska undvika att avlossa fler skott än man klarar av att skärpa in.
Enligt min erfarenhet brukar landa på i snitt tre snabba skott, därefter har man redan halverat sitt målsikte vid en snabb eldgivning.

Mot det, och senare teknisk undersökning på platsen där Eric sköts, håller jag troligt att man anser poliserna brustit i ansvar för verkanseldens omfattning.
Det betyder alltjämt inte att man anses brustit i att ge verkanseld.
Citera
2019-03-05, 19:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det känns som att det är på vippen ja, o jag har påtalat det tidigare men då baserat på hur åklagaren artikulerar.

Det är för min del en säker uppgift, men självklart ska du mfl ta det med tillbörlig saltnypa.
Min egna slutsats är att en polis varit mer moderat i vapenbeteendet, medans möjligtvis dom två andra varit betydligt mindre moderata, och nära på tömt sina magasin.

" befann sig i en nödvärnssituation och därmed inte har använt uppenbart oförsvarligt våld. "
... gäller kanske inte så mkt i denna situation alltså, även om det också ansvarsbefriat en av poliserna som befann sig på plats.

Om ovanstående gäller, kan man dock konstatera att man troligtvis gjort individuella bedömningar av fara på plats, och agerat följdriktigt åt rätt håll, men överdrivet.

Polis eller annan påläst får gärna flika in, men jag vill framhäva att om man hamnar i ett läge där verkanseld blir det enda, så lär man sig också att hålla igen (läs: max tre skott) för att under eldgivning kunna göra lägesbedömning om verkanselden ändrat nivån av fara.

På utbildning får man lära sig sikta skott för skott, men även snabb magasintömning med bibehållet sikte på mål.
Det är ingen som klarar det med precision annat än fåtalet instruktörer eller dom som skyttetränar ofta och håller det toppfärskt. Vid intensiv eldgivning med rekylvapen rubbas siktfältet, adrenalinet slår på, andningsuppehåll inträder, och man förlorar skärpan. I mörker, ännu värre.
Hållningen utåt i utbildning är att man avgör själv, men man ska undvika att avlossa fler skott än man klarar av att skärpa in.
Enligt min erfarenhet brukar landa på i snitt tre snabba skott, därefter har man redan halverat sitt målsikte vid en snabb eldgivning.

Mot det, och senare teknisk undersökning på platsen där Eric sköts, håller jag troligt att man anser poliserna brustit i ansvar för verkanseldens omfattning.

Då är det intressant att reda ut i vilken ordning det dödande skottet avlossades anser jag. Var det i ryggen så kan just detta faktum bli föremål för vissa slutsatser kopplat till farans akuta karaktär.
Citera
2019-03-05, 20:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Jag har gått i en annan skytteskola, men sk "double tap" ("punkteld") brukar vara intränat då man skjuter patronvis eld med automatiska vapen. Det innebär att man tar nytt sikte efter eldstöten - detta ger ammunitionsekonomi och god verkan.

En klar möjlighet i detta fall är att en eller två skyttar fått sk "eldpanik" - innebärande att man skjuter tills magasinet är tomt, mer eller mindre utan att kunna hejda sig - man drar ibland andra med sig. Det här (om det är så) är givetvis en möjlighet (och, i så fall, ett problem).

Men det är en spekulation, givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in