2019-03-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Man kan uppenbarligen inte lära gamla hundar att sitta..
Läs tråden istället för att be om repetitioner på ditt bebisspråk!

”varför inte en plastspade?”
Därför att universum inte fullt ut är en synonym för din sandlåda.

1 besitter de krafter som påverkar Naturen (naturkrafterna)!
Naturen är intelligent, det är ett solklart faktum för alla dem som inte söker bevis i sitt eget anus.

Ett energiKvantum, ett djur och universum som helhet skiljer sig nog inte så mycket åt som du Tror.

Du vinner dumhetstävlingen om det är den du leker nu.?
Hur hade en ointelligent natur sett ut?
Och hade naturen kunnat varit ännu mer intelligent än den är nu?
Citera
2019-03-05, 16:16
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Efter att de båda händelsehorisonterna har nuddat varandra slås de båda singulariteterna snabbt ihop till en. Påminner dock om att tid är ett lurigt begrepp i den allmänna relativitetsteorin, och speciellt då i närheten av svarta hål. Men t ex ett svart hål med 10 ggr större massa än solen har en Schwarzschildradie på ca 30 km. När något väl hamnar innanför så tar det bara ca 0.1 ms att nå singulariteten.

---

Nu är vi allt bra nära OT. Den ev relevansen är att rätta till en del gravt felaktiga argument (enl vetenskap) som används i tråden för att universum öht inte skulle ha en ändlig ålder (och därmed slå mot alla argument av typen Gud = Skaparen).

Vetenskapen är inte helt klar om detta, kanske (?) mest beroende på svårigheten att förena relativitetsteorin med kvantfysik i en Theory of everything. Men det är nog iaf inte för mycket sagt att säga att det vetenskapliga caset för ändlig ålder är rätt starkt, baserat på kosmologiska observationer tillsammans med den allmänna relativitetsteorin och då speciellt Hawkings singularitetsteorem.

Både ateister och religiösa (en del religioner talar ju om oändliga repitioner av död och återfödelse) gör nog iaf klokt i att utgå från att universum och hela dess rumtid nog har en ändlig ålder. Det i sig är dock inte ett bevis för någon Skapare. Men hur kan det annars ha gått till då? "Vet inte" är iofs ett högst rimligt svar om man faktiskt inte vet. Men iaf har bl a just Hawking ändå försökt konstruera mer eller mindre väl underbyggda hypoteser där detta kan ha skett med naturliga processer. Spekulativt. "Vet inte" ÄR ett jäkligt bra svar f n.
Mycket bra pch utförligt svar!! Tack
När två svarta hål krockas bildas alltså Ett större svart hål (två s1ngulariteter blir 1).

Då hela galaxer ibland krockar och slås samman i universum borde man ju anta att galaxernas supermassiva-svarta hål också slås samman till 1 (en ny galax).

Jag erkänner gärna att jag inte vet,
Men jag älskar att spekulera och försöka föreställa mig sanningen.

Naturkrafterna existerar i vart fall.
Men ”vad/vem” som ger/gett upphov till och kontrollerar dessa är en större fråga.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 16:25.
Citera
2019-03-05, 16:19
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur hade en ointelligent natur sett ut?
Och hade naturen kunnat varit ännu mer intelligent än den är nu?
Jag skulle tro att den inte kunnat existera alls om den inte vore intelligent,
Den utvecklas också, den kanske blir mer och mer intelligent.
Innan människan blev till var djuren tex mindre intelligenta här på jorden.
Utveckling som sagt...
Citera
2019-03-05, 16:24
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att den inte kunnat existera alls om den inte vore intelligent,
Den utvecklas också, den kanske blir mer och mer intelligent.
Innan människan blev till var djuren tex mindre intelligenta här på jorden.
Utveckling som sagt...
Så intelligensen blir bättre och bättre hos Gud?
Citera
2019-03-05, 16:26
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Så intelligensen blir bättre och bättre hos Gud?
I Naturen
Naturen blir mer och mer intelligent.
Naturen är eventuellt ”Gud”s Kropp.
Citera
2019-03-05, 16:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Man kan uppenbarligen inte lära gamla hundar att sitta..
Läs tråden istället för att be om repetitioner på ditt bebisspråk!
Oooh, grova förolämpningar. Jag rodnar.

Citat:
”varför inte en plastspade?”
Därför att universum inte fullt ut är en synonym för din sandlåda.
Fast om du kan fästa godtyckliga etiketter utan att försvara det kan jag också göra det och då väljer jag plastspade.

Citat:
1 besitter de krafter som påverkar Naturen (naturkrafterna)!
Hur skiljer du detta från att det bara fungerar? Dvs att det är "dumma" naturliga system kontra medvetna sådana?
Citat:
Naturen är intelligent, det är ett solklart faktum för alla dem som inte söker bevis i sitt eget anus.
Aha. "Det bara är så, acceptera det annars är du dum"-argumentet. Imponerande. Jag är då övertygad.
Citat:
Ett energiKvantum, ett djur och universum som helhet skiljer sig nog inte så mycket åt som du Tror.
Det beror på vilken nivå du ser det på. Vi är också energikvantum. Vi är också ett djur. Vi är också universum. Vi har också egenskaper de tidigare nämnda inte besitter.
Citat:
Du vinner dumhetstävlingen om det är den du leker nu.?
Oj, nu blev jag så bedrövad att jag måste gå hem och äta tröstglass.
Citera
2019-03-05, 16:30
Medlem
Citat:
I Naturen
Naturen blir mer och mer intelligent.
Naturen är eventuellt ”Gud”s Kropp.
Så Gud har misslyckats med ganska mycket med tanke på hur lite liv det verkar finnas i universum och hur mycket liv som dött ut på jorden?
Citera
2019-03-05, 17:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
När svarta hål krockar bildas det ett nytt större svart hål samt ett gäng gravitationsvågor. Dessa vågor har observerats några gånger nu, och det var precis detta som Nobelpriset i fysik handlade om 2017.

https://www.nobelprize.org/prizes/physics/2017/press-release/

Nu behöver du iofs inte tro på vetenskap om du inte vill.

Nja, det handlade om en händelse med ett binärt svart hål, vilket är vad som orsakar vågorna när hålen roterar runt varandra. Slutresultatet blir sedan en sammansmältning, men det är inte en kollision.

Skillnaden är att dessa två svarta hål alltid funnits i samma galax, det är inte två olika system som kolliderar, det är ett dubbelt system som smälter ihop till att bli ett normalt system med endast ett svart hål.
https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.116.061102
Citera
2019-03-05, 18:01
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Så Gud har misslyckats med ganska mycket med tanke på hur lite liv det verkar finnas i universum och hur mycket liv som dött ut på jorden?
Dött ut eller under dödsprocess ...

http://bankingkismet.files.wordpress.com/2010/06/oil_spill.jpg
http://www.kristianstadbromolla.kfv-riks.se/userfiles/image/historik/otsvanar250.jpg
oljeskador

en masse, inte bara en enda bara lite här och där...
https://stenkvist.files.wordpress.com/2011/08/sudan_famine-7418482.jpg?w=640

vad vet barnen men hur intelligent är nu leran luften och vad är en enda oljeskadad fjäder värt, för en gud? när han ju enl så många finns och sörjer gott för den-som-ber ?
Citera
2019-03-05, 18:28
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Oooh, grova förolämpningar. Jag rodnar.
Vad är ditt problem?!
Du behöver inte rodna alls. Det du ser som förolämpningar är mina logiska slutsatser efter observation av dina inlägg.

Jag använder liknelser för att påvisa ditt beteende.
Att du inte kan uppfatta liknelser kanske betyder något?
Citat:
Fast om du kan fästa godtyckliga etiketter utan att försvara det kan jag också göra det och då väljer jag plastspade.
Jag har försvarat och försökt påvisa härledningarna till min synvinkel. Det är du som är oförmögen att uppfatta dessa.
Det är därför jag gått ner på din egen nivå och idiotförklarat dig.
Du är så otroligt Jante att du inte inser att det är du som idiotförklarar först, utan att ens förstå.

Att du kastar ur dig att universum är en plastspade säger Allt om dig själv.
Vad har din plastspade för färg?
Citat:
Hur skiljer du detta från att det bara fungerar? Dvs att det är "dumma" naturliga system kontra medvetna sådana?
Intelligens är en nödvändighet för dumhet!
Hur skulle "det bara fungera" menar du?

Citat:
Aha. "Det bara är så, acceptera det annars är du dum"-argumentet. Imponerande. Jag är då övertygad.
Du tror att du själv som är en ynka cell i universum är intelligent. Men inte att universum är det?!
Tror du att ett sms i din iPhone är mer avancerat än operativsystemet också?

Eller menar du kanske att universum är en ynka del av dig själv?..

Bli övertygad om din egen dumhet istället för att låtsas bli övertygad av andras.

Citat:
Det beror på vilken nivå du ser det på. Vi är också energikvantum. Vi är också ett djur. Vi är också universum. Vi har också egenskaper de tidigare nämnda inte besitter.
Oj, nu blev jag så bedrövad att jag måste gå hem och äta tröstglass.
Du har inte uppfattat min poäng alls och snurrat in dig så mycket att jag nog ej förmår reda ut dina missuppfattningar längre..

Du behöver inte oroa dig för mig. Oroa dig för din egen hälsa och uppfattningsförmåga istället.
Uppenbarligen är du en avundsjuk skräckslagen hemmasittare och ett konformistiskt PK-hjon.
Detta är alltså inte förolämpningar, utan konstateranden.

Hur du väljer att pragmatisera/tolka information är upp till dig. Men försök att förstå innehållet först.

Du är inte så smart som du tror. Hur svårt kan det vara att släppa självförnekelsen en sekund?
Är det på grund av rädsla som vissa vägrar erkänna att något är mer intelligent än dem själva? Vad är ni så rädda för?
Tror ni att "gud" skulle straffa er om han eventuellt existerade eller var är det skon klämmer egentligen?

Citat:
Hur då menar du? Vad är det som är så misslyckat med naturen? Själv tycker jag den verkar otroligt "lyckad".
Varför tycker du att det finns för lite liv i universum? Varför skulle "död" nödvändigtvis vara något dåligt?

Om du dog skulle det ju öppna möjligheter för ett (bättre) liv för andra.
Död är liksom en förutsättning för Liv.

Dessutom verkar all energi eventuellt vara vid "liv".
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 19:17.
Citera
2019-03-05, 18:30
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nja, det handlade om en händelse med ett binärt svart hål, vilket är vad som orsakar vågorna när hålen roterar runt varandra. Slutresultatet blir sedan en sammansmältning, men det är inte en kollision.

Skillnaden är att dessa två svarta hål alltid funnits i samma galax, det är inte två olika system som kolliderar, det är ett dubbelt system som smälter ihop till att bli ett normalt system med endast ett svart hål.
https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.116.061102
När ska du erkänna att du inte kan istället för att fäkta med nya copy-paste kunskaper?!

Ett binärt system innebär just ett system utgjort av två.
Vad är det som är så "normalt" med att svarta hål kolliderar?
Nyss trodde du ju att hela universum skulle bli ett moln av gas om det inträffade!
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 18:36.
Citera
2019-03-05, 18:32
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Dött ut eller under dödsprocess ...

http://bankingkismet.files.wordpress.com/2010/06/oil_spill.jpg
http://www.kristianstadbromolla.kfv-riks.se/userfiles/image/historik/otsvanar250.jpg
oljeskador

en masse, inte bara en enda bara lite här och där...
https://stenkvist.files.wordpress.com/2011/08/sudan_famine-7418482.jpg?w=640

vad vet barnen men hur intelligent är nu leran luften och vad är en enda oljeskadad fjäder värt, för en gud? när han ju enl så många finns och sörjer gott för den-som-ber ?
Tror du själv att gud sörjer den som tycker synd om sig själv?!
Varför tar du annars upp det som något med substans?
Tycker du att världens lidande är ett bevis på att gud inte finns? Isf, varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in