2019-03-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Många ämnen och diskussioner blir sammansatta med den här tråden, bara de talar om några gudsbevis alls
så hör de tydligen hit. Det verkar vara moderatorernas syn iaf.

Var tror du att "Kraften" kommer ifrån?
Besitter du själv någon Kraft/Makt?
Kan du genom tanke verkligen förändra verkligheten? Hur?

Är inte Naturen intelligent kanske?
Jag kan inte ”tänka fram” materia om det är det du menar?
Men du har kanske exempel på när detta sker?

Jag har ingen aning om naturen är intelligent. Tror typ 95% av allt liv (”arter”) som existerat dött ut.
Vi människor kan dö av ett lite sår, sätta mat i halsen eller av att föda barn. Jag vet inte hur intelligent denna design i så fall skulle vara?
Citera
2019-03-05, 12:49
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kan inte ”tänka fram” materia om det är det du menar?
Men du har kanske exempel på när detta sker?

Jag har ingen aning om naturen är intelligent. Tror typ 95% av allt liv (”arter”) som existerat dött ut.
Vi människor kan dö av ett lite sår, sätta mat i halsen eller av att föda barn. Jag vet inte hur intelligent denna design i så fall skulle vara?
Du är inte Gud, som sagt. Dina gudskomplex borde du försöka komma över!

Kan du påverka materia alls då?

Materia uppstår när energin för materia är tillräcklig. E=mc^2.
Du borde läsa på lite.

Är det inte ganska intelligent med det biologiska kretsloppet menar du?
Vore det verkligen smartare om allt skulle existera för alltid i evighet? När skulle förändring ske isf?
Du inser att du är född av Naturen va? Hur skulle något intelligent kunna födas av något totalt ointelligent?

Jag tror att Allt "Lever".

De krafter som kontrollerar universum är uppenbarligen intelligenta.
Det är knappast av "tur" som världen existerar och utvecklas.

Hur stor är sannolikheten för att universum skulle existera och vara i nuvarande tillstånd pga "Slumpen"?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 13:01.
Citera
2019-03-05, 12:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om du inte redan förstått det så skulle alltså "Gud" eventuellt vara det/den som gett upphov till Universum och allt häri.
KraftEN som skapat EnergiEN.

Spelar du dum eller är du så dum på riktigt?
Eventuellt räcker inte. Tråden handlar om bevisning.

Citat:
Tror du också att allt förutom "djur" är dött och totalt ointelligent eller?
Då intelligens och medvetanden verkar vara beroende av hjärnor så tror jag inte att döda ting ex. stenar besitter någon intelligens, nej. Möjliga undantag skulle vara samlingar av mycellum som kanske kan besitta rudimentära egenskaper av den typen men det är bara spekulation.
Vad har det med gudsbevis att göra?
Citat:
Hur kommer det sig att många människor tror att just de eventuellt är de mest intelligenta som finns i Naturen?
Jämfört med vad, exakt? Baserad på vad för mått?
Citat:
Min slutsats är att Ateister ofta lider av totalt gudskomplex.
På vilket sätt då? För att man inte går med på allt du säger?
Citera
2019-03-05, 13:00
Medlem
Citat:
Du är inte Gud, som sagt. Dina gudskomplex borde du försöka komma över!

Kan du påverka materia alls då?

Materia uppstår när energin för materia är tillräcklig. E=mc^2.
Du borde läsa på lite.

Är det inte ganska intelligent med det biologiska kretsloppet menar du?
Vore det verkligen smartare om allt skulle existera för alltid i evighet? När skulle förändring ske isf?
Du inser att du är född av Naturen va? Hur skulle något intelligent födas av något totalt ointelligent?

Jag tror att Allt "Lever".
Jag ser ingen anledning att ”läsa på”. Det finns hundratusentals människor som är väldigt pålästa, så jag överlåter vetenskapen till dessa.

Jag har ingen aning om biologiska kretsloppet är intelligent. De flesta människor kan tänka ut saker som skulle göra naturen bättre och säkrare.
Citera
2019-03-05, 13:08
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Eventuellt räcker inte. Tråden handlar om bevisning.

Då intelligens och medvetanden verkar vara beroende av hjärnor så tror jag inte att döda ting ex. stenar besitter någon intelligens, nej. Möjliga undantag skulle vara samlingar av mycellum som kanske kan besitta rudimentära egenskaper av den typen men det är bara spekulation.
Vad har det med gudsbevis att göra?
Jämfört med vad, exakt? Baserad på vad för mått?
På vilket sätt då? För att man inte går med på allt du säger?
Kan du backa lite och läsa tråden innan du kastar ur dig din skit?

Citat:
Men det går givetvis aldrig att otvivelaktigt Härleda som FAKTUM, de räddhågsna kommer alltid kunna förneka.

Naturen är dock det Faktiska Beviset!

Citat:
Jag vill vidare påstå att de som argumenterar i Tro att Sanningen skall komma fram Här på Flashback är dem yttersta av Idioter.

Jag vill påstå att Universum "Är en hjärna"!
Och att energikvantum (elementarpartiklar) också gör beräkningar för att bestämma utfall (tänker/bearbetar information).
Och att denna bearbetning är logisk.

Läs gärna mina tidigare inlägg istället för att be mig repetera på din dagisnivå.

Det jag menar med att Ateister har gudskomplex är att de verkar tro att "Gud" måste vara precis som dem själva.
"Gud kan omöjligt skapa massa, jag kan ju inte det..." t.ex
-"Nehej.. Men kan du påverka massa då? Kan du påverka/kontrollera/styra energi?"! HUR?! VARFÖR?!
Vad är "tankekraft"?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 13:46.
Citera
2019-03-05, 14:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kan du backa lite och läsa tråden innan du kastar ur dig din skit?
Det har jag gjort.

Citat:
Jag vill påstå att Universum "Är en hjärna"!
Bevisningen då?
Citat:
Och att energikvantum (elementarpartiklar) också gör beräkningar för att bestämma utfall (tänker/bearbetar information).
Bevisning?
Citat:
Och att denna bearbetning är logisk.
Enligt vilka mått?

Citat:
Läs gärna mina tidigare inlägg istället för att be mig repetera på din dagisnivå.
Bjäbb bjäbb.

Citat:
Det jag menar med att Ateister har gudskomplex är att de verkar tro att "Gud" måste vara precis som dem själva.
Säger han som påstår att universum är en hjärna och att allt måste vara medvetet. Ser du inte ironin i detta?
Citat:
"Gud kan omöjligt skapa massa, jag kan ju inte det..." t.ex
Har du belägg för att Gud kan skapa massa?
Citat:
-"Nehej.. Men kan du påverka massa då? Kan du påverka/kontrollera/styra energi?"!
Konstig fråga.
Citat:
HUR?! VARFÖR?!
Alltid relevant.
Citat:
Vad är "tankekraft"?
Hur definierar DU tankekraft?
Citera
2019-03-05, 14:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varje svart hål är en singualritet, flera svarta hål, flera singulariteter. Om vi någon gång skulle få observera en krock mellan två svarta hål och det i så fall skulle leda till en big bang så skulle vi se det externt, medan rumtiden inom denna separata big bang just skulle börja skapas i det ögonblicket.

Kan du tänka dig ett sådant scenario?

Nej, det tror jag inte. Jag anser att det borde krävas liv för att ha ett medvetande eftersom medvetandets funktion är att hålla sig vid liv (genom observation, tankar, slutsatser, känna hunger, törst osv och att åtgärda dessa observerade känslor, m.m.).
Jag anser följaktligen inte att ett svart hål besitter något medvetande eftersom det inte innehåller något liv.

Just det, i universum, men universum anser jag vara oändligt stort, långt bortom vad vi ens idag kan tänka oss.

Det påstod jag inte. Jag menar att en big bang kan ske lokalt, men att det alltid sett ifrån dess lokala rumtidsperspektiv måste verka som tidens början, medan det sett utifrån naturligtvis bara är en händelse i en lång rad av andra händelser.

Vad övergår i så fall svarta hål till?
Om de inte övergår till något annat, till exempel ett ofantligt gasmoln, så kommer att universum att till slut bestå av endast svarta hål i och med att det i centrum av alla galaxer finns ett svart hål som långsamt tuggar i sig galaxen inifrån.

Att googla räcker inte på långa vägar, men det är en bra plats att börja på. Sedan måste man ändå sila bort felaktig information eller propaganda, och då krävs att man verifierar källangivelser och även läser vad fler än en enda person har skrivit, och gärna personer med olika åsikter för att kunna bilda en egen uppfattning baserad på flera andra.
Och det skadar inte heller att vara öppen för tanken att man kanske missförstått något någonstans om det börjar verka konstigt. För om det verkar konstigt så har man antingen själv missförstått något eller så är det den som skrev det man läser som har fått något om bakfoten (eller så kan han inte skriva tydligt nog så att det går att förstå).
När svarta hål krockar bildas det ett nytt större svart hål samt ett gäng gravitationsvågor. Dessa vågor har observerats några gånger nu, och det var precis detta som Nobelpriset i fysik handlade om 2017.

https://www.nobelprize.org/prizes/physics/2017/press-release/

Nu behöver du iofs inte tro på vetenskap om du inte vill.
Citera
2019-03-05, 14:49
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Det har jag gjort.

Bevisningen då?
Bevisning?
Enligt vilka mått?

Bjäbb bjäbb.

Säger han som påstår att universum är en hjärna och att allt måste vara medvetet. Ser du inte ironin i detta?
Har du belägg för att Gud kan skapa massa?
Konstig fråga.
Alltid relevant.
Hur definierar DU tankekraft?
Innan du påstår att du läst något bör du lära dig läsa.
Sen kan du försöka dig på att tänka och sist besvara andras tankas.

Tror du att Naturen är en del av dig eller att du är en ynka del av naturen?

Jag har belägg för att massa skapas av Naturen genom kraft=energiomvandling.

Kan du bevisa att du har ett medvetande?
Hur motbevisar du mig om jag påstår att du fullt ut kontrolleras av onda demoner?

Varför skulle naturen skilja sig så mycket från dig själv? För att du inte kan identifiera din ynka kraft med naturens?

Varför skulle inte universum kunna vara en ”hjärna”?
Alltså förmögen att med Kraft påverka sigsjälv och sin kropp.

Enligt mig är tankeförmåga just en kraft. Kraft=förmåga att påverka=Makt

Naturen = Mäktig
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 15:29.
Citera
2019-03-05, 14:58
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
När svarta hål krockar bildas det ett nytt större svart hål samt ett gäng gravitationsvågor. Dessa vågor har observerats några gånger nu, och det var precis detta som Nobelpriset i fysik handlade om 2017.

https://www.nobelprize.org/prizes/physics/2017/press-release/

Nu behöver du iofs inte tro på vetenskap om du inte vill.
Jag vill säga Tack för förtydligande av Faktum.
Det bidrar positivt till trådens utveckling!

Svarta hål kan alltså krocka utan att ”hela universum blir till ett moln av gas”.

Men vi vet inte om detta nya svarta hål som bildats består av två singulariteter eller en enda sammanslagen?
Då rumtiden är så pass krökt (snarast upplöst) vid det laget är det kanske omöjligt att fullt svara på?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-05 kl. 15:25.
Citera
2019-03-05, 15:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Innan du påstår att du läst något bör du lära dig läsa.
Sen kan du försöka dig på att tänka och sist besvara andras tankas.
Bra lågstadieförolämpningar.
Självklart svarar jag på frågor förutsatt att du har några.

Citat:
Tror du att Naturen är en del av dig eller att du är en ynka del av naturen?
En ynka del.

Citat:
Jag har belägg för att massa skapas av Naturen genom kraft=energiomvandling.
Har du? Vad har det med gud att göra?

Citat:
Kan du bevisa att du har ett medvetande?
Nej. Jag kan bara anta att jag har det.
Citat:
Hur motbevisar du mig om jag påstår att du fullt ut kontrolleras av onda demoner?
Det är inte min uppgift att motbevisa, det är för dig att bevisa dels att demoner finns, dels att de kan kontrollera mig och dels att de gör det.

Citat:
Varför skulle naturen skilja sig så mycket från dig själv?
Det beror på vad du menar med naturen. Det som växer under solen är annorlunda från det som expanderar från den kosmiska singulariteten.
Citat:
För att du inte kan identifiera din ynka kraft med naturens?
Jag vet inte vad du menar. Vad är kraft i det här sammanhanget? Kapacitet och potential är fint men det du verkar indikera är mer än så.
Citat:
Varför skulle inte universum kunna vara en ”hjärna”?
Varför skulle det vara det? Varför skulle det inte vara en plastspade?
Citat:
Alltså förmögen att med Kraft påverka sigsjälv och sin kropp.
Vad tyder på att det skulle vara så? Igen, vad är detta Kraft? Kanske du kan börja med att ge belägg för att det finns en vilja eller ett medvetande först?

Citat:
Enligt mig är tankeförmåga just en kraft. Kraft=förmåga att påverka=Makt

Naturen = Mäktig
Naturen är mäktig.
Tankeförmåga är också makt.
Det betyder inte att det är samma sak.
Citera
2019-03-05, 15:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag vill säga Tack för förtydligande av Faktum.
Det bidrar positivt till trådens utveckling!

Svarta hål kan alltså krocka utan att universum blir till ett moln av gas.

Men vi vet inte om detta nya svarta hål som bildats består av två singulariteter eller en enda sammanslagen?
Då rumtiden är så pass krökt (snarast upplöst) vid det laget är det kanske omöjligt att fullt svara på?
Efter att de båda händelsehorisonterna har nuddat varandra slås de båda singulariteterna snabbt ihop till en. Påminner dock om att tid är ett lurigt begrepp i den allmänna relativitetsteorin, och speciellt då i närheten av svarta hål. Men t ex ett svart hål med 10 ggr större massa än solen har en Schwarzschildradie på ca 30 km. När något väl hamnar innanför så tar det bara ca 0.1 ms att nå singulariteten.

---

Nu är vi allt bra nära OT. Den ev relevansen är att rätta till en del gravt felaktiga argument (enl vetenskap) som används i tråden för att universum öht inte skulle ha en ändlig ålder (och därmed slå mot alla argument av typen Gud = Skaparen).

Vetenskapen är inte helt klar om detta, kanske (?) mest beroende på svårigheten att förena relativitetsteorin med kvantfysik i en Theory of everything. Men det är nog iaf inte för mycket sagt att säga att det vetenskapliga caset för ändlig ålder är rätt starkt, baserat på kosmologiska observationer tillsammans med den allmänna relativitetsteorin och då speciellt Hawkings singularitetsteorem.

Både ateister och religiösa (en del religioner talar ju om oändliga repitioner av död och återfödelse) gör nog iaf klokt i att utgå från att universum och hela dess rumtid nog har en ändlig ålder. Det i sig är dock inte ett bevis för någon Skapare. Men hur kan det annars ha gått till då? "Vet inte" är iofs ett högst rimligt svar om man faktiskt inte vet. Men iaf har bl a just Hawking ändå försökt konstruera mer eller mindre väl underbyggda hypoteser där detta kan ha skett med naturliga processer. Spekulativt. "Vet inte" ÄR ett jäkligt bra svar f n.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-03-05 kl. 15:59.
Citera
2019-03-05, 16:05
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Bra lågstadieförolämpningar.
Självklart svarar jag på frågor förutsatt att du har några.

En ynka del.

Har du? Vad har det med gud att göra?

Nej. Jag kan bara anta att jag har det.

Det är inte min uppgift att motbevisa, det är för dig att bevisa dels att demoner finns, dels att de kan kontrollera mig och dels att de gör det.

Det beror på vad du menar med naturen. Det som växer under solen är annorlunda från det som expanderar från den kosmiska singulariteten.
Jag vet inte vad du menar. Vad är kraft i det här sammanhanget? Kapacitet och potential är fint men det du verkar indikera är mer än så.
Varför skulle det vara det? Varför skulle det inte vara en plastspade?
Vad tyder på att det skulle vara så? Igen, vad är detta Kraft? Kanske du kan börja med att ge belägg för att det finns en vilja eller ett medvetande först?

Naturen är mäktig.
Tankeförmåga är också makt.
Det betyder inte att det är samma sak.
Man kan uppenbarligen inte lära gamla hundar att sitta..
Läs tråden istället för att be om repetitioner på ditt bebisspråk!

”varför inte en plastspade?”
Därför att universum inte fullt ut är en synonym för din sandlåda.

1 besitter de krafter som påverkar Naturen (naturkrafterna)!
Naturen är intelligent, det är ett solklart faktum för alla dem som inte söker bevis i sitt eget anus.

Ett energiKvantum, ett djur och universum som helhet skiljer sig nog inte så mycket åt som du Tror.

Du vinner dumhetstävlingen om det är den du leker nu.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in