2019-03-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Samtidigt kan halten i t.ex. ubåtar vara betydligt högre och dom flesta ubåtar kommer ju upp igen...
Ubåtar bemannas dock av vuxna, friska personer. Spädbarn, gamla och sjuka får problem tidigare.

Hur det är med alla former av djur tror jag ingen undersökt. Det räcker inte ens att se om de överlever utan också om de får nedsatt prestationsförmåga som försämrar deras överlevnadschanser, och det under alla sina livscykler.

Sen har vi havet som är en helt egen fråga där havsförsurning pga mer CO2 är ett högst reellt problem för många organismer.
Citera
2019-03-04, 19:31
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:
Vid 1000 ppm har man "uppmätt" försämrad kognitiv förmåga hos människor.

1000 ppm är en vanlig gräns för inomhusluft i skolor och kontor. Över gränsen krävs förbättrad ventilation.

Samtidigt kan halten i t.ex. ubåtar vara betydligt högre och dom flesta ubåtar kommer ju upp igen...

Lite svårt att sätta en gräns. Kanske är det orsaken till att ökad CO2-halt sällan anförs som en risk för människor och djur?

Ok tack,hade för mig att koldioxidhalten mest användes som indikator för inomhusluftens kvalitet men nivåer över 1000ppm vore alltså även utomhus olämpligt ur hälsosynpunkt?
Citera
2019-03-04, 19:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentropp
Ok tack,hade för mig att koldioxidhalten mest användes som indikator för inomhusluftens kvalitet men nivåer över 1000ppm vore alltså även utomhus olämpligt ur hälsosynpunkt?

Det är nog svårt att säga, som Xenonen var inne på.

I den här artikeln beskrivs en del om hur människors kognitiva förmåga påverkas. Se t.ex sid 810.
https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/27662232/4892924.pdf?sequence=1

Kanske ska man ta med i beräkningen att med 350 ppm ute så är det ganska lätt att komma upp till över 1000 ppm i t.ex. ett kontorslandskap eller ett klassrum. Om halten ute ökar till t.ex. 600 ppm så ökar kraven på ventilation för att hålla halten under 1000 ppm inne.

Jag har liksom du uppfattat som att tidigare användes CO2-halten 1000 ppm som ett kvalitetsmått även om inte halten i sig uppfattades som skadlig. Utgående från bl.a. resultatet ovan har nog synen på vad som är lämpligt ur "hälsosynpunkt" justerats nedåt.

Som du skrev initialt så var ju fokus här på människor och djur. Jag tänkte i första hand på landvarelser. Haven påverkas ju delvis på andra sätt.

Citera
2019-03-04, 23:10
Medlem
Madagascars avatar
Nu har jag tittat på del 2 av Klimatdokumentären på Vetenskapens Värld.

https://www.svtplay.se/video/21047044/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-varlden-i-vaxthuset-del-2?start=auto&tab=2019

Det var ett exempel på att man kan se koldioxiden som en resurs och via odlade mikrober göra proteiner och matolja av den (43 min in i programmet).

Ehh... går det inte åt mer energi att odla mikroberna än vad man fick ut från det fossila bränslet som resulterade i koldioxiden i första ledet!?
Citera
2019-03-04, 23:43
Medlem
https://www.expressen.se/premium/nyheter/forskaren-om-klimathotet-ingen-anledning-till-oro/

"Möt Lennart Bengtsson, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien och en av världens mest meriterade klimatforskare.

– Jag kan säga utan tvekan att jag har satt mig in i klimatet mer än de flesta människor, säger han."
Citera
2019-03-05, 00:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
https://www.expressen.se/premium/nyheter/forskaren-om-klimathotet-ingen-anledning-till-oro/

"Möt Lennart Bengtsson, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien och en av världens mest meriterade klimatforskare.

– Jag kan säga utan tvekan att jag har satt mig in i klimatet mer än de flesta människor, säger han."

«Den svenska klimatdebatten är ”helt vrickad”, Donald Trump är ”mycket kompetent” och jorden mår förmodligen bra av att bli lite varmare. Möt Lennart Bengtsson, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien och en av världens mest meriterade klimatforskare: ”Jag kan säga utan tvekan att jag har satt mig in i klimatet mer än de flesta människor.”»

Det är fint att han har rangordnat världens genier.
Han själv och Donald Trump är dom enda som förstår hur det "egentligen" är och alla andra ingår i en global konspiration!

Right!

Kanske Bolsonaro får vara med i "klubben" också?

Senast redigerad av lasternassumma 2019-03-05 kl. 01:27.
Citera
2019-03-05, 02:44
Medlem
arbetets avatar
Maria Wetterstrand presenterar sin enmansutredning om biobränsle för flyget:

Biobränsle ska göra flyget grönare
Miljö/politik Flygbränslet ska bli grönare i en nära framtid.

Regeringens särskilda utredare Maria Wetterstrand föreslår en plikt på inblandning av biodrivmedel i flygbränslet.

De flesta, inklusive SAS, är positiva till förslaget.
Finns fler som är positiva till förslaget:

Cortus Energy's aktiekurs spikade efter att MW offentliggjorde sin utredning. Lite presentation:

A renewable energy solution which can replace fossil fuels in applications which has not been possible before due to technical demands
Fuel flexibility paired with the highest efficiency and an ultraclean renewable energy gas
A tar free energy gas (zero tars) eliminating the single largest cause (the tars) for low efficiency and availability when gasifying biomass
An energy rich energy gas with a favorable composition to be further processed into high value renewable energy products such as: SNG, hydrogen and liquid biofuels
A scalable and repeatable delivery concept for multiple applications
http://www.cortus.se/about.html

Och som av en händelse:
Styrelse/övriga bevakande befattningar (5)

Willy Per Olov Norberg (f. 1943)
Ordinarie ledamot , Styrelseordförande
Rolf Richard Bagge (f. 1951)
Ordinarie ledamot
Peter Fredrik William Forssell (f. 1963)
Ordinarie ledamot
Rolf Martin Ljunggren (f. 1963)
Ordinarie ledamot
Ingrid Maria Wetterstrand (f. 1973)
Ordinarie ledamot , Bosatt utomlands
https://www.allabolag.se/5566702584/befattningar

Ska vi ta det där med bröderna Koch och Heartland Institute igen, lasternassumma?
Citera
2019-03-05, 04:44
Medlem
arbetets avatar
Intressant presentation om kärnkraftens fördelar vs. Sol & Vind:

The Case for the "Good Reactor" Why 4th Gen Nuclear is better for the Environment
Why do we need nuclear? Coal and fossil fuels has lifted human race out of hand labor and poverty but with an increasingly high environmental cost. The truth about nuclear is quite simple. Only nuclear power can lift all humans out of poverty without cooking the planet, or keeping cities like Delhi and Beijing caked in deadly particulate matter, or extinguishing ocean life.
Hela presentationen: https://spark.adobe.com/page/1nzbgqE9xtUZF/
Citera
2019-03-05, 10:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
«Den svenska klimatdebatten är ”helt vrickad”, Donald Trump är ”mycket kompetent” och jorden mår förmodligen bra av att bli lite varmare. Möt Lennart Bengtsson, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien och en av världens mest meriterade klimatforskare: ”Jag kan säga utan tvekan att jag har satt mig in i klimatet mer än de flesta människor.”»

Det är fint att han har rangordnat världens genier.
Han själv och Donald Trump är dom enda som förstår hur det "egentligen" är och alla andra ingår i en global konspiration!

Right!

Kanske Bolsonaro får vara med i "klubben" också?

Och det är du kompetent nog att avgöra?
Citera
2019-03-05, 10:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Maria Wetterstrand presenterar sin enmansutredning om biobränsle för flyget:

Biobränsle ska göra flyget grönare
Miljö/politik Flygbränslet ska bli grönare i en nära framtid.

Regeringens särskilda utredare Maria Wetterstrand föreslår en plikt på inblandning av biodrivmedel i flygbränslet.

De flesta, inklusive SAS, är positiva till förslaget.
Finns fler som är positiva till förslaget:

Cortus Energy's aktiekurs spikade efter att MW offentliggjorde sin utredning. Lite presentation:

A renewable energy solution which can replace fossil fuels in applications which has not been possible before due to technical demands
Fuel flexibility paired with the highest efficiency and an ultraclean renewable energy gas
A tar free energy gas (zero tars) eliminating the single largest cause (the tars) for low efficiency and availability when gasifying biomass
An energy rich energy gas with a favorable composition to be further processed into high value renewable energy products such as: SNG, hydrogen and liquid biofuels
A scalable and repeatable delivery concept for multiple applications
http://www.cortus.se/about.html

Och som av en händelse:
Styrelse/övriga bevakande befattningar (5)

Willy Per Olov Norberg (f. 1943)
Ordinarie ledamot , Styrelseordförande
Rolf Richard Bagge (f. 1951)
Ordinarie ledamot
Peter Fredrik William Forssell (f. 1963)
Ordinarie ledamot
Rolf Martin Ljunggren (f. 1963)
Ordinarie ledamot
Ingrid Maria Wetterstrand (f. 1973)
Ordinarie ledamot , Bosatt utomlands
https://www.allabolag.se/5566702584/befattningar

Ska vi ta det där med bröderna Koch och Heartland Institute igen, lasternassumma?
Uppgifterna förekom först i en artikel i Samhällsnytt skriven av ökände Egor Putilov.

Expressen har intervjuat Wetterstrand om de två stolarna hon sitter på. Bl a framkommer att hon äger aktier motsvarande hela 200 000 kronor.

https://www.expressen.se/nyheter/wetterstrands-tva-stolar-utredare-och-aktieagare-/, idag
Citera
2019-03-05, 11:28
Medlem
Hexen666s avatar
Klyftan mellan de som tillhör klimatsekten och oss mer normala och sansade växer för var dag som går. Nu är det extremt tydligt att det inte längre handlar om vetenskap utan ren hysteri och sekterism. Lars Bern har helt rätt när han benämner denna rörelse som en domedagssekt. Moralismen och pekpinnarna står som spön i backen. Vi ska skämmas för att ha flera barn, för att köra bil, för att flyga, för att äta kött. Och de som syns & hörs i TV & gammelmedia är allt annat än riktiga forskare utan snarare influencers och en & annan doktorand som går sektens ärenden. Vi som ifrågasätter och är skeptiska målas ut som kättare & avfällingar.

Som med alla sekter så bildas en hård kärna som bara blir mer & mer radikal över tid. Tills den imploderar. Det ska bli intressant att bevittna.
Citera
2019-03-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Som med alla sekter så bildas en hård kärna som bara blir mer & mer radikal över tid. Tills den imploderar. Det ska bli intressant att bevittna.
Det är ungefär så jag ser på klimatförnekarnas skara. Såg att de försökte sig ut och demonstrera för att CO2 inte är en växthusgas:
http://klimatsans.com/2019/03/03/torgmotet-blaste-bort-blev-generalrepetition/
"Koldioxid påverkar inte klimatet" som det står på plakatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in