2019-03-05, 09:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacker
Jag tror att polisen i österrike aldrig hade brytt sig om enskilda dopare. I detta fallet handlar det i princip om organiserad brottslighet och användandet av dopingmetoder i stor skala.

Man kan ju hoppas i varje fall. Att använda polisiära resurser för att jaga enskilda fuskande idrottsmän är inte rimligt. Det är ju som att använda det allmänna rättssystemet för att bedöma om det var en tackling eller bara en filmning.
Citera
2019-03-05, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vad skulle läkaren i detta fallet åka dit för då?

Säkerligen pga stora summor utav svarta pengar.
Citera
2019-03-05, 10:05
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ett stort problem är att bloddoping är laglig i Sverige och förmodligen inte i Österrike. Därför skulle jag tro att svenska polisen inte kan göra något.
Vilket borde ha varit självklart för dig för länge sedan.

Citat:
(Den juridiska situationen för svenska tävlande i t.ex Österrike verkar knepig. Bloddoping är tillåten i Sverige men förmodligen inte i Österrike. Inverkar t.ex. s.k. "dubbel straffbarhet"? Det var svårt att komma till en säker slutsats i den diskussionen.)
Dubbel straffbarhet har självklart inget med saken att göra eftersom den handlar om precis motsatsen. INGEN kan bli straffad i Sverige för saker som är lagliga i Sverige. Det är motsatsen mot vad detta handlar om. Här handlar det om att ALLA i Österrike kan bli dömda för saker som är olagliga i Österrike.
Kan vi avsluta dom här dumheterna nu?

Citat:
Jag är svensk, född i Sverige. Jag har aldrig fått betalt för att skriva några inlägg. Däremot får jag intryck att många som skriver här är betalda av massmedia eller deras allierade för att skriva inlägg. De försvarar ständigt samma värden som massmedierna. I detta fall skriver jag något så självklart som att toppidrottsmän förmodligen bloddopar sig eftersom kontrollerna brister. De tjänar mer pengar på sport då. Din slutsats blir då att jag nog är ryss eller jobbar för dem! Du förefaller ha betalt för att hetsa mot ryssar. Precis som massmedia gör.
Nej, min slutsats kommer sig av att du varenda gång rysk doping kommer upp antingen försöker förminska den, bortförklara den eller föra över diskussionen på något annat, oftast norsk doping. När du samtidigt vad gäller all annan doping är väldigt noga med att fördöma och kräva straff och i detta fallet mer befogenheter till polisen. Borde inte doping också bli olagligt i Ryssland? Loginov skulle då ha suttit i fängelse istället för att ha tränat i lugn och ro dom sista åren.

Du menar alla dom som "kräver" hårdare straff för Jonsryd-Sundby och Johaug verkar betalda för att gå massmedias vägar? Det du inte verkar fatta där är att majoriteten här vill ha bort ALL doping ur sporten medans du bara koncentrerar dig på att få bort alla icke-rysk doping.
Citera
2019-03-05, 10:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Läs om, läs rätt! Du har verkligen svårt att läsa innantill, eller att förstå. Jag påstår mig inte veta vad folk tycker i allmänhet om Johaug och hennes dopingdom. Det jag skriver är att det har en viss betydelse vad den enskilde tycker, OM många andra tycker samma sak.

...och jag svarar att det har ingen betydelse eftersom hon inte kommer att påverkas av utländska »tyckanden«. Dessa »tyckanden« kommer även att suddas ut med tiden.
Citera
2019-03-05, 10:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Håller med om det första.

Ang agostini fick han straffet innan man skärpte för anabola. I jämförelse med hans straff skulle johaug haft 3 år.

Varför »skulle« hon ha det? Det är inte tvingande att döma maximalt.
Citera
2019-03-05, 10:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Kommer du (och andra) skriva sår/hud-salva nu när du bevisligen vet att uttrycket "läppsalva" är fel?!
Skulle inte tro det... Varför?

Jag har aldrig skrivit »läppsalva« annat än i svar till sådana som påstått att jag gjort det. Jag vet vad ärendet gäller. Jag kan inte svara för andra.

Citat:
Jag håller med om att det inte är jätteviktigt i sak. Men det är ett säkert sätt att se om en person vill få det att framstå mindre allvarligt än vad fakta säger. Där är t.ex. du ett tydligt exempel i allt du skriver. Just pga detta tycker jag det är intressant.

Det är fullständigt ointressant och har inte förändrat något i hur ärendet har hanterats.
Citera
2019-03-05, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vilket borde ha varit självklart för dig för länge sedan.

Dubbel straffbarhet har självklart inget med saken att göra eftersom den handlar om precis motsatsen. INGEN kan bli straffad i Sverige för saker som är lagliga i Sverige. Det är motsatsen mot vad detta handlar om. Här handlar det om att ALLA i Österrike kan bli dömda för saker som är olagliga i Österrike.
Kan vi avsluta dom här dumheterna nu?

Nej, min slutsats kommer sig av att du varenda gång rysk doping kommer upp antingen försöker förminska den, bortförklara den eller föra över diskussionen på något annat, oftast norsk doping. När du samtidigt vad gäller all annan doping är väldigt noga med att fördöma och kräva straff och i detta fallet mer befogenheter till polisen. Borde inte doping också bli olagligt i Ryssland? Loginov skulle då ha suttit i fängelse istället för att ha tränat i lugn och ro dom sista åren.

Du menar alla dom som "kräver" hårdare straff för Jonsryd-Sundby och Johaug verkar betalda för att gå massmedias vägar? Det du inte verkar fatta där är att majoriteten här vill ha bort ALL doping ur sporten medans du bara koncentrerar dig på att få bort alla icke-rysk doping.

Jag och wwr diskuterade att dubbel straffbarhet försvårar att sätta dit läkare och aktiva från ex Norge och Sverige eftersom bloddoping inte är olagligt i Sverige och därmed inte kan bedriva spaning och därmed få bevis som kan leda till domslut om razzia som i fallet i VM.

Varför har du alltid så svårt att förstå saker och ting?
Citera
2019-03-05, 12:47
Medlem
Dopinghärvan växer https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/05/ytterligare-en-estnisk-skidakare-erkanner-dopning-jag-kan-inte-langre-leva-i-en
Alla som besökt dopingkliniken börjar svettas ordentligt nu.
Hoppas polisen delar med sig vem som finns i klinikens bloddopings register
Citera
2019-03-05, 13:18
Medlem
Citat:
Det kan säkert stämma vad gäller straffrättslig påföljd. Razzian får andra konsekvenser för de aktiva.

Men att kriminalisering av bloddoping underlättar polisens utredning och tillslag torde stå klart. Eftersom bloddoping är laglig i Sverige torde ingen liknande razzia kunna göras nu under VM i Östersund, vad jag kan förstå.
Jag vet inte så mkt om lagstiftningen, men så vitt jag förstår är doping med steroider (användandet) o dylikt endast olagligt pga associationer med våldsbrott t.ex. Det har rätt lite att göra med sport egentligen. Däremot skulle en bloddopningsläkarpraktik á la Erfurt säkert vara olagligt i Sverige enligt en eller annan lag. Eller flera. Att hyra en lägenhet för ändamålet som i Seefeld likaså.
Citera
2019-03-05, 13:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacker
Jag vet inte så mkt om lagstiftningen, men så vitt jag förstår är doping med steroider (användandet) o dylikt endast olagligt pga associationer med våldsbrott t.ex. Det har rätt lite att göra med sport egentligen. Däremot skulle en bloddopningsläkarpraktik á la Erfurt säkert vara olagligt i Sverige enligt en eller annan lag. Eller flera. Att hyra en lägenhet för ändamålet som i Seefeld likaså.
Det kan man spekulera i. Men det är en annan sak om det finns en lag som explicit uttrycker förbud mot bloddoping. Då är det lättare att göra en razzia.

Även polisens attityd blir annan om utländsk polis ber om hjälp med spaning, i det fall det finns en tydlig lag. Även polisens eget arbete prioriteras annorlunda.

I Turin 2006 fick IOK tips att tränaren Mayer var på förläggningen. Han var avstängd sedan Salt Lake City-OS. Det räckte för att göra polisrazzia som resulterade i 6 livstidsavstängningar från OS. (Och Mayer flydde och rammade en polisbil. Åkte visst i fängelse senare för andra dopingbrott, tror jag.)
Senast redigerad av wwr 2019-03-05 kl. 13:43.
Citera
2019-03-05, 15:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Dopinghärvan växer https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/05/ytterligare-en-estnisk-skidakare-erkanner-dopning-jag-kan-inte-langre-leva-i-en
Alla som besökt dopingkliniken börjar svettas ordentligt nu.
Hoppas polisen delar med sig vem som finns i klinikens bloddopings register

Algo Kärp, ytterligare en utövare utan meriter. Det är som jag tidigare skrivit ännu ett tecken både på att dopning inte är en fribiljett till framgång och på att dopning förmodligen är väl så vanlig bland resultatlistans mindre uppmärksammade placeringar.
Citera
2019-03-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Algo Kärp, ytterligare en utövare utan meriter. Det är som jag tidigare skrivit ännu ett tecken både på att dopning inte är en fribiljett till framgång och på att dopning förmodligen är väl så vanlig bland resultatlistans mindre uppmärksammade placeringar.

Ligger man redan så pass lång nere i resultatlistorna så är det självklart.
Du hänger onekligen upp dig på dopningens minimala effekter, varför tar man risken samt du borde dela med dig av din eminenta kunskap till "läkarna" som verkar ha motsatt åsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in