2019-03-04, 18:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Cyklisten var Stefan Denifl, också Österrike. Det verkar som om Italien, Österrike, Tyskland och några länder till i alla fall försöker göra något åt problemet. De har adekvat lagstiftning och polisen använder den.

Dessa länders idrottare kan även få straffrättslig påföljd medan esterna och kazaken ev. "bara" får straff enligt WADA-reglerna. (Såvida de inte också kriminaliserat bloddoping.)

Ester, kazak och de som föll på "blod i frysboxen" kanske bara är "collateral damage" i utredningen mot österrikare och tysk läkare.

"Motigt" för idrottare från länder som tar detta på allvar. Jag kommer bara på två razzior mot auto-transfusion. Båda riktade sig mot österrikare: Turin 2006 och nu Seefeld. I Turin blev det livstidsstraff från OS. Nu gäller det att Sverige och andra länder snabbt följer efter. Något WADA borde propagera för.

Det här är nog ännu en som heter Georg Preidler.
Citera
2019-03-04, 19:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Tidligere avdelingsleder i Antidoping Norge, Mads Drange, har sett blodverdier fra norske toppidrettsutøvere, som han mener tyder på omfattende dopingbruk.

...
Dopningsjägaren kritisk mot svenska systemet: ”Är skrämmande”
...

De flesta är nog dopade, och inte minst vi svenskar.

När det kommer så mycket pengar med i spelet - plus att de idoliseras av naiva människor - är det lätt att förstå varför fusk kan förekomma. En annan effekt vi bör få se är att idrottarna försöker köra så länge det går. En säsong till i rampljuset kan innebära många miljoner. Vem tackar nej till det.

Jag tror vi är många som tänker att testerna bara är ett knep för att kunna säga att sporten är ren, och att de är utformade som en form av IQ-test.
Citera
2019-03-04, 19:10
Medlem
När det gäller den senaste skandalen, tror jag polisen i första hand var intresserad av ligan som sålt dopingprodukterna. Att dom fick fast fem skidåkare var nog bara plus i kanten.

Gränsvärdena måste se över generellt och WADA måste få mer resurser, så att dom kan ta 50-100 prov/år. Luckerna på sommaren måste täckas igen, det kan inte gå över 100 dagar utan provtagning(Max 2 veckor utan prov, ibland 3 prov per dag).
Citera
2019-03-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

När det kommer så mycket pengar med i spelet - plus att de idoliseras av naiva människor - är det lätt att förstå varför fusk kan förekomma. En annan effekt vi bör få se är att idrottarna försöker köra så länge det går. En säsong till i rampljuset kan innebära många miljoner. Vem tackar nej till det.

Jag tror vi är många som tänker att testerna bara är ett knep för att kunna säga att sporten är ren, och att de är utformade som en form av IQ-test.

Finns väl inget som tyder på att dom flesta är dopade, när det är många inbladade sker det alltid misstag och information läcks.

Om du tar topp-20 åkarna tror jag det är 20-40% på herrsidan och 10-20% på damsidan.
Citera
2019-03-04, 20:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det här är nog ännu en som heter Georg Preidler.
En österrikare till. Hur många aktiva är man uppe i nu? Jag har tappat räkningen: Autriche - quatre points, Estland 2, Kazak 1.

Citat:

Tung uppvisning av den österrikiska polisen. Dyker upp på VM på hemmaplan och sätter fast sina egna idrottare för doping och läcker därefter video på fuskarna till Internet. Den moraliska stormakten Sveriges utövare har de förmodligen inte ens rätt att kontrollera eftersom bloddoping är laglig i Sverige.

Respekt!

Eller finns det förutsättningar för att detta upprepas i Östersund nästa vecka? Vissa tror det, men inte så starkt.

Citat:
After the doping raid at the Nordic World Ski Championships in Seefeld, there are also signs of similar actions in the Biathlon World Cup starting on Thursday in Östersund / Sweden. "There were various speculations in Seefeld that another action should be planned in Östersund. But there is no concrete information or information about it, "said President Alfons Hörmann of the German Olympic Sports Confederation (DOSB) on Monday in an interview with the German Press Agency and added:" So, whether in connection with the findings of Erfurt, the investigative authorities intervene again, will show, but I dare to doubt that. "

https://www.merkur.de/sport/wintersport/seefeld-nach-doping-razzia-bei-ski-wm-ioc-begruesst-ermittlungen-zr-11807294.html

Vad säger mediemonopolet? Huvudet i sanden, som vanligt? De kan ju alltid ringa Arne som säkert skulle säga att det var skönt att man fick fast de otäcka österrikarna så sporten är ren igen. HAHAHA.

Självklart är majoriteten av toppåkarna dopade med denna metod. Annars vore de dumma. Det finns ju nästan ingen kontroll. Förmodligen sköter de det hemma innan de åker på tävling.

Det där om att dopingkontroller bara är en IQ-test har väl någon cyklist sagt?
Senast redigerad av wwr 2019-03-04 kl. 20:17.
Citera
2019-03-04, 22:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Den moraliska stormakten Sveriges utövare har de förmodligen inte ens rätt att kontrollera eftersom bloddoping är laglig i Sverige.
Självklart är det inte så. Är det olagligt i Österrike så är det såklart olagligt för alla i Österrike. Precis som saker som är olagliga i Sverige är olagliga för alla som är i Sverige. Holländare kan inte komma hit och röka på och säga att dom får göra det här eftersom dom får göra det hemma.
Citat:
Eller finns det förutsättningar för att detta upprepas i Östersund nästa vecka? Vissa tror det, men inte så starkt.
Så länge polisen inte har spår på nått olagligt så kommer dom såklart inte göra det. Och att någon tysk idrottsminister eller vad det kan vara för människa skulle veta nått om det är självklart bara rena dumheter.
Citat:
Självklart är majoriteten av toppåkarna dopade med denna metod. Annars vore de dumma. Det finns ju nästan ingen kontroll. Förmodligen sköter de det hemma innan de åker på tävling.
För man känner andra som man känner sig själv? Det finns massvis med människor som inte fuskar av den enkla anledningen att det är fel att fuska, men att nån som du skulle tro på eller erkänna det är nog ingen här förvånad över. Det går ju emot den ryska officiella inställningen att alla fuskar och ryssarna åker dit enbart för att dom är utsatta för en komplott.
Citera
2019-03-04, 22:48
Medlem
Õsterrikarna Hauke och Baldauf och de andra idrottarna riskerar inte straff pga bloddopingbrott. Det brott de eventuellt har begått kan översättas med "sportbedrägeri".
Citera
2019-03-05, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Självklart är det inte så. Är det olagligt i Österrike så är det såklart olagligt för alla i Österrike. Precis som saker som är olagliga i Sverige är olagliga för alla som är i Sverige. Holländare kan inte komma hit och röka på och säga att dom får göra det här eftersom dom får göra det hemma.

Så länge polisen inte har spår på nått olagligt så kommer dom såklart inte göra det. Och att någon tysk idrottsminister eller vad det kan vara för människa skulle veta nått om det är självklart bara rena dumheter.

För man känner andra som man känner sig själv? Det finns massvis med människor som inte fuskar av den enkla anledningen att det är fel att fuska, men att nån som du skulle tro på eller erkänna det är nog ingen här förvånad över. Det går ju emot den ryska officiella inställningen att alla fuskar och ryssarna åker dit enbart för att dom är utsatta för en komplott.

Bra inlägg.
Citera
2019-03-05, 00:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Ett stort problem är att bloddoping är laglig i Sverige och förmodligen inte i Österrike. Därför skulle jag tro att svenska polisen inte kan göra något.

Jag är svensk, född i Sverige. Jag har aldrig fått betalt för att skriva några inlägg. Däremot får jag intryck att många som skriver här är betalda av massmedia eller deras allierade för att skriva inlägg. De försvarar ständigt samma värden som massmedierna. I detta fall skriver jag något så självklart som att toppidrottsmän förmodligen bloddopar sig eftersom kontrollerna brister. De tjänar mer pengar på sport då. Din slutsats blir då att jag nog är ryss eller jobbar för dem! Du förefaller ha betalt för att hetsa mot ryssar. Precis som massmedia gör.

Man kan inte bygga systemet på att hoppas att professionella toppidrottsmän inte fuskar. Man måste bygga kontrollsystem som förhindrar det.

Hur förändringarna bör ske har jag börjat skissa lite på tidigare.
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

(Den juridiska situationen för svenska tävlande i t.ex Österrike verkar knepig. Bloddoping är tillåten i Sverige men förmodligen inte i Österrike. Inverkar t.ex. s.k. "dubbel straffbarhet"? Det var svårt att komma till en säker slutsats i den diskussionen.)
Senast redigerad av wwr 2019-03-05 kl. 01:41.
Citera
2019-03-05, 06:44
Medlem
Citat:
[snipped]

(Den juridiska situationen för svenska tävlande i t.ex Österrike verkar knepig. Bloddoping är tillåten i Sverige men förmodligen inte i Österrike. Inverkar t.ex. s.k. "dubbel straffbarhet"? Det var svårt att komma till en säker slutsats i den diskussionen.)
Jag tror att polisen i österrike aldrig hade brytt sig om enskilda dopare. I detta fallet handlar det i princip om organiserad brottslighet och användandet av dopingmetoder i stor skala. Man är ute efter läkaren och hans kollegor.
Citera
2019-03-05, 07:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacker
Jag tror att polisen i österrike aldrig hade brytt sig om enskilda dopare. I detta fallet handlar det i princip om organiserad brottslighet och användandet av dopingmetoder i stor skala. Man är ute efter läkaren och hans kollegor.
Det kan säkert stämma vad gäller straffrättslig påföljd. Razzian får andra konsekvenser för de aktiva.

Men att kriminalisering av bloddoping underlättar polisens utredning och tillslag torde stå klart. Eftersom bloddoping är laglig i Sverige torde ingen liknande razzia kunna göras nu under VM i Östersund, vad jag kan förstå.
Citera
2019-03-05, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zacker

Vad skulle läkaren i detta fallet åka dit för då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in