2019-03-04, 11:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Anledningen till att ordvalet fått en viss frekvens är nog delvis spefull.
Anledningen är såklart:
1. Förminska allvaret (få folka att tänka på Lypsyl)
2. Stärka (bort)förklaringen genom att få det att framstå som normalt att man använder denna salva till läpparna.

Det man visar genom att använda ordet "läppsalva" är att man driver en agenda och skiter i fakta.
Citera
2019-03-04, 11:12
Medlem
Citat:
Detta jävla »söt«...Hon ser ju mer eller mindre förjävlig ut.

Det som naturligtvis spelar in är: 1. att hon är från ett betrott land. 2. att hon är kvinna. 3. att hon backas upp av läkaren. 4. att provvärdet var mycket lågt. 5. att cyklisten Stefano Agostini klarade sig med 15 månader för 7 ng/mm clostebol. 6. att hon är en fixstjärna.

Detta sammantaget ger en helt logisk förklaring till att det blev den dom som det blev.

Bara för du tycker att hon är grotesk behöver det inte betyda att det är allmän sanning. Många tycker att hon är snygg och hon är väl lite av en sexsymbol. Själv tycker jag inte att hon är någon superskönhet men jag kan objektivt säga att hon inte är ful.

Ja klart det du listade upp spelade roll. But still, doping är doping. Det ska inte spela roll vilket land du kommer ifrån. Är nog därför många är frustrerade. I detta fall handlade det dessutom om en anabol steroid och en helt störd cover up berättelse.
Citera
2019-03-04, 11:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Bara för du tycker att hon är grotesk behöver det inte betyda att det är allmän sanning. Många tycker att hon är snygg och hon är väl lite av en sexsymbol. Själv tycker jag inte att hon är någon superskönhet men jag kan objektivt säga att hon inte är ful.

Skrev jag att det var allmän sanning? Hon ser sliten ut. Hennes landskamrat Östberg är ju en ren skönhet.

Citat:
Ja klart det du listade upp spelade roll. But still, doping är doping. Det ska inte spela roll vilket land du kommer ifrån. Är nog därför många är frustrerade. I detta fall handlade det dessutom om en anabol steroid och en helt störd cover up berättelse.

Det är ju inte Johaug själv som fastställt domen. Det blir liksom att slåss mot väderkvarnar och dunka pannan mot väggen att oupphörligt försöka hitta något som ingen i denna tråd har en aning om.

Tänk om det var som de säger.
Citera
2019-03-04, 11:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Anledningen är såklart:
1. Förminska allvaret (få folka att tänka på Lypsyl)
2. Stärka (bort)förklaringen genom att få det att framstå som normalt att man använder denna salva till läpparna.

Det man visar genom att använda ordet "läppsalva" är att man driver en agenda och skiter i fakta.

Det är nog det okunniga media som skapat uttrycket som en förkortning för »en salva för läpparna« som blir för långt. Det är komiskt hur du ser spöken på ljusa dagen och försöker hitta nyanser att förstora upp.

Vilka är det som »driver en agenda« enligt dig? Jag tror att du ska sluta tolka verkligheten via medierna.
Citera
2019-03-04, 12:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det är nog det okunniga media som skapat uttrycket som en förkortning för »en salva för läpparna« som blir för långt. Det är komiskt hur du ser spöken på ljusa dagen och försöker hitta nyanser att förstora upp.

Vilka är det som »driver en agenda« enligt dig? Jag tror att du ska sluta tolka verkligheten via medierna.
Kommer du (och andra) skriva sår/hud-salva nu när du bevisligen vet att uttrycket "läppsalva" är fel?!
Skulle inte tro det... Varför?

Jag håller med om att det inte är jätteviktigt i sak. Men det är ett säkert sätt att se om en person vill få det att framstå mindre allvarligt än vad fakta säger. Där är t.ex. du ett tydligt exempel i allt du skriver. Just pga detta tycker jag det är intressant.
Citera
2019-03-04, 12:47
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Varken du eller jag har vet vad folk tycker. Man drar ofta felaktiga slutsatser genom att tro att de som skriker mest och högst utgör majoriteten.

Johaug kommer säkert att bo i Norge under sitt resterande liv och där kommer hon att vara avgudad. Vad Jean-Claude i Frankriken, Vladimir i Ryssland och Måns i Sverige tycker kommer inte att prägla hennes upplevelse.
Läs om, läs rätt! Du har verkligen svårt att läsa innantill, eller att förstå. Jag påstår mig inte veta vad folk tycker i allmänhet om Johaug och hennes dopingdom. Det jag skriver är att det har en viss betydelse vad den enskilde tycker, OM många andra tycker samma sak.
Citera
2019-03-04, 12:52
Avslutad
Om det stämmer att denne "dopingläkare" Mark Schmidt dopat 50-60 idrottare per år, så undrar jag hur man kan tro att det ska kunna gå utan att åka dit.

Med ett så stort antal människor vilka vet om detta (givetvis betydligt flera än de 50-60 idrottare som blivit dopade), blir det ju bara en tidsfråga innan någon läcker information och i detta fall Polisen slår till.
Citera
2019-03-04, 14:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Om det stämmer att denne "dopingläkare" Mark Schmidt dopat 50-60 idrottare per år, så undrar jag hur man kan tro att det ska kunna gå utan att åka dit.

Med ett så stort antal människor vilka vet om detta (givetvis betydligt flera än de 50-60 idrottare som blivit dopade), blir det ju bara en tidsfråga innan någon läcker information och i detta fall Polisen slår till.
Jag tycker det var urstarkt gjort av den österrikiska polisen. Ingen har väl fastnat för egen-transfusion tidigare? Att dessutom våga attackera något som mycket väl kan vara ett stort, dolt problem. Till råga på allt läcker man en video där fusket sker. Österrikiska polisen visar var skåpet skall stå.

Jag skrev snabbt ihop lite om egen-transfusion och doping. Kommentarer tas gärna emot.

(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Edit:
Nästan ingen har fastnat tidigare, skall det vara. Italienska polisen hade ju räd under OS i Turin. Det var också mot österrikare. IOK gav sex livstidsstraff.
https://www.theguardian.com/sport/2007/apr/26/sport.sport

Kanske finns några fler. Men stark polisinsats var det, utan tvekan.
Senast redigerad av wwr 2019-03-04 kl. 14:18.
Citera
2019-03-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker det var urstarkt gjort av den österrikiska polisen. Ingen har väl fastnat för egen-transfusion tidigare? Att dessutom våga attackera något som mycket väl kan vara ett stort, dolt problem. Till råga på allt läcker man en video där fusket sker. Österrikiska polisen visar var skåpet skall stå.

Jag skrev snabbt ihop lite om egen-transfusion och doping. Kommentarer tas gärna emot.

(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Edit:
Nästan ingen har fastnat tidigare, skall det vara. Italienska polisen hade ju räd under OS i Turin. Det var också mot österrikare. IOK gav sex livstidsstraff.
https://www.theguardian.com/sport/2007/apr/26/sport.sport

Kanske finns några fler. Men stark polisinsats var det, utan tvekan.

Så österrikare åker dit typ enbart pga att det är olagligt med bloddopning i hemlandet?

Innebär det att det är omöjligt att slå till mot norrmän och svenskar för att det inte får utövas spaning och åtgärder mot dem då?
Citera
2019-03-04, 14:23
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix

Vi har fortfarande inte fått alla namnen från Operacion Puerto. Det är 13 år sedan snart. Många som Fuentes hjälpte att dopa sig som kom undan. Jag tvivlar på att alla namnen i den här härvan kommer att avslöjas. De där blodpåsarna är väl i vanlig ordning kodmärkta.
Citera
2019-03-04, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Så österrikare åker dit typ enbart pga att det är olagligt med bloddopning i hemlandet?

Innebär det att det är omöjligt att slå till mot norrmän och svenskar för att det inte får utövas spaning och åtgärder mot dem då?
Nej. I Italien och Österrike har man riktiga lagar. Inget drogliberalt trams. De åkte dit enligt italiensk lag.

Edit
Fast du kan kan ha en poäng. Heter det dubbel straffbarhet? Skulle svenskarna klara sig i de länderna pga vår mesiga lagstiftning? ...
Senast redigerad av wwr 2019-03-04 kl. 14:28.
Citera
2019-03-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej. I Italien och Österrike har man riktiga lagar. Inget drogliberalt trams. De åkte dit enligt italiensk lag.

Edit
Fast du kan kan ha en poäng. Heter det dubbel straffbarhet? Skulle svenskarna klara sig pga vår mesiga lagstiftning...

Men om man inte får utöva spaning på en åkare från ett land utöver Italien och Österrike så är det väl omöjligt att få till en räd helt plötsligt när det vankas tävling i nämnda land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in