2019-02-16, 16:47
Medlem
Den här från Nordea är ju härlig!
Två svarta människor sätter in pengar i Nordeas "drive in-bank" på 60-talet.

https://www.youtube.com/watch?v=Tg_xdT5BII8

Min far som är i 60-årsåldern har berättat att första gången han såg en svart person i verkligheten var i Paris någon gång i början av just 60-talet. Min far är ändå uppvuxen i Stockholmsområdet...
Citera
2019-02-17, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas

Min far som är i 60-årsåldern har berättat att första gången han såg en svart person i verkligheten var i Paris någon gång i början av just 60-talet. Min far är ändå uppvuxen i Stockholmsområdet...

Ja nu börjar det verkligen bli absurt. Vilket kanske är bra för till slut kör de slut på sig själva när det går till överdrift. Typ som med homopar som var populära ett tag med som nu har ersatts med negrer och araber. Media kanske bara kan godhetssignalera åt ett håll samtidigt. De är ju inte kända för sitt intellekt utan för att vara känslostyrda.

Undrar var man kan skriva för att klaga dock?
Senast redigerad av grelin1999 2019-02-17 kl. 10:54.
Citera
2019-02-17, 16:08
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja nu börjar det verkligen bli absurt. Vilket kanske är bra för till slut kör de slut på sig själva när det går till överdrift. Typ som med homopar som var populära ett tag med som nu har ersatts med negrer och araber. Media kanske bara kan godhetssignalera åt ett håll samtidigt. De är ju inte kända för sitt intellekt utan för att vara känslostyrda.

Undrar var man kan skriva för att klaga dock?
Alltså, den reklamen är bara sååååå kass! Den KUNDE varit rolig och bra, men sannolikheten att en neger körde en ny Amazon på 60 talet och dessutom nyttjade en drive in bank är exakt noll procent! Man slirar duktigt på sanningen genom att förvanska historien. Bara så fjantigt!
Citera
2019-02-17, 19:05
Medlem
Bengrots avatar
Den här överrepresentationen av negrer i svensk reklam är minst sagt jobbig. Som tur är så finns det inte så många som springer lösa i vårt samhälle.
Citera
2019-02-19, 01:27
Medlem
Så jävla less.
Ett bra exempel är den där araben för svenska spel eller vad fan det är. Ni vet när han står i kiosken och en polis kommer fram och han ba"hej Crister ".

Självklart ska han bryta på blattesvenska. Hade han snackat normalt hade det varit mer okej.

Annars känner jag att som vit blir jag nästan äcklad av att se negrer och invandrare göra reklam riktad mot mig. Nä ner verkligen inte igen mig just pga av deras utseende.

Tex en neger som gör reklam för Adidas eller nåt och gör några flashiga moves. Tänker han har säkert varit kriminell eller nåt skit.

Om dom däremot sätter dessa blattar i en reklam för hash och droger känns det mer naturligt för mig .

Lite som att en kvinna skulle göra reklam för manskläder.
Citera
2019-03-01, 17:55
Medlem
Dr.Katis avatar
Telia - Välkommen till folknätet

"Över Lapplands kala fjäll"
"Landet tillhör oss alla"

Vad har rasfrämlingarna i videon gjort för Sverige genom tiderna?
Kräksmiley (sick19) på den!

https://www.youtube.com/watch?v=lIYRR25uXZM
Citera
2019-03-02, 13:12
Medlem
Lostworlds avatar
Mångkulturivrandet i reklamen - har den snart nått sin peak eller är det såhär det ska vara för alltid framöver?
Det är ju helt absurt hur varenda reklamfilm, varenda hemsida är fylld med mellanösternfolk och negrer. Är detta den primära målgruppen? Som vit, blond etnisk svensk känner jag inte att man alls är intresserad av mig som kund överhuvudtaget.

Man kan ju inte ens säga att det speglar "dagens samhälle" för det blir ju en total snedvinkling när en minoritet framhävs så totalt i reklamen som sker idag. Ungefär som om jag skulle åka till Mellanöstern eller valfritt afrikanskt land och känna mig som målgrupp för reklamen som visas där. Tror knappast att det hade varit fallet.

Alla företag är lika pk och anlitar samma reklambyråer. Alla betalar de dyrt för samma trötta budskap som står oss upp i halsen. Är man överhuvudtaget intresserad av att få fler kunder, för isåfall kan man ju ifrågasätta metoden (eftersom så många av oss bara blir trötta och förbannade). Eller är man bara intresserade av att signalera sin "godhet" och "värdegrund"?
Fy fan för denna sjuka tid vi lever i. Vad hände med den tiden då sexistisk reklam var det största problemet? Those were the days...
Citera
2019-03-03, 17:05
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Telia - Välkommen till folknätet

"Över Lapplands kala fjäll"
"Landet tillhör oss alla"

Vad har rasfrämlingarna i videon gjort för Sverige genom tiderna?
Kräksmiley (sick19) på den!

https://www.youtube.com/watch?v=lIYRR25uXZM
Nu skyr jag ju Telia som pesten p g a mer än denna värdelösa reklam, men några medelålders svenska individer lär de knappast få p g a den. Och nej, landet tillhör inte oss alla, det tillhör till exempel inte kriminella förortsbabbar.
Citera
2019-03-04, 09:04
Medlem
För mig signalerar blattereklam att företaget helt saknar en egen själ och jag undviker därför i möjligaste mån att handla något från dem. Sist var det när jag valde bort en internetleverantör som var billigast pga deras tecknade olikfärgade familjer.
Citera
2019-03-04, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Mångkulturivrandet i reklamen - har den snart nått sin peak eller är det såhär det ska vara för alltid framöver?
Det är ju helt absurt hur varenda reklamfilm, varenda hemsida är fylld med mellanösternfolk och negrer. Är detta den primära målgruppen? Som vit, blond etnisk svensk känner jag inte att man alls är intresserad av mig som kund överhuvudtaget.

Man kan ju inte ens säga att det speglar "dagens samhälle" för det blir ju en total snedvinkling när en minoritet framhävs så totalt i reklamen som sker idag. Ungefär som om jag skulle åka till Mellanöstern eller valfritt afrikanskt land och känna mig som målgrupp för reklamen som visas där. Tror knappast att det hade varit fallet.

Alla företag är lika pk och anlitar samma reklambyråer. Alla betalar de dyrt för samma trötta budskap som står oss upp i halsen. Är man överhuvudtaget intresserad av att få fler kunder, för isåfall kan man ju ifrågasätta metoden (eftersom så många av oss bara blir trötta och förbannade). Eller är man bara intresserade av att signalera sin "godhet" och "värdegrund"?
Fy fan för denna sjuka tid vi lever i. Vad hände med den tiden då sexistisk reklam var det största problemet? Those were the days...

Jo jag har faktiskt börjat skriva till reklambyråer för att klaga.
Till min förvåning såg jag ett foto på de som jobbade där. Typ 70 personer. 69 av dem såg väldigt svenska ut!!! En kille hette dock Ibrahim.

Alltså man mår så illa av de här pretentiösa Stockholmsfjollorna. De lever så skyddat i sin innerstad. Inte konstigt de kompenserar med att godhetssignalera.
Citera
2019-03-04, 19:05
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jo jag har faktiskt börjat skriva till reklambyråer för att klaga.
Till min förvåning såg jag ett foto på de som jobbade där. Typ 70 personer. 69 av dem såg väldigt svenska ut!!! En kille hette dock Ibrahim.

Alltså man mår så illa av de här pretentiösa Stockholmsfjollorna. De lever så skyddat i sin innerstad. Inte konstigt de kompenserar med att godhetssignalera.

Bra initiativ att kontakta reklambyråerna.
Har du fått något svar?

Problemet är ju dubbelt. Dels reklambyråerna som alla kör samma fantasilösa, multikultikoncept till hutlös betalning. Dels företagen/organisationerna som bara köper detta rakt av och inte kan ha egna, självständiga idéer utan livrädda följer i samma spår som alla andra.

Det råder stor brist på självinsikt. Det har ju knappast gjorts någon utvärdering hur vi kunder ställer oss till denna typ av mångkulturpropaganda... Men reklambranschen och företagen tror alltså på fullt allvar att det här är receptet till en "lyckad kampanj"? Det här ska få oss att gilla deras varumärken och konsumera deras produkter mer?
För min del har det iallafall rakt motsatt effekt.
Hur den "stora massan" ställer sig är väl däremot en annan sak... De ifrågasätter väl inte som vanligt tyvärr
Citera
2019-03-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Bra initiativ att kontakta reklambyråerna.
Har du fått något svar?

Problemet är ju dubbelt. Dels reklambyråerna som alla kör samma fantasilösa, multikultikoncept till hutlös betalning. Dels företagen/organisationerna som bara köper detta rakt av och inte kan ha egna, självständiga idéer utan livrädda följer i samma spår som alla andra.

Det råder stor brist på självinsikt. Det har ju knappast gjorts någon utvärdering hur vi kunder ställer oss till denna typ av mångkulturpropaganda... Men reklambranschen och företagen tror alltså på fullt allvar att det här är receptet till en "lyckad kampanj"? Det här ska få oss att gilla deras varumärken och konsumera deras produkter mer?
För min del har det iallafall rakt motsatt effekt.
Hur den "stora massan" ställer sig är väl däremot en annan sak... De ifrågasätter väl inte som vanligt tyvärr

Massan är dummare och mer lättledd än man tror. De ifrågasätter inget.

Ursäkta frågan men är du kanske en kvinna...?

Hur som helst så har jag ej fått svar men det kan bero på att jag mejlade 30 anställda samtidigt och det fastnade i deras spamfilter. Eller för att jag använde ordet neger en massa. Hade annars förväntat mig att NÅGON skulle svara. Nästa gång mejlar jag till deras press-adress istället.

En bra start är att kolla på guldäggets hemsida och alla bilder där. Det blir surrealistiskt när man ser alla de mycket vita reklammakarna bredvid de där negerreklambilderna. Man får en känsla av kolonialism.

Det är alltid bra att påpeka den här dubbelmoralen för de godhetssignalerande människorna. "Svarta är inga husdjur man ska visa upp för att visa sig god. De har också känslor."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in