2019-03-04, 00:08
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Lasse Virén
Ben Jonson
DDR

Lugn, om 30 plus år kommer ilskan mot Johaug ha halverats flertalet gånger. Kommer knappt vara mätbart!
Citera
2019-03-04, 00:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Citat:
Påstått postat av HerrGickhan
Lasse Virén
Ben Jonson
DDR
Lugn, om 30 plus år kommer ilskan mot Johaug ha halverats flertalet gånger. Kommer knappt vara mätbart!

Det där var en citering som du själv skrivit ihop. Jag skrev Ben Johnson som det stavas.

(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

För övrigt skiter jag fullständigt i Johaug. Jag gillar henne inte. Lika lite som jag gillar uttjatade upprepningar om samma sak i över två år.
Citera
2019-03-04, 00:18
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Det där var en citering som du själv skrivit ihop. Jag skrev Ben Johnsson som det stavas.

(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

För övrigt skiter jag fullständigt i Johaug. Jag gillar henne inte. Lika lite som jag gillar uttjatade upprepningar om samma sak i över två år.

Du skiter inte i Johaug och du bidrar till upprepningarna lika väl som någon annan. Dessutom är Ben Johnson bara med ett S.
Citera
2019-03-04, 00:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Du skiter inte i Johaug och du bidrar till upprepningarna lika väl som någon annan. Dessutom är Ben Johnson bara med ett S.

Ja jag skrev Ben Johnson med ett s i inlägget som du återigen låtsades citera.

Jo jag skiter i Johaug eller rättare sagt som jag skrev, jag gillar henne inte och hoppas att hon snart ska börja förlora. Gärna för alltid.

Det är principen att inte låta skrivbordsdomare hitta på »fakta« som jag använder och därför bemöter sådant. Det fattar ju varenda nöt att Fis och Cas har mycket bättre uppgifter på vad som sagts än skrivbordsdomarna i denna tråd.

En grundläggande faktor är att det är de bemyndigade instanserna, inte pöbeln, som bestämmer och skapar facit för hur det är. Gillar man inte detta får man allt vackert börja med något annat. Detta på samma sätt som människor som inte accepterar hur svenska domstolar dömer. Passar det inte, flytta till Venezuela då.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-04 kl. 00:43.
Citera
2019-03-04, 05:42
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perguitar
Vem som än har bevisat för dig att Trofodermin inte är en hudsalva, så har denne fett fel, och har hjälpt dig att sprida skrönor som saknar både fötter och rötter. Men, det är ju ett ganska vanligt beteendemönster bland de nationalistiska Norgehatarna härinne, så du är i gott sällskap. För din vetskap, så är Trofodermin i allra högsta grad en hudsalva, vilket också namnet berättar för den som sitter på lite intelligens. Grekiskans Trofo betyder alltså näring, föda eller energi, och Dermin kommer från Derma som betyder hy eller hud. Och om du tittar på bilderna på Therese vid tillfället, så har hon sår vid sidan av läpparna på ansiktshyn. Mycket klokt av henne alltså när hon använder en hudsalva, som hon fått bra resultat av tidigare, just som hudsalva. Jag vet redan på förhand att dessa fakta givetvis kommer att avfärdas av Norgehatarna, men så ser sanningen ut i alla fall!

Förstår inte riktigt vad du argumenterar mot? Håller med dig om att Trofodermin är en salva man använder på huden. Det jag ställer mig frågande till är varför salvan har använts på läpparna då det inte är vad den normalt används till.

Har jobbat på apotek i över 12 år så lite kunskap om salvor har jag även om den antagligen inte kan mäta sig med din.
Citera
2019-03-04, 07:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perguitar
Vem som än har bevisat för dig att Trofodermin inte är en hudsalva, så har denne fett fel, och har hjälpt dig att sprida skrönor som saknar både fötter och rötter. Men, det är ju ett ganska vanligt beteendemönster bland de nationalistiska Norgehatarna härinne, så du är i gott sällskap. För din vetskap, så är Trofodermin i allra högsta grad en hudsalva, vilket också namnet berättar för den som sitter på lite intelligens. Grekiskans Trofo betyder alltså näring, föda eller energi, och Dermin kommer från Derma som betyder hy eller hud. Och om du tittar på bilderna på Therese vid tillfället, så har hon sår vid sidan av läpparna på ansiktshyn. Mycket klokt av henne alltså när hon använder en hudsalva, som hon fått bra resultat av tidigare, just som hudsalva. Jag vet redan på förhand att dessa fakta givetvis kommer att avfärdas av Norgehatarna, men så ser sanningen ut i alla fall!
Det faller platt att sätta sig på höga hästar och sedan inte ha koll på fakta.
Jag (och andra) reagerar på att salvan konstant benämns "läppsalva" när det i själva verket är en hud/sår-salva som normalt inte ska användas på slemhinnor.
Anledningen till detta felaktiga ordval är naturligtvis ingen slump.
Citera
2019-03-04, 09:04
Medlem
wwrs avatar
Jag har skissat lite om bloddoping. Kommentarer till inlägget mottas gärna. Det kan säkert förbättras.

Ett av de mest sensationella dopingavslöjandena någonsin har nyligen gjorts. Man har fångat en dopare på video medan han dopar sig. Han är dessutom VM-deltagare. Den österrikiska polisen har utfört ett storartat arbete. 5 deltagare har ertappats som troliga fuskare.

Avslöjandet visar på ett stort problem som idrottsorganisationerna försöker sopa under mattan. - Det utförs inga effektiva tester mot bloddoping. Blodpass fungerar inte. Ingen har fällts med blodpass. Det går att förklara bort variationer i Hb med bl.a maginfluensa, höghöjdsläger eller uttorkning efter tävling/träning. (Tester av RBC-överlevnad är bara under utveckling.)

Det enda man kan göra är sporadiska polisrazzior i länder där bloddoping är olaglig. I Sverige är det dock lagligt att bloddopa sig så vi kan inget göra.

Om bloddopingen sker "på säker ort", dvs där polisen inte kan återfinna fuskarna går fuskarna heller ej att gripa.

Idrotten har ett system för vistelserapportering "whereabouts". Man kan dock utebli helt från 2 dopingtest/12 månader eller köra transfusion utanför de tider man kontrolleras, utan påföljd. (Att dra ur en kanyl och sätta på ett "plåster" tar inte en minut.) För att sätta fast en bloddopare måste polisen storma in på rummet med låssmed (huvudnyckel) och ha turen att göra det vid rätt tidpunkt. Har polisen tillstånd för husrannsakan kan den även söka efter utrustning för bloddoping. Fuskaren måste alltså gömma utrustningen mellan användningstillfällena eller utföra proceduren på för polisen okänd ort. Utrustningen (kanyl etc) ryms lätt i en väska. Lagring av blod fordrar kyl/frys.

Citat:
For each day of the forthcoming quarter, the athlete must identify one 60-minute time slot between the hours of 5 a.m. and 11 p.m. when he/she will be available at a specified location for testing.

Det är möjligt att många deltagare genomför fusk av denna typ eftersom kontrollerna brister.

Det som går att göra är att sätta en grov gräns för blodvärde vid start. Det har redan gjorts (Hct/Hb 50/170 för män) men det testas inte. Det skulle förmodligen gå enkelt att testa före start utan att ens sticka i fingret ("transkutant"). Man förhindrar då åtminstone extrem bloddoping. Idag finns i praktiken inget som förhindrar deltagare att inom vida gränser fuska med bloddoping.

Det man till en början borde göra vore att kriminalisera bloddoping i Sverige och andra länder där förfarandet är lagligt.

Man borde även testa Hct/Hb på alla åkare före start i stora mästerskap.
Senast redigerad av wwr 2019-03-04 kl. 10:04.
Citera
2019-03-04, 09:51
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Men du behöver inte »frikänna« henne. Du får tycka och tro precis vad du vill. Det har dock ingen som helst betydelse...

Rätt. Fast det har visst betydelse vad gemene man tycker. Inte enskilt men om många andra delar samma uppfattning. Det avgör i slutändan hennes historiska eftermäle.
Citera
2019-03-04, 10:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det faller platt att sätta sig på höga hästar och sedan inte ha koll på fakta.
Jag (och andra) reagerar på att salvan konstant benämns "läppsalva" när det i själva verket är en hud/sår-salva som normalt inte ska användas på slemhinnor.
Anledningen till detta felaktiga ordval är naturligtvis ingen slump.

Anledningen till att ordvalet fått en viss frekvens är nog delvis spefull.
Citera
2019-03-04, 10:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Rätt. Fast det har visst betydelse vad gemene man tycker. Inte enskilt men om många andra delar samma uppfattning. Det avgör i slutändan hennes historiska eftermäle.

Varken du eller jag har vet vad folk tycker. Man drar ofta felaktiga slutsatser genom att tro att de som skriker mest och högst utgör majoriteten.

Johaug kommer säkert att bo i Norge under sitt resterande liv och där kommer hon att vara avgudad. Vad Jean-Claude i Frankriken, Vladimir i Ryssland och Måns i Sverige tycker kommer inte att prägla hennes upplevelse.
Citera
2019-03-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Det är väl bara nic "HerrGickhann" som inte ser att detta är fullständigt åt helvete!

Sinnessjukaste av allt är ju att alla svenska tv-exprerter, ledare, åkare m fl inte ifrågasatt detta, att höra Kalla m fl slicka Tj:s röv äcklar mej!

Jag tycker folk är överdrivet hårda mot dopade idrottare och tycker Johaug har fått nog med skit. Vi snackar liksom inte om en mördare här. Är dock intressant hur lindrigt hon kom undan jämför med andra skidåkare som åkt fast för doping. Är det för att hon inte kommer från en öststat? Är det för att hon är en söt norska som kör med krokodiltårar? Hennes cover up story är ju något av det mest skrattretande jag hört. Minns tillexempel att Mika Myllylä inte var välkommen att åka Vasaloppet efter att han avtjänat sitt straff. Han "fick" åka den men blev mobbad av arrangörerna och de sa i princip "han är inte välkommen och vi skiter i hans säkerhet". Jag tycker såklart att det är bra att hon inte blir mobbad på samma vis och hon måste bli förlåten men ändå intressant.
Citera
2019-03-04, 10:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Jag tycker folk är överdrivet hårda mot dopade idrottare och tycker Johaug har fått nog med skit. Vi snackar liksom inte om en mördare här. Är dock intressant hur lindrigt hon kom undan jämför med andra skidåkare som åkt fast för doping. Är det för att hon inte kommer från en öststat? Är det för att hon är en söt norska som kör med krokodiltårar? Hennes cover up story är ju något av det mest skrattretande jag hört. Minns tillexempel att Mika Myllylä inte var välkommen att åka Vasaloppet efter att han avtjänat sitt straff. Han "fick" åka den men blev mobbad av arrangörerna och de sa i princip "han är inte välkommen och vi skiter i hans säkerhet". Jag tycker såklart att det är bra att hon inte blir mobbad på samma vis och hon måste bli förlåten men ändå intressant.

Detta jävla »söt«...Hon ser ju mer eller mindre förjävlig ut.

Det som naturligtvis spelar in är: 1. att hon är från ett betrott land. 2. att hon är kvinna. 3. att hon backas upp av läkaren. 4. att provvärdet var mycket lågt. 5. att cyklisten Stefano Agostini klarade sig med 15 månader för 7 ng/mm clostebol. 6. att hon är en fixstjärna.

Detta sammantaget ger en helt logisk förklaring till att det blev den dom som det blev.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-04 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in