Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-05, 09:28
  #13057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Övriga familjemedlemmar; du kanske tänker på hennes far som upplät ett helt onaturligt och högt ångest skrik vrål när han fick höra om johaugs dopingdom, istället för att trösta sin dotter på ett normalt vis? Ett tecken på den vinna till varje pris press som säkert lagts på henne som liten av hennes egen far och som har bidragit till att hon tog beslutet att dopa sig med anabola steroider.

Nej, jag tänker inte på hennes far, utan nämnde hennes mor, bror och syster.. Vad vet du om det? Absolut ingenting..
Citera
2018-08-05, 09:37
  #13058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Varför det, det är ju det som är karma?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Karma

Jag tycker bara det är sjukt, hävdar du "karma" med när den här unga killen med Downs syndrom blev skjuten också?
Citera
2018-08-05, 10:38
  #13059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Nej, jag tänker inte på hennes far, utan nämnde hennes mor, bror och syster.. Vad vet du om det? Absolut ingenting..


Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Nej, jag tänker inte på hennes far, utan nämnde hennes mor, bror och syster.. Vad vet du om det? Absolut ingenting..


Både du och jag återger intryck av johaug baserat på vad som är tillgängligt för oss i pressen, uttalande mm. Mitt intryck är som sagt att hon verkar beräknande och hänsynslös. Du hävdar att eftersom Kalla och det norska landslaget stöttar henne så är det ett tecken på hennes goda karaktär. Det tror inte jag. Snarare riktas då även misstankar mot Kalla, då det är fakta att Johaug är en dömd fuskare som har varit dopad med steroider. Kalla är dock kanske inte den vassaste kniven i lådan så att hon accepterar inbjudan behöver inte betyda något.

Försök lyfta blicken och se igenom de bortförklaringar och mediala påtryckningar mot allmänheten som ofta sker för att försvara ”larger Than life” idrottare som dopat sig och kommer med bortförklaringar. Deras (onaturliga) prestationer bygger bra historier, kulter, och bringar massiva intäkter till många människor. Bla journalister, förbundsmänniskor, sponsorer, mediebolag osv osv.

Att folk aldrig lär sig av historien. Misstagsdoping med denna typ av droger är mycket ovanligt om ens förekommande. Här har de inte ens haft tid eller varit för arroganta för att komma med en trovärdig bortförklaring. Historien med salvan är ju ren gallimatias och i sig självt grund för 4 års avstängning. Men hon räddades till två år pga de pengar jag nämnde tidigare, och nu vill många av de som tjänar på henne försöka fortsätta som inget hänt. Glöm aldrig Armstrong som också framställdes som ett helgon.


På ett sätt tycker jag synd om Johaug som ifrån unga år pressats till detta. Att det har fått henne att sabotera sin egen kropp med steroider och gett henne helt skeva moraliska ideal och mål i livet.
Citera
2018-08-05, 11:21
  #13060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Både du och jag återger intryck av johaug baserat på vad som är tillgängligt för oss i pressen, uttalande mm. Mitt intryck är som sagt att hon verkar beräknande och hänsynslös. Du hävdar att eftersom Kalla och det norska landslaget stöttar henne så är det ett tecken på hennes goda karaktär. Det tror inte jag. Snarare riktas då även misstankar mot Kalla, då det är fakta att Johaug är en dömd fuskare som har varit dopad med steroider. Kalla är dock kanske inte den vassaste kniven i lådan så att hon accepterar inbjudan behöver inte betyda något.

Försök lyfta blicken och se igenom de bortförklaringar och mediala påtryckningar mot allmänheten som ofta sker för att försvara ”larger Than life” idrottare som dopat sig och kommer med bortförklaringar. Deras (onaturliga) prestationer bygger bra historier, kulter, och bringar massiva intäkter till många människor. Bla journalister, förbundsmänniskor, sponsorer, mediebolag osv osv.

Att folk aldrig lär sig av historien. Misstagsdoping med denna typ av droger är mycket ovanligt om ens förekommande. Här har de inte ens haft tid eller varit för arroganta för att komma med en trovärdig bortförklaring. Historien med salvan är ju ren gallimatias och i sig självt grund för 4 års avstängning. Men hon räddades till två år pga de pengar jag nämnde tidigare, och nu vill många av de som tjänar på henne försöka fortsätta som inget hänt. Glöm aldrig Armstrong som också framställdes som ett helgon.


På ett sätt tycker jag synd om Johaug som ifrån unga år pressats till detta. Att det har fått henne att sabotera sin egen kropp med steroider och gett henne helt skeva moraliska ideal och mål i livet.

Jag ifrågasätter mest påståenden som att Johaug skulle vara en vidrig människa och försöker se lite bredare på situationen, att det enligt mig känns trovärdigare att läkare dopar åkarna, än att vissa åkare sköter dopingen på egen hand, medan deras lagkamrater strävar på med schyssta medel..

Lämnade också en öppning om att det skulle kunna vara en självklarhet bakom "stängda dörrar" att alla dopar sig mer eller mindre och att man då anser att lite doping skapar bara rättvisa odds, så kanske det ser ut, vad vet jag?

På dig låter det som att jag vill fria Johaug, men det handlar bara om att se brett på situationen och inte låsa fast sig vid ett scenario, sanningen får vi nog aldrig reda på ändå..
Citera
2018-08-05, 11:57
  #13061
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Kan man "rent hypotetiskt" ex bygga upp sin muskelmassa med steroider under en avstängning för att sedan låta preparaten laka ur och vara redo för en skidsäsong med kontroller utan risk för att ertappas - men starkare än någonsin rent fysiskt.

Alltså det är ju så en dopingkur fungerar. De positiva effekterna sitter i längre än ämnet kan upptäckas vid en kontroll. Jag vet inte om avstängda idrottare testas. Annars är det ju en ganska smal sak att gå runt: Idrottaren är medveten om vilka dagar han/hon riskeras att ertappas vid en sådan kontroll och ser helt enkelt till att vara onåbar dessa dagar. Det är till och med enligt reglementet, om du sköter det snyggt.
Citera
2018-08-05, 16:51
  #13062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345

På dig låter det som att jag vill fria Johaug, men det handlar bara om att se brett på situationen och inte låsa fast sig vid ett scenario, sanningen får vi nog aldrig reda på ändå..

Nä det enda man kan ställa bortom rimligt tvivel mha logik och sannolikhetslära är att salvhistorien är falsk. Och det ger mycket stark misstänksamhet , så nära säkerhet man kan komma, att steroiderna fanns i johaugs kropp för att någon ville ha det så. Personligen är jag rätt övertygad om att Johaug är en rutten fisk och var en av de som ville ha in steroiderna i kroppen.
Citera
2018-08-05, 18:07
  #13063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nä det enda man kan ställa bortom rimligt tvivel mha logik och sannolikhetslära är att salvhistorien är falsk. Och det ger mycket stark misstänksamhet , så nära säkerhet man kan komma, att steroiderna fanns i johaugs kropp för att någon ville ha det så. Personligen är jag rätt övertygad om att Johaug är en rutten fisk och var en av de som ville ha in steroiderna i kroppen.

Kan så vara, tror du övriga norskor varit lika ruttna fiskar? Eller är de bara helt blåsta och lurade av lagkamraten alt. accepterar Johaugs "fusk" och tycker hon avtjänat sitt straff?
Citera
2018-08-05, 23:55
  #13064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Kan så vara, tror du övriga norskor varit lika ruttna fiskar? Eller är de bara helt blåsta och lurade av lagkamraten alt. accepterar Johaugs "fusk" och tycker hon avtjänat sitt straff?

När det gäller tex Björgen som mycket starkt gått ut och försvarat johaug och till och med tyckte att OS skulle skjutas upp så att hon skulle kunna vara med, så visst, det gör henne ännu mer dopingmisstänkt än hon redan var. Om de tillsammans talat öppet om olika preparat är svårt att säga men någon tyst förståelse dem emellan finns det säkert. De andra norskorna som inte varit lika frispråkiga har ju inte så mycket annat val än att officiellt inte snacka ner johaug. I Norge är hon ju ett statshelgon i skidkulten. Deras spons och egen populäritet skulle grusas om de kritiserade henne, även om de personligen är misstänksamma. Så det är svårt att säga, men Björgens engagemang sticker ut och väcker alltså absolut misstankar, liksom jag menar att även Kallas i viss mån gör.

I princip samtliga norskor är väl dessutom med i asmtaklubben med nebulisator och har därmed redan passerat den moraliska gränsen mot droger som rena utövare drar.
__________________
Senast redigerad av grobiankungen 2018-08-06 kl. 00:01.
Citera
2018-08-25, 08:44
  #13065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
I princip samtliga norskor är väl dessutom med i asmtaklubben med nebulisator och har därmed redan passerat den moraliska gränsen mot droger som rena utövare drar.

Håller med, mängden astmatiker bland skidåkare är ju löjlig.
Citera
2018-08-25, 08:45
  #13066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironm
Håller med, mängden astmatiker bland skidåkare är ju löjlig.

Glömde iofs nämna att andelen användare av bricanyl och liknande preparat är rätt hög i flertalet sporter.
Citera
2018-08-25, 20:30
  #13067
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironm
Glömde iofs nämna att andelen användare av bricanyl och liknande preparat är rätt hög i flertalet sporter.
Det måste vara svårt sjukt med mänskligheten när eliten är svårt sjuka astmatiker.
Citera
2018-08-31, 18:07
  #13068
Medlem
Ustugov och Sleptsova fast för dopning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback