2019-03-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Elit och elit, flera som skriver i tråden är mer insatta i fallet än de flesta andra som inte bryr sig speciellt mycket.

Vidare var mitt inlägg inte ett påhopp på dig, utan snarare ett påhopp på hur felaktig information lätt får vingar och tas som sanning av människor utan att någon ifrågasätter sanningshalten i det.

Är tacksam för ditt deltagande i tråden, du då kommer in med ett nytt perspektiv på händelsen och ger oss unik information från tiden runt då dubbelmordet skedde. Tack.

Hur var det att röra sig i området tiden efter dubbelmordet?

Jag begrep inte förrän nån månad senare att det skett så nära där jag bodde. Så man kan tyvärr säga jag inte märkte nåt alls. Området kändes alltid väldigt tryggt. En välbärgad, lugn, problemfri del av stan. Ingen stadsdel där man förväntade sig att nån skulle gå omkring med kniv. Jag såg rubriken i tidningen och tänkte att det måste vara i Skäggetorp eller Ryd eller nåt liknande problemområde.
Citera
2019-03-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Kommer du ihåg om det var på morgonen du träffade killen? Känns ju som att barn på väg till skolan inte är så pratglada.

Nej det var inte morgonen. Eftermiddag tror jag, och på sommaren. Kanske på helgen. Håller med om det du skriver. Väldigt osannolikt att råka reta upp nån på väg till skolan, som råkade vara labil och vara ute och flanera med kniv just där och då. Lika underligt iofs att någon skulle planera ett överfall vid en tid då alla är ute och rör på sig. Oförklarligt.
Citera
2019-03-03, 09:10
Medlem
MossTrumss avatar
Kan man tro på detta?
Citat:
Åttaåriga Mohamad Ammouri och Anna-Lena, 56, mördades i Linköping 2004. Polisen har mördarens DNA och har med hjälp av det gjort en fantombild av honom.
Källa är krönikören Fredrik Sjöshult på Expressen som antingen talar i nattmössan eller fått veta något som inte Polisen gått ut med.
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/dna-registrera-fler-da-kan-fler-grova-brottslingar-gripas/
Citera
2019-03-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Kan man tro på detta?

Källa är krönikören Fredrik Sjöshult på Expressen som antingen talar i nattmössan eller fått veta något som inte Polisen gått ut med.
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/dna-registrera-fler-da-kan-fler-grova-brottslingar-gripas/
Han avser nog den gamla fantombilden, där man dels utgått från DNA ljust hår och blå ögon mixat med vittnesiakttagelser i Trädgårdsföreningen. Annars vore det en jättenyhet och borde slås upp stort i media.
Citera
2019-03-03, 11:56
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Han avser nog den gamla fantombilden, där man dels utgått från DNA ljust hår och blå ögon mixat med vittnesiakttagelser i Trädgårdsföreningen. Annars vore det en jättenyhet och borde slås upp stort i media.
Krönikan är rättad efter mitt påpekande om sakfelet.
Citera
2019-03-03, 12:48
Medlem
Citat:
Krönikan är rättad efter mitt påpekande om sakfelet.
Bra! Flashback rules.
Citera
2019-03-03, 14:59
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Kan man tro på detta?

Orkade bara läsa ingressen. Vilken okunnig typ han är den där Fredrik Sjöshult, bara för att en våldtäktsman hittats så innebär det inte att det inte finns stora nackdelar och risker med DNA-register över befolkningen, för vad händer när nästa Hitler tar makten över Europa och får tag på detta register? Kommer bli lätt för denne att veta vilka människor som ska rensas ut...

Med tanke på att Fredik Sjöhult är väldigt ointelligt, så är det inte konstigt att han har fått det om bakomfoten gällande fantombilden i detta fall.
Citera
2019-03-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Orkade bara läsa ingressen. Vilken okunnig typ han är den där Fredrik Sjöshult, bara för att en våldtäktsman hittats så innebär det inte att det inte finns stora nackdelar och risker med DNA-register över befolkningen, för vad händer när nästa Hitler tar makten över Europa och får tag på detta register? Kommer bli lätt för denne att veta vilka människor som ska rensas ut...

Med tanke på att Fredik Sjöhult är väldigt ointelligt, så är det inte konstigt att han har fått det om bakomfoten gällande fantombilden i detta fall.
Såg ett brittiskt polisprogram på tv nyligen, där man nämnde att alla som registreras hos brittiska Migrationsverket får lämna bl a DNA.
Citera
2019-03-03, 22:33
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Såg ett brittiskt polisprogram på tv nyligen, där man nämnde att alla som registreras hos brittiska Migrationsverket får lämna bl a DNA.

Å vill man inte det så behöver man inte migrera till Storbritannien.
Citera
2019-03-04, 12:39
Medlem
Readyfreddies avatar
Nu rör det på sig i minst dessa tre iskalla fall tack vare de nya reglerna kring DNA-sökningar.

(FB) Brutal våldtäkt på en flicka 1995 i Billdal
(FB) Det ouppklarade mordet på Malin Olsson (16), Östra Kyrkogården, Göteborg 1994
(FB) Mordet på Marie Johansson i Göteborg 2005

Nu dröjer det förhoppningsvis inte länge innan man ser detta fall högst upp på Aktuella ämnen och vi får facit över vad som hände.
Citera
2019-03-04, 13:31
Medlem
Att en fantombild baserad på DNA ska tillföra något ser jag som lika troligt som när medium ska hitta en plats där ett lik finns...

Jag vet inte varför detta fall intresserat mig under en längre tid, jag har inte ens varit i Linköping.
Kan bara inte släppa det faktum att pojken attackeras på en plats han passerar varje dag till skolan och att han får ett så stort antal knivhugg. Kan hända att jag delvis är färgad av GWs berömda line, att hata slumpen. Men att GM inte har droger (eller mediciner) i kroppen, att han ändå tar sig därifrån och inte fångas in närmsta timmen efter och att han inte attackerar någon mer än pojken och vittnet ger mig en klar känsla av att detta inte är ett vansinnesdåd. Jämför med det i Arvika när en psyksjuk hugg ihjäl ett barn och greps i närheten precis efter eller Järnspettsmannen i Åkeshov som gick loss på en gubbe på en stege, barnvagn och slog sönder en hjälm på en flicka (har jag för mig att det var)

Skulle vilja ha ett exempel på ett s.k vansinnesdåd där GM inte gripits i samband med gärningen. Säger inte att det inte finns såna fall utan det är mer en undran från min sida
Citera
2019-03-04, 14:32
Medlem
Link04s avatar
Genombrott!

Polisen är ett steg närmare en lösning när det gäller dubbelmordet i Linköping. För SVT:s Veckans brott Redaktionen berättar polisen att de genom så kallad familjesökning fått flera träffar i dna-registret.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/dna-traffar-i-dubbelmordet-i-linkoping
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in